Z paard aan de dikke kant

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Mucchio

Berichten: 2037
Geregistreerd: 28-12-05

Z paard aan de dikke kant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-17 18:15

Hoi bokkers,

Mijn paard is jammer genoeg wat aan de dikke kant. Vorig jaar heeft ze een blessure gekregen en sindsdien is ze nooit meer echt slank geweest. We trainen nu sinds een maand weer op Z niveau. Ze krijgt 2x per dag 1/4 krachtvoer en een kleine hoeveelheid hooi (van mij krijgt ze na het rijden ook een appel en een 1/2 krachtvoer). Ze staat van 8 tot 1 op het weiland. Ik twijfel om toch een graaskorf om te doen, ook al heeft ze daar een gruwelijke hekel aan. En qua krachtvoer wilde ik haar eigenlijk wel op 1/2 zetten, omdat ik toch het idee heb dat ze wat te traag wordt, maar dat heb ik maar niet gedaan omdat ze maar niet afvalt. Heeft er iemand misschien tips om haar te laten afvallen? En misschien iets om haar energie niveau omhoog te krijgen zonder dat ze suikers binnenkrijgt?

/3 M.T.N. /3
Never regret anything that made you smile


Afwezig
Berichten: 3725
Geregistreerd: 17-01-08

Re: Z paard aan de dikke kant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 18:30

Phoe... dit vind ik altijd zo moeilijk..
Traag worden kan zoveel redenen hebben..
Ik begrijp dat ze nu weer vol in training staat?

Heb je het bloed laten testen? En tijdig ontwormd?

Annemeik

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-08-03
Woonplaats: Lunteren

Re: Z paard aan de dikke kant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 18:32

Wat voor kv geef je? Is het mogelijk om bijvoorbeeld granen ik te gaan geven ipv brok?

Mucchio

Berichten: 2037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-17 19:04

@ Anneke: Ja, ze staat nu weer vol in training. Normaal altijd op 1/2 kilo krachtvoer toen was ze altijd lekker actief, maar moeilijk te zeggen inderdaad of het echt aan het voer ligt. Ontwormen gebeurd altijd voordat ze op het land gaan en als ze weer op stal gaan staan. Ik heb haar tussendoor ook eens ontwormd voor de zekerheid. Soms vermoed ik ook wel een maagzweer, vooral als ze op het land heeft gestaan lijkt haar buik nog dikker (gas?). En daarnaast boert ze dan ook soms, wat ze eigenlijk nooit had. En ze is niet super dik alleen haar buik lijkt heel erg dik. Bloedtest heb ik een paar jaar terug gedaan, maar daarna nooit meer.
Laatst bijgewerkt door Mucchio op 14-08-17 19:06, in het totaal 1 keer bewerkt

/3 M.T.N. /3
Never regret anything that made you smile

Mucchio

Berichten: 2037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-17 19:05

Annemeik schreef:
Wat voor kv geef je? Is het mogelijk om bijvoorbeeld granen ik te gaan geven ipv brok?


Prestatiebrok is het volgens mij, dit zit gewoon bij de stalling in. Dat zou eventueel kunnen, vallen ze daar meer van af?

/3 M.T.N. /3
Never regret anything that made you smile

Cioccolato

Berichten: 6598
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Z paard aan de dikke kant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 19:12

Denk dat zo weinig krachtvoer weinig verschil maakt.
Na een dag(deel) in het land kunnen ze best een gevulde grasbuik hebben. Maar die is de volgende dag dan weer weg. Kijk naar ons zelf als we eten.
Waar is ze dik? Alleen de buik? Of ook nek, kont enzo?
Het is zoveel gissen vanachter een scherm.

Je kan altijs de da laten komen en checken. Die heeft er gelijk zicht op en veel kennis


Mucchio

Berichten: 2037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-17 19:20

Cioccolato schreef:
Denk dat zo weinig krachtvoer weinig verschil maakt.
Na een dag(deel) in het land kunnen ze best een gevulde grasbuik hebben. Maar die is de volgende dag dan weer weg. Kijk naar ons zelf als we eten.
Waar is ze dik? Alleen de buik? Of ook nek, kont enzo?
Het is zoveel gissen vanachter een scherm.

Je kan altijs de da laten komen en checken. Die heeft er gelijk zicht op en veel kennis


Ze krijgt nu 1,5 kilo krachtvoer en anders was dat 2,0 kilo per dag. Is inderdaad niet veel verschil, maar ze is gauw traag en merk dat het ook aan de conditie misschien ligt. Vandaar dat ik het nu ook niet heb veranderd. Ja, daar heb je gelijk in alleen het is wel een heel verschil als ze op het land of de paddock heeft gestaan. Je ziet het vooral bij haar kont en buik dat ze aan de dikke kant is.

