Pony gekocht maar nu misschien problemen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
KN2011
Berichten: 448
Geregistreerd: 03-09-07

Pony gekocht maar nu misschien problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-17 12:38

Hallo ik zit met een probleem en inmiddels vele vragen.

Ik heb vorige week een pony gekocht op de ponymarkt.
Het was een 8 jarige pony onbeleerd en niet al te dik.
Eigenlijk de dunste die er tussen stond, maar zon lief diertje en lieve uitstraling.

Ik dacht dat is een leuk projectje...
Lekker bij laten komen en beleren.

Kort samen gevat... ik heb na wat onderhandelen de pony gekocht.

Heb er een normale prijs voor betaald ( volgens anderen veel te veel)


Na wat natrekken kwam ik in contact met de vorige eigenaar.
Leuk zou je denken, maar dit keer niet.

De vrouw heeft de pony weg gedaan op contract en wss ook op afbetaling. Ze had dus nooit verkocht mogen worden.

Ik heb paspoort met daarin de afstamming maar er blijkt ook nog een eigendomsoorkonde bij te horen die zei heeft.

Wat is mijn recht?
Ik heb er goed geld voor betaald en heb ook het transport naar ons toe betaald.

En mijn plichten ?
De oude eigenaresse eist al mijn gegevens incl adres en verblijfplaats van de pony.
En zegt dat ze bezoekrecht heeft.

Ik heb geen belang bij ongewenst bezoek...
En al helemaal niet dat ik straks alles kwijt ben.
Bovendien dreigt ze ook met aangifte tegen mij.

Lastig geval
Laatst bijgewerkt door C_arola op 17-08-17 14:45, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast naar de regels, het is niet bekend of het om een oplichter gaat


upendo

Berichten: 22271
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Pony gekocht van oplichter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 12:42

Lastige zaak. Ik lees even mee want ik heb hier geen verstand van, maar ik zou kijken of de pony eventueel nog terug kan naar de verkoper waar je hem van gekocht hebt.

Aangifte waarvan wil ze doen? Jij hebt ter goeder trouw gehandeld, een normale prijs betaald dus van bewuste heling is geen sprake.

LoveBodin

Berichten: 4349
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 12:43

Dit zijn niet perse dingen waar je op bokt mee aan komen. Iets met 1001 meningen en verhalen :).

Ik zou als ik jou was kijken naar "te goeder trouw". Je hebt hem immers te goeder trouw gekocht.
Er zijn hier veel verhalen over. Als je er verstand van hebt kan je het zelf uitzoeken, anders zou ik naar juridisch loket gaan :).

Mijn personlijke mening (van een LEEK!!): je hebt hem gekocht, zonder het te weten. Dus het kan jou niet aangerekend worden.
Of je de pony nu terugbrengt (en al je geld terugkrijgt) of hem houdt. Het kan jou niet aangerekend owrden.

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Pony gekocht van oplichter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 12:47

Ik zou hier echte juridische kennis gaan opzoeken. Niet bokt.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 12:47

Ik heb hier eigenlijk geen verstand van. Maar dreigen van haar is niet netjes. Jij wist er immers niks vanaf? Je hebt contact met haar gezocht dus zei weet waar de pony nu is. Wie weet had ze hier nooit achter kunnen komen als jij geen contact gezocht had?

Lijkt me sterk dat diegene die jou dit paard verkocht heeft aan de oude eigenaresse zou vertellen waar het heen is :P

Indd juridisch advies gaan zoeken, ik zou ook niet zomaar mijn gegevens aan die vrouw geven. Wie weet komt ze onverwachts iedere keer op jou stoep...

