Vraag Illustrator

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mercedesss
Berichten: 269
Geregistreerd: 04-05-06

Vraag Illustrator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-17 13:30

Goedemiddag, heeft er hier misschien iemand verstand van Illustrator? Als ik tekst wil uitsnijden met mijn snijplotter, snijdt hij bijvoorbeeld bij het lettertype Snell Roundhand waarbij bijvoorbeeld de a en de n doorlopen in de volgende letter deze stukken natuurlijk ook. Maar ik wil graag 1 geheel hebben, zodat ik niet allemaal losse stukjes heb in de tekst. Weet iemand hoe ik dit kan doen? Alvast bedankt!


8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 13:34

Ja dat kan vrij gemakkelijk, maar ik zit helaas even niet achter mijn computer.
De tekst moet je uiteraard eerst omzetten naar outlines, ungroupen, en daarna per twee letters de paden samenvoegen. Ik weet helaas niet meer hoe het venster heet, maar er zitten vier knopjes op, eentje voor samenvoegen, eentje voor een object eruit knippen, eentje om alleen overlappende delen te behouden.. ik weet helaas echt niet meer hoe het heet :o
Edit: de pathfinder :j
https://i.stack.imgur.com/tZBzx.png

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Telpeva

Berichten: 14599
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 13:38

Hoe het in illustrator precies werkt weet ik eigenlijk niet uit het hoofd, maar bij mij zit dit ook als optie erbij in het stuurprogramma van de plotter. Als je het in illustrator niet voor elkaar krijgt dan is dat misschien nog een optie.

Ever make mistakes in life? Let's make them birds. Yeah, they're birds now.
http://www.migaria.com/popcorn.gif

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Vraag Illustrator

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 13:43

:)* Slim telpeva!
Die van mij is zo oud, die heeft helemaal geen eigen programma, ik plot alles via Dreamweaver, dus ik moet het ook gewoon in Illustrator samenvoegen.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Mercedesss
Berichten: 269
Geregistreerd: 04-05-06

Re: Vraag Illustrator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-17 13:52

Ik ga het proberen, ik laat weten of het gelukt is. Alvast bedankt voor deze tips!

Mercedesss
Berichten: 269
Geregistreerd: 04-05-06

Re: Vraag Illustrator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-17 14:17

Het wil nog niet lukken. Bij mij is alles in het Nederlands. Ik deed het volgende met de tekst, degroeperen, 1e 2 letters selecteren, bij object pad gekozen en als ik dan verbinden kies, krijg ik de melding "De geselecteerde objecten kunnen niet met elkaar verbonden worden omdat het ongeldige objecten zijn.

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Vraag Illustrator

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 14:26

Je moet het echt via dat losse venster doen, niet via object. Dan zou het wel moeten werken.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Mercedesss
Berichten: 269
Geregistreerd: 04-05-06

Re: Vraag Illustrator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-17 14:31

Ik ga zoeken, weet hem niet te vinden.

Mercedesss
Berichten: 269
Geregistreerd: 04-05-06

Re: Vraag Illustrator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-17 14:35

Gevonden, wat fijn zeg! Bedankt voor dit, helpt me heel erg!

mag
Berichten: 1601
Geregistreerd: 09-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 14:37

Ik heb de silhouette cameo met de plugin om vanuit illustrator te plotten.
Maak van de tekst letteromtrekken
Ga naar pathfinder > en dan dat eerst symbooltje dan wordt de tekst 1 geheel.
Om te controleren of je alles goed gedaan hebt ga je naar > weergave > Omtrek

succes ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 14:42

Je moet eerst lettercontouren maken.

Tekst selecteren
Tekst > letter omtrek maken (shift + command + O)

Afbeelding

Command + Y en je ziet dit. Zoals je ziet valt de Z in de O. Dit wil je niet want op elke lijn zal je plotter snijden.

Afbeelding

Weer command + y om terug te gaan. Selecteer wederom de tekst (nu een object). Open pathfinder en kies voor onderstaande optie.

Afbeelding

Als je nu weer command + y gebruikt zul je zien dat de Z en de O nu samen een geheel vormen.

Afbeelding

En oh ja, negeer de random vensters zoals in de foto hier boven. Ben ik voor mijn eigen werk aan het maken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-08-17 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt


8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 14:44

Mercedesss schreef:
Gevonden, wat fijn zeg! Bedankt voor dit, helpt me heel erg!

+:)+
Fijn dat het gelukt is!
Moet je inderdaad net even weten. Ik moet er ook altijd weer even naar zoeken :=

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, Justme_Lisaa en 6 bezoekers