Artilleristenbloed zit er niet in, Waldi

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Valtos

Berichten: 19
Geregistreerd: 05-10-10

Artilleristenbloed zit er niet in, Waldi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-17 12:16

Ik heb het geluk om zo af en toe eens bij de kazerne te kunnen rijden. Er is daar een manege van de artillerie gevestigd die naast het rijden van landelijke evenementen ook nog rijles geven.

Voordat ik twee jaar terug mijn eigen paard Waldemar kreeg, reed ik daar regelmatig op hun paarden, maar sinds ik Waldi heb niet meer. Waldi en ik lessen daar nog regelmatig, maar het zijn vrijwel altijd (saaie) dressuurlessen.

De manege rijdt veel evenementen (eerstvolgende is 'Te Paard' op 19 en 20 aug!) en zoekt altijd wel leuke paarden om mee te rijden. Toen mijn instructrice doodleuk vroeg of ik met mijn dresuuurmuts mee wilde naar 'Te Paard', kreeg ik het toch wel spannend warm. :+
Het leek mij geen slim plan om hem direct mee te nemen, dus we kwamen tot een compromis: ik zou met Waldi meerijden tijdens de spantraining (kanonrijden) die dezelfde week op de thuisbasis afspeelde. Prima!

Het eerste kanon was geen probleem; meneer bleef zichzelf en stond heerlijk model te staan (dit is... normaal gedrag voor Waldi)
Afbeelding

...maar toen het tweede span naar binnen kwam, vond hij het niet zo leuk meer. Hij kon niet goed horen of zien waar de kanonnen waren en hij schoot een beetje in de stress (ik ook).
Afbeelding

Een van de soldaten bood dapper hulp aan.
Afbeelding

...maar het hielp niet echt.
http://68.media.tumblr.com/21bf3bcd9a66 ... 1_1280.png
Afbeelding

Afbeelding
http://68.media.tumblr.com/eb4737ac744e ... 1_1280.png

Afbeelding

Aan het eind kreeg ik hem wel achter een kanon, maar het is duidelijk te zien dat het niet van harte ging. _/-\o_
Afbeelding
http://68.media.tumblr.com/0e301419fda3 ... l_1280.png

Toen ze gingen galopperen met de stukken en ze poeslief aan mij vroegen of ik mijn paard in het midden van de baan wilde houden ivm met mogelijk omver rijden, besloot ik dat het genoeg was. :+
Het was duidelijk dat Waldi het niet leuk vond en ik wilde hem ook niet forceren om dingen te doen waar hij zich niet prettig bij voelt. Ik heb hem in de binnenbak uitgestapt, waar we nog wel mooi zicht hadden op de kanonnen die binnen stonden uitgestald.
Afbeelding

Ik vond deze wel grappig. :')
http://68.media.tumblr.com/ba3683cda5e8 ... 1_1280.jpg


Mijn vader maakte buiten nog vrolijk foto's van de stukken, dus bij deze:
Afbeelding

Adonis is ook een fotomodel :Y)
Afbeelding

Met beide kanonnen
Afbeelding


Hoewel het een leuk idee was, ben ik toch bang dat wij het gewoon lekker bij de basic dressuur houden, met zo hier een daar een sprongetje of uitstap naar het bos.
Onze dressuur gaat wel heel erg lekker en ik ben zeer tevreden over hoe ver wij al zijn! Waldi heeft zelf ZZL gelopen, dus hij kent de klappen van de zweep wel, maar ik kwam van de manegepaarden af en heb veel moeten leren van hem. Er is nog een lange weg te gaan, maar ik heb er vertrouwen in!
Hier nog een paar dressuurfoto's, van voordat de kanonnen hun entree maakten. :')

Ik moet eens leren om die ellebogen tegen mijn lichaam te houden :')
Vroeger had ik een enorm sterke binnenhand en het doet me wel goed om die hier niet meer te zien.
http://68.media.tumblr.com/8b52f84016e0 ... o4_540.png
Afbeelding


Met de defensie auto :Y)
Afbeelding

Rechtrichten gaat ook steeds beter *\o/*
Afbeelding

Galop
Afbeelding

https://68.media.tumblr.com/d1e246d923a ... 1_1280.png


Hoewel Waldi niet mee gaat naar het 'Te Paard' weekend, kom ik wel mee met de artillerie. Als je historische paardenevenementen heel leuk vindt, overweeg het dan!
Het is dit weekend (19 en 20 aug) bij het Nationaal Militair Museum in Soesterberg *\o/*

