Makelaar of zelf verkopen? Ervaringen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Makelaar of zelf verkopen? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-17 22:40

Stiekem ben ik aan het kijken of ik kan verhuizen naar een heel ander deel van Nederland. Maar dan moet wel eerst mijn huus verkocht worden. Maar hoe?

Dit is mijn eerste koophuis en het 3e huis wat ik toen bezichtigd heb. Mijn ervaring is dus nagenoeg niks. Ik heb dus ook geen idee hoe het in zijn werk gaat.

Wat is wijs? Verkopen via een makelaar? Maar hoe gaat dat dan in zijn werk?
Of bijvoorbeeld via zelfverkopen.nl, waarbij je zelf de foto's, verkooptekst en bezichtigingen doet en zij de rest?

En aan wat voor kosten moet ik ongeveer denken? Het gaat om een huis waarbij de taxatiewaarde zo rond de 170.000 gaat zijn.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!


Smallheal
Berichten: 3142
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Zwanenburg

Re: Makelaar of zelf verkopen? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 22:42

Je kan een taxatie aanvragen meestal is dat gratis en dan vertellen hun het hoe en wat :). ik raad een makelaar aan.

HaKuNaMaTa

Berichten: 2405
Geregistreerd: 15-07-12

Re: Makelaar of zelf verkopen? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 22:45

De ouders van Mn vriend hadden een huis ge-erft en zelf verkocht, ik heb voor die verkoop zelfs de fotos gemaakt, en binnen 3 maanden was het huis verkocht.. het scheelt wel een hele hoop kosten.

_Lente

Berichten: 306
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Noordwest Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 22:53

Zelfverkopen gaf ons (2012) een vraagprijsadvies, doen ze dat nu niet meer?
Ik vond het ideaal, zelf bezichtigingen inplannen wanneer het je uitkomt en op enkeling na wilde iedereen 's avonds of in het weekend komen kijken (daar wil een makelaar nog wel eens moeilijk over doen).
En dankzij hun onderhandelen over de prijs en ons daar over adviseren zelfs nog voor iets meer verkocht!
Laatst bijgewerkt door _Lente op 09-08-17 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt

_kajo_
Berichten: 739
Geregistreerd: 21-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 22:55

Een collega van mij heeft haar huis verkocht via https://www.makelaarsland.nl. Een gewone makelaar vond ze veel te duur maar helemaal zelf doen leek haar ook niets. Het is haar super goed bevallen. Erg professionele begeleiding.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 22:55

Smallheal schreef:
Je kan een taxatie aanvragen meestal is dat gratis en dan vertellen hun het hoe en wat :). ik raad een makelaar aan.

Gratis? Waar?
De kosten voor een taxatie van een woning zijn vaak afhankelijk van de getaxeerde waarde van de woning. Bij veel taxateurs is het gebruikelijk om een bedrag te hanteren van 1,85 promille, ofwel 0,185% van de getaxeerde waarde.
Is een quote hoor!

'er zijn in ieder geval sites beschikbaar waar je zelf je huis te koop op kan zetten.
Jer kan het altijd proberen
Desnoods voor een maand of 3
Lukt het niet? schakel je alsnog een makelaar in :-)
Laatst bijgewerkt door IMJ op 09-08-17 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

I could stay awake just to hear you breathing. Watch you smile while you are sleeping. While you're far away and dreaming

Holypope, goodbye my friend..

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-17 22:56

JEvb: Ja dat doen ze nog steeds. Staat op de site. Daarom vind ik het ook wel een interessante optie :j

Foto's maken kan ik overigens zelf. Vind het alleen een beetje lastig inschatten in hoeverre ik op moet ruimen. Als in: ales glad en strak? Of netjes, maar wel gezellig zoals het is?

Kajo: bedankt voor de tip! Die ga ik ook eens bekijken.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!


IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Makelaar of zelf verkopen? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 23:00

Ik zou het toch een beetje leeg maken naar niet te.
Netjes en niet teveel prullen Nasr wel aangekleed.
Niét iedereen schijnt daar doorheen te kunnen kijken!
Gewoon flink schuiven bij het maken van de foto's!

I could stay awake just to hear you breathing. Watch you smile while you are sleeping. While you're far away and dreaming

Holypope, goodbye my friend..

