Noord vietnam. Beste tijd om te gaan? Foto’s pag 3

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37153
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Noord vietnam. Beste tijd om te gaan? Foto’s pag 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-17 12:41

Ik kwam gister een aanbieding tegen voor noord vietnam voor een leuke prijs. Nu ben ik nog nooit verder geweest dan frankrijk en noord spanje zo ongeveer. :+ maar iets trekt me in deze reis. Waarom geen idee. Als ik ga is het met een heel ervaren verre reizen ganger. Die zelf ook nog nooit in vietnam is geweest. Prijs is flink laag waardoor het voor mij haalbaar zou zijn. Zou deels komen denk ik door een paar dagen slapen bij locals.

Alleen wat is voor daarheen de beste reisperiode kwa weer zodat het niet te warm of nat is.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man


karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37153
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Noord vietnam. Beste tijd om te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-17 09:26

Helemaal niemand die in Vietnam is geweest nog?

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Abracadabra9

Berichten: 5005
Geregistreerd: 23-03-07

Re: Noord vietnam. Beste tijd om te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 09:29


karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37153
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Noord vietnam. Beste tijd om te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-17 09:35

Ik had al wat geneusd daar. Zou gaan om eind september begin oktober net na de regentijd maar voor noord vietnam nog niet te koud voor de bergen.

Reisgenoot is ervaren in verre reizen (china, indonesie, india, thailand, cuba enz) ook hij kwam er niet uit kwa weer.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Abracadabra9

Berichten: 5005
Geregistreerd: 23-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 09:42

Volgens mij valt er in die tijd nog wel wat regen, maar denk dat het goed te doen zou moeten zijn :) Anders eventueel op facebook even speuren naar reizigersgroepen waarin je het kunt vragen? Ik ben zelf helaas ook niet bekend met het land.. Maar áls je gaat, geniet! En veel plezier *\o/*

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37153
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-17 09:51

Kans dat we gaan wordt wel steeds groter. Heb goedkeuring gekregen ivm malaria pillen en entingen. Lijkt erop dat we donderdag gaan boeken.

En idd er zal wat regen vallen nog. Voor mij geen probleem. Ben ervaren met regen en vakantie :+

Gister peking express weer gekeken, vorige week helaas gemist ze zitten in vietnam en gister noord vietnam met de plaatsen die op programma van reis staan. Reisgenoot heeft ook zitten kijken en via messenger berichten uitgewisseld tijdens het kijken. Hoe meer we zien hoe meer we er zin in hebben.

De geschiedenis van het land boeit me al heel wat jaren. Als ik nu de kans krijg op een voor mij betaalbare manier. *\o/*

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Abracadabra9

Berichten: 5005
Geregistreerd: 23-03-07

Re: Noord vietnam. Beste tijd om te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 10:55

Spannend Karuna! Inderdaad nu je de kans hebt te gaan zeker doen! Ondanks dat alle landen in Azie natuurlijk verschillend zijn vind ik het daar, van wat ik tot nu toe heb gezien, prachtig. Vietnam staat dan o ook zeker nog op het lijstje voor in de toekomst. En wat je zegt de geschiedenis etcetera is ook enorm interessant. Keep me updated :D

xPabloBokt

Berichten: 9302
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: Noord vietnam. Beste tijd om te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 11:05

Misschien loont het om eens in te lezen op de intertropische convergentiezone. Dat is een permanent lagedrukgebied die zich op jaarbasis noord- en zuidwaarts beweegt langs/vanaf de evenaar. Een lagedrukgebied betekent eigenlijk standaard neerslag, en in die gebieden vaak ook in de vorm van stortregens (moessons).

Als je in de periode september-oktober naar de intertropische convergentiezone kijkt zie je dat deze terug zuidwaarts beweegt ter hoogte van Vietnam, maar in de buurt ligt nog wel een lagedrukgebied. Er valt in die periode dus maandelijks nog 150mm regen of meer (monthly precipitation). Als je het echt droog wil hebben moet je in november-december-januari zijn, maar dan is het inderdaad in de bergen wel wat kouder.

http://www2.palomar.edu/users/pdeen/ani ... herpat.swf

You got your passion, you got your pride
But don't you know that only fools are satisfied?
Dream on, but don't imagine they'll all come true
When will you realize, Vienna waits for you?

lindar1985

Berichten: 573
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: enschede

Re: Noord vietnam. Beste tijd om te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 12:05

Super leuk!
Ik ben in Vietnam geweest, ook in het noorden, super mooi!
Wij zijn daar begin januari geweest. Het was toen wel nog koud (15 graden) en de rijstenvelden waren nog niet heel groen.
Dus ik zou iets later gaan.
Ik zou ff google'n (columbus reismagazine ofzo)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37153
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Noord vietnam. Beste tijd om te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-17 13:31

