Longontsteking. En nu?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Longontsteking. En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-17 14:10

Ja, rusten. En stoppen met roken. Dat snap ik en dat doe ik al. Maar....

26 augustus zou ik naar Kos vliegen. ik heb nog nooit een longontsteking gehad maar gehoord dat je dit behoorlijk onderuit kan halen weken/maanden. Onze vakantie zou bestaan uit lekker op het strand liggen en zwemmen en weinig activiteiten, maar ga ik dat redden? Vandaag is de 2e dag van mijn AB kuur van 10 dagen. Vorige week dinsdag kreeg ik 'griep'(dacht ik) en gister hebben ze dus een longontsteking geconstateerd, kort om.. Ik lig al een week plat!

Wie heeft er ook een longontsteking gehad en Hoelang was je uit de running en hoe voelde je je na de ab?

Anoniem

Re: Longontsteking. En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 14:13

mijn papa heeft dit laatst gehad en was zeker 2 weken alleen maar aan het slapen en pijn aan het lijden. daarna ging het wel snel beter. hij had wel een heftige! de AB sloeg ook niet gauw aan. overleg met je dokter hoe hij hierin staat? als ik het even vergelijk met hier denk ik dat jij wel rustig op het strand kan uitzieken!

janouk
Blogger

Berichten: 17865
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 14:14

ik zou ook alvast petje en sjaaltje inkopen, want van de antibiotica kun je overgevoelig reageren op de zon/uv stralen: vlekken op je huid. En ik denk dat het nog niet uit je lijf is dan.

Beterschap

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 14:18

Wat balen zo vlak voor je vakantie! :(:) Ik vraag me af of je uberhaupt mag vliegen met een longontsteking. Zou dat ook even checken met je huisarts..

Easyjet schreef:
Passagiers met een ernstige besmettelijke ziekte (bv. ernstige ademhalingsinfectie, tuberculose, longontsteking) worden niet toegelaten op de vlucht zonder een verklaring van een arts waarin staat dat ze voldoende gezond zijn om te vliegen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Re: Longontsteking. En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-17 14:19

Dat klopt! Maar ik hoopte dat het de 26e geen longontsteking meer is. :(

Brainless

Berichten: 29723
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 14:22

Met een longontsteking mag je niet vliegen.
Pas 14 dagen (na genezing!) mag je weer vliegen.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23428
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 14:35

Giolli schreef:
Dat klopt! Maar ik hoopte dat het de 26e geen longontsteking meer is. :(


Met net geen longontsteking meer wil je ook niet vliegen hoor

ivy_power89

Berichten: 5853
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 14:35

Ik heb voor een longontsteking 4 dagen in het ziekenhuis gelegen. Daarna nog weken aansterken. Eerste week als ik het huis uit ging in een rolstoel.

Vergis je dus niet in wat een longontsteking met je lichaam doet.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-17 14:37

ivy_power89 schreef:
Ik heb voor een longontsteking 4 dagen in het ziekenhuis gelegen. Daarna nog weken aansterken. Eerste week als ik het huis uit ging in een rolstoel.

Vergis je dus niet in wat een longontsteking met je lichaam doet.



Wat heftig. Gelukkig heb ik niet in het ziekenhuis gelegen en voel ik me vandaag al een stuk beter dan gister, maar dan nog... het herstel duurt zo lang. Zucht!

JudithGigi

Berichten: 4201
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 14:38

Ugh vervelend! Heb zelf vorig jaar ook een longontsteking gehad en dat was echt geen pretje. Naast de ab had ik 2 pompjes erbij gekregen, deze haalden het ergst van de benauwdheid weg :) maar zelfs al stukjes lopen zaten er niet meer in..

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Longontsteking. En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 14:51

Overleg het met degene die jou die antibiotica heeft voorgeschreven. Dat is de enige die jouw situatie kan beoordelen.
Ik heb meerdere longontstekingen gehad waarbij ook de hersteltijd wisselde.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Longontsteking. En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 14:54

De airco in het vliegtuig is sowieso al een aanslag op je immuunsysteem.
Goed overleggen met je arts dus.