Angie91
Berichten: 126
Geregistreerd: 11-10-09

Re: Artilleristenbloed zit er niet in, Waldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 12:34

Leuk om daar te mogen rijden en stoer dat je doorgereden bent ondanks dat hij het zo spannend vond, je hebt een leuk paard.
En wat ziet Adonis er goed uit, heb hem bij zijn fokker gereden voordat hij verkocht werd. Super om hem bezig te zien hier

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 12:35

haha wat een belevenis, goed om even geoefend te hebben dus, jammer dat het niet lukte.
Wat een mooie kans om van een ZZL paard te mogen leren zeg, veel plezier samen!

Valtos

Berichten: 19
Geregistreerd: 05-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-17 12:49

Angie91 schreef:
Leuk om daar te mogen rijden en stoer dat je doorgereden bent ondanks dat hij het zo spannend vond, je hebt een leuk paard.
En wat ziet Adonis er goed uit, heb hem bij zijn fokker gereden voordat hij verkocht werd. Super om hem bezig te zien hier


Wat leuk om te horen!
Ik reed veel op Adonis toen ik nog leste - het is een fijn paard waar ik veel van heb geleerd. Maakt een leuke sprong!
Hij staat goed op de kazerne, ik denk dat die voorlopig niet weg gaat! Hij draait vaak mee op evenementen en er is volgens mij ook een soldaat die een startpas heeft met Adonis, dus er is best een kans dat je hem nog eens een keertje ergens ziet.


miccamaaike schreef:
haha wat een belevenis, goed om even geoefend te hebben dus, jammer dat het niet lukte.
Wat een mooie kans om van een ZZL paard te mogen leren zeg, veel plezier samen!


Je kan niet alles hebben. :Y)
Ik ben idd heel erg met mijn neus in de boter gevallen met Waldi - ik had mij geen beter paard kunnen wensen! We klikken goed samen en Waldi vindt alles nog hartstikke leuk, dus we gaan nog wel even door!

Bedankt voor de reacties *\o/*

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Re: Artilleristenbloed zit er niet in, Waldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 21:44

Ik vind het knap dat je het geprobeerd hebt, dit is echt niet evident :)

Wiskey1
Berichten: 1675
Geregistreerd: 15-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 00:02

Gaaf! Wat kijk ado daar lief! Ik rijd daar ook, mede voor mn ruiterbewijs. Misschien dat ik dat met ado wil doen. Vind de paarden daar sowieso best leuk, alleen compleet anders als mijn eigen paard, dus daar leer ik veel van.

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 01:08

Gave foto's, ook van het artilleriespan!

Zou niet mijn keuze zijn geweest om het paard vast te laten houden door iemand op de grond. :o Maar juist voorwaarts rijden als ze gaan stressen...het is natuurlijk ook moeilijk om braaf stil te blijven staan als 2x vierspan door de bak dendert! ;) Doen ze het wennen altijd op die manier?

Potate

Berichten: 199
Geregistreerd: 21-07-17
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 09:22

Mooie foto's! Jammer dat Waldi niet zo'n fan was van de spannen, heb je meneer het model wel verteld dat er veel foto's gemaakt worden op zo'n dagje? :+

Anniekskie

Berichten: 2176
Geregistreerd: 25-09-02
Woonplaats: Ysselsteyn (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 09:31

Wat gaaf om hier foto's van de gele rijders tegen te komen. Toen ze nog in Schaarsbergen zaten kwam ik er veel en heb ik er ook nog stage gelopen. Goede herinneringen aan die tijd! Wel gaaf dat je mee hebt mogen oefenen, helaas dat je paard dan te veel indrukken krijgt, maar jullie zijn wel een ervaring rijker.
Ondanks dat je niet met je eigen paard gaat veel plezier dit weekend!

AnoukvB

Berichten: 252
Geregistreerd: 12-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 11:07

Wat leuk om jou en Waldi hier te zien!
Het blijft lastig als ze zo veel spanning opbouwen, maar hij ziet er wel goed uit met z'n nek er op :D
Erg jammer dat ik dit weekend weg ben voor school, Soesterberg is best dichtbij voor mij, lijkt me gaaf om te zien. Ga je daar ook foto's maken? :)

Valtos

Berichten: 19
Geregistreerd: 05-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-17 14:12

Wat een leuke reacties! En uitgelicht - wat leuk (ik post ook weer eens wat sinds... twee jaar ofzo :'))!