Palmera

Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Makelaar of zelf verkopen? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 01:49

Los van het feit of er mensen wel of niet geïnteresseerd zijn in jouw huis, de ligging, de prijs en de mogelijkheden die dat huis biedt:

Een goede makelaar helpt ook jou als verkoper. Hij regelt bepaald papierwerk, geeft tips m.b.t onderhandelen of doet dat voor jou, is bereid dingen voor je na te vragen bij de gemeente m.b.t b.v uitbouwmogelijkheden indien een potentiële koper dat wil weten, etc, etc.
Een goede makelaar doet meer dan alleen jouw huis aanbieden.

Denk jij dat werk alleen te kunnen doen? Denk jij de vragen van geïntetesseerden te kunnen beantwoorden? Denk jij goed te kunnen onderhandelen? Dan, TS, kun je het prima zelf doen. Zoniet, dan raad ik je een makelaar aan. :)

gaucho

Berichten: 9516
Geregistreerd: 29-10-05

Re: Makelaar of zelf verkopen? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 07:05

Wij hebben enige tijd geleden een huis gekocht, wij hadden een aankoopmakelaar, verkopende partij had Makelaarsland. Dit heeft ons heel veel voordeel opgeleverd bij de aankoop. Aankoopmakelaar wist bv na 1 bezichtiging al precies waarom het huis moest worden verkocht, versterkte enorm onze onderhandelingspositie. Na deze ervaring zou ik zelf altijd een makelaar in de hand nemen bij verkoop.

Life begins at the end of your comfortzone.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 07:33

Gaucho, dat was hier precies zo!

Maar proberen kan altijd! :j

I could stay awake just to hear you breathing. Watch you smile while you are sleeping. While you're far away and dreaming

Holypope, goodbye my friend..

_Lente

Berichten: 306
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Noordwest Veluwe

Re: Makelaar of zelf verkopen? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 10:06

Zelfverkopen doet de onderhandelingen, dus daar wordt je door hun in geadviseerd.

Met een beetje googlen op een adres en een vraag aan diegene die de rondleiding doet (ook bij verkopende makelaar!), wisten wij ook alles van ons nieuwe huis en waarom verkoper er vanaf wilde. Daar heb je echt geen aankoopmakelaar voor nodig.

Lynn_Nikita

Berichten: 25452
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 10:11

prijsindicatie is echt wel gratis! Laat meerdere makelaars komen, kies diegene waar je het beste gevoel bij hebt en onthou dat het allemaal verkopers zijn

Ik kies als koper en verkoper voor een makelaar. Ik vind het echt lastiger om tijdens een bezichtiging bij een verkoper rond te lopen dan bij een makelaar. Ook met onderhandelingen is het fijn iemand te hebben die dat namens jou kan doen

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-17 10:15

Palmera: je hebt dus nog een tussenvorm als Makelaarsland of zelfverkopen.nl, waarbij jij wel de foto's en tekst maakt en de bezichtigingen doet, maar zij de rest. Dat is wel interessant :j

Kopen heb ik overigens ook zonder aankoopmakelaar gedaan, ook de onderhandelingen. Maar verkopen helemaal zonder doen zie ik ook niet zitten. Dus wordt het helemaal makelaar of deels zoals zelfverkopen en makelaarsland. Waarbij zij de onderhandelingen en de juridische zaken doen.

De reden van verkoop is overigens geen spannende. Ja, voor mij :D
Maar dat heeft niets met het huis te maken en verkopen heeft ook geen haast.
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 10-08-17 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

emil01

Berichten: 754
Geregistreerd: 13-05-09

Re: Makelaar of zelf verkopen? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 10:23

Wij hebben ons huis verkocht via Makelaarsland, echter liepen wij wel tegen een probleem aan. Je doet zelf de bezichtigingen, naderhand verstuur je via Makelaarsland via de mail een review (vragen over hoe ze de woning vinden). Als kijkers deze review niet invullen, gebeurt er niks. Een makelaar gaat voor jou contact op nemen met de kijkers en alsnog navraag doen. Bij Makelaarsland of zelfverkopen, moet je dit dus zelf doen. Als je hier geen probleem mee hebt, kun je zelf verkopen. Als je dit lastig vindt, om vreemden achter de broek aan te zitten, dan zou ik je aanraden om via een makelaar te verkopen. Een makelaar is neutraal qua reacties van kijkers en geeft minder ongewenste informatie. Succes met je verkoop en verhuizing!

noomie1
Berichten: 172
Geregistreerd: 03-07-09
Woonplaats: Wassenaar

Re: Makelaar of zelf verkopen? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 10:50

Ik ben zelf werkzaam bij een makelaarskantoor en kan je dus enkel tips geven over het hoe en wat..
Zelf verkopen raden wij altijd af, omdat de praktijk leert dat je over het algemeen een stuk minder voor je woning krijgt dan wanneer je wel een makelaarskantoor inschakelt.