Edit:
Nog even een dingetje, hoe heb je contact met haar opgezocht? Als ze namelijk jou naam en achternaam al weet kan ze je misschien gaan opspeuren dmv Facebook of dergelijke. Misschien even afschermen om nare dingen te voorkomen?
Laatst bijgewerkt door xtessax83 op 17-08-17 12:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Mirranda

Berichten: 1717
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 12:48

Dit had je niet verwacht en logisch ook.
De deal die de vrouw had met de koper staat helemaal los van jouw aankoop bij de handelaar. Handelaar zal hiervan niet op de hoogte zijn geweest en jij al helemaal niet.
Ik geloof ook niet dat een rechter dit zou ontbinden en je je pony kwijt zou raken daardoor.

Bezoekrecht?? Nooit van gehoord bij een paard. Zal wel bedoeld zijn om je onder druk te zetten.

Ik zou nog even niets communiceren naar haar toe en zeker niet je gegevens.
Dat de vrouw misschien over de rooie is hierdoor is begrijpelijk, maar ze had ook anders kunnen reageren. Van dit soort reacties zouden mijn haren overeind gaan en zou het meteen afkappen.

Succes in ieder geval en laat dit voorval je niet uit het veld slaan. Die vrouw gaat maar fijn met haar koper contact opnemen, want daar is het dus mis gegaan. En op afbetaling is ook haar probleem, niet de jouwe.

Grand Prix Haflinger Aragon GP+8 & SGW B +6 / Mara ZZZ +1 & Endurance Klasse II +4 / Almond (GGK Hengst) Z1 +7

Goof

Berichten: 28728
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Pony gekocht van oplichter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 12:50

Ik zou haar vooral niet je gegevens sturen en eigenlijk zou ik haar helemaal niets meer laten horen. Zeker niet als ze begint te dreigen. laat ze de verkoper lekker lastig vallen en niet jou.
Succes met de situatie.

Celiien

Berichten: 13253
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 12:52

Rechtsbijstand bellen. Dit gaat namelijk met twee zaken door elkaar. Als eerste heb jij ter goeder trouw gekocht, ofwel jij kon niet weten dat het om een gestolen paard ging. Daarnaast heb jij een paspoort verkregen, wat veel kan zeggen in zo'n zaak.

Ten tweede is 'op contract' verkocht een stukje wat een beetje moeilijk is. 99% van de tijd zijn de contracten waarin wordt vermeld dat paard zodra het weg moet, terug gaat naar de oude eigenaar, niet rechtsgeldig omdat het om eigendomsoverdracht gaat. Echter weet ik niet of in dat contract waar men het over heeft, een clausule staat waarin wordt bepaald dat het eigendom pas wordt overgedragen op het moment van volledige betaling.
Kans dat de verkoper van wie jij het paard gekocht hebt, gewoon het restant aan de eigenaar ervoor moet afbetalen en that's that.

Rechtsbijstand bellen dus :j

Bezoekrecht, laat me niet lachen.. geen gegevens geven!

A girl from Nashville sings... And the whole world listens <3

KimD

Berichten: 20396
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Pony gekocht van oplichter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 12:56

Het is een rotte situatie, maar ik moest me toch een potje lachen om het "bezoekrecht".


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

Jolien87

Berichten: 17397
Geregistreerd: 27-08-06

Re: Pony gekocht van oplichter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 13:00

Bezoekrecht? Pardon? Er is maar één iemand die jou kan helpen en dat is een professional, geen htk jurist zoals velen op bokt beweren te zijn.
Ik wens je veel succes met deze situatie.

Cowboy55
Berichten: 8472
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 13:00

Celiien schreef:
Rechtsbijstand bellen. Dit gaat namelijk met twee zaken door elkaar. Als eerste heb jij ter goeder trouw gekocht, ofwel jij kon niet weten dat het om een gestolen paard ging. Daarnaast heb jij een paspoort verkregen, wat veel kan zeggen in zo'n zaak.

Ten tweede is 'op contract' verkocht een stukje wat een beetje moeilijk is. 99% van de tijd zijn de contracten waarin wordt vermeld dat paard zodra het weg moet, terug gaat naar de oude eigenaar, niet rechtsgeldig omdat het om eigendomsoverdracht gaat. Echter weet ik niet of in dat contract waar men het over heeft, een clausule staat waarin wordt bepaald dat het eigendom pas wordt overgedragen op het moment van volledige betaling.
Kans dat de verkoper van wie jij het paard gekocht hebt, gewoon het restant aan de eigenaar ervoor moet afbetalen en that's that.