Irkoontje schreef:
Gaaf! Wat kijk ado daar lief! Ik rijd daar ook, mede voor mn ruiterbewijs. Misschien dat ik dat met ado wil doen. Vind de paarden daar sowieso best leuk, alleen compleet anders als mijn eigen paard, dus daar leer ik veel van.


We hebben al gesproken, maar ik reageer toch nog even op dit berichtje :o
Klopt zeker! Door de veelzijdigheid van de paarden steek je zoveel meer op! Een eigen paard is fijn en leerzaam, maar een paard van hen rijden is toch weer anders. Ik vind het vooral leuk dat ze zoveel paarden van verschillende niveaus hebben - mede daardoor is elke les toch weer een verassing en erg leuk.


rider schreef:
Gave foto's, ook van het artilleriespan!

Zou niet mijn keuze zijn geweest om het paard vast te laten houden door iemand op de grond. :o Maar juist voorwaarts rijden als ze gaan stressen...het is natuurlijk ook moeilijk om braaf stil te blijven staan als 2x vierspan door de bak dendert! ;) Doen ze het wennen altijd op die manier?


Ik ben het helemaal met je eens!
Tijdens het wennen pakte ik hem wel op en voorwaarts, maar Waldi is het type paard die als hij iets eng vindt stokstijf stil gaat staan en gaat kijken. Op zich is dat prima - in het bos wacht ik gewoon tot hij het allemaal heeft gezien en er met een hoop bravoure langs durft, maar hier was dat niet handig.
Ik was bang dat hij of zou gaan steigeren of onder mij uit zou schieten als ik hem te veel voorwaarts zou stuwen. Het nadeel aan twee stukken in de bak is dat zij niet even kunnen remmen of uitwijken. Mijn positie in de bak moest dus of duidelijk zijn (duidelijke lijn rijden) of stilstaand.
In principe zetten ze losse ruiters achter de stukken. De paarden kunnen dan zowel het 'kanon' zien en ze kunnen nooit in de weg van het span lopen. Mijn paard vond het toch nog te eng, en dan is een goede positie vinden pittig.

Als ze nieuwe paarden opleiden voor het span, doen ze alles een stuk rustiger aan. Eén span per keer, alleen maar stappen etc. Waldi en ik sloten deze keer aan bij de normale spantraining, waarbij ze zelf oefenen met het stukrijden, waardoor dingen niet daarop waren aangepast.
Mocht ik het echt willen, kan ik Waldi er echt wel aan laten wennen denk ik. Ik moet dan wel meer tijd en rust nemen om hem de kans te geven om alles te verwerken, en dat had hij nu niet. Ach, zulk soort dingen moeten we beiden ook leren! :Y)

Ik kijk de foto's nu terug en ik heb wel het gevoel dat ze een beetje een vertekend beeld geven, want ik ben wel degelijk de hele bak door geweest, ook zonder iemand er bij. Volgens mij was het foto moment ook de enige keer dat hij 'aan de hand' schrok, maar het is al drie weken terug, dus het is allemaal een beetje vaagjes. :')

Overigens gingen we de volgende dag weer naar dezelfde bak voor een les en er was niks aan de hand (terwijl ik dat wel had verwacht). Geen traumatische ervaringen aan overgehouden, dus :')


Potate schreef:
Mooie foto's! Jammer dat Waldi niet zo'n fan was van de spannen, heb je meneer het model wel verteld dat er veel foto's gemaakt worden op zo'n dagje? :+


Haha, zelfs de camera was dit keer niet genoeg voor het fotomodel! :+
Toch moet ik eerlijk toegeven dat hij zelfs met stress er nog goed uitziet. Hij heeft een hele fiere houding van zichzelf en als hij daardoor nét wat meer zijn nek er op zet.... tja, dat vind ik niet zo erg. :')
Toen alle paarden waren afgezadeld en verzorgd kwam mijn instructrice ook zo mooi vertellen dat ze hem wel heel mooi vond passageren. De Grand Prix oefeningen zitten erin... nu ze ook krijgen als het span er niet is :+


Anniekskie schreef:
Wat gaaf om hier foto's van de gele rijders tegen te komen. Toen ze nog in Schaarsbergen zaten kwam ik er veel en heb ik er ook nog stage gelopen. Goede herinneringen aan die tijd! Wel gaaf dat je mee hebt mogen oefenen, helaas dat je paard dan te veel indrukken krijgt, maar jullie zijn wel een ervaring rijker.
Ondanks dat je niet met je eigen paard gaat veel plezier dit weekend!


