Paard op stal met outdoordeken? Kan dit? Wat betekent 600D?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Paard op stal met outdoordeken? Kan dit? Wat betekent 600D?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-17 12:16

Hoi allemaal,

Ik ben al druk aan het inkopen voor aanstaande winter en kwam een aantal leuke dekens tegen in de solden. Gezien ik geen tijd wil verspillen met het constant wisselen van dekens als ik mijn paard op de paddock wil zetten ben ik op zoek naar een waterdichte deken van zo'n 200 gram, ik scheer mijn paard dus moet het warm genoeg zijn. Vorige winter had ik een super fijne pagony deken maar helaas niet waterdicht. Dus heb ik een 100gr deken van Harry's Horse aangeschaft maar die blijft niet zo mooi liggen vind ik, verder wel prima waterdicht. Kan ik in deze situatie best shoppen voor een outdoordeken? Of zijn deze dekens niet gemaakt om mee op stal te staan? Ik zie niet echt in waarom het niet zou kunnen, maar gezien er een onderscheid tussen staldekens en outdoordekens wordt gemaakt vraag ik mij dit toch wel af.

Mijn paard staat gewoon op stal in de winter, maar kan natuurlijk niet met haar pagony staldeken op de natte paddock. Dan is het paard en de deken nat en dat is niet zo lekker in de kou. Ik kwam ook deze deken tegen: https://www.divoza.com/nl/premiere-600d-outdoordeken en vroeg mij af hoeveel gram dit dan is? Ik heb al contact opgenomen met divoza maar nog geen antwoord gehad. 6OOD slaat volgens mij op de stof en niet op het aantal gr van de vulling. Heeft iemand ervaring met de deken?



Mandy73_unes

Berichten: 300
Geregistreerd: 05-01-13

Re: Paard op stal met outdoordeken? Kan dit? Wat betekent 600D?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 12:19

Wij hebben voor ons geschoren paard de bucas smartex Turnhout. Deze is voor -10 tot +12 dus kun je in principe de hele winter oplaten. Super fijne deken en geen gewisseld met vanalles...

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 12:23

600Dis idd de stof,Dit is een dunne stof en als je paard met andere staat zijn ze snel stuk.Zelf koop ik wheater beeta dekens .Goed pas comfort en je kan ze s'nachts op stal aan laten.
De mijne loopt 24/7 buiten en is er droog in gebleven en ook geen schuurwondjes.Ik heb er vd winter één bij epplejack in de uitverkoop gekocht voor 79 euro ook kan je ze op engelse website's redelijk geprijsd kopen.

__denise

Berichten: 3210
Geregistreerd: 25-02-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 12:25

De D staat voor Denier. Dat staat voor de sterkte van de stof. 600 is minder sterk dan bijv. 1000. Voor een paard op stal en paddock is 600 voldoende.
Ik vraag me af of 200gr voor een (deels) geschoren niet te weinig is. Mijne heeft afgelopen winter onder 200 (Amigo Turnout) gestaan en dat is echt een teddybeer geworden.
Laatst bijgewerkt door __denise op 18-08-17 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-17 12:25

Dat zijn wel erg dure dekens om meerdere paarden mee aan te kleden. Ik vind het niet erg aan de hand van temperaturen dekens te wisselen (wat ik sowieso amper doe, mijn paard is in jachtmodel geschoren dus kon vorige winter perfect onder 200gr de hele winter) maar het 4 keer aan en uit doen van een deken om mijn paarden op de paddock te laten is wat me stoort. Bucas lijkt me super fijn, maar niet als je meerdere paarden hebt :+

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-17 12:27

__denise schreef:
De D staat voor Denier. Dat staat voor de sterkte van de stof. 600 is minder sterk dan bijv. 1000. Voor een paard op stal en paddock is 600 voldoende.
Ik vraag me af of 200gr voor een (deels) geschoren niet te weinig is. Mijne heeft afgelopen winter onder 200 gestaan en dat is echt een teddybeer geworden.

