Schoonmoeder, beneden modaal, waar recht op?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Schoonmoeder, beneden modaal, waar recht op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-17 16:35

Mijn schoonmoeder heeft een uitkering via het uwv. Zij heeft jarenlang gewerkt, het bedrijf stopte, zij was al chronisch ziek maar nog werkzaam maar is de laatste jaren heel hard achteruit gegaan.
ze krijgt vanaf volgend jaar WAO

Ze begrijpt niet veel van veel zaken, heeft niet veel kaas gegeten van instanties. Bel angst en is niet moedig of brutaal.
Nu ga ik dus voor haar erachter aan waar ze allemaal recht op zou kunnen hebben.
Ze heeft COPD in verdere stadia, longemfyseem, ze is hart en darm patient en loopt tevens nog bij een psycholoog voor haar angsten. Ze heeft de afgelopen 5 weken 12 x op eerste hulp doorgebracht.

Momenteel heb ik al een stadspas aangevraagd, zij schijnt hiermee kortingen te kunnen krijgen en taxi's
Mijn man en ik begeleiden haar zoveel mogelijk zelf, geven haar boodschappen geld en betalen haar auto zodat ze wat mobiel is en ruimen haar huis op maar hebben beide een baan, en een gezin om voor te zorgen. En we merken dat zij meer hulp nodig heeft.

Nu ben ik bezig informatie te vinden voor recht op thuiszorg, pgb en wmo? Dat is wat ik kan vinden op het web.
Maar wat is er nog meer? Wie weet dat en wil mij voor mijn schoonmoeder een zetje in de goede richting geven?

Alvast bedankt :)

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Schoonmoeder, beneden modaal, waar recht op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 16:40

PGB en WMO klinkt zeker als zaken waar je naar kunt kijken :-)

Je kunt ook nog op onderzoek uit gaan om te kijken of haar uitkering beneden of boven bijstandsnivo ligt. Als haar UWV uitkering beneden bijstand komt dan heeft ze recht op aanvullende bijstand.
Verder heeft ze waarschijnlijk ook recht op huurtoeslag en zorgtoeslag. Heeft ze deze al aangevraagd?
Met een laag inkomen heeft ze waarschijnlijk ook recht op kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen en waterschapsbelasting.

Het kan geen kwaad om wat informatie op te halen bij de Gemeente waar ze woont. Elke gemeente heeft zo weer zn eigen minimabeleid :-)

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-17 16:45

Apple schreef:
PGB en WMO klinkt zeker als zaken waar je naar kunt kijken :-)

Je kunt ook nog op onderzoek uit gaan om te kijken of haar uitkering beneden of boven bijstandsnivo ligt. Als haar UWV uitkering beneden bijstand komt dan heeft ze recht op aanvullende bijstand.
Verder heeft ze waarschijnlijk ook recht op huurtoeslag en zorgtoeslag. Heeft ze deze al aangevraagd?
Met een laag inkomen heeft ze waarschijnlijk ook recht op kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen en waterschapsbelasting.

Het kan geen kwaad om wat informatie op te halen bij de Gemeente waar ze woont. Elke gemeente heeft zo weer zn eigen minimabeleid :-)

Ja huur en zorgtoeslag heeft zij wel idd, maar moet dit jaar terug betalen omdat ze op de helft van het jaar een verandering in het inkomen heeft gehad en dit niet door gegeven heeft. Helaas had ik toen nog geen inzicht in haar financiele zaken. deze heeft zij pas sinds kort aan mij uitbesteed.
Bedankt voor de overige tips daar gaan we zeker achteraan.

Ik wil graag voor haar ook een douche stoel en een beugel ect , aan aanpassingen in haar huis. Weet iemand waar ik daar voor terecht kan?

