Genderneutraal

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Genderneutraal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-17 16:42

Ik hoor en lees steeds vaker dat het allemaal "genderneutraal" moet zijn, want er zijn mensen die zich door de termen "meneer/mevrouw, dames/heren" benadeelt voelen.

Het gaat inmiddels om fietsen, toiletten, aanheffen van briefen, omroepen met "dames en heren", OV kaarten, stempassen, paspoort ..................

Citaat:
Absolute regels zijn er niet, zegt ze (Quirine Lengkeek) er meteen bij. "Het gaat erom dat je nadenkt en ook de persoon om wie het gaat vraagt: hoe wil jij het liefst worden aangesproken?"


Dat aanspreken kan in de vorm zijn van: hij/zij/hen.

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/07/31/da ... 2-a1568460

https://nos.nl/op3/artikel/2185424-wat- ... -zijn.html

https://www.metronieuws.nl/nieuws/binne ... erneutraal

Ik verbaas mij erg over dat er mensen zijn die denken dat ze niet genderneutraal kunnen leven. Dat alles maar neutraal moet zijn voor iedereen.

Gaan straks de dames en heren kapsalons ook "verdwijnen"? En luxere dames en heren kledingzaken?

Maar is dat niet al het geval? Ik, 42, vrouw aan de buitenkant, van binnen meer man ;) , heb als meisje altijd al met autootjes en lego gespeeld, had een gereedschapskistje en bouwde op 4 jarige leeftijd mijn eerste houten tafeltje :D (oké, erg wiebelig, maar zelf gemaakt ;) ) Ik koop zowel vrouwen als mannenkleding, geen winkel die mij dat verbied, speelgoed idem, heb jaren op mannenfietsen gereden omdat ik die veel steviger vond en langer mee gingen bij mij. :') Als er dames wachten bij het toilet dook ik rustig de mannen toilet in. 8-) Tja, hoge nood. Gereedschap koop ik ook zonder dat ik tegen gehouden word dat ik als vrouw dat niet mag (al kijkt men soms wel wat vreemd, vooral oudere mannen)

Ik juich vooral ouders toe die hun kind (j/m) toestaan te zijn wie ze willen zijn en daar zich ook naar mogen kleden en gedragen. Jongetjes mogen make up gebruiken, jurken dragen en lang haar hebben, meisjes spelen met auto's en hebben kort haar. We leven tenslotte niet meer in een tijd (pakumbeet 60 jaar geleden) waar heel duidelijk verschil was in geslacht en kinderen daarin ook zo opgevoed werden.

Hoever moeten wij allemaal gaan voor mensen die zich buiten gesloten voelen op basis van hun gevoel, geslacht, kleur, geloof, eetgewoonte .......

Kunnen we niet gewoon samenleven op deze wereld bol zonder voor elke "scheet" die iemand ergens dwars zit veel aan te passen zodat deze personen zich dan happy voelen?

Ik vraag mij af of dit niet meer verdeeldheid gaat geven in de samenleving. Kijk alleen al naar racisme en naar veganisme.

DE AANHOUDER WINT........................IK DUS! :)
ik ben jong van jaren, nog jonger van geest in een oud lijf ^)
Ik ben extreem ................ Mezelf :Y)


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 16:45

Ik vind het persoonlijk zo'n onzin, genderneutraal... Iemand geen man of vrouw meer mogen noemen bedoel ik dan, dat vind ik zo raar...


aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: Genderneutraal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-17 16:47

Ik met jou, al ben/voel ik mij niet 100% vrouw, voor mij hoeft het niet verandert te worden. Ik ben (en blijf) aan de buitenkant een vrouw. Niks mis mee.

DE AANHOUDER WINT........................IK DUS! :)
ik ben jong van jaren, nog jonger van geest in een oud lijf ^)
Ik ben extreem ................ Mezelf :Y)

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Genderneutraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 16:48

Mij interesseert het niet, ik voel me 100% vrouw. Maar als anderen er behoefte aan hebben vind ik een meer neutrale maatschappij niet vervelend. Komt ook omdat ik veel met mensen optrek die zich genderneutraal voelen/trans zijn.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 16:49

Ik vind het klinkklare onzin, alsof je voor iedereen die zich ergens niet 100% comfy bij voelt even alles gaat lopen aanpassen.. Kom nou.
Ik ben heel erg tegen racisme en discriminatie en ik vind dat iedereen moet kunnen doen en zijn zoals diegene wil, maar om te gaan doen alsof er geen verschil zit tussen dame of heer.. :+
Geen lady's night meer, genderneutral night |o

Nope, echt ik vind dit véél en veel ste vergezocht en overdreven.

