Huis kopen: zelf of via een aankoopmakelaar? Ervaringen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Adrija

Berichten: 1896
Geregistreerd: 28-11-01

Huis kopen: zelf of via een aankoopmakelaar? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-17 22:55

Wij zijn op zoek naar een huis. VL wil geen aankoopmakelaar, want die zouden "het toch alleen maar op een akkoordje gooien met de verkoopmakelaar"... :Y)

Toch hoor ik vaak dat mensen een aankoopmakelaar inschakelen. Dat is niet voor niets, lijkt mij.

Wat zijn jullie ervaringen? Onderhandelingen zelf doen of via een aankoopmakelaar?

(Via http://www.huispedia.nl heb ik info over de VP van potentiële huizen kunnen achterhalen).

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Huis kopen: zelf of via een aankoopmakelaar? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 23:18

1ste keer zonder gedaan, prima te doen.
2e keer soort van semi. Verkopende makelaar was ook de makelaar die ons huis had verkocht en ons wel hielp in de zoektocht maat niet als aankoopmakelaar.

Wel hadden wij een hele goede hypotheekadviseur die ons ook veel heeft geholpen maar het is prima te doen bij het aankopen.

xMarieke

Berichten: 5701
Geregistreerd: 01-04-04
Woonplaats: Aan het strand

Re: Huis kopen: zelf of via een aankoopmakelaar? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 07:41

Wij doen en deden het zonder. Wel altijd iemand mee genomen die ervaring heeft met verbouwingen en een bouwkundige keuring laten doen.

Rintah

Berichten: 2921
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 08:06

Ligt eraan waar je wat zoekt, in Amsterdam kom je er geloof ik simpelweg niet tussen zonder aankoopmakelaar, op plekken waar de woningmarkt nog niet zo bizar snel gaat en je durft/kan zelf onderhandelen dan is het niet persé nodig.

Wij hebben zelf geen makelaar ingeschakeld, maar wel goed ingelezen en inderdaad bouwtechnische keuring laten doen.

Mlies
Berichten: 14150
Geregistreerd: 23-07-03

Re: Huis kopen: zelf of via een aankoopmakelaar? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 08:23

Ik heb het zonder aankoopmakelaar gedaan.
Na een aantal huizen werd ik steeds handiger in kijken. Heb een kennis die bouwkundige is meegenomen naar bezichtiging, die heeft uiteindelijk ook onderhandeld. Ik ben niet zo goed in harde eisen stellen als ik iets graag wil..

Leo

Berichten: 50125
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Huis kopen: zelf of via een aankoopmakelaar? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 08:37

Wij hebben vorig jaar ins huis gekocht zonder aankoopmakelaar. Wel met hulp van goede adviezen van mensen om ons heen. Dit was in de randstad in een zeer overspannen huizenmarkt en in een zeer gewilde categorie. We hebben 11 huizen bezichtigd en op 3 huizen geboden, alleen bij het huis wat we nu hebben zijn we in onderhandeling geweest en dat was heel pittig, ging allemaal niet vanzelf (vooral aangaande de voorwaarden). Dankzij de goede adviezen om ons heen is het wel zelf gelukt. En je koppie er bij houden natuurlijk. Ik heb eerlijk gezegd niet het idee dat ik een aankoopmakelaar gemist heb.
Wel merkte ik dat we soms niet serieus genomen werden als koper. Toch relatief jong voor de prijscategorie en dan ook nog ons eerste koophuis. Zo hadden we zelfs een verkoopmakelaar die niet meer tijd dan 15 minuten voor ons wilde maken voor de bezichtiging en een tweede bezichtiging wilde hij ook niet aan beginnen. Huizen waar dat bureau de verkoop deed, hebben we vervolgens dan ook links laten liggen. ;)

Selina

Berichten: 14290
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Huis kopen: zelf of via een aankoopmakelaar? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 08:43

Wij hadden een aankoopmakelaar ingehuurd. Een van de redenen was, dat we beiden jong waren en zo wellicht serieuzer genomen werden. We hadden er ook 0.0 verstand van. Uiteindelijk heeft ze ook met bieden het handiger aangepakt dan wij zouden hebben gedaan, waardoor we hun prijs net laag genoeg konden krijgen. Maar vond het wel veel geld, kwamen er achteraf ook achter dat het duurder was vanaf een bepaalde koopprijs en wij zaten net over die grens.

