Overgevoelige spieren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jazz3
Berichten: 13
Geregistreerd: 05-01-17

Overgevoelige spieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-17 23:43

Wie heeft er ervaring/advies over een paard met overgevoeligheid van de spieren?

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 13:01

Misschien moet je wat meer info geven?
Om welke spieren gaat het, is het vooral na het rijden/werken of altijd.
Hoe word je paard gehouden,wat voor voer krijgt het.
Hoe ziet je training er uit?

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Overgevoelige spieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 10:53

Gaat het echt om overgevoeligheid? Is je paard niet spierbevangen? Wat krijgt je paard aan voeding?

Zus

Berichten: 600
Geregistreerd: 31-08-14
Woonplaats: Noord Drenthe

Re: Overgevoelige spieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 12:03

Is je paard nagekeken door de dierenarts en is er bloedonderzoek gedaan naar de spierwaarden ?
Je kunt je paard extra magnesium geven en neutradex ( kun je bij de dierenarts krijgen ). Neutradex wordt vaak gegeven aan spierbevangen paarden, maar het hielp ook goed bij mijn Shetlander ,die aan het begin van de training vaak verzuurde. Het hielp hem om sneller soepel te worden en aan het werk te gaan .

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: Overgevoelige spieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 14:43

Op welke manier uit je paard dat?

Jazz3
Berichten: 13
Geregistreerd: 05-01-17

Re: Overgevoelige spieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-17 09:22

DA heeft dit geconstateerd.
Paard is niet (meer) te berijden. Heeft lange tijd op rust gestaan na blessure.
Gaat nu compleet los. Opstappen mag, bij wegstappen rodeo.
Hij is heel erg gespannen, heeft diverse behandelingen bij osteopaat gehad en is nagekeken door DA. Die kon geen rugproblemen oid vinden.
Zadel is ook goed.
DA constateerde overgevoelige spieren, paard niet geschikt voor berijden.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Overgevoelige spieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 09:35

Wat een rare diagnose.

Het kan natuurlijk zijn dat je vrij lang bent doorgegaan met een paard met pijn en dat het dier daarom inmiddels is geconditioneerd om zich hevig te verzetten bij belasting. Daarmee kan een paard ongeschikt voor berijden worden.

De assumptie over de rug, wordt die ondersteund met röntgenonderzoek?

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Overgevoelige spieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 09:41

Ben ik ook benieuwd naar, wat meer info zou fijn zijn.

Is er ook bloedgeprikt op Vit E?

Pepper32
Berichten: 247
Geregistreerd: 14-07-13

Re: Overgevoelige spieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 09:51

Ik weet niet wat voor soort ras/kruising paard/pony het is maar wel eens aan PSSM gedacht?
Beeld zou erbij kunnen kloppen en komt tegenwoordig in steeds meer rassen voor.

Oehlala
Berichten: 4304
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Overgevoelige spieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 09:57

eventueel accupunktuur om de spieren weer los te krijgen?

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Re: Overgevoelige spieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 13:01

Hoe was dit paard voor de blessure en wat was de blessure? En hoe is het karakter van dit paard, sensibel, expressief of juist wat introvert?

Mijn paard bleek hoge spierwaardes te hebben, terwijl er vrijwel niets met haar gedaan werd. Ze bleek wat hypermobiel te zijn (losse knieën, etc) en ze hield haar spieren strak om in balans te blijven. Erg lastig trainen, want ze is ook nog eens heel sensibel en expressief. Dit uitte zich in 'boos' gedrag, proberen in je been te bijten als je drijft tot aan steigeren toe. Door haar op andere manieren te trainen, zoals longeren, aan de hand, lange lijnen, zijn we nu zo ver dat ze zich (meestal) fijn laat rijden. Maar op het moment dat we wat veranderen, zoals een fysio behandeling, valt ze terug. Niet meer zo erg, maar ze geeft wel aan dat ze het weer moeilijk vindt. Naast het vele trainen vanaf de grond, heb ik ook TTouch trainingen met haar gedaan. Dat heeft echt veel veranderd (deze september is er weer een vijfdaagse training)! Daarnaast krijgt ze Vit E met selenium in de winter als ze alleen hooi krijgt, met magnesium veranderde er niets.

Kortom, een hele puzzel om een paard dat 'vast' zit in zijn lijf en hoofd weer aan de praat te krijgen. Het heeft mij jaren gekost, maar ik heb daardoor wel geleerd dat het proces minstens zo interessant is als het einddoel. Mocht je meer willen weten, stuur me gerust een Pb. Succes, niet zo maar opgeven hoor!

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Overgevoelige spieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 11:43

dryneedling laten doen (Nympha Minnaar), testen op Lyme, meso-therapie voor de rug.... er zijn veel dingen die je hiermee kunt doen afhankelijk van wat er precies is.
ik vind het erg makkelijk te zeggen dat hi niet bereidbaar is ivm gevoelige spieren.... gevoelige spieren is zeker op te lossen.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 15:19

weet je waar het door is ontstaan? Heeft hij Tying-up gehad? Spierbevangen geweest? Heb je bloedanalyse laten doen? Wat krijgt je paard nu te eten? zonder een duidelijk verhaal is het lastig om advies te geven. Een afgestemd dieet is heel belangrijk bij paarden die gevoelig zijn voor spierbevangenheid of snel tegen spierstijfheid aan zitten.

Ik zelf zou eerst via bloedanalyse bekijken of Mg en Se en vitamine E op goed niveau zijn en wat de spierwaarden zijn. Daarbij zou ik in de voeding weg blijven van snelle suikers en zetmeel, sowieso voer met granen vermijden.

goede osteopaat of holistisch arts zou je ook goed op weg kunnen helpen.

Jazz3
Berichten: 13
Geregistreerd: 05-01-17

Re: Overgevoelige spieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-17 08:24

Dank jullie voor de reacties.
Ik zit ook echt met de handen in het haar.
Het is idd een hele onduidelijke diagnose waar ik niets mee kan.
Er zijn zoveel mogelijkheden, ik zwalk van de ene gedachte naar de andere.
Voor nu heb ik hem op Hayster natuurvoeding met magnesium supp. En vitamine E olie gezet. Als training longeer ik hem. Erop gaan zitten is nog wel een dingetje
Als ik hem zadel krijgt hij toch wel een spanning in zijn lijf en gedrag.
Ik ga hem testen op pssm en de bloed-en spierwaardes na laten kijken.
Nogmaals bedankt!