Tevens zijn er een aantal bijzaken die een makelaarskantoor voor je regelt.. zoals vergunningen bekijken, informatie raadplegen bij de gemeente, bodemonderzoek checken enzovoorts..

Tevens kunnen zij je ook het best informeren wat betreft de rest wat geregeld moet worden..

Als je de verkoop echt zelf gaat doen, dan is het verstandig de koopovereenkomst uit te besteden aan een kantoor gezien zij weten wat handig is qua opnemen van eventuele extra artikelen.

Makelaarsland heb ik zelf geen goede ervaring mee, omdat de bezichtigingen door de verkopers zelf gedaan worden en ook hier de praktijk leert dat wanneer een aankoopmakelaar meegaat met de aankopende partij dit nadelig kan werken voor jezelf en de propositie van je woning.

Wanneer je vragen hebt staat mijn PB voor je open. :)

BigOne
Berichten: 38191
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Makelaar of zelf verkopen? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 10:56

Vriendin heeft net een appartementje verkocht. Weliswaar in een studentenstad maar was het binnen twee dagen kwijt, via een makelaar had ze misschien 2500 meer gekregen maar dan had de vraagprijs ook een stuk hoger moeten zijn. De koper gaat naar een notaris en zegt, dat en dat heb ik gekocht, maak de papieren maar klaar en als verkoper hoef je verder niets te doen. Indien het een gewone normale woning was geweest dan had ze waarschijnlijk wel een makelaar ingehuurd. Maar reken wel op ongeveer 2,5 % kosten van de verkoopprijs voor de makelaar.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Marije_jiplover

Berichten: 25305
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 10:57

Wij hebben paar jaar terug wat huizen bezichtigd.
1 huisje waren we op zich best van gecharmeerd en wilden we een tweede keer bezichtigen. De verkoop-makelaar had op korte termijn geen tijd op dag/tijdstip dat ik kon, maar de bewoners wilden erg graag van hun huis af en wilden die tweede bezichtiging wel zelf doen.
Ik vond het zo'n aanfluiting, er moest enorm veel aan het huis gebeuren en de huidige bewoner was dat allemaal als het ware 'onder de mat aan het vegen', alsof wij overdreven, terwijl we de keer daarvoor met de makelaar daar een veel eerlijker gesprek over konden voeren.

Mijn ervaring als potentiële koper is dat ik een bezichtiging liever doe met een persoon dat wat meer afstand tot de woning heeft dan de bewoner/eigenaar zelf.

Uiteindelijk zijn wij helemaal niet verhuisd, maar wel verschillende huizen bekeken in die periode en ook voor ons eigen huis een makelaar over de vloer gehad voor taxatie en advies.

Ook vrienden van mij hebben een dergelijke ervaring, bewoners die zelf de bezichtiging deden en de opmerkingen die zij over het huis maakten ging de bewoner 'verdedigen'.
Dat helpt averechts, zorg ajb voor een objectief persoon die de bezichtiging doet.

Ik zou zelf niet zonder makelaar willen verkopen iig, dat weet ik nu wel.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

BigOne
Berichten: 38191
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Makelaar of zelf verkopen? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 11:23

Dat is met alles wat je koopt of verkoopt toch zo, de verkoper hemelt op en de koper kraakt af.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

manzano

Berichten: 23905
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Makelaar of zelf verkopen? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 11:32

Werk bij makelaar met 2 kantoren. 1 traditioneel en 1 waar mensen veel zelf doen tegen lage prijs. Voor beiden is iets te zeggen; zou zelf een gewone makelaar inschakelen.

Heb zelf jaren geleden mijn huis verkocht met Makelaarsland en dat was geen goede ervaring.
Pb staat open voor vragen.

DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Re: Makelaar of zelf verkopen? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 11:33

Ik volg even want ik wil mijn eerste huisje in oktober verkopen. Heb al gekeken naar makelaarsland en goede verhalen er over gehoord.

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 11:41

Wij hebben twee woningen bezichtigd die via Makelaarsland werden verkocht.

Als eerste was het duidelijk aan de foto's te zien, die waren niet professioneel en daarmee oogt het toch kleiner en donkerder. Tenzij je echt ervaring en apparatuur hebt met/voor interieurfotografie zou ik dat toch eerder uitbesteden. Ook qua styling waren die woningen niet optimaal. Wij kregen bij de verkoopmakelaar ook een stylingadvies en ondanks dat we zelf al veel hadden gedaan, moest er nog meer (méér wit vooral, haha) en dat maakte zeker uit in de uitstraling van de woning.

De bezichtigingen zelf vonden wij wat ongemakkelijk. De verkopers hielden een 'gezellig' praatje wat alleen maar afleidde, en wij hadden beide het gevoel dat we niet vrijuit konden praten. Ook bij een makelaar houd je je wel een beetje in, maar wel minder. Het eerste huis rook bijvoorbeeld heel muf en viezig, tegen een makelaar had ik dat wel benoemd maar bij de verkoper niet. En vragen over slechte afwerking of een scheve keuken stelden we nu ook niet want de verkoper was juist zo enthousiast over die 'authentieke sfeervolle keuken waar we gezellig zitten met z'n allen.'

Het huis wat we uiteindelijk kochten had zeker geen goede verkoopmakelaar, die man was een beetje apart, maar dat voelde toch fijner dan bezichtigingen met de verkopers zelf. Omdat zo'n makelaar wat meer afstand heeft.

En nog iets om rekening mee te houden: bij onze verkochte woning heeft de koper een paar keer geprobeerd onder het mom van 'verborgen gebrek' geld van ons te krijgen (keurig appartement, het waren claims die echt nergens op sloegen). Het was fijn dat die contacten via onze verkoopmakelaar liepen en wij er geen gedoe mee hadden. Ik weet niet in hoeverre zelfverkopen/makelaarsland je daarbij helpen?

Via Makelaarsland is natuurlijk wél veel goedkoper en een gewild huis raak je toch wel kwijt. Dus als je goed zicht hebt op de kwaliteit van foto's en tekst, je kan je afstandelijk opstellen tijdens bezichtigingen en je durft stevig te onderhandelen, is het misschien wel de moeite waard.

Alleen foto's in een topic bekijken? Zet &if=1 achter de link.

“These violent delights have violent ends.”

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 11:42

Wij hebben een huis gekocht waarbij ik eerst bij de Open Huizen Route ben gaan kijken. Rondleiding door de verkoper dus. Daarna nog een keer teruggegaan voor een bezichtiging met mijn man, gewoon bij de makelaar. Maar ik vond de rondleiding van de verkoper veel fijner, ik kreeg veel meer inside information en wist dus bij de tweede bezichtiging van alles aan mijn man te vertellen, dat de makelaar niet wist.

Iris1702

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: Best

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 11:51

Ik heb mijn huis verkocht via een makelaar.
Ik vond dit erg prettig. Goede duidelijke afspraken en nette service.
Mooie professionele foto's (erg belangrijk)
Uiteindelijk is mijn huis verkocht aan mensen uit China dus het was qua communicatie ook erg fijn dat dit op een professionele manier verliep.

Ook bij de aankoop van onze nieuwe woning werd dit door een makelaar gedaan.

Marije_jiplover

Berichten: 25305
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 12:08

bigone schreef:
Dat is met alles wat je koopt of verkoopt toch zo, de verkoper hemelt op en de koper kraakt af.

Als er in het boekje wat we van de makelaar staat dat het dak "nodig onderhoud behoeft", de waterschade aan het plafond in de slaapkamer nog zichtbaar is en je kunt zien dat er slechts provisorisch wat gefixt is, en dat wordt afgedaan door bewoner als "is absoluut niet dringend", dan heb je het als bewoner/verkoper toch niet echt goed begrepen.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bellatrix, Boheme, Karma_k, laurabe, Mizsz_Kitty en 118 bezoekers