Klein stukje weide, intensieve begrazing, bemesten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

Klein stukje weide, intensieve begrazing, bemesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-17 15:29

Even een bondige titel :). Ik heb mijn paarden thuis staan, ze staan dag en nacht buiten (kunnen wel altijd naar binnen), op de paddock met onbeperkt kuil en hooi. Ik heb drie kleine stukjes weide, overdag is er altijd een stuk open. Ze staan een week op hetzelfde stuk, en de week erna doe ik een ander stuk open. Er was mij geadviseerd om zodra ik ze op een ander stukje zet, het vorige stuk te bemesten. Dit is na een week ook echt helemaal kaal. Ik heb dit even zo gedaan, met kunstmest van Pavo. Deze kunstmest is speciaal voor paarden, en zorgt ervoor dat het stikstof langzaam vrij komt, waardoor er geen groeispurt van het gras ontstaat. Door de intensieve begrazing zou ik juist wel graag willen dat het gras snel groeit. Ik moet zeggen dat ze zo steeds redelijk wat te grazen hebben, en het is maar extra op het kuil/hooi, maar iets meer gras zou wel fijn zijn. Welk merk kunstmest adviseren jullie? En is het slecht om elke 3 weken wat kunstmest te strooien (3 stukjes, 1 week belasting per stukje)? Alvast bedankt!


Setteli

Berichten: 3166
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Re: Klein stukje weide, intensieve begrazing, bemesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 15:31

ik volg even, want ik heb hetzelfde probleem. Het gras mag bij mij ook wel wat harder groeien.
Dus inderdaad welke soort kunstmest en evt ander grassoort?

Phoebe (Power and Paint x Jazz x Belisar x Stuyvesant xx) Stermerrie geb. 18-06-2011, B+30, L1+30, L2+29, M1+10
My Fellow (FS Mr. Right x Power and Paint x Jazz) geb. 11-04-2022
(te koop)
Ivory (FS Mr. Right x Power and Paint x Jazz) geb. 24-05-2023
Soijance (Jazz x Belisar x Stuyvesant xx) geb. 25-03-1999, eindstand M2+6, met pensioen!
Naughty by Nature (shetlander geb. 12-06-2000)

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 07:53

Kunstmest is niet zo goed voor het bodemleven. Je zou ook ter afwisseling koemestkorrels kunnen proberen. Gewone stikstof kunstmest is sneller. Bij de boerenwinkels kunnen ze adviseren. (Een buurboer of loonbedrijf ook)

Het gras heeft van nature een groeicyclus. Mede afhankelijk van temperatuur/zon/water en of het onder het groeipunt is opgegeten of niet.

Als je wilt dat het sneller terug groeit zou je het eerst wat langer moeten laten worden en ze er af halen voor het echt kort is. Dan groeit het sneller weer aan. Niet korter dan zeg een centimeter of 5/7

Misschien helpt het om het aantal uren per dag te minderen. Je moet ze toch bijvoeren. Sluit de wei dan gewoon af. Dan heeft het gras rust en herstelt sneller en ze kunnen er toch 1 of 2x per dag een kortere tijd op om te eten en het afwisseling van de paddock .

Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Klein stukje weide, intensieve begrazing, bemesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 08:06

Ik deed het vorig jaar zoals jij deed maar kreeg van de loonwerker korrel kippenmest. Bij de welkoop verkopen ze die ook wel.


Ginger1991
Berichten: 309
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 08:25

Kunstmest met een hoog stikstof gehalte zorgt dat het gras snel groeit. Wel weer slecht voor het bodemleven en worteling van je gras.
Ook weet ik niet of je na 2 weken al je paarden erop hebt willen lopen.
Het is dan enorm voedingsrijk.
Ook is het zo dat als je met een stikstofrijke mest strooit dat er een heel hoog eiwit gehalte in het gras komt, opletten met bevangenheid.

Een voorbeeld van een meststof met hoog stikstof gehalte is N23 Profijt (te koop bij welkoop) wel is aan te raden om een bodem verbeteraar te gebruiken af en toe zoals koemestkorrel of kippenmestkorrel.
Kunstmest zorgt al dat je gras hard en snel groeit. Organische mest doet dit weer langzaam en geleidelijk.

Ik zou er wel op letten met kunstmest als je vaak gaat bemesten dat de paarden niet hoefbevangen worden oid.
Ook moet je opletten dat je niet in de zon je kunstmest uit strooit op je gras, van verbrand de boel.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 08:45

Ginger1991 schreef:
Ook is het zo dat als je met een stikstofrijke mest strooit dat er een heel hoog eiwit gehalte in het gras komt, opletten met bevangenheid.

Hoefbevangenheid wordt veroorzaakt door suikers (fructaan), niet door eiwit.
Alsnog moet je m.i. oppassen voor hb met kunstmest en snel groeiend gras.

Zoals al door anderen wordt aangegeven is kunstmest niet zo best voor je bodemleven, waardoor je weer andere problemen creeert. Hou ook goed de zuurgraad van je bodem in de gaten, je zal flink moeten kalken om te zorgen dat de grond niet te zuur wordt (ook dan wil gras niet zo goed meer).