Onze tinker is een koukleum (ook al 21 jaar) en krijgt dus 300 gr op. Maar mijn merrie heeft het eerder te warm dan te koud. Ze heeft vorige winter enkel met 200 gr gestaan. Bij warmer weer met 100 gr. Het patroon bleef tot maart/april duidelijk zichtbaar (is in oktober geschoren) dus ik denk niet dat ze het koud heeft gehad.

Ik wacht ondertussen op Divoza, ze hebben contact met me opgenomen en zoeken het even voor me op. Ze staan op zich altijd met z'n tweetjes op de paddock en doen ook niet heel gek ofzo. Maar is 600D dan wel stevig genoeg tijdens het rollen en dergelijken?

Hilli

Berichten: 22932
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 12:52

Normaal paardengedrag houdt 600D echt wel. Heb je er een klootviool bij staan die dekens trekt en/of paarden die graag samen spelen en daarbij dekens trekken, dan ga je van 600D niet lang plezier hebben.

Met een beetje duwen past alles.
En rekt het niet, dan scheurt het wel.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-17 13:42

De deken in het linkje in de OP is helaas O gr. Dat wordt hem dus ook niet ongeacht of hij 600 of 1000D is... Ik zag een erg leuke Harrys Horse maar die is met vaste nek. Zoveel dekens op de markt en geen enkele die voldoet :')

meggiemeg

Berichten: 12185
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Paard op stal met outdoordeken? Kan dit? Wat betekent 600D?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 13:46

Alles waarde naar zijn geld.
Ik heb alleen maar dekens van Horseware, doe er al jaren mee, ze blijven mooi liggen ook na een uitgebreide rolpartij van de paarden. Zelf werk met een hele goede regendeken en dan de verwisselbare liners van diverse diktes, Is heel makkelijk aan te passen en de onderdekens kan je makkelijk zelf wassen zonder dat de buitenste regendeken gewassen hoeft te worden. Het is even een investering maar je hebt dan ook wat!

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 12:00

Wij hebben beide paarden onder Rambo outdoordekens staan, waterdicht, ademend en goede pasvorm.
Ze staan er overdag mee buiten en de nacht op stal.

Moonlight17
Berichten: 2340
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Re: Paard op stal met outdoordeken? Kan dit? Wat betekent 600D?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 12:08

Hier ook Horseware dekens zijn je investering waard. Stevige dekens. 2 merries in de wei, zijn geen druktemakers, maar ook zo af en toe wel eens boos op elkaar. Paar tanden in een 600 deniers deken en weg is het deken. Horseware blijven op wat hele kleine scheurtjes heel. Onderdekens werken prettig. Ook staan ze bij mij wel eens met het 0 grams regendeken om in de stal. Ze lijken het niet als vervelend te ervaren. Pasvorm die goed past op beide dieren. Ik wil niks anders meer eerlijk gezegd.

Moonlight drs: L2+10 spr: L+9 cross: B+5 Met pensioen
Vita drs: B+10 spr: L+2 Naar Italië
Diva drs: B +14 spr B +1 cross B +2

VWestra
Berichten: 1099
Geregistreerd: 04-07-15
Woonplaats: Friesland

Re: Paard op stal met outdoordeken? Kan dit? Wat betekent 600D?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 12:16

hier ook erg bij met de investering in een Rambo deken. Met de liners heeft mijn paard altijd een schone deken op en de rambo is erg sterk/hufterproof.
pasvorm was voor mijn paard ook heel fijn. Qua betaalbaarheid, Is evt tweedehands een optie?

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 13:08

Ik begin met dekens eigenlijk altijd 2e hands om uit te proberen, kan kun je zien of maat en pasvorm goed zijn voor jouw paard.
Bevallen deze dekens kun je ze daarna nieuw kopen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: CassieX, esmee1233, Kayleigh__, m0niekkkie en 7 bezoekers