/3 M.T.N. /3
Never regret anything that made you smile

Cioccolato

Berichten: 6598
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Z paard aan de dikke kant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 19:22

Ik zou persoonlijk als het niet lekker voelt de da langs laten komen en eens overleggen.


Mucchio

Berichten: 2037
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Z paard aan de dikke kant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-17 19:24

@ Cioccolato: Ja, inderdaad ik denk dat ik dat ook ga doen. Het zit me niet helemaal lekker op een of andere manier. Ze was eerst nooit zo dik, natuurlijk zijn we nog niet lang aan het trainen. Maar ze krijgt in verhouding al niet veel.

/3 M.T.N. /3
Never regret anything that made you smile

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 19:25

Is er niet stiekem ook sprake van verlies aan buikspieren waardoor ze buikiger lijkt?

Chester (Special D x Houston) Z2+11, B+3

Mucchio

Berichten: 2037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-17 19:29

Mloui schreef:
Is er niet stiekem ook sprake van verlies aan buikspieren waardoor ze buikiger lijkt?


Ja, daar is ook zeker sprake van. Maar ze is niet alleen dik bij haar buik ook kont etc. Ik denk dat we met trainen ook al een heel eind komen, maar ik zie jammer genoeg nog niet veel verschil.

/3 M.T.N. /3
Never regret anything that made you smile

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23411
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Z paard aan de dikke kant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 19:32

Leest iedereen nou over "kleine hoeveelheid hooi" heen en ts vermoed ook een maagzweer...

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Z paard aan de dikke kant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 19:35

Wat je ook nog eens kan proberen glucobalance te gaan geven. Gewoon 1 pot proberen kijken of het daar beter mee gaat. Zorgt dat ze beter met suikers in de voeding om kan gaan simpel uitgelegd.


BigOne
Berichten: 38191
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 19:44

Polly schreef:
Leest iedereen nou over "kleine hoeveelheid hooi" heen en ts vermoed ook een maagzweer...

Ik niet, wilde net zeggen van 8 tot 1 op het land en dan van 1 tot 8 op stal!!!! Met twee keer een klein beetje hooi!!! Vragen om maagzweren dus toch maar laten onderzoeken en stalmanagement veranderen anders is het wachten op (weer) een maagzweer.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 19:47

Ik moet hierbij meteen aan insuline resistentie denken. Zoveel ruwvoer krijgt ze niet, maar ze is toch te dik en ze is traag.

Overigens zou ik uitkijken voor de kleine hoeveelheid hooi. Ze moeten zeker niet langer dan zes uur zonder hooi zitten.

Persoonlijk zou ik haar proberen van het gras af te halen en op een hooirantsoen zetten. Klein beetje vitaminenbrok erbij want uit die anderhalve kilo brok haalt ze niet alle benodigde vitaminen en mineralen uit. Maar (nu even) niet meer krachtvoer geven dan dit.

Mucchio

Berichten: 2037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-17 19:50

Het is volgens mij ruwstengelig hooi, geen voordroog oid. Ze staat inderdaad op weinig hooi, dit wil ik dus veranderen in veel hooi. En zelf ook een slowfeeder ophangen. Ze kreeg weinig hooi, omdat ze dus te dik is. Maar ik ben zelf ook van mening om meer hooi te voeren, omdat ik inderdaad een maagzweer vermoedt. Want het is echt een opgeblazen buik, vooral nadat ze van het land afkomt. En ze 'boert'' soms ook met een ontzettend vieze lucht. Is het dan ook een optie om maagcompesitum te voeren of is het toch beter om eerst vast te laten stellen door een DA?

/3 M.T.N. /3
Never regret anything that made you smile

Cioccolato

Berichten: 6598
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 19:51

Dus een da laten lijken :j

Ga wel mee in het hooi. Ze hebben veel nodig


Mucchio

Berichten: 2037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-17 19:53

Geryon schreef:
Ik moet hierbij meteen aan insuline resistentie denken. Zoveel ruwvoer krijgt ze niet, maar ze is toch te dik en ze is traag.

Overigens zou ik uitkijken voor de kleine hoeveelheid hooi. Ze moeten zeker niet langer dan zes uur zonder hooi zitten.

Persoonlijk zou ik haar proberen van het gras af te halen en op een hooirantsoen zetten. Klein beetje vitaminenbrok erbij want uit die anderhalve kilo brok haalt ze niet alle benodigde vitaminen en mineralen uit. Maar (nu even) niet meer krachtvoer geven dan dit.