Ik had ook niet verwacht dat het helemaal goed zo gaan, hoor. Mede daardoor ook de reden waardoor ik hem maar eerst naar een oefening bracht. :D
Hij heeft zich goed staande gehouden en het was inderdaad een top ervaring voor beide!

Dankjewel! Ik denk dat dat zeker gaat lukken! :)


AvBreukelen schreef:
Wat leuk om jou en Waldi hier te zien!
Het blijft lastig als ze zo veel spanning opbouwen, maar hij ziet er wel goed uit met z'n nek er op :D
Erg jammer dat ik dit weekend weg ben voor school, Soesterberg is best dichtbij voor mij, lijkt me gaaf om te zien. Ga je daar ook foto's maken? :)


Ah! Ik vroeg me al af wanneer ik een Tumblr Veteraan tegen zou komen! :Y)
Ik post niet zo vaak op Bokt, maar weet wel dat er veel op zitten. Altijd wel leuk om elkaar op een ander platform te vinden.

Ah, jammer! Ook geen zaterdagochtend? Zondagmiddag? (ik doe mijn best om je binnen te halen :'))
Ik ga wel proberen foto's te maken, ja! Ben natuurlijk wel gewoon aan het werk dus kan niet liveblogging doen, maar weet zeker dat er wel een aantal op Tumblr terecht komen! :D

Wiskey1
Berichten: 1675
Geregistreerd: 15-01-17

Re: Artilleristenbloed zit er niet in, Waldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 14:18

TS, ik moet wel zeggen dat ik niet elk paard daar fijn vind. Maar er lopen fijne paarden tussen. Wat ik een heerlijke afwisseling met mijne vind, is dat deze paarden niet echt kijkerig zijn, mede door de schriktrainingen en optredens natuurlijk.
Je gaat ook mee naar soesterberg aankomend weekend? Wat ga je daar doen? Ik ga overigens niet mee, ook niet te kijken

Mandy_B

Berichten: 2574
Geregistreerd: 22-01-07
Woonplaats: Stoutenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 14:25

Wat een indrukwekkende dag! Wel erg leuk om een keer mee te maken. Waldi ziet er goed uit, niet meer zo mager. Ik ken hem van zijn vorige eigenaar ;).

Veel succes verder met hem.

Valtos

Berichten: 19
Geregistreerd: 05-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-17 14:43

Irkoontje schreef:
TS, ik moet wel zeggen dat ik niet elk paard daar fijn vind. Maar er lopen fijne paarden tussen. Wat ik een heerlijke afwisseling met mijne vind, is dat deze paarden niet echt kijkerig zijn, mede door de schriktrainingen en optredens natuurlijk.
Je gaat ook mee naar soesterberg aankomend weekend? Wat ga je daar doen? Ik ga overigens niet mee, ook niet te kijken


Groomen, staat op het formulier. Hoe daar invulling aan gegeven wordt, weet ik nog niet :Y)


Mandy_B schreef:
Wat een indrukwekkende dag! Wel erg leuk om een keer mee te maken. Waldi ziet er goed uit, niet meer zo mager. Ik ken hem van zijn vorige eigenaar ;).

Veel succes verder met hem.


Goed om te horen! :D
Het is toch mijn eerste paard, dus alles is wennen. Ik moet wel toegeven dat hij veel nodig heeft om op het goede gewicht te blijven, maar hij eet het hooi en zijn brokken goed op en hij ziet er idd goed uit, dus we gaan gewoon zo door!
Dankjewel :)

AnoukvB

Berichten: 252
Geregistreerd: 12-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 15:18

Valtos schreef:
Ah! Ik vroeg me al af wanneer ik een Tumblr Veteraan tegen zou komen! :Y)
Ik post niet zo vaak op Bokt, maar weet wel dat er veel op zitten. Altijd wel leuk om elkaar op een ander platform te vinden.

Ah, jammer! Ook geen zaterdagochtend? Zondagmiddag? (ik doe mijn best om je binnen te halen :'))
Ik ga wel proberen foto's te maken, ja! Ben natuurlijk wel gewoon aan het werk dus kan niet liveblogging doen, maar weet zeker dat er wel een aantal op Tumblr terecht komen! :D


Nee helaas, vrijdag begint mijn introductieweek met een druk programma van 's-ochtends tot 's-avonds. Maar ik kijk uit naar je foto's en wie weet ben ik er volgend jaar bij :+