Rechtsbijstand bellen dus :j

Bezoekrecht, laat me niet lachen.. geen gegevens geven!


Dit dus...en dat alles los van de vraag of wat de vorige eigenaar allemaal beweert wel waar is.

.
"Hey O'Neill, take a break. You don't have to be a prick every day of your life you know" Sgt. Elias

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 13:01

Allereerst: ik zie de oplichting nog niet hoor, lees ik er nou overheen :? ? Op welke manier ben jij door de verkoper opgelicht dan?



Citaat:
De vrouw heeft de pony weg gedaan op contract en wss ook op afbetaling. Ze had dus nooit verkocht mogen worden.

Waaruit concludeer jij dat? Uit je info van je eerste zin kun je dat namelijk helemaal niet concluderen.



Citaat:
Ik heb paspoort met daarin de afstamming maar er blijkt ook nog een eigendomsoorkonde bij te horen die zei heeft.

Speelt dit in België dan? In NL bestaat zoiets namelijk helemaal niet.



Citaat:
Wat is mijn recht?
Ik heb er goed geld voor betaald en heb ook het transport naar ons toe betaald.

Volgens mij heb jij gewoon een transactie gedaan en een pony gekocht en is de pony van jou. Niet meer en niet minder.


Citaat:
En mijn plichten ?
De oude eigenaresse eist al mijn gegevens incl adres en verblijfplaats van de pony.
En zegt dat ze bezoekrecht heeft.

Welnee joh, daar veeg je toch je bips mee af! Jij hebt maar niets, maar dan ook echt hélemaal niets te maken. Dat bezoekrecht (bij de man waar jij de pony van gekocht hebt) geloof ik sowieso al niet in, dat is echt niet rechtsgeldig en voor jou geldt dat al helemaal niet. Laat je niet bang maken hoor!



Citaat:
Ik heb geen belang bij ongewenst bezoek...
En al helemaal niet dat ik straks alles kwijt ben.
Bovendien dreigt ze ook met aangifte tegen mij.

Lekker laten gaan joh. Geen contact meer opnemen met deze vrouw, geen gegevens aan haar vrijgeven en het haar lekker zelf uit laten zoeken. Verkocht is verkocht, dat geldt óók voor haar.


Ga lekker van je pony genieten!

koeien op de weg...


GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 13:02

Celiien schreef:
Rechtsbijstand bellen. Dit gaat namelijk met twee zaken door elkaar. Als eerste heb jij ter goeder trouw gekocht, ofwel jij kon niet weten dat het om een gestolen paard ging. Daarnaast heb jij een paspoort verkregen, wat veel kan zeggen in zo'n zaak.


En waaruit concludeer jij dat dit een gestolen paard is?

koeien op de weg...

Janneke2

Berichten: 22707
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 13:02

upendo schreef:
Lastige zaak. Ik lees even mee want ik heb hier geen verstand van, maar ik zou kijken of de pony eventueel nog terug kan naar de verkoper waar je hem van gekocht hebt.

Aangifte waarvan wil ze doen? Jij hebt ter goeder trouw gehandeld, een normale prijs betaald dus van bewuste heling is geen sprake.


Het is sterker dan dit.

Als je een aankoop doet, waarbij het malafide karakter van de verkoper er niet van afdruipt (...een fiets kopen op het station van een junk voor een appel en een ei...)
ben jij onder Nederlands recht de rechtmatige eigenaar.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Majabeestje
Berichten: 3803
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 13:02

Bezoekrecht? Heeft de rechter een omgangsregeling uitgesproken? _O-

Celiien

Berichten: 13253
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 13:04

GDG schreef:
Celiien schreef:
Rechtsbijstand bellen. Dit gaat namelijk met twee zaken door elkaar. Als eerste heb jij ter goeder trouw gekocht, ofwel jij kon niet weten dat het om een gestolen paard ging. Daarnaast heb jij een paspoort verkregen, wat veel kan zeggen in zo'n zaak.


