je pony leren mennen zonder longeersingel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Annajb
Berichten: 10
Geregistreerd: 15-08-17

je pony leren mennen zonder longeersingel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-17 15:39

Hoi hoi,
Ik wil mijn haflinger leren mennen. We weten alleen niet zeker of hij al ooit voor de koets heeft gelopen, maar er is een grote kans van wel. Ik wil dit nu met hem doorzetten/leren. Alleen heb geen longeersingel om de lange lijnen daar heen te doen, hier door zakken de lange lijnen naar de grond. Kan ik niet mijn zadel gebruiken of iets anders? Ik zou hulp erg vaarderen.



Qimm

Berichten: 15148
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: je pony leren mennen zonder longeersingel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 15:42

Tuig aanschaffen? Hoe wil je anders gaan mennen uiteindelijk

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 15:44

Heb je zelf ervaring met mennen? :)
Zo nee, zoek hulp van iemand die ervaring heeft met het beleren van paarden voor de wagen.
Mennen is iets ingewikkelder dan: 'we knopen der een kar achter'

Mocht je wel ervaring hebben... Is er geen schoft van het tuig welke past? Ik langelijn met het schofttuig waarmee de lijnen door de sleutels/ringen kunnen ;)

tamary

Berichten: 29151
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 15:52

Wil je lange lijnen/dubbel longe werk met je haf gaan doen, of is het echt de bedoeling dat er een koets achter gaat/bandje om bak te slepen, etc.?
In het eerste geval kom je een heel eind met een lesje of 2. Wil je echt gaan mennen, trek dan de beurs open (reken zo rond de 4000 euro), zorg voor een geschikt tuig en kar en zet paard een maandje of 2-3 op een goede trainingsstal voor betuigen/opfriscursus, waarbij jijzelf ook les krijgt. Mennen is leuk, paard dat kan slepen is al heel handig, maar het risico op ongelukken is fors groter dan bij rijden en de schade is evenredig groter door slingerend projectiel achter pony + langere tijd vluchten door het achtervolgd worden.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

AlphaDaemon
Berichten: 542
Geregistreerd: 24-04-12

Re: je pony leren mennen zonder longeersingel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 16:00

TS vraagt toch of ze het voorbereidende werk van mennen niet met iets anders dan een longeersingel kan doen? Niet of ze het uiteindelijke mennen met een zadel kan doen? Volgens mij zoekt TS naar een oplossing om met lange lijnen te werken zonder een longeersingel aan te schaffen.

Ja dat kan inderdaad met je zadel. Je kan de beugels naar beneden doen en dan je lijnen door de beugels halen. Dan zakken ze tenminste niet meer naar de grond. Ik zou de beugels alleen wel zo kort maken (eventueel met slagen in de beugelriemen) zodat de beugels niet de hele tijd tegen de buik van je paard aanklapperen maar tegen het zadel aanzitten. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar zou t zeker eens proberen als ik jou was. Mochten de lijnen niet lekker glijden door de beugels, ben je denk ik toch genoodzaakt een longeersingel aan te schaffen voor een prikkie op marktplaats oid =)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 16:09

AlphaDaemon schreef:
TS vraagt toch of ze het voorbereidende werk van mennen niet met iets anders dan een longeersingel kan doen? Niet of ze het uiteindelijke mennen met een zadel kan doen? Volgens mij zoekt TS naar een oplossing om met lange lijnen te werken zonder een longeersingel aan te schaffen.

Ja dat kan inderdaad met je zadel. Je kan de beugels naar beneden doen en dan je lijnen door de beugels halen. Dan zakken ze tenminste niet meer naar de grond. Ik zou de beugels alleen wel zo kort maken (eventueel met slagen in de beugelriemen) zodat de beugels niet de hele tijd tegen de buik van je paard aanklapperen maar tegen het zadel aanzitten. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar zou t zeker eens proberen als ik jou was. Mochten de lijnen niet lekker glijden door de beugels, ben je denk ik toch genoodzaakt een longeersingel aan te schaffen voor een prikkie op marktplaats oid =)

Door de eerste zin van de ts ('ik wil mijn haflinger leren mennen') gaf ik de tip mee om het alleen met voldoende ervaring te doen. En om anders hulp te vragen ;)

Maarja, alles met ringetjes kan voor het langelijnen. Zolang het blijft zitten, en de lijnen mooi door het ringetje kunnen glijden.