Eerlijk gezegd zou ik gaan voor veel minder bemesten en ook minder uur op het gras.

Oy with the poodles, already

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Klein stukje weide, intensieve begrazing, bemesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 08:53

Met alleen kunstmest zul je het maar tijdelijk redden. Het organische stof gehalte in je bodem loopt steeds meer terug omdat je er alleen afhaalt en alleen 'kale' voedingsstoffen toevoegt. Bij een wei die meer rust krijgt komt er weer deels wat terug door het plantafval maar zelfs dan moet je al opletten.
Uiteindelijk pleeg je roofbouw op de manier die je nu doet en is kunstmest alleen een tussenoplossing.

Ik zou minimaal 1 keer per jaar proberen te bemesten met ruige stalmest/ compost als je zo intensief beweid.

Wij gebruiken kunstmest alleen als aanvulling op 2 keer drijfmest of een beetje oude paardenmest.

ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-17 08:58

Bedankt voor jullie reacties! Ik zet nu voor ik naar mn werk ga rond 7 uur de wei open, en na mn werk, rond 17 uur gaat deze weer dicht. Ze staan er ook zeker niet heel de dag op, staan regelmatig bij een van de kuilbakken (heb er een camera opstaan, dus houd ze goed in de gaten :)). Zou het werken als ik nu een keer bemest met N23, en dan de volgende keer weer met een mestkorrel met minder stikstof, dat ik het een beetje ga afwisselen? Ik was inderdaad wel van plan om voor de winter te kalken. Hoe lang mogen ze er niet op na bemesten met N23? Op de pavo bemesting die ik nu gebruik staat dat ze er na een regenbui alweer opmogen. Dit geldt zeker niet voor de N23 meststof?

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Klein stukje weide, intensieve begrazing, bemesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 09:08

Ik dacht 3 weken nadat het ingeregend is.
Hoe groot zijn de stukken wei ?

ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

Re: Klein stukje weide, intensieve begrazing, bemesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-17 09:10

Het is in totaal 2000m2, verdeeld in drie gelijke stukken.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Klein stukje weide, intensieve begrazing, bemesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 09:23

Wij zetten de paarden als het moet weer gelijk terug nadat het (flink) geregend heeft. Langer wachten is natuurlijk fijner omdat het gras dan ook daadwerkelijk kan groeien.

Rizette
Berichten: 4334
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Klein stukje weide, intensieve begrazing, bemesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 09:28

Je kunt ook sproeien dan groeit je gras in de droge periodes beter

Achterom
Berichten: 23024
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 09:38

pol013 schreef:
Met alleen kunstmest zul je het maar tijdelijk redden. Het organische stof gehalte in je bodem loopt steeds meer terug omdat je er alleen afhaalt en alleen 'kale' voedingsstoffen toevoegt. Bij een wei die meer rust krijgt komt er weer deels wat terug door het plantafval maar zelfs dan moet je al opletten.
Uiteindelijk pleeg je roofbouw op de manier die je nu doet en is kunstmest alleen een tussenoplossing.

Klopt :j
Dat is dus precies wat de vorige eigenaar van ons weiland had gedaan. Altijd paarden er op en alleen af en toe wat kunstmest erbij. Sinds 2,5 jaar voer ik een ander beleid: opdelen in meerdere stukken, na het afgrazen kippenmestkorrel er op. En dan een week of wat rusten.
De vorige jaren was de wei al aan het veranderen en dit jaar heb ik voor het eerst gewoon echt meer dan genoeg gras :) Het duurt gewoon echt een paar jaar voordat dit soort roofbouw herstelt, op de korte termijn heb je misschien eerst genoeg gras, maar daarna wordt het gewoon dramatisch qua opbrengst.
Ik zou als ik TS was ook bodemonderzoek laten doen, dan weet je ook hoe het er voor staat met je bodemleven.
En sproeien in droge periodes is idd ook een strak plan, zeker als je op zandgrond zit. Maar dat is nu even wat minder van toepassing, met die buitjes iedere keer.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Klein stukje weide, intensieve begrazing, bemesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 15:41

Wij hebben ongeveer 3500 tot 5000 (weet ff niet precies meer) m2 beschikbaar voor 3 paardjes, nouja waaronder een b en een e pony.

Het is in drie stukken opgedeeld waar ik strookbegrazing toepas. Dat sowieso, dan doe ik veel langer met 1 stuk. Krijgen ze toch elke dag een beetje gras, maar ik bepaal hoe lang ze met een weiland doen zodat de rest aan kan groeien. Zeg dat ze ongeveer een maand met een weiland doen. Dan gaat er kunstmest op en gaan de paarden naar het andere weiland. Aan het eind van het seizoen ruim ik de mest niet meer op maar laat ik het liggen. Als je goed ontwormd kan dat best, ze gaan er dan toch pas volgend voorjaar weer op.

Elke 3 weken kunstmest is een beetje te veel van het goede denk ik.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: YandexBot en 103 bezoekers