En waaruit concludeer jij dat dit een gestolen paard is?

Oh oliebol, niet :+ Even een andere vlaag er tussendoor. Paard met een zaakje erachter dan _O-

A girl from Nashville sings... And the whole world listens <3

BigOne
Berichten: 38177
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 13:07

Majabeestje schreef:
Bezoekrecht? Heeft de rechter een omgangsregeling uitgesproken? _O-



Die mevrouw had dus ook bezoekrecht bij de verkoper. Maar , om even de knuppel erin te gooien, stel dat die mevrouw twee weken geleden de pony op contract en afbetaling aan die kerel heeft verkocht, die vent betaalt haar 100 euro en verkoopt het dier nu voor 2000 . Dan zou ik ook woest zijn(buiten dat ik nooit zo een pony zou verkopen) maar dan nog, ze moet bij de verkoper en niet bij jou zijn. Mocht ze nog contact met je opnemen, verwijzen naar verkoper en verder geen gegevens geven, jij was ter goeder trouw, punt.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Christiene
Berichten: 7714
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 13:09

Bezoek recht dat is helemaal onzin

Voor de rest vraag informatie bij een juridische persoon of bedrijf of via rechts bijstand verzekering.

Geef niet je adres ect aan die vrouw staat ze straks nog op je stoep.

The end

Snooty16
Berichten: 136
Geregistreerd: 25-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 13:15

Naar mijn mening ben je koper ter goeder trouw. Je hebt de pony gekocht op een locatie waar pony's verkocht worden. De verkoper had zowel de pony als het paspoort in zijn bezit. Koper ter goeder trouw wordt beschermd waardoor je eigenaar bent geworden van de pony. Het enige dat de oorspronkelijke eigenaar heeft is een vorderingsrecht op de handelaar waar jij de pony van kocht, als zij nog niet al haar geld heeft ontvangen van die handelaar. Bezoekrecht bestaat niet voor dieren. Je kunt alleen niet voorkomen dat ze aangifte doet bij de politie, maar daar ben jij geen partij in. Als ze vindt dat ze nog steeds de eigenaresse is zal ze een civiele procedure moeten starten naar jou en haar eigendom moeten claimen. De kans dat je de pony terug moet geven aan haar acht ik klein als het zo gegaan is als jij aangeeft. De meeste paarden hebben namelijk helemaal geen eigendomsbewijs, dus als die er bij deze pony wel is, betekent het niet hebben van het eigendomsbewijs niet dat je niet ter goeder trouw bent. Dat een eigendomsbewijs niet verplicht is, vind ik persoonlijk heel raar. Officieel moet je je paspoort namelijk laten bij de pensionhouder en als die dan je paard verkoopt dan heb je geen poot om op te staan (mits die koper natuurlijk ook ter goeder trouw is en niet kon weten dat het paard van iemand anders is). Ik zou zeker zijn voor een verplicht eigendomsbewijs.
Laatst bijgewerkt door Snooty16 op 17-08-17 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 13:18

Volgens mij heb jij niets met deze zaak te maken, en is dit een geschil tussen de vorige twee eigenaren.
Jij hebt de pony ter goede trouw gekocht en wist van niets. Jammer voor haar. Bezoekrecht is helemaal niet iets wat vast te leggen is voor een paard :') Een eigendomsakte is ook helemaal geen ding bij paarden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-08-17 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Rizette
Berichten: 4320
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 13:21

Iedereen die een pony verkocht heeft kan wel zeggen dat ze bezoekrecht wil en dat het haar pony is.............Stel ze staat op een stalling en is een wanbetaler, zodat de eigenaar heeft gezegd ik doe je pony de handel in, dan heb ik nog iets van mijn geld terug. En nu denkt ze haar pony even terug te scoren. Als ze problemen heeft met de verkoop van haar pony moet ze volgens mij bij diegene zijn die hem van haar gekocht heeft en niet bij jou. Hoe komt de verkoper anders aan het paspoort en aan de pony? Jij hebt geen idee wat er aan de hand is, zou maar even rustig afwachten. Je weet ook niet wat voor type het is. Geen adres geven straks heb je helemaal de foute mensen aan huis staan.

