Voer jong paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Voer jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 10:18

Hoi bokkers!

A.s. zondag komt mijn 3 jarige merrie. Bij de huidige eigenaar krijgt ze 2 scheppen basis muesli per dag. Ze is net een maand onder het zadel. Word 3x per week half uur bereden. Ze staat de halve dag buiten daar op schraal land. Op stal s'avonds krijgt ze hooi.

Bij mij zou dat hetzelfde zijn; overdag op schraal land, s'avonds op stal met kwalitatief goed hooi.

Alleen is de 2 kg muesli voldoende? Ik wil het rijden toch langzaam gaan uitbreiden. Wat voeren jullie je jonge paarden?

Mijn voorkeur gaat overigens uit naar producten van Subli,omdat ik dat via werk goedkoper kan krijgen.

Het gaat om een merrie van nu 1,55.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Voer jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 11:50

wij voeren onbeperkt hooi aangevuld met weidegang (strookbegrazing waarbij er altijd hooi in de netten zit, nu we wat verder de zomer uit gaan, merken we een grotere hooiopname )
daarnaast tweemaal daags een handje brok met een volledig vit/min supplement gespitst op de situatie van het ruwvoer en ijzer overschot in dat ruwvoer en het water
1 ijslander krijgt meer krachtvoer, maar die heeft altijd wel wat extra's nodig gehad
de paarden in kwestie zijn drie ijslanders, een haf, een welsh a en een PRE

ik zou zelf proberen de brok er af te halen, ruim voldoende goed ruwvoer aanbieden en een balancer bijgeven (compleet vit/min brokje zonder al te veel energie ) of een vit/min korrel en eerst eens zien hoe ze het daar op doet
als ze er te kort aan heeft is extra geven zo gebeurd...

Anoniem

Re: Voer jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 16:18

Ze krijgt nog geen brok, enkel muesli. Dat afpakken vind ik nogal tricky, aangezien ze niet heel veel reserves heeft.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Voer jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 16:20

Ik zou voor op het begin hetzelfde voeren als bij de vorige eigenaar. Vanuit daar kun je altijd nog meer of minder gaan geven.

Veel ruwvoer is wel belangrijk voor een jong paard. Op het moment dat de op stal staat dus het liefst zo dat ze de hele tijd wat te knabbelen heeft.

Over wat mijn jonge paard krijgt (4jaar, ligt aan het werk): +/- 2,5 kilo krachtvoer en zo goed als onbeperkt hooi.

marleen_a_a

Berichten: 1200
Geregistreerd: 18-05-14
Woonplaats: Zuidbroek

Re: Voer jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 16:35

Ik voer mijn jonge merrie (4jaar en word nu beleerd) nu 3x daags hooi (voor de nacht een hooinet vol en de andere 2x precies genoeg voor het uur/2 uur tussendoor). 2x daags krijgt ze 4 handjes biks (pavo condition, dit omdat ze op de basic plus net te vlot af viel) en 1x daags 3 handjes muesli van havens. Hier krijgt ze nog een half schepje soulmate nutrition 2G bij over voor een eventueel klein tekort. Ze staat van 10:00-19:00 uur buiten (geen torenhoog gras maar ook niet heel kort , iets hoger dan een gazon zegmaar).
In de winter krijgen ze alleen veel meer hooi , maar de rest blijft in princiepe het zelfde. Ik pas dit uiteraard wel aan als het nodig is.

PrincesjJarig

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 16:37

Ik zou dan kiezen voor bijvoeren op het land in plaats van kilo's brok erin. Gewoon een goede vitaminekorrel is meer dan voldoende, zeker bij een jong dier wat net onder het zadel is wil je geen bom explosief onder je wat ze tegen je gaan gebruiken (omdat ze het nog niet voor je weten te gebruiken).

Ik voerde mijn 3 jarige destijds niet bij (stond op een volle weide) en 's winters alleen vitamine brok. Naar mate het werk vorderde ben ik naar behoefte sportbrok gaan bijvoeren.

Lena82

Berichten: 225
Geregistreerd: 04-07-13
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 16:39

Mijn 4 jarige die wat royaler mag worden krijgt ruim voordroog, weidegang, 2 x een kwart sportbrok, 1,8 vitalbix muesli (als ik gereden heb, bij een vrije dag de helft) en 200 gr vitalbix daily. Hij wordt 3 tot 4 x in de week dressuurmatig gereden en 1 x gelongeerd.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Voer jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 16:47

Als de wei schraal is zou ik kiezen voor hooi bij voeren.

2 keer daags een schep muesli vind ik erg veel. Liever goed en meer ruwvoer. Voldoende eiwit uit bijvoorbeeld luzerne en eventueel pulp als je wat meer gewicht wil.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 16:51

Kijk goed naar je paard! De basis is goed ruwvoer, ik zou 's avonds flink hooi geven. Verder zou ik de eerste week doorgaan met het rantsoen van de vorige eigenaar. Niet meer veranderen dan nodig. Daarna aanpassen aan je eigen voorkeuren en kijken hoe het gaat.
Sommige jonkies hebben enorm te 'lijden' van zadelmak maken en veranderingen. Die zou ik wel - naast bergen ruwvoer - voldoende krachtvoer geven. Daar krijgen ze energie van! Maar anderen verblikken nergens van en die kun je dan ook wat zuiniger voeren. Wij geven jonge paarden trouwens nooit sportbrok, omdat je niet wilt dat ze door het plafond gaan :+ .
Een schrale conditie altijd weg proberen te werken met veel goed ruwvoer (en controleren op wormen)....

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Voer jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 16:55

Je zou ook wat lucerne bij kunnen voeren met de subli 3-6-9 Een jong opgroeiend paard wat ook nog werkt heeft absoluut eiwitten nodig!

Wat voor ras is het paard?

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Voer jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 17:05

Ik voer hooi en begon met een kilo sportbrok, zit nu op een ruime 1,5 kg. Af en toe wordt hij weer wat mager (altijd gelijk met groei) en dan voer ik hem bietenpulp met wat SP voor de smaak. Luzerne is op zich ook een goede optie.