Popstra
Berichten: 13731
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Longontsteking. En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 16:08

Je hebt longontsteking en longontsteking....dat wil zeggen of eigenlijk vragen, hoe ernstig is het?
Ben je er op tijd bij dan knap je na een dag of 4 AB al goed op. Na 10 dagen voel je je al een stuk beter.
Als je echt beroerd bent van de infectie heb je geeneens zin om achter je computer of tv te zitten, kun je visite niet velen en slaap je veel.
Luister goed naar je lichaam.
Je zou met je huisarts kunnen bespreken wat verstandig is omtrent je vlieg vakantie
Beterschap gewenst.

raket

Berichten: 4090
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Longontsteking. En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 22:01

Ik heb 2x in het ziekenhuis er voor gelegen. Net voordat ik naar los ging had ik weer prednison en antibiotica. Het klimaat was voor mij prettig en de longarts gaf toestemming om te gaan. Het werd wel een rustige vakantie.
Hebben ze een longfoto en ontstekingswaardes geprikt?

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 13:05

raket schreef:
Ik heb 2x in het ziekenhuis er voor gelegen. Net voordat ik naar los ging had ik weer prednison en antibiotica. Het klimaat was voor mij prettig en de longarts gaf toestemming om te gaan. Het werd wel een rustige vakantie.
Hebben ze een longfoto en ontstekingswaardes geprikt?


Nou, ik kom dus net terug van de huisarts voor controle. De ontstekingswaardes waren van 115 naar 213 gegaan, ook zat er bloed in mijn urine maar heb ik geen blaasontsteking. Ik voel me helemaal niet ziek en ook geen koorts meer gehad dus voor mijn gevoel sloeg de AB wel aan. Maar ik ben toch naar het ziekenhuis gestuurd voor een longfoto en bloedprikken. Ik wacht nu dus op de uitslag, ze zouden me vanmiddag terug bellen.

raket

Berichten: 4090
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Longontsteking. En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 16:38

Crp loopt soms wat achter. Meeste antibiotica slaan na 48/ 72 uur aan.
Bespreek ook of ze het verstandig vinden dat je gaat. Anders kan er misschien meteen brief voor annuleringsverzekering geschreven worden. Zou zuur zijn zeg als je niet kunt gaan...
Beterschap!

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Re: Longontsteking. En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-17 10:26

Uitslag is binnen, het blijkt om een dubbele long ontsteking te zijn. Vrijdag nog even terug naar de HA voor de CRP, maar ze zei idd dat het vertraagd kon zijn. Ik heb nu dubbele antibiotica, moest op aanraden van de longarts 2 verschillende nemen.

Greetje63
Berichten: 1695
Geregistreerd: 08-01-15

Re: Longontsteking. En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 17:08

Wat hierboven al aangegeven is , de ene longontsteking is de andere niet. Eenmaal aan de antibiotica gaat het meestal snel een stuk beter. Alleen conditioneel kun e dan toch nog wel maanden een nasleep hebben maar dat hoeft bij een rustige vakantie geen probleem te zijn.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Re: Longontsteking. En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-17 17:31

En zou ik er met het vliegen ook geen last van hebben?

MarliesV

Berichten: 15181
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 17:33

Brainless schreef:
Met een longontsteking mag je niet vliegen.
Pas 14 dagen (na genezing!) mag je weer vliegen.


Niet waar. Prima dat je waarschuwd maar onjuiste informatie verstrekken zal voor de TS het alleen maar stressvoller maken.

Beleid verschild per maatschappij en per persoon.
Jonge kinderen of oude mensen mogen vaak de eerste tijd niet vliegen maar gezonde volwassenen kunnen het beste overleg plegen met de behandelend arts of ze mogen vliegen en de voorwaarden van de vliegmaatschappij nakijken.

Bv EasyJet neemt je wel mee met medische verklaring.

Vloog zelf met een verwaarloosde longontsteking naar Milaan. 2 dagen nadat deze was vastgesteld. Alles iom arts en Air Berlin.
Vooral de druk bij landen en opstijgen was onaangenaam maar goed te doen. Week later terug nergens last meer van.