Relien

Berichten: 2898
Geregistreerd: 28-12-05
Woonplaats: Huis, Stal overal

Re: Schoonmoeder, beneden modaal, waar recht op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 16:47

Voor aanpassingen moet je ook bij de gemeente zijn WMO

Samiyah

Berichten: 5867
Geregistreerd: 18-02-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 16:48

Thuiszorg (als in: huishoudelijke hulp) wordt geregeld via de WMO (Wet Maatschappelijke Ondersteuning) en dit kan je aanvragen bij de gemeente waar ze woont. Veel gemeenten hebben wel een zorgloket (even googlen en je vindt het) daar zou je contact mee kunnen opnemen of ze recht heeft op huishoudelijke hulp via de WMO. Het zorgloket kan je ook helpen met andere vragen omtrent zorg voor je schoonmoeder.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 16:49

Dat ligt een beetje aan de gemeente waar ze woont, maar over het algemeen kan ze aankloppen bij het wijkteam voor ondersteuning en hulpmiddelen. Op de website van haar gemeente vind je vast meer informatie.

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-17 16:49

Relien schreef:
Voor aanpassingen moet je ook bij de gemeente zijn WMO

Ah dat wist ik niet, thanks

Annick75

Berichten: 1784
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 16:50

Aanpassingen in huis gaan via de WMO, hoewel douchestoeltjes en beugels steeds minder vergoed worden, omdat deze tegenwoordig voor een redelijke prijs ook bij de bouwmarkt te krijgen zijn. Maar neem eens een ergotherapeut in de arm, die wordt vergoed uit haar basisverzekering voor 10 uur per jaar. Die kan meedenken over welke hulpmiddelen er handig zijn en waar je die eventueel kunt aanvragen.

Bij weinig inkomen zou ze voor bepaalde dure dingen wellicht ook een beroep kunnen doen op de bijzondere bijstand en veel gemeentes hebben ook een mogelijkheid om de zorgverzekering via hun goedkoper af te sluiten. Daarbij wel goed opletten op de dekking uiteraard, soms betaalt de gemeente bij een zorgverzekering via de gemeente ook het eigen risico. Verschilt per gemeente. Zit wel een maximum inkomen aan, ook dat varieert per gemeente.

Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 16:51

Ik weet niet waar je woont maar ik zou kijken of je een afspraak kan maken met iemand van het sociaal
wijkteam in jullie buurt. Zij weten als het goed is ook de weg naar de gemeente voor aanpassingen e.d..
Voor een douchestoel etc. zou je kunnen kijken of er een thuiszorgwinkel in de buurt is. Daar kun je
spullen huren en soms ook gratis lenen.

* Edit: ik zie dat er al veel reacties zijn. Je zou wel nog even kunnen kijken naar een thuiszorgwinkel in de
buurt en daar informeren.

Samiyah

Berichten: 5867
Geregistreerd: 18-02-05
Woonplaats: Groningen

Re: Schoonmoeder, beneden modaal, waar recht op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 16:53

Douchestoel kan je het beste kopen, die zijn niet zo gek duur (voor 50euro heb je al een goede). Lenen of huren kan ook, maar als ze hem langer nodig heeft is kopen voordeliger.

Annick75

Berichten: 1784
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Re: Schoonmoeder, beneden modaal, waar recht op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 16:55

Zou voor zaken als douchestoel en beugels prijstechnisch eerder naar de bouwmarkt gaan, de gamma schijnt tegenwoordig een special hoek met dergelijke spullen te hebben. Thuiszorgwinkel vind ik vaak toch aardig aan de prijs.

Achterom
Berichten: 23029
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Schoonmoeder, beneden modaal, waar recht op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 16:58

Of je neemt even contact op met MEE :)
Die kennen de weg in de regeltjes en het is ook nog eens gratis.

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-17 17:00

Ok dank je wel, ik kan hier best wel wat mee

Ik ga dus even rondje bouwmarkten, om te zien wat de prijzen zijn. Omdat wij haar financieel al steunen hebben wij ook geen extra's meer. Dus hopelijk betaalbaar.

Goede tip van de ergotherapeut! Hier ga ik mee aan de slag, ik wist niet eens dat dat bestond.
Haar gemeente is Amsterdam, wij zelf wonen buiten amsterdam.