Paloedie

Berichten: 992
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Deventer/Epe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 08:43

Ik zou dat af laten hangen van een aantal factoren. Waar zijn jullie op zoek? Zoals eerder al werd gezegd, op sommige plekken kom je er anders niet tussen. Ook wordt er op dit moment vaak boven de vraagprijs geboden. In zo'n geval zou ik een aankoopmakelaar inschakelen die ook kan aangeven of iets nog redelijk is of niet.

Daarnaast: hoe sta je zelf in biedingen? Ga je snel overstag of niet, kom je zakelijk over?

Ik heb een paar weken terug een huis gekocht, nadat we 9 woningen hebben bezichtigd. Erg leuk spelletje, ook bij bezichtigingen. Bieden heeft mijn vader gedaan, die kon er als buitenstaander laconiek-zakelijk mee om gaan, had een heel goed beeld van wat redelijk was en wist hoe ver ik wilde en kon gaan.

In ons eindbod zijn we nog 2k gestegen, maar op voorwaarde van overname van een nieuwe netjes ingebouwde Amerikaanse koelvrieskast , afkoop van het leasecontract van de ketel en reparatie van een paar dingen. T.w.v. ongeveer 2k.

Dat was akkoord. Ik denk dat in dit geval een aankoopmakelaar weinig meerwaarde voor ons zou hebben gehad. We hadden zelf een goed beeld van de waarde en van wat we wilden. Wel vond ik het heel fijn dat mijn vader het contact met de makelaar deed. Ik ben daar ongeduldiger in en als iemand me een paar dagen laat wachten zou ik te snel toegeven.

Splinter

Berichten: 4271
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 08:44

Wij met, hier was er niet tussen te komen. Achteraf was het niet nodig, heb een huis gekocht die niet te koop stond :+

Ik ga mee met voorgaande reacties dat het afhankelijk is van waar je koopt. En bedenk ook zelf goed of je voldoende ideeën hebt over wat een correcte prijs voor het huis is, zodat je niet veel te veel betaald ;)

FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 08:48

Voor mijn vorige huis heb ik geen aankoopmakelaar gebruikt. Ging prima. De verkoopmakelaar probeert je even uit. Maar Als je een beetje stevig in je schoenen staat, dan hoeft dat geen enkel probleem te zijn.

Wij hebben voor ons huidige huis wel een aankoopmakelaar in de arm genomen. Onze ervaring is dat we dat geld hadden kunnen besparen. De aankoopmakelaar en de verkoopmakelaar leken het inderdaad op een akkoordje te gooien. Als het aan onze aankoopmakelaar had gelegen hadden wij enkele tienduizenden euro's meer voor ons huis betaald dan wij nu hebben gedaan. Wij hebben hem hele expliciete opdrachten moeten geven in de onderhandelingen. Dat hadden we dus eigenlijk prima zelf kunnen doen.

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 08:50

Wij hebben het beide keren zonder gedaan. Natuurlijk wel even inlezen waar op te letten etc.

Iemand met verstand van bouwen/verbouwen meenemen voor je besluit te gaan bieden.
Bieden deed mijn vent. Die kan heel stoïcijns blijven en zonder emotie de boodschap/het bedrag overbrengen.

We zijn wel heel stellig en duidelijk geweest in het hele proces. Geen moment het gevoel gehad dat we niet serieus werden genomen en flink wat van de prijs afgekregen.

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Huis kopen: zelf of via een aankoopmakelaar? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 08:53

Hier ook een aankoopmakelaar gehad. Bij de koop van ons vorige en huidige huis.
Hartstikke fijn, want hij heeft namens ons een goed bod kunnen uitbrengen. Ons gewezen op eventuele punten e.d. Het geld zeker waard :)!