TS heftig dus gezien je laatste berichtje. Overleg met je arts is het enige wat je kan doen. Die kan je gezondheid en situatie inschatten.
Vergeet niet ook bij de luchtvaartmaatschappij te checken.

Beterschap!

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-17 11:08

Bedankt voor je info Marlies. Bij Corendon kan ik er niets over vinden...
Vandaag terug gegaan naar de huisarts en de ontstekingswaardes zijn gedaald van 213 naar 53! Yes!

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 11:22

janouk schreef:
ik zou ook alvast petje en sjaaltje inkopen, want van de antibiotica kun je overgevoelig reageren op de zon/uv stralen: vlekken op je huid. En ik denk dat het nog niet uit je lijf is dan.

Beterschap


Ligt eraan welke er voorgeschreven is. Heeft lang niet alle antibiotica vooral doxycycline geeft deze klachten.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Longontsteking. En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 11:42

Ik kan je (helaas) uit ervaring vertellen dat je klachten sowieso verergeren als je gaat vliegen. Dit heeft te maken met de luchtdruk, de droge lucht, de circulatie van de lucht met allerlei bacteriën en het zuurstofgehalte in de cabine van een vliegtuig. Ik zou mezelf dit met een dubbele longontsteking never nooit aandoen.

Daarbij vind ik het niet verantwoord voor je medepassagiers. Als jij je tijdens de vlucht ineens onwel voelt moet het vliegtuig misschien wel uitwijken. Misschien steek je wel iemand anders aan en verpest je daarmee iemand anders vakantie.

Ben erg benieuwd wat je arts hierover zegt maar ik zou geen blijvende longschade of een ziekenhuisverblijf in het buitenland riskeren voor een weekje vakantie. Je hebt maar 1 paar longen en als je daar zuinig op bent kan je nog heel vaak op vakantie.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23428
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 12:12

_Nelleke_ schreef:
Ik kan je (helaas) uit ervaring vertellen dat je klachten sowieso verergeren als je gaat vliegen. Dit heeft te maken met de luchtdruk, de droge lucht, de circulatie van de lucht met allerlei bacteriën en het zuurstofgehalte in de cabine van een vliegtuig. Ik zou mezelf dit met een dubbele longontsteking never nooit aandoen.

Daarbij vind ik het niet verantwoord voor je medepassagiers. Als jij je tijdens de vlucht ineens onwel voelt moet het vliegtuig misschien wel uitwijken. Misschien steek je wel iemand anders aan en verpest je daarmee iemand anders vakantie.

Ben erg benieuwd wat je arts hierover zegt maar ik zou geen blijvende longschade of een ziekenhuisverblijf in het buitenland riskeren voor een weekje vakantie. Je hebt maar 1 paar longen en als je daar zuinig op bent kan je nog heel vaak op vakantie.


Hier ga ik volledig in mee

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-17 13:13

Genja; Die inderdaad. Daarnaast slik ik ook nog amoxiciline/Clavulaanzuur. (2 kuren dus)

_Nelleke_ schreef:
Ik kan je (helaas) uit ervaring vertellen dat je klachten sowieso verergeren als je gaat vliegen. Dit heeft te maken met de luchtdruk, de droge lucht, de circulatie van de lucht met allerlei bacteriën en het zuurstofgehalte in de cabine van een vliegtuig. Ik zou mezelf dit met een dubbele longontsteking never nooit aandoen.

Daarbij vind ik het niet verantwoord voor je medepassagiers. Als jij je tijdens de vlucht ineens onwel voelt moet het vliegtuig misschien wel uitwijken. Misschien steek je wel iemand anders aan en verpest je daarmee iemand anders vakantie.

Ben erg benieuwd wat je arts hierover zegt maar ik zou geen blijvende longschade of een ziekenhuisverblijf in het buitenland riskeren voor een weekje vakantie. Je hebt maar 1 paar longen en als je daar zuinig op bent kan je nog heel vaak op vakantie.


Mijn arts geeft aan dat als ik mij nu zo voel ik over 8 dagen wel kan vliegen. Hij gaf aan dat ik moest oppassen met de zon vanwege de AB en dat ik geen actieve dingen zal kunnen doen. Verder heeft hij er niets over gezegd.