MEE? Kan ik die zo vinden via google?

Achterom
Berichten: 23029
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Schoonmoeder, beneden modaal, waar recht op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 17:01


Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-17 17:09


Annick75

Berichten: 1784
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Re: Schoonmoeder, beneden modaal, waar recht op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 17:24

Ergotherapeut kun je op de site van de zorgverzekering opzoeken welke in de buurt een contract hebben, kan wel zijn dat er even een verwijzing van de huisarts moet komen.

Qua douchestoeltje vind ik zelf een stoeltje aan de muur mét 2 pootjes aan de voorkant de meest veilige optie, als de muur tenminste stevig genoeg is. Die schuiven niet weg en vallen niet om. Ga sowieso voor een exemplaar met rug- en armleuningen, niet voor een douchekrukje zonder steun.

Mocht ze qua persoonlijke verzorging (bv hulp bij het douchen & aankleden) hulp nodig hebben, dan gaat is het, meen ik, afhankelijk van hoe groot de zorgvraag is of het Wlz (wet langdurige zorg), zorgverzekering of WMO is. Maar daar zou MEE bij kunnen helpen. Het moet sowieso aangevraagd en evt geïndiceerd worden. Mee kan ook meekijken, desnoods samen met de ergotherapeut, wat er op het gebied van zorg nog meer nodig & mogelijk is.

Met splitsing vanuit de AWBZ naar Wlz, zorgverzekering & WMO is het er helaas als afnemer niet overzichtelijker op geworden.

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Re: Schoonmoeder, beneden modaal, waar recht op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 17:55

Douchestoel e.d. op marktplaats 2e hands scheelt nog meer

luuntje

Berichten: 13972
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Schoonmoeder, beneden modaal, waar recht op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 18:17

Ergotherapeut kan goed met je schoonmoeder meedenken.
Die weet ook hoe WMO in de eigen gemeente werkt.

Vergeet niet dat er aan de hand van inkomen een eigen bijdrage wordt gevraagd voor veel hulpmiddelen.
Die bijdrage kan hoog zijn.

Overigens WAO bestaat niet meer. Dat is WIA geworden. En dat betstaat uit WGA en IVA.

annelieke92

Berichten: 1978
Geregistreerd: 11-04-10
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 18:20

Ik werk zelf bij een WMO afdeling bij een gemeente. Als ik jullie was zou ik contact opnemen met de gemeente waar je schoonmoeder woont voor een gesprek. Als ik je verhaal zo lees weet ik eigenlijk wel zeker dat ze haar kunnen helpen.

Nog even een puntje een pgb is geen indicatie opzich maar een financierings optie. Zorg kan je krijgen in natura zoals dat heet waarbij de gemeente zorgt voor de betalingen en adminstratie. Of op basis van een pgb, hiermee kan je zelf zorg ik kopen bij een aanbieder die bijvoorbeeld is aanbesteed bij de gemeente. Je moet dan zelf een (arbeids)overeenkomst aangaan met de aanbieder en zorgen dat deze betaald worden dmv declararies bij de Sociale Verzekeringsbank. Dit is administratief meer werk en mijn ervaring is dat dit ook niet altijd goed gaat (bijv het pgb is al op voor de indicatie is afgelopen).

Zoals hierboven wordt aangegeven wordt er inderdaad een inkomensafhankelijke eigen bijdrage gevraagd voor de zorg/voorziening. Soms is het hierdoor verstandiger om een voorziening zoals een douchestoel zelf te kopen. Maar dit is per gemeente verschillend.