Insuline resistentie heb ik inderdaad nog niet aan gedacht. Nee, precies dat vind ik dus ook belangrijk. Maar zou bijvoorbeeld met een graaskorf ook een optie kunnen zijn? En ik zal inderdaad ook vitaminerijk geven, bedankt voor je reactie hier heb ik wat aan.

/3 M.T.N. /3
Never regret anything that made you smile

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Z paard aan de dikke kant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 19:56

Heb je een foto van je paard recent?

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

beline1

Berichten: 131
Geregistreerd: 22-03-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 20:01

Polly schreef:
Leest iedereen nou over "kleine hoeveelheid hooi" heen en ts vermoed ook een maagzweer...


Ja, en dan denken dat het in het krachtvoer zit...
Lekker hooi (onbeperkt) en minder krachtvoer (niet in ene maar afbouwen).

Mucchio

Berichten: 2037
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Z paard aan de dikke kant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-17 20:06

@Karuna: Nee, ik zal morgen even een foto maken!

@Beline: Ik zal overleggen met de staleigenaren of dat mogelijk is. Minder krachtvoer dan dit ga ik denk ik nog niet geven, ik wil eerst horen wat de DA zegt. Ik train wel op Z niveau dus een beetje energie is dan niet verkeerd.

/3 M.T.N. /3
Never regret anything that made you smile

Daihyo

Berichten: 88038
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 20:12

Ik zou ook zeker het hooi opvoeren. Hoeft niet meteen onbeperkt, maar uitrekenen op basis van het ideale gewicht van je paard en dat geven. In een slowfeeder zou helemaal mooi zijn :j
Dat is je basis.

Wat betreft krachtvoer: ook helemaal terug naar basis. Als ze echt vettig is, zou ik overwegen om alleen een vitaminebrok te geven. Daar kunnen ze in de basis alles uithalen wat een paardenlijf nodig heeft.
Voor ondersteuning voor je training zou je aan zwarte haver kunnen denken. Dit zet niet meteen aan, maar geeft wel langzame energie vrij, waardoor ze langer uithoudingsvermogen krijgen. Zonder heet te worden overigens. En is wat hoger in eiwit, wat de spieropbouw ondersteunt. Voor soepel spieren kun je magnesium bijgeven. Omdat de basis je vitaminebrok is, is alles wat er extra bijkomt energie wat ze er uit kan halen. Zwarte haver is ook nog eens vezelrijk en goed voor de spijsvertering.

Maar je echte basis zit in goed en genoeg hooi. Krijgt ze dat, zal ze ook al meer energie hebben :j

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Mucchio

Berichten: 2037
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Z paard aan de dikke kant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-17 20:44

@Amanda: Dank je! Ik zal het overwegen :). Ik zal morgen eerst contact opnemen met de DA voor het een en ander uit te sluiten. En eerst meer ruwvoer gaan geven en dan overgaan op ander krachtvoer.

/3 M.T.N. /3
Never regret anything that made you smile

Afwezig
Berichten: 3725
Geregistreerd: 17-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 22:10

armyhorse schreef:
@ Anneke: Ja, ze staat nu weer vol in training. Normaal altijd op 1/2 kilo krachtvoer toen was ze altijd lekker actief, maar moeilijk te zeggen inderdaad of het echt aan het voer ligt. Ontwormen gebeurd altijd voordat ze op het land gaan en als ze weer op stal gaan staan. Ik heb haar tussendoor ook eens ontwormd voor de zekerheid. Soms vermoed ik ook wel een maagzweer, vooral als ze op het land heeft gestaan lijkt haar buik nog dikker (gas?). En daarnaast boert ze dan ook soms, wat ze eigenlijk nooit had. En ze is niet super dik alleen haar buik lijkt heel erg dik. Bloedtest heb ik een paar jaar terug gedaan, maar daarna nooit meer.

Wormenkuur preventief? Of na controle van mestonderzoek?
Staat ze op kuil of hooi?
Ik heb mijn paard begin deze maand over gezet van kuil naar hooi. Meteen anders in zijn vel.
Daarbij zijn onze weides nog er groen en vol van eiwitten... wellicht jullie wei ook?

Mucchio

Berichten: 2037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-17 09:18

Citaat:
Wormenkuur preventief? Of na controle van mestonderzoek?
Staat ze op kuil of hooi?
Ik heb mijn paard begin deze maand over gezet van kuil naar hooi. Meteen anders in zijn vel.
Daarbij zijn onze weides nog er groen en vol van eiwitten... wellicht jullie wei ook?


Meestal begin van het jaar met mestonderzoek. Stond op kuil, maar omdat ze zo dik werd door blessure op hooi gezet. Ja, onze wei is nu ook nog erg groen.

/3 M.T.N. /3
Never regret anything that made you smile


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: perdjes, The_Cat en 37 bezoekers