Reis is geboekt. Ivm beschikbaarheid van mij reisgenoot is het eind september geworden, 12 dagen waar onder hanoi, markt in bac ha, sapa nog wat meer dorpjes in het noorden waar slapen bij locals en boottocht door ha long bay met overnachting op boot. Toch een groepsreis omdat reisgenoot daar voorkeur voor heeft, inclusief gids. Leuk jippie en iieeks tegelijk. Eerste keer buiten europa, eind vliegen ook meteen.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Abracadabra9

Berichten: 5005
Geregistreerd: 23-03-07

Re: Noord vietnam. Beste tijd om te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 13:35

Spannend!! Maar oh wat leuk :D Heb je weer iets moois om naar uit te kijken!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37153
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-17 13:38

Ja dat wel. Nu moet ik wel eea regelen onder andere fraxiparine bloed verdunners die mee moeten en waar ik vooraf mee moet beginnen met prikken om trombose te voorkomen. Zal de naalden dus moeten aangeven met vliegen. Entingen visum enz. Maar ik heb nog even de tijd dat scheelt

Weet jij of visum als ik paspoort van reisgenoot meeneem ik visum ook voor hem kan regelen?

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Sannens
Berichten: 1386
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 13:43

karuna schreef:
Reis is geboekt. Ivm beschikbaarheid van mij reisgenoot is het eind september geworden, 12 dagen waar onder hanoi, markt in bac ha, sapa nog wat meer dorpjes in het noorden waar slapen bij locals en boottocht door ha long bay met overnachting op boot. Toch een groepsreis omdat reisgenoot daar voorkeur voor heeft, inclusief gids. Leuk jippie en iieeks tegelijk. Eerste keer buiten europa, eind vliegen ook meteen.


Mag ik vragen waar je geboekt hebt en voor welke prijs? :)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37153
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-17 13:44

Via shoestring reis genoot heeft daar vaker mee gereisd en kreeg twee weken geleden mail daarvan.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

lindar1985

Berichten: 573
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: enschede

Re: Noord vietnam. Beste tijd om te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 16:02

Voor visum heb ik ook geregeld voor m'n vriend, dus je kunt het gewoon voor je reisgenoot regelen

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37153
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-17 18:35

Zo even schopje omhoog. Entingen zijn gedaan. Alleen ik had dtkp herhaling nodig, verder niks. Tetanus is op orde bij me. De rest was nog ok of niet nodig. Vandaag begonnen met aanvraag van visum. Ga het via anwb doen, winkel zit hier in de buurt vanavond daar nog wat papieren voor invullen en morgen afleveren. Volgende week paspoorten weer ophalen. En dan nog een kleine twee maanden. Reis gaat zeker door. *\o/*

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

MonaLieske

Berichten: 1519
Geregistreerd: 01-08-08

Re: Noord vietnam. Beste tijd om te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 20:38

Wat leuk! Ik ben in maart met Shoestring naar Vietnam geweest. Ik heb de reis van Ho Chi Minh city naar Hanoi gedaan en ben dus niet noordelijker dan Hanoi/Halong baai geweest. Het was voor mij niet de eerste keer Azië, maar wel voor het eerst een dergelijke groepsreis. Het is mij super goed bevallen, zou het zo weer doen. :)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37153
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-17 20:53

Fijn dat het bevallen is. Voor mij echt compleet onbekende wereld, onbekend met groepsreizen ook. Echt een heel grote sprong in het diepe. :=

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37153
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-17 08:49

Nog een maand. *\o/* := visa zijn geregeld. Medisch paspoort idem. Heb na overleg toch een bos anti trombose spuiten meegekregen van de arts, moet even overleggen met reisorganisatie. Ze moeten namelijk handbagage in in vliegtuig. Mogen niet in het ruim.

Enkel is gelukkig op tijd op de rit weer enkelbrace zal wel meemoeten maar ik loop weer redelijk ok.

Heb er zin in en ooh zie op tegen de vlucht. Reisgenoot is me nu al aan het pesten ervoor. Die verheugd zich al op de dag voor vertrek en mijn zenuwen :P .

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 09:13

Maak je niet te druk over die naalden etc hoor, als je een medisch paspoort hebt en evt een brief met handtekening en stempel van je arts dan kom je er echt wel door :j
Ben diverse keren gevlogen (binnen europa maar ook naar Egypte) met injectienaalden voor vitamine B12, plus ampullen, plus een halve apotheek aan pillen in de handbagage. Werd totaal niet naar gekeken, raar genoeg. Ik hoefde mijn tas niet eens open te maken, geen enkele keer

Veel plezier *\o/*


karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37153
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-17 09:15

Ik heb al eens avonex en de spiernaalden meegevlogen naar nice, was ook enige keer dat ik gevlogen heb. Heb medisch paspoort gister meteen ook laten aanmaken. Binnen europa zie ik ook geen probleem. Tussenstop in istanbul en dan hanoi heen en weer. Twee keer stijgen (joepie oren brr) en vier keer naalden meekrijgen de cabine in. -O-