Rizette
Berichten: 4372
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Huis kopen: zelf of via een aankoopmakelaar? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 09:00

Voor een huis zoeken in Amsterdam een makelaar van IBleu ingehuurd, zij leken niet zo duur en een goede service te geven. Verhaal was mooi uitvoering niet Spijt met alle haren op ons hoofd. Weggegooid geld. Mijn man kon het zelf beter. Kijk goed uit welke makelaar je vraagt om je belangen te behartigen. Voor je het weet doen ze weinig voor je en betaal je veel. Let heel goed op de voorwaarden en de persoonlijke drive van een makelaar om er echt voor te gaan om het onderste voor jou uit de kan te halen.

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Huis kopen: zelf of via een aankoopmakelaar? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 09:11

gewoon zelf, vind het weggegooid geld, verdiep je eigen erin en gebruik je verstand.

Leo

Berichten: 50125
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Huis kopen: zelf of via een aankoopmakelaar? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 09:13

Wij deden het bieden overigens via een zakelijke brief in PDF per mail naar de makelaar. Dan kun je je voorwaarden duidelijk opstellen en is er zo min mogelijk ruis. Als je geen aankoopmakelaar hebt is dat erg belangrijk. Mijn vriend heeft uiteindelijk de laatste afstemming telefonisch gedaan.

Adrija

Berichten: 1896
Geregistreerd: 28-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-17 09:19

Dank voor jullie reacties!

Locatie: potentiële huizen staan in dorpen met weinig voorzieningen in krimpgemeente. We willen geen oud huis ivm twee linker handen. Zelf biedingen laten doen is lastig gebleken ivm soms snel aanstoot nemen aan ego van makelaars, met als risico dat we er niet uit komen (gunfactor verpesten of niet gunnen).
Ik overweeg een tante met koel hoofd in te schakelen..

Wat we ook hebben meegemaakt, meerdere keren, is dat mensen in een scheiding liggen, moeten verkopen van de bank, maar er eigenlijk geen belang bij hebben om te verkopen. Of er onderling er niet uitkomen oid. Dat blijkt dan tijdens het onderhandelingsproces, waarin ze coûte que coûte vast blijven houden aan de hoge (!) VP. Frustrerend, zet het dan niet te koop.

Paloedie

Berichten: 992
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Deventer/Epe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 10:03

Wij waren ook op zoek naar een huis waar iig het komende jaar niks hoeft te gebeuren. Ik ga namelijk werken en afstuderen met een totaal aantal uren van 60u per week, dus ik wil geen onnodige mentale belasting.

Het eerste huisje waar we gingen kijken leek op de makelaarsfoto's zo leuk... Het was mini, en letterlijk NIKS was af. Dit huis hebben we gebruikt om te oefenen hoe je met zo'n bezichtiging om gaat.

Na een paar bezichtigingen kregen we er handigheid in: makelaars stelden vragen aan mijn vriend, die beantwoordde ik. Dan maakte mijn vriend even een praatje en kwam ik er tussen met kritische vragen. Vervolgens, in de loop van de bezichtiging, hield ik de makelaar aan de praat met wat we zochten en waarom en dit gaf m'n vriend de kans kritisch rond te gaan met z'n opschrijfboekje, om met een hele serieuze blik terug te komen.

Makelaars spraken dan hem aan over koopproces en financiering, waarop hij de bal weer bij mij legde: ik koop, en de financiering kan zo rond zijn.

We merkten dat makelaars door deze wisselingen op een gegeven moment inzagen dat we allebei niet achterlijk waren en dat we allebei oog hebben voor gebreken. En dat ze voorzichtiger werden in stellige uitspraken omdat ze daarin steeds de verkeerde aanspraken.

Voor ons werd het uiteindelijk echt een leuk spelletje om te zien wat dat voor uitwerking had. Bij het huis wat ik gekocht heb vroeg ik mijn vriend na de bezichtiging wat ie in godsnaam allemaal had opgeschreven (zo onleesbaar mogelijk). Bleken letterlijk dingen te zijn als 'deur draait links', 'huidige bewoners geen smaak'. Hoe langer het lijstje hoe voorzichtiger de makelaar werd..

Het huis wat we nu gekocht hebben is instapklaar. Het enige wat we hoeven te doen als we erin gaan is beneden even sauzen.

