Wedstrijd stress

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daffieeeeex
Berichten: 15
Geregistreerd: 10-07-17

Wedstrijd stress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 08:34

Hey allemaal!
Ik heb een probleem...Als ik op wedstrijd ga ervaar ik zelf geen stress maar ik zit wel heel gestrest op mijn paard (zeggen insctructrice/ouders/kijkers) maar ik heb het zelf dus ook niet door en hier lijden mijn punten best wel onder...Iemand een tip hoe ik stress kan herkennen en wat ik even snel voor/ tijdens mijn proef kan doen?

En probleem 2...Tijdens mijn allereerste wedstrijdjes reed ik gewoon zoals ik normaal ook rijd en dat werd gewoon beloond, maar nu ben ik eigenlijk te gefocust op winstpunten (even een besef momentje hiero :( ) Afgelopen zondag was mijn pony te actief door alles om haar heen dus sprong met verruimen op de diagonaal aan en trok sprinten in galop en dit blijft dan de rest van mijn proef in m'n hoofd zitten, dan denk ik alleen maar aan wat allemaal slecht ging en rijd ik de rest ook bagger...terwijl mijn begin wel gewoon goed was etc...Ik vind het zo leuk om winstpunten te halen dat ik daar teveel mee bezig ben en mijn rijden er onder lijdt...Vroeger had ik nooit een slecht gevoel over m'n proef en nooit slechte punten, en nu heb ik constant een slecht gevoel en dus ook slechte punten... iemand enige idee hoe ik van mijn perfectionisme af kan komen? Ik hoor het graag :9

Groetjes!!

Lumi

Berichten: 4438
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Re: Wedstrijd stress

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 08:39

Misschien moet je met andere verwachtingen de proef in gaan.
Ik heb een tijdje terug met een pony twee vieren gehaald, dus mijn doel in de proef erna was om maar één vier te rijden. Als dat je doel is ben je meteen minder zenuwachtig :P en die andere proef had ik meteen een tweede plaats (en zelfs zonder vijfen ;) ), omdat ik gewoon heel relaxed was.
Dus geen winstpunten als doel hebben, maar een zeer realistisch doel.
(Binnen de baan blijven, netjes diep de hoeken door, minder vieren, zoiets)

Succes!

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 08:44

Daffieeeeex schreef:
Hey allemaal!
Ik heb een probleem...Als ik op wedstrijd ga ervaar ik zelf geen stress maar ik zit wel heel gestrest op mijn paard (zeggen insctructrice/ouders/kijkers) maar ik heb het zelf dus ook niet door en hier lijden mijn punten best wel onder...Iemand een tip hoe ik stress kan herkennen en wat ik even snel voor/ tijdens mijn proef kan doen?

En probleem 2...Tijdens mijn allereerste wedstrijdjes reed ik gewoon zoals ik normaal ook rijd en dat werd gewoon beloond, maar nu ben ik eigenlijk te gefocust op winstpunten (even een besef momentje hiero :( ) Afgelopen zondag was mijn pony te actief door alles om haar heen dus sprong met verruimen op de diagonaal aan en trok sprinten in galop en dit blijft dan de rest van mijn proef in m'n hoofd zitten, dan denk ik alleen maar aan wat allemaal slecht ging en rijd ik de rest ook bagger...terwijl mijn begin wel gewoon goed was etc...Ik vind het zo leuk om winstpunten te halen dat ik daar teveel mee bezig ben en mijn rijden er onder lijdt...Vroeger had ik nooit een slecht gevoel over m'n proef en nooit slechte punten, en nu heb ik constant een slecht gevoel en dus ook slechte punten... iemand enige idee hoe ik van mijn perfectionisme af kan komen? Ik hoor het graag :9

Groetjes!!

Grappig, je beantwoordt je eerste vraag met de tweede :). Perfectionisme is op zich niet erg, maar je moet het gebruiken om beter te rijden in plaats van slechter. Soms helpt het om te bedenken wat je nou eigenlijk precies moet kunnen voor zo'n proefje. Daarna ga je oefenen totdat je thuis zonder gedoe en dingetjes een net proefje kan rijden. Als je thuis die ondergrond legt, dan kun je op wedstrijd daar makkelijker aan terug denken en dan weet je dat je het kan. Daarnaast kun je ook je perfectionisme gebruiken om de onderdelen van de proef goed voor te bereiden zodat je de oefeningen echt rijdt en je pony ook niet afgeleid raakt. Oefen het ook in de les zodat instructie je kan helpen. Een mooie ronde, vloeiende volte levert altijd meer punten op dan een rommelig ei.

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 09:10

Bekijk een proef per onderdeel.
Verruimen mislukt? geen probleem, volgend onderdeel weer een nieuwe kans voor een goed cijfer!

Lees de proef goed door, teken hem evt op papier en bedenk dan al hoe je gaat rijden ( bijv diep de hoek in, goede stelling en buiging, eerst rechtstellen op de diagonaal, dan verruimen, op tijd terug en weer goed de hoek in met stelling en buiging)

Waar zitten voor jou de knelpunten en op welke dingen kun je scoren, en van bijv. een 7 een 8 maken?

Succes!!

Wijsje
Berichten: 464
Geregistreerd: 06-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 09:55

Ga voor kleine verbeteringen/doelen, bijvoorbeeld dat je paard volgende keer niet in galop valt. Of dat je aanleuning voldoende is.
Is dat gelukt, dan is jouw wedstrijd geslaagd. Die punten volgen dan vanzelf wel. Het moet ook leuk zijn hé?
Wat hierboven staat is ook een goede, je proef bestaat uit meerdere onderdelen. Heb je ergens een 4, dan kun je daar 2x een 7 tegen wegstrepen. Accepteer dat 1 onderdeel mislukt is, en probeer van de volgende een 7 te maken.

MerelV

Berichten: 1765
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Noord-Limburg

Re: Wedstrijd stress

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 17:43

Als aanvulling op wat hierboven beschreven staat zou ik je willen meegeven om een doel te stellen dat haalbaar is en wat je daarom dus ook zelf in de hand hebt.

Dit is dus geen doel als het halen van een 7. Want dan ben je naast je eigen rijden ook afhankelijk van de jury. Wel bijvoorbeeld: netjes op de bordjes rijden.

Veel succes!