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Re: Schoonmoeder, beneden modaal, waar recht op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-17 10:14

iedereen bedankt voor de antwoorden tot zover. De douchestoel is omdat ze het zo benauwd heeft bij inspanning en zitten is dan even makkelijker voor haar. Verder lukt het haar nog wel om zelf haar haar te wassen en te drogen en zichzelf aan te kleden. Alles op d'r gemak en tussendoor zitten gaat dat prima.

ik heb inderdaad inmiddels begrepen dat PGB net ff anders in elkaar steekt. Ik had er alleen van gehoord maar nu weet ik meer wat het inhoud. Ik denk dat gewoon thuiszorg haar beter past. Alleen kunnen wij geen vreemde in huis voor haar nemen dus hoe we bij onze goede kennis uit moeten komen die deze baan overigens al betrekt moeten wij nog even uitzoeken.
Morgen ben ik vrij en kan ik even gaan bellen met het WMO loket zoals hierboven is aangeraden.

luuntje

Berichten: 13972
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Schoonmoeder, beneden modaal, waar recht op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 10:29

Om PGB te krijgen heb je een indicatie nodig van de CIZ.
Bij mij is Allerzorg thuis geweest om een rapport te maken met hoeveel uren hulp er nodig zijn.
Dit rapport is naar CIZ gestuurd, die hebben het beoordeeld.
Vervolgens betaald mijn zirgverzekeraar de PGB uit (eerst declareren) en kan ik de zorg betalen.

Annick75

Berichten: 1784
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Re: Schoonmoeder, beneden modaal, waar recht op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 10:44

Maar als het alleen huishoudelijke hulp nodig is, dan is de kans op een PGB minimaal. Geloof dat daar tegenwoordig een minimaal aantal uren voor staat dat je dan zorg nodig moet hebben. Maar prik me er niet op vast. Ik heb zelf huishoudelijke hulp via ZiN (Zorg in Natura) via een door de gemeente gecontracteerd bedrijf.

Ohjajoh, kookt je schoonmoeder nog zelf? Dan kan het wellicht fijn zijn voor haar om een trippelstoel te hebben (Zorgverzekering met een verslagje van de ergotherapeut), dan kan ze zitten koken en toch gemakkelijk door de keuken rollen door met haar voeten te trippelen.

Succes met bellen!

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-17 12:42

Annick75 schreef:
Maar als het alleen huishoudelijke hulp nodig is, dan is de kans op een PGB minimaal. Geloof dat daar tegenwoordig een minimaal aantal uren voor staat dat je dan zorg nodig moet hebben. Maar prik me er niet op vast. Ik heb zelf huishoudelijke hulp via ZiN (Zorg in Natura) via een door de gemeente gecontracteerd bedrijf.

Ohjajoh, kookt je schoonmoeder nog zelf? Dan kan het wellicht fijn zijn voor haar om een trippelstoel te hebben (Zorgverzekering met een verslagje van de ergotherapeut), dan kan ze zitten koken en toch gemakkelijk door de keuken rollen door met haar voeten te trippelen.

Succes met bellen!

Eigenlijk amper. Wij koken extra en doen dat in bakjes en vriezen dat voor haar in. Hoofdzakelijk dus opwarmen. Een soort tafeltje dekje maar dan prive ;)

ik denk trouwens wel dat ze de indicatie kan krijgen. Ik heb zelf in het verleden bij thuiszorg TSN gewerkt en daar waren clienten die veel meer konden dan mijn schoonmoeder kan.
Kwa huishouden kan ze eigenlijk echt niets meer. Ze wil het wel (kan het niet want zelf stil zitten is ze al benauwd) maar volgens de artsen moet ze strikte rust houden.

Annick75

Berichten: 1784
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Re: Schoonmoeder, beneden modaal, waar recht op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 12:48

Kijk, dat is altijd fijn en ook een stuk minder duur dan tafeltje dekje en vergelijkbare maaltijdservices. En zo weet je zeker dat ze het lekker vindt. Dan is een trippelstoel niet echt nodig, denk ik. En die indicatie voor huishoudelijke hulp zal inderdaad vast wel rond komen. Tussen aanvraag en toekenning moet je vaak wel even geduld hebben helaas.

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-17 13:00

Ja dat is vaak met instanties en dat is geen probleem. Zolang help ik haar gewoon verder. Tijdelijk is geen probleem maar mijn baan en gezinsleven en dan volle zorg voor haar erbij trek ik geen jaren. We weten ook dat zij nooit meer beter zal worden ;(