En dan heel hard wennen, want we komen allebei van een studentenkamer (ik al 8 jaar op 11m2, hij op 20m2) en we hebben een huis van 134m2, met 4 slaapkamers en een tuin :o

lindar1985

Berichten: 573
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: enschede

Re: Huis kopen: zelf of via een aankoopmakelaar? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 10:51

Het ligt er echt aan wat voor een huis je gaat kopen. Bij ons wat de aankoop best omslachtig (bodem onderzoek, perceel uit meten, extra grond bij kopen, verkooomakelaar die veranderde in een heks etcetera) en hadden ik er achteraf graag een aankoopmakelaar bij gehad.

ankie2013
Berichten: 297
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: regio alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 11:38

Hier ook 2x een huis gekocht zonder aankoopmakelaar. En zou het de 3e keer ook weer zonder doen. Beide keren goede prijs weten te onderhandelen en nooit problemen gehad. Eerste keer geen bouwtechnische keuring gedaan, 2e keer wel. Hangt van het huis af.

Als je twijfelt over je eigen onderhandelingskwaliteiten zou ik biedingen doen per mail, en je moet echt overtuigd zijn van je eigen standpunten. Kort en bondig formuleren.

Ook zonder aankoopmakelaar moeten ze je gewoon serieus nemen. En bij twijfel gewoon een tweede of derde keer gaan kijken en neem eventueel een kenner mee. Bij ons tweede huis zijn we 3x wezen kijken. Eerste keer samen, 2e keer met de aannemer, 3e keer met een bouwtechnisch expert. Was een opknapper.

Zie het als een uitdaging, en als ze qua prijs niet mee willen gaan met wat jullie in het hoofd hebben dan komt er vast wel weer een andere leuke woning op de markt. Momenteel is het soms gewoon gekkenhuis.

N0a
Berichten: 4770
Geregistreerd: 11-02-07

Re: Huis kopen: zelf of via een aankoopmakelaar? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 17:12

Ik heb het zonder gedaan. De huizenmarkt was 1 grote chaos dus heb er lang over gedaan. Maar uiteindelijk is het gelukt. Na 6 maanden had ik mijn droomhuis gevonden, hij stond voor een relatief lage prijs te koop. Was dan ook bang dat er werd overboden. Dat was ook het geval. Uiteindelijk heb ik het huis kunnen kopen doordat de verkoopster het mij gunde. Makelaar was ik al bij meerdere bezichtigingen tegen gekomen, dus die wist precies wie ik was. Heb het uiteindelijk voor een klein beetje minder kunnen kopen. Ze had vooral veel aannemers e.d. die het huis wilde gaan verbouwen en verkopen of pandjes bazen die het wilde verhuren.

Het is een uitdaging, maar het heeft mij wel een hoop geld bespaard. In deze tijden is bieden ver onder de vraagprijs sowieso niet meer mogelijk.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Huis kopen: zelf of via een aankoopmakelaar? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 17:28

Ligt er aan wat je wilt en hoe de huizenmarkt is. Momenteel gaat het hard in de huizenmarkt, leuke huizen zijn snel weg.
Toen ik kocht stond half Nederland al 4 jaar te koop, dus geen aankoop makelaar ingeschakeld gewoon zelf gedaan, heeft me flink geld gescheeld aan makelaar en heb overigens ook stuk onder vraagprijs betaald.

Roos04

Berichten: 341
Geregistreerd: 08-07-17

Re: Huis kopen: zelf of via een aankoopmakelaar? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 12:28

Wij ook zonder gedaan, maar dan is het wel verstandig om iemand mee te nemen die wat verstand heeft van bouwtechnische dingen ed.

amandananana

Berichten: 4111
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 12:32

Wij hebben voor ons eerste huisje een aankoopmakelaar gehad, ik vond dit wel fijn omdat we nog geen ervaring hadden.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 18:01

Roos04 schreef:
Wij ook zonder gedaan, maar dan is het wel verstandig om iemand mee te nemen die wat verstand heeft van bouwtechnische dingen ed.


Dat heb ik ook gedaan en uiteraard bouwtechnische keuring. (jaren 30 woning :+ wel zo handig).

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101735
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Huis kopen: zelf of via een aankoopmakelaar? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 18:14