JM :#

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 16:49

Ik vind het belachelijk, echt mierenneukerij. Mensen moeten zich eens niet zo benadeeld voelen. Ga ervoor een therapie ipv de wereld willen veranderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 16:50

aikon schreef:
Ik met jou, al ben/voel ik mij niet 100% vrouw, voor mij hoeft het niet verandert te worden. Ik ben (en blijf) aan de buitenkant een vrouw. Niks mis mee.


Maar daar heb ik niks op tegen :)
Wel op het feit dat ik iemand niet meer aan zou mogen spreken met hij/zij. Sorry, maar als ik een vrouw voor mij zie staan zal ik haar aanspreken met "mevrouw", weet ik veel dat zij "genderneurtaa"l genoemd wilt worden...

_Snow_White

Berichten: 3189
Geregistreerd: 16-07-08
Woonplaats: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 16:50

Ik vind het een beetje een grey zone. Ik heb er dan ook echt totaal geen problemen mee om iemand genderneutraal aan te spreken.
Maar, zodra ze mij aanvallen omdat ik mijn auto een man vindt of dat ik niet mag vragen of iemands pasgeboren baby een m/j is... tja, dat irriteert mij wel een beetje.

Het is een lastige situatie :n

Ik heb ook een kennis die iedere morgen besluit welk gender het gaat worden die dag... Het zorgt in ieder geval wel voor verassingen :')
Laatst bijgewerkt door _Snow_White op 17-08-17 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 16:51

Eens, dat ze zich om wat belangrijkere zaken gaan lopen drukmaken.


Geryon schreef:
Ik vind het belachelijk, echt mierenneukerij. Mensen moeten zich eens niet zo benadeeld voelen. Ga ervoor een therapie ipv de wereld willen veranderen.

JM :#

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: Genderneutraal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-17 17:01

_Snow_White mijn camper noem ik ook kerel :D Mannen protesteren altijd met dat auto's en zo vrouwelijk zijn. _O- Niet die van mij :Y)

Da's wel een leuke kennis :+

DE AANHOUDER WINT........................IK DUS! :)
ik ben jong van jaren, nog jonger van geest in een oud lijf ^)
Ik ben extreem ................ Mezelf :Y)

Janneke2

Berichten: 22707
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 17:05

Ik voel wel iets voor wat nu in Zweden (? of toch Denemarken?) is ingevoerd.

Naast de woorden "hij, hem en zijn" en "zij, haar/ haar" zijn er de genderneutrale woorden "kij en kaam" ingevoerd.

Het leukste lijkt mij, als de heren de nieuwe woorden krijgen - en ik als vrouw niet iedere keer de mentale gymnastiek hoef te doen "dat er hij staat, maar dat ik als vrouw zelf maar moet bedenken dat er ook zij bij gedacht moest worden en of ik mij dus maar door 'hij' aangesproken wil voelen".

Er zijn wellicht belangrijker zaken op de wereld
(...de woestijnen rukken op, het zoet water wordt zeldzaam, de akkers verzilten, er zit een idioot in het Witte Huis en bet Rode Huis (aka Kremlin) is bakken kernwapens kwijt - to name a few...)
...maar dit sexisme de wereld uit lijkt mij prima.

Ik herinner mij de discussie rond een nieuwe bijbelvertaling: "De Heer, dat kan niet meer ".
De feministen in kwestie hadden loeisterke theologische argumenten - maar die mannen werden er erg emotioneel van....
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 17-08-17 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

UhNee
Berichten: 2393
Geregistreerd: 23-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 17:05

lieveli schreef:
Mij interesseert het niet, ik voel me 100% vrouw. Maar als anderen er behoefte aan hebben vind ik een meer neutrale maatschappij niet vervelend. Komt ook omdat ik veel met mensen optrek die zich genderneutraal voelen/trans zijn.


Helemaal mee eens.