B12 prik ik dag voor vertrek. Drie dagen eerder dan gepland maar dat is geen probleem

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 09:22

karuna schreef:
Zo even schopje omhoog. Entingen zijn gedaan. Alleen ik had dtkp herhaling nodig, verder niks. Tetanus is op orde bij me. De rest was nog ok of niet nodig. Vandaag begonnen met aanvraag van visum. Ga het via anwb doen, winkel zit hier in de buurt vanavond daar nog wat papieren voor invullen en morgen afleveren. Volgende week paspoorten weer ophalen. En dan nog een kleine twee maanden. Reis gaat zeker door. *\o/*


Ik ben net terug ( gisteren weer in Nederland aangekomen)
Van Hanoi naar Ho chi min stad ( Saigon ) gereisd.

Weinig echt in het noorden Ma Chau valleiwas het noordelijkste.

Wat een geweldig land. Als je vragen hebt , laat het me weten.

Groeten
Marieke

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37153
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Noord vietnam. Beste tijd om te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-17 09:30

Ah wij gaan juist niet zuidelijker dan Hanoi. Hoe is de vlucht erheen? En het weer nu daar? Hoe groot is hanoi vliegveld en ben eigenlijk vooral benieuwd hoe zijn de mensen en de fasciliteiten overal. Word mijn eerste keer buiten europa toch al een flinke cultuurschok. Maar heb er zin in.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Anoniem

Re: Noord vietnam. Beste tijd om te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 10:28

De vlucht is vooral lang ( wij gingen via istanbul ) maar wel prettig.
Het weer was vorige week in iedergeval WARM.
Warm en hoge luchtvochtigheid dus je zweet echt de hele dag door. Veel water drinken dus. Je kunt overal flessen met water kopen, zelfs in de kleinste gehuchten.

De mensen zijn ontzettend vriendelijk. Voor mijn man en zoontje was het de eerste keer buiten Europa en die hadden geen cultuurshock ( Zoontje heel klein beetje de eerste dag ).
Rondlopen door Hanoi is zo leuk, alle kleine winkeltjes in de oude wijk, de oude ambachten ( een straat met touwmaker, een straat met Tin bewerkers, een straat met allene kruiden ) en rondom het HoanKiem meer is het bijna een gewone Europese stad en heerlijk "rustig" .

De Hotels zijn eigenlijk gewoon prima. Net als overal van 1 tot 5 sterren. Wij sliepen ook twee nachten bij mensen thuis : homestay, ook een geweldige ervaring.

Ja de toiletten zijn soms een uitdaging ( zie het toilettopic) : ik heb altijd desinfectiegel mee voor m'n handen
En ondanks dat ik Vegetarisch eet heb ik een voedselvergiftiging opgelopen ( maar ik was de enige van ons hele gezelschap)

Mensen zijn ontzettend gastvrij en vriendelijk, alles met een glimlach ( boos worden is gezichtsverlies, al helemaal tijdens het onderhandelen over prijzen )

Terugreis was in ons geval vooral zwaar ( 5 uur met de bus , dan vliegtuig Saigon- Hanoi, dan Hanoi Istanbul, Istanbul- Amsterdam 30 uur onderweg )

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37153
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-17 10:50

Pfff klinkt als idd een uitdaging kwa reis. Wij gaan heen en terug vanaf hanoi met paar dagen homestay ook maar dan echt noord de brgen in. Toiletten had ik al gezien :+ ben niet kritisch kan het overal wel doen desnoods achter een boompje.

Alleen poeplucht maakt me kokhalzen dan wel overgeven. Ach neus dicht en slikken maar. Desinfectantspray is wel slim. Ik dacht zelf ook om bv paar oude wandelschoenen mee te nemen ivm de toiletten en die achter te laten in vietnam. Heb nog wel een paar liggen die net meekunnen nog.

Zweten en drinken doe ik toch al veel dus dat scheelt. En kan uitstekend tegen warmte of kou. Weet dat ik een fles met dichte dop moet kopen. Vroeger van frankrijk als klein kind al geleerd omdat lang niet overal toen drinkbaar water was. En ben van toen ook de hangtoiletten gewend.

Voedsel wordt ook mijn grootste uitdaging. Heb een stevige voedselallergie. In ergste geval alleen rijst en herkenbare producten eten. Ben daarin wel gemakkelijk en totaal geen kritische luxebeest. En medicatie mee voor zekerheid hoe dan ook. Ik houd van oude winkeltjes kwa ambachten. Beiden zijn we geen kopers dat scheelt. :P

En neem lange dunne kleding mee ivm muggen en andere steekbeestjes en goede hoofdbedekking. Deetspray grote fles al meegenomen bij de anwb.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ardanwan, carika, Earth, Esther, Ineke2, Jadero, Kmbrly, mirriezz, mvdende, perdjes, SJP, tiwi1969, veerledec, YandexBot en 75 bezoekers