Paardentrailer schiet los op A2 bij Oost-Maarland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13986
Geregistreerd: 20-04-16

Paardentrailer schiet los op A2 bij Oost-Maarland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-17 11:57

ANWB / 1Limburg
Ongeval


De ANWB schrijft op Twitter dat gisteren een paardentrailer los is geschoten op de A2 bij Oost-Maarland.
Het paard heeft het overleefd en werd overgeladen naar een andere trailer, de snelweg is tijdelijk afgesloten geweest. De trailer met paard kwam rechtop rond 14:11 uur in de berm terecht. "Omdat je nooit weet wat zo'n paard gaat doen hebben we uit voorzorg de weg even afgesloten", aldus een woordvoerder van Rijkswaterstaat.

Of het paard verwondingen heeft is niet bekend.
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 17-08-17 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Informatie toegevoegd

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37221
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 12:00

Ooh die hebben geluk gehad. :oo Goed dat alles ok is afgelopen dan, hopen dat het paard er geen trailer angst aan overgehouden heeft.

Twee keer gehad/gezien met kleine aanhangwagen. Eerste keer mijn vader toen werden we ingehaald door ons eigen aanhangertje. Was controle vergeten en noodkabel niet vast.

En pas met eigen wagen. Ik had gecontroleerd maar vertrouwde het niet. Twee honderd meter na vertrek bij kleine drempel stuiterde het me iets te lawaaierig. En jawel was van kogel geschoten. Geen idee hoe dat heeft kunnen gebeuren. Gelukkig noodkabel wel vast die de boel op zijn plek hield. Was wel schrikken.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15902
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Paardentrailer schiet los op A2 bij Oost-Maarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 12:04

Je moet een AHW altijd controleren door zodra hij vastklikt het neuswiel weer een paar slagen uit te draaien. De auto gaat dan omhoog. Als de koppeling versleten is of niet goed erop zit dan schiet hij los.

Standaard dingetje bij het BE examen, tenzij je geen BE hebt.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Paardentrailer schiet los op A2 bij Oost-Maarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 12:26

Bij onze aanhanger heeft de koppeling een pijltje dat in het groene gebied moet staan. Dan is hij correct vastgeklikt. Pijltje in het rood: losmaken en terug vastklikken.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37221
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 12:31

Dat doe ik ook altijd. Even opdraaien zodat de achterkant omhoog komt, dat gebeurde ook vandaar mijn verbazing. :+

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Paardentrailer schiet los op A2 bij Oost-Maarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 12:40

Lijkt me niet gezond voor de koppeling. Dan hangt het gewicht van de achterkant van de auto aan het mechanisme dat de koppeling moet vergrendelen.
Een aanhanger die losschiet is naturlijk ook niet gezond.

Duhelo

Berichten: 28524
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 12:52

janderegelaa schreef:
Je moet een AHW altijd controleren door zodra hij vastklikt het neuswiel weer een paar slagen uit te draaien. De auto gaat dan omhoog. Als de koppeling versleten is of niet goed erop zit dan schiet hij los.

Standaard dingetje bij het BE examen, tenzij je geen BE hebt.

huidige examens (in belgie) moet/mag je dit niet doen.
aankoppelen = eronder rijden, handrem aanhanger moet opstaan, naar beneden beginnen draaien, als hij klikt controleren of die in het groen staat en even met de hand omhoog trekken als dubbele controle. noodkabel en stekker erin, handrem los. (wat ik met de handrem negeer want dan schuift die er niet netjes overheen als ik er niet perfect onder sta. maargoed).

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37221
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 12:54

Bij nagelnieuwe aanhangwagen is dat te doen, ik heb een oude ongeremde waar geen luxe of kleurtjes opstaan. :')

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Peelie

Berichten: 13410
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 12:57

Sclimpre schreef:
Bij onze aanhanger heeft de koppeling een pijltje dat in het groene gebied moet staan. Dan is hij correct vastgeklikt. Pijltje in het rood: losmaken en terug vastklikken.

Daar is dat niet voor...

Dat is als controlemiddel voor de slijtage van de koppeling. Als hij rood is en goed aangekoppeld, dan moet er een nieuwe koppeling op.

:+: ..........Mara......... :+:......Nash (Z1+5).... :+:
Volg ons op instagram!@haflingers.nash.and.mara [o]

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15902
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 14:26

Duhelo schreef:
janderegelaa schreef:
Je moet een AHW altijd controleren door zodra hij vastklikt het neuswiel weer een paar slagen uit te draaien. De auto gaat dan omhoog. Als de koppeling versleten is of niet goed erop zit dan schiet hij los.

Standaard dingetje bij het BE examen, tenzij je geen BE hebt.

huidige examens (in belgie) moet/mag je dit niet doen.
aankoppelen = eronder rijden, handrem aanhanger moet opstaan, naar beneden beginnen draaien, als hij klikt controleren of die in het groen staat en even met de hand omhoog trekken als dubbele controle. noodkabel en stekker erin, handrem los. (wat ik met de handrem negeer want dan schuift die er niet netjes overheen als ik er niet perfect onder sta. maargoed).

Pijltje in het groen betekent dat de koppeling niet versleten is, niet dat hij vastzit.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15902
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 14:27

Sclimpre schreef:
Lijkt me niet gezond voor de koppeling. Dan hangt het gewicht van de achterkant van de auto aan het mechanisme dat de koppeling moet vergrendelen.
Een aanhanger die losschiet is naturlijk ook niet gezond.

Welnee, de auto gaat 2cm omhoog. Het gewicht dat er opkomt met trekken/remmen is vele malen groter.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15902
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 14:28

karuna schreef:
Dat doe ik ook altijd. Even opdraaien zodat de achterkant omhoog komt, dat gebeurde ook vandaar mijn verbazing. :+

Dan moet je voortaan iets verder draaien. De koppeling is waarschijnlijk versleten/stuk.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 07:41

Sclimpre schreef:
Lijkt me niet gezond voor de koppeling. Dan hangt het gewicht van de achterkant van de auto aan het mechanisme dat de koppeling moet vergrendelen.
Een aanhanger die losschiet is naturlijk ook niet gezond.

Wat denk je dat er gebeurt wanneer jouw paard de klep op loopt? ;)



Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 08:01

Zelfde principe, maar paard=500kg en auto=1500kg
Heb trouwens een aanhangwagen voor goederen, niet voor paarden :o

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Paardentrailer schiet los op A2 bij Oost-Maarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 11:49

Dus is het geen enkel probleem (voor de koppeling) om als test even aan de trekhaak te 'trekken' ;)


Peelie

Berichten: 13410
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Paardentrailer schiet los op A2 bij Oost-Maarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 21:31

Nee. Dat zou raar zijn als dat wel zo was. Ooit wel eens gezien hoe zo'n trailer op en neer gaat bij het overgaan van een drempel? Daar komen veel grotere krachten bij vrij.

:+: ..........Mara......... :+:......Nash (Z1+5).... :+:
Volg ons op instagram!@haflingers.nash.and.mara [o]


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Facebook, luckyluuk, NinaZ, Noraafjord, VivianHesen en 85 bezoekers