Snap ook niet dat mensen het belachelijk of iets dergelijks vinden. Voortaan wordt er in de trein 'beste reizigers' omgeroepen. Nou poeh poeh wat erg. :') :') :')

En waarom is het een slecht iets, de wereld willen veranderen? Dat willen we toch allemaal? Wie ben jij om te zeggen dat het belachelijk is dat er voortaan 'beste bewoners' op een brief staat in plaat van 'beste meneer/mevrouw'? Heb je daar last van?

Zo ja, dan zou ik mezelf echt eens achter de oren gaan krabben.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 17:05

Bij mijn man op het werk zijn alle toiletten genderneutraal geworden..... echt allemaal. Zo onzinnig!
Als je je man voelt, ga je toch lekker naar de mannentoilet. En als je je vrouw voelt naar het dames toilet?
En dan met alles?

We hebben wel serieuzere kwesties waar we onze aandacht en tijd aan kunnen besteden. En dan heb ik het nog niet over de belastingcentjes die aan deze onzin uitgegeven worden

Always be yourself
Unless you could be a unicorn
Then always be a unicorn

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 17:10

Omdat het tegenwoordig om alles piepen is, en daar komt tenslotte alle ellende uiteindelijk vandaan. Omdat mensen al om het minste geringste zichzelf niet gelijk behandeld vinden worden en daarom dat bijvoorbeeld racisme zo'n enorme toestand met zich meebrengt (oorlogen, aanslagen etc.)



UhNee schreef:
lieveli schreef:
Mij interesseert het niet, ik voel me 100% vrouw. Maar als anderen er behoefte aan hebben vind ik een meer neutrale maatschappij niet vervelend. Komt ook omdat ik veel met mensen optrek die zich genderneutraal voelen/trans zijn.


Helemaal mee eens.

Snap ook niet dat mensen het belachelijk of iets dergelijks vinden. Voortaan wordt er in de trein 'beste reizigers' omgeroepen. Nou poeh poeh wat erg. :') :') :')

En waarom is het een slecht iets, de wereld willen veranderen? Dat willen we toch allemaal? Wie ben jij om te zeggen dat het belachelijk is dat er voortaan 'beste bewoners' op een brief staat in plaat van 'beste meneer/mevrouw'? Heb je daar last van?

Zo ja, dan zou ik mezelf echt eens achter de oren gaan krabben.

JM :#

IMAY1990

Berichten: 1884
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 17:10

Ik vind het lastig. Aan de ene kant vraag ik me af of je er werkelijk last van hebt als NS in het vervolg beste reizigers zegt in plaats van beste dames/heren of waarom toiletten als het daan toch allemaal hokjes zijn niet gewoon gedeeld kunnen worden. Aan de andere kant zou ik niemand willen verplichten om hem/haar helemaal uit taalgebruik te bannen enzo.

In 2022 en 2023 heb ik meegedaan met Kikathlon, een triathlon evenement om geld op te halen voor onderzoek naar kinderkanker. Ook dit jaar doe ik weer mee https://www.kikathlon.nl/christel-koend ... erdam-2024

Piekosjj

Berichten: 5447
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 17:12

Het ligt er imo aan hoe ver je het wilt laten gaan. In Zweden heb je vaak geen heren/dames toiletten meer, maar gewoon 1 hokje met alles bij elkaar. Ook standaard vaak 'prive' wastafel en spiegel in de wc. Hartstikke simpel, scheelt ook gewoon ontzettend veel toiletten en je hoeft niet meer te zoeken naar je eigen toilet ;) En als iemand kleding wilt dragen vh andere geslacht; wie ben ik om daar moeilijk over te doen? Maar om nou het hele 'gender' weg te doen omdat een klein deel van de wereldbevolking zich hier in gekleineerd voelt, vind ik iets te ver gaan. Creeer dan een nieuw, neutraal gender, maar probeer niet opeens te doen alsof gender/geslacht niet meer bestaat.

Edit; dat er mensen nu lastig gaan doen dat er ipv 'beste dames/heren' nu 'beste bewoner / reiziger etc' wordt omgeroepen/geschreven kan ik me dan ook weer niet bij vinden. Want daar in verandert toch gewoon niks? :+
Laatst bijgewerkt door Piekosjj op 17-08-17 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 17:15

Ik vind het vooral verbazingwekkend dat het schijnbaar mode is om aanstoot te nemen aan zo'n beetje alle zelfstandige naamwoorden... Als je schijnbaar zulke issues hebt, is therapie dan niet beter ipv dat de maatschappij zich aan jou aanpast?