Een zadel met beugels lijkt me persoonlijk niet zo fijn werken, omdat de beugels ook kunnen draaien, maar het valt natuurlijk te proberen! :D

Annajb
Berichten: 10
Geregistreerd: 15-08-17

Re: je pony leren mennen zonder longeersingel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-17 21:06

ik wil mijn pony inderdaad leren mennen voor de kar maar nog niet nu ik wil op een rustig tempo de lange lijnen doen en volgend jaar pas beginnen met het leren van het mennen. ik wil zelf namelijk ook curcessen gaan volgen, ik ben heel erg van het grondwerk dus ik vind lange lijnen ook heel leuk om te doen.
Ik zal het idee het zadel proberen. Bedankt voor jullie hulp *D

Weet iemand dan ook misschien een goede curces waar ik volgend jaar mij en mijn pony kan leren mennen?

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: je pony leren mennen zonder longeersingel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 21:10

Je kan ook beginnen met lange teugelen, dan heb je geen singel nodig.

Voor lange lijnen werkt een zadel prima, zo werk ik standaard met jonge paarden voordat ik erop ga zitten. Ik bind wel de beugels aan elkaar vast onder de buik door.

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 21:12

Een pony zelf beleren is veel ervaring(denk aan jaren, met verschillende paarden) en goede begeleiding (want alleen doe je niets) nodig.

Het is verstandiger om een cursus te doen (dat is nog maar een beginnetje, daarna blijven lessen is heel belangrijk), dan je pony weg te brengen en samen met je pony verder lessen.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Ania

Berichten: 6098
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Re: je pony leren mennen zonder longeersingel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 14:32

Al mijn paarden (ook die die in training zijn geweest) kunnen bij mij aan de lange lijnen werken. Dat betekent niet dat ze ook voor de koets kunnen!

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: je pony leren mennen zonder longeersingel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 22:59

Dat zegt toch ook niemand?
TS wil gewoon voorlopig aan de lange lijnen leren werken.

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 10:43

Sizzle schreef:
Dat zegt toch ook niemand?
TS wil gewoon voorlopig aan de lange lijnen leren werken.

In dat geval heeft ze op het verkeerde subforum een topic geopend.

:)F Erkend Control Freak :)F !!

"Arguing with a Narcissist is like getting arrested. Everything you say can and will be used against you"

Ania

Berichten: 6098
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 12:24

Sizzle schreef:
Dat zegt toch ook niemand?
TS wil gewoon voorlopig aan de lange lijnen leren werken.



...waarmee ik wil zeggen dat ze er niet te makkelijk over moet denken.

Werken aan de lange lijnen is een van de stappen om een paard voor een koets te zetten. Dat ze dat kunnen betekent niet dat hij dan ook probleemloos voor een koets kan.

jasmijn16

Berichten: 961
Geregistreerd: 19-11-14

Re: je pony leren mennen zonder longeersingel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 12:28

Waarom ga je niet langs de ruitersportzaak en haal je een singel? Ook de welkoop heeft ze erg goedkoop liggen. Zo kun je op een zo veilig mogelijke manier oefenen.

If I can take it, I can make it
Without you I feel like I'm half of a whole

[o]

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: je pony leren mennen zonder longeersingel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 12:32


&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Mizora

Berichten: 18085
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: je pony leren mennen zonder longeersingel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 12:38

Doe de beugels van je zadel naar beneden en knoop deze met bij voorkeur een (reserve)beugelriem aan elkaar zodat ze niet klapperen, maar je kunt er uiteraard ook een halstertouw o.i.d. voor gebruiken, let er dan wel op dat de clip niet tegen de benen aanslingert.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Annajb
Berichten: 10
Geregistreerd: 15-08-17

Re: je pony leren mennen zonder longeersingel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-17 11:21

Ik heb het met het zadel geprobeerd en dat ging heel goed.
Badankt voor jullie hulp :)

jasmijn16

Berichten: 961
Geregistreerd: 19-11-14

Re: je pony leren mennen zonder longeersingel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 13:53

Maar nogmaals de vraag, waarom haal je niet gewoon een singel? Als geld een probleem is heeft iemand die zelfs al wat van marktplaats geopperd en heeft de welkoop ze voor rond de 15 euro ook liggen volgensmij?.. nu loop je te klooien terwijl je makkelijk veiliger en duidelijker met je paard bezig kan.

If I can take it, I can make it
Without you I feel like I'm half of a whole

[o]

Annajb
Berichten: 10
Geregistreerd: 15-08-17

Re: je pony leren mennen zonder longeersingel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-17 10:24

Omdat ik niet oud genoeg ben om dat zelf aantescraffen en er dus ook iets bestaat als ouders. Dat is ook de rede dat ik nu nog niet wil gaan mennen, maar rustig lange lijnen ga doen. Graag geen reacties dat ik niet verstandig bezig ben, om op deze leeftijd lange lijnen ofzo iets te doen met me pony! Dit idee met het zadel werkt prima en zodra het kan koop ik ook een longeersingel.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 bezoekers