Sulfietbeperkt dieet?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

108078
Berichten: 292
Geregistreerd: 09-09-08
Woonplaats: Heerhugowaard

Sulfietbeperkt dieet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-17 17:35

Hoi!

Zijn er meer mensen die op dit moment een sulfiet beperkt dieet volgen? Sinds maandag 7 augustus ben ik, op advies van een allergoloog, bezig om zo min mogelijk sulfiet binnen te krijgen. Helaas valt dat nog niet mee.

Op woensdag (per ongeluk) toch knoflookpoeder binnen gekregen en gelijk erna kreeg ik het benauwd.

Vandaag een hapje soep uit blik genomen (even proeven of het al warm genoeg was, STOM!) en gelijk erna weer benauwd.

Ik loop toch behoorlijk vast op wat ik wel en niet mag/kan eten. Hebben hier bokkers tips en/of sulfiet vrije recepten zodat ik een beetje in een sulfiet vrij ritme kan komen? Ik loop voornamelijk vast op ontbijt en lunch...

Buiten sulfiet eet ik ook zo min mogelijk vlees(al helemaal geen vis), en geen melk.


Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 17:45

Eerlijk gezegd nog nooit van gehoord, maar wel interessant ! Lijkt me idd niet makkelijk... moet je al weten waar overal sulfiet inzit.
Lijkt mij dat alles wat kant-en-klaar is, al een no-go krijgt
Misschien kan een dietist hier bij helpen. Lijkt mij namelijk niet zo'n '' standaard '' dieet, om het zo maar even te noemen :)

Edit; wijn is te vermijden in elk geval :D Schoot mij zonet te binnen

8nnemiek

Berichten: 43379
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Sulfietbeperkt dieet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 17:55

En gewoon lekker vers koken en bakken?
Als je zelf brood bakt en gewoon belegt met verse groente, of een smoothie maakt met fruit/groente/havermout bv dan heb je al een prima ontbijt.
Salades en wraps en pannekoeken zijn bv lekker als lunch. Of gewoon een goed gevulde soep zelf maken.
En ook als avondeten gewoon veel vers koken, en droge bonen weken en koken ipv uit potjes halen..

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 17:57

Je zou dit boek kunnen aanschaffen.

http://www.allergiekookboek.nl/product/ ... oeligheid/

En hier een hele lijst waar het allemaal in zit. (onderste deel) Dan weet je wat je allemaal mag laten staan. En da's niet weinig. :n

https://www.voedselallergie.nl/allergenen/sulfiet.html

Met een streng sulfiet vrij dieet zou ik vlees niet te veel schrappen. Zeker geen vleesvervangers van soja!

Nog een site met lijst van wat je mag laten staan. Iets meer uitleg dan de lijst hierboven.

https://www.salusi.nl/sulfietallergie-a ... t-in-wijn/

DE AANHOUDER WINT........................IK DUS! :)
ik ben jong van jaren, nog jonger van geest in een oud lijf ^)
Ik ben extreem ................ Mezelf :Y)

108078
Berichten: 292
Geregistreerd: 09-09-08
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-17 18:14

Diëtiste is een goed plan denk ik. Morgen even bellen voor een afspraak.

Zelf vers koken doe ik eigenlijk altijd. Toch is het nu in eens een stuk lastiger, omdat je bepaalde ingrediënten niet meer mag gebruiken, waar je dan een alternatief voor moet verzinnen. In mijn pompoensoep gaat altijd knoflook en ui... In mijn pasta ook. Knoflook stond niet op mijn 'mag ik niet'- lijstje, dus helaas de hele week wel verse knoflook gegeten. Aardappelen, vlees, groenten van de week ook gegeten en dan bedenk je met het opscheppen dat je geen jus over je aardappelen heen mag doen... Balen!

Moestuin aanwezig inclusief enkele verse kruiden!

Veel recepten haal ik ook van de veganchallange. Dit is mijn favo smoothie: https://veganchallenge.nl/groene-mojito-smoothie/

Het kookboek ga ik vanavond aanschaffen. Ik hoop dat ik er wat inspiratie uit kan halen.

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Sulfietbeperkt dieet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 22:11

Dietist is sowieso handig in dit soort gevallen. Meld vooraf waar je voor komt en vraag of ze ervaring hebben. Sulfietbeperking is geen dagelijkse kost.
Even om te nitpicken: het is (gelukkig) geen allergie maar een intolerantie. Dat is goed nieuws, je hoeft niet bang te zijn voor een analfylatische shock ondanks je benauwdheid. Verder verandert het niks aan je ellende natuurlijk.
Kort gezegd: je hebt het lerfecte excuus om E-nummers te bashen :D E220-228 vermijden is handig, die bevatten sulfiet. Ook E163 en E150
Sulfiet zit verder in rijpe producten: veel wijn, oude kazen, fruit, ingekookte fruitsoorten (jam, marmelade, pulpen, fruitsappen. Denk ook aan azijn en dus veel dressingen.
Niet makkelijk om zelf helemaal uit te zoeken. Met volledig natuurlijk eten kom je er ook niet volledig.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Maaraatje, stijntilla en 177 bezoekers