Bedoel mij niet verkeerd dat ik men niet accepteer hoor, dat is zeker niet het geval. :)

Shenavallie
Berichten: 11548
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 17:17

Ik vind dat de media en bedrijven er wel erg in doorslaan. En ik denk ook dat veel 'genders' meer naar hun eigen 'ik' op zoek zijn dan dat ze nu in de aandacht willen staan om 'erkend te worden als gender'. Het is net of deze mensen zichzelf nog niet helemaal accepteren en nog op zoek zijn naar bevestiging.

Ik herken precies wat je schrijft: speelde vroeger ook met Lego, autootjes, klei (springheuvels voor de auto's maken), Playmobil, klimmen in bomen, baggeren door de modder, hutten bouwen. Van mijn moeder mocht ik nooit een broek, alleen maar jurkjes en rokjes (erg onhandig met klimmen, maar je krijgt er op den duur een handigheid in), dus die had iedere keer een hartverzakking als mijn kleding aan gort was, of vies en dat ik weer met blauwe plekken en schrammen thuiskwam (ze heeft wel eens overwogen om een bordje om mijn nek te hangen dat dat geen kindermishandeling was, ha ha ha! :D ). Als ik vroeg om een broek, dan kreeg ik steevast te horen dat ze een dochter op de wereld had gezet. Sinds ik de kans kreeg om zelf kleding te kopen, waren dat dan ook alleen maar broeken. Tegenwoordig draag ik nog steeds het liefst broeken (lekker praktisch), maar heel af en toe ook een jurkje of rok. Maar buiten dat ben ik een doorgewinterde hetero en ben ik niet alleen een vrouw, maar ook moeder en echtgenote. ;)
Mijn broer heeft tot ik geboren was (hij is 5 jaar ouder) nog met poppen gespeeld en daarna alleen nog maar met autootjes. En ook hij is een doorgewinterde hetero. :j

Ik denk dat er gewoon geen nadruk op specifiek jongen/meisje gelegd moet worden in de opvoeding en dat iedereen de wereld op zijn/haar eigen manier moet kunnen ontdekken en beleven. Je hebt nu eenmaal wel of geen wildvleesgroei daar beneden.

Tot slot ben ik van mening dat de beruchte 2 G's (geld en geloof) de wereld nog steeds naar de kl*te helpen. Doordat er nog steeds religies zijn (niet alle, maar wel de meeste) die dit niet tolereren en strikte jongen/meisje/man/vrouw-ideeën erop nahouden, is het voor veel mensen heel moeilijk om zich te gedragen zoals ze willen.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

Goof

Berichten: 28728
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 17:18

Geryon schreef:
Ik vind het belachelijk, echt mierenneukerij. Mensen moeten zich eens niet zo benadeeld voelen. Ga ervoor een therapie ipv de wereld willen veranderen.


Precies dat.
Het lijkt wel of, als alles gewoon goed gaat, mensen maar bewust gaan zoeken naar hoe ze zich toch benadeeld kunnen voelen en hoe ze daar een punt van kunnen maken.
Roepen om het roepen.

Jorex

Berichten: 9923
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Genderneutraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 17:21

Ik vind het ook je reinste onzin dat de herenfietsen er nu uit gaan omdat er meer ongelukken mee gebeuren. Dat is echt niet de schuld van die stang, maar meestal omdat heren nogal wat onstuimiger met hun fietsen omgaan :+
Verder vind ik de reclame van sire ook maar niks, ik was vroeger degene die 3 keer op een dag in de sloot viel en mijn broer was heel netjes :P

Alex en Jorie <3

Palmera

Berichten: 9450
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 17:21

Ik voel mij juist beledigd als er in mijn paspoort niet meer mag staan dat ik een vrouw ben
Alsof ík een twijfelgevalletje ben.