Palmera

Berichten: 9450
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 13:23

Misschien is die vrouw zelf wel een oplichter.
Je weet het niet. Ze moeten hun problemen onderling uitzoeken en als ze doorgaat met dreigen kan ze een straatverbod krijgen i.p.v bezoekrecht.

Wat een zak hooi! :')

Cowboy55
Berichten: 8472
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 13:24

Rizette schreef:
Iedereen die een pony verkocht heeft kan wel zeggen dat ze bezoekrecht wil en dat het haar pony is.............Stel ze staat op een stalling en is een wanbetaler, zodat de eigenaar heeft gezegd ik doe je pony de handel in, dan heb ik nog iets van mijn geld terug. En nu denkt ze haar pony even terug te scoren. Als ze problemen heeft met de verkoop van haar pony moet ze volgens mij bij diegene zijn die hem van haar gekocht heeft en niet bij jou. Hoe komt de verkoper anders aan het paspoort en aan de pony? Jij hebt geen idee wat er aan de hand is, zou maar even rustig afwachten. Je weet ook niet wat voor type het is. Geen adres geven straks heb je helemaal de foute mensen aan huis staan.


Met je eens met die opmerking dat (in NL in elk geval) een paspoort geen eigendomsbewijs is.

.
"Hey O'Neill, take a break. You don't have to be a prick every day of your life you know" Sgt. Elias

Percy

Berichten: 12068
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 13:26

Eens in de 14 dagen in het weekend? :D

Bezoekrecht bij dieren bestaat niet, enige situatie die ik daarvan ken was de hond van die Nederlandse prinses en haar ex :D

Het is zelfs nog maar de vraag of de handelaar deze pony rechtstreeks van de vrouw heeft gekocht of dat de pony doorverkocht is naar de handelaar.

Ben geen jurist maar het ten goeder trouw kopen verhaal klopt. Als jij de pony voor een normaal bedrag gekocht hebt ben je niets verplicht. Natuurlijk kan die mevrouw een rechtszaak starten om haar pony terug te krijgen, dat is haar goed recht maar of ze gelijk gaat krijgen is een tweede. Het gaat dan in elk geval niet zo zijn dat jij je geld niet terug gaat krijgen.

Maar, zoals iedereen al zegt, in Nederland kan je het beste naar het juridisch loket gaan.

In België is het bij het BWP in elk geval zo dat het stamboekpapier in het paspoort zit. Maar ik weet niet wat de afstamming van de pony is.

Eigendomsbewijs stelt ook niet zo heel veel voor in elk geval. Ik heb nog steeds eigendomsbewijzen van paarden die verkocht zijn. Kan ik niets mee.

Hutcherson

Berichten: 7326
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Pony gekocht van oplichter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 13:37

Wat is een eigendomsoorkonde?
Is dit in nederland? Want er is eigenlijk niks wat je eigenaarschap over een paard kan bewijzen. Het zijn altijd meerdere factoren.
volgens mij is het ook niet rechtsgeldig om in een contract te zetten dat het dier niet verkocht mag worden of wel?
Verkocht is verkocht.

Bezoekrecht is echt bizar. Dat kan alleen als het nieuwe baasje jou die ingang geeft en zelfs dan moet je erg voorzichtig zijn dat je ze niet overloopt, want dan stoppen ze alles en zie je je paard niet meer.

gewoon lekker laten gaan, geen gegevens geven! anders kom je wss niet meer van ze af of je moet echt hoog en laag springen wss.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 bezoekers