Ook begrijp ik niet waarom ík een wc moet delen met mannen, is het mij volslagen onduidelijk waarom ik, met mijn goede gedrag, iemand blijkbaar kan beledigen als ik vriendelijk 'dag mevrouw' zeg en snap ik niet waarom mijn dameskledingzaak, ondanks dat er toch echt geen herenkleding hangt, zich geen dameszaak meer mag noemen. 8)7

En dit allemaal omdat er een groepje mensen is dat blijkbaar in dr knoop zit met zichzelf.

Accepteer gewoon jezelf, daarmee bereik je meer op de wereld dan wanneer je van die wereld eist dat ze zich aan jou aanpassen ;)

UhNee
Berichten: 2393
Geregistreerd: 23-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 17:23

Lieshorses schreef:
Omdat het tegenwoordig om alles piepen is, en daar komt tenslotte alle ellende uiteindelijk vandaan. Omdat mensen al om het minste geringste zichzelf niet gelijk behandeld vinden worden en daarom dat bijvoorbeeld racisme zo'n enorme toestand met zich meebrengt (oorlogen, aanslagen etc.)



UhNee schreef:


Helemaal mee eens.

Snap ook niet dat mensen het belachelijk of iets dergelijks vinden. Voortaan wordt er in de trein 'beste reizigers' omgeroepen. Nou poeh poeh wat erg. :') :') :')

En waarom is het een slecht iets, de wereld willen veranderen? Dat willen we toch allemaal? Wie ben jij om te zeggen dat het belachelijk is dat er voortaan 'beste bewoners' op een brief staat in plaat van 'beste meneer/mevrouw'? Heb je daar last van?

Zo ja, dan zou ik mezelf echt eens achter de oren gaan krabben.


Maar dat doe je nu toch zelf ook? Het piepen? Wat vind jíj er vervelend aan als er in de trein 'reizigers' word omgeroepen in plaats van 'dames en heren'?

Mij kan het aan m'n reet roesten namelijk.

Shadow0

Berichten: 43492
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 17:27

Ik ben helemaal voor wat minder nadruk op gender! Je hebt het meestal niet nodig, en ondertussen vind ik dat overdreven alles in twee versies maken knap vervelend.
Ellen DeGeneres over roze Bics is wel grappig:


Ik heb dan het idee dat het niet alleen gaat om een kleine groep die zich niet helemaal comfortabel voelt, maar ook gewoon omdat het onderscheid een pietseltje aan het doorslaan is.
http://seksisme.tumblr.com/ geeft ook wel wat voorbeelden van dingen waarvan je denkt: hmm, zou dat nodig zijn?

Dus een beetje minder obsessie met gender kan best. Dus leef je uit NS en gemeenten! :)

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-17 17:28

Shenavallie schreef:
Je hebt nu eenmaal wel of geen wildvleesgroei daar beneden.

Tot slot ben ik van mening dat de beruchte 2 G's (geld en geloof) de wereld nog steeds naar de kl*te helpen. Doordat er nog steeds religies zijn (niet alle, maar wel de meeste) die dit niet tolereren en strikte jongen/meisje/man/vrouw-ideeën erop nahouden, is het voor veel mensen heel moeilijk om zich te gedragen zoals ze willen.


Dat wildvleesgroei _/-\o_ :') _O-

Tja, het geloof............. Dat gaat nog wat voeten in aarde hebben om genderneutraal te worden. >;)

Hij/zij/het >;) is leuk Shadow
Laatst bijgewerkt door aikon op 17-08-17 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

DE AANHOUDER WINT........................IK DUS! :)
ik ben jong van jaren, nog jonger van geest in een oud lijf ^)
Ik ben extreem ................ Mezelf :Y)

Palmera

Berichten: 9450
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 17:29

UhNee schreef:
Maar dat doe je nu toch zelf ook? Het piepen? Wat vind jíj er vervelend aan als er in de trein 'reizigers' word omgeroepen in plaats van 'dames en heren'?

Mij kan het aan m'n reet roesten namelijk.

Dit maakt mij persoonlijk ook geen zak uit. Daarnaast, al roepen ze voor mijn part 'kudde griezels', met de slechte instalatie in de treinen hoor je er toch niets van. :+

Maar: wie zegt dat ik neutraal door het leven wil? En met het verwijderen van de sexe uit het paspoort wordt dat wel voor mij bepaald.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Charlotte446, Esther, kimberly1995, LiannePuthzy, Lottehorse27 en 55 bezoekers