Cacti, water- en vetplantjes in bokalen... Mini-ecosystemen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Cacti, water- en vetplantjes in bokalen... Mini-ecosystemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 11:20

Nu ben ik voor de eerste keer alleen gaan wonen (met mijn vriend en katten).
Ik zie graag katten, maar ook plantjes. Liefst zou ik er een indoor oerwoud van maken, maar dan gaan er dingen sneuvelen... Bonsai boompjes zijn geweldig maar als de kat er wat aan knaagt :/

Ben een beetje een compromis aan het zoeken om wat groen binnen te brengen zonder dat het allemaal opgegeten wordt of van de kast dendert :P Ik ben ook een complete planten-noob.

Nu vind ik die mini terrariums (of iets groter mag ook) echt wel geniaal..

Zijn er mensen die er ervaring mee hebben?
Cacti en vetplantjes lijken mij nog wel gemakkelijk en heb een paar cactusjes gekregen ondertussen.
Heb al allerlei voorbeelden gaan opzoeken en 'how to' en info betreffende verschillende soorten..


Maar als de cactusjes alles overleven, wil ik graag waterplantjes en zo een mini oerwoud dat je moet bemisten en dergelijke.. Of gewoon iets groens...
Al die foto's zijn wel enorm prachtig, maar gaat zoiets wel lang mee?? Ik wil niet om de 2 maand een andere lading planten gaan halen omdat deze rot en dood zijn. Ook zonder dat je planten binnen een half jaar de pot uit groeien? Hoe haalbaar is zoiets eigenlijk?

(Ik ben absoluut niet geïnteresseerd in vissen.. Waterslakjes eventueel om de pot te onderhouden...)

Bij ikea heb ik dat glazen huisje al gaan halen en heb er mijn cactusjes ingezet met wat decoratie voor het op te vullen. Ze hebben daar ook waterplantjes maar geen idee de welke en hoe je er daarna zou voor moeten zorgen...

For now:
https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=59856018


Enkele voorbeelden:
Afbeelding

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/56 ... 2b54ba.jpg

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/56 ... 5f7b06.jpg


Help? :o

Als er foto's zijn van eigen verwezenlijkingen, graag!!

Ersina
Berichten: 1437
Geregistreerd: 28-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 12:18

In de jaren 70 (ja zo oud ben ik)waren cactussen en andere planten in flessen ook al in de mode . Het verschil is, dat er geen dop op zat. Er was altijd een opening (appels en peren van glas, met gat had je toen ook). Ik had een hele brede groene fles, met opening zo groot als je hand. Eerst met plantjes, die binnen de kortste keren uit de fles groeide. Toen vetplanten, die ook en groeispurt kregen en daarna cactussen, waarvan ik zeker meende te weten dat ze niet groot werden. Geweldig! Gingen soms ook bloeien. Amper water gegeven en nooit bemest. Na jaren is de fles gebroken, wat ik toen ook niet erg vond, want mijn smaak was inmiddels ook verandert.
Vele voorbeelden die ik op het plaatje zie, waar amper lucht in en uit kan, lijkt mij geen lang leven beschoren.
Nu heb ik geen planten meer in glas, maar ik kan het je aanraden, zolang er wel een opening is, want een plant stikt als er geen assimilatie/dissimilatie plaatst kan vinden.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Cacti, water- en vetplantjes in bokalen... Mini-ecosystemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 12:34

Dit is een heel bekende, 40 jaar in een luchtdichte fles:
http://reclaimgrowsustain.com/content/4 ... system-jar
Afbeelding
Maar er komt wel wat meer bij kijken dan alleen een willekeurig plantje in een pot stoppen en afsluiten.
Ik vind het zelf ook wel interessant, en heb er wel eens aan gedacht om mijn oude aquarium te vullen met regenwoud-planten en mist.
Glazen potten vind ik dan weer minder handig omdat er hier ook dieren rondlopen en in zou niet willen dat ze iets kapot stoten en er dan doorheen gaan lopen.

Atalja

Berichten: 733
Geregistreerd: 27-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 12:37

Ik heb helemaal geen ervaring hiermee, maar zou dit wel heel erg leuk vinden voor in huis :j

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Cacti, water- en vetplantjes in bokalen... Mini-ecosystemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 13:01

Wow 40 jaar!

Ja zoiets zal niet lukken met alle planten natuurlijk... Ik verwacht ook niet dat ik er nooit moet naar omkijken, maar als ik elke week de hele pot moet verbouwen daar heb ik geen zin in.. water geven, voeding geven, beetje snoeien af en toe.. Maar niet wekelijks een groot onderhoud geven :P Dus ben benieuwd naar ervaringen en hoeveel werk zoiets echt is

Glazen potten is risky idd, maar ik zou gaan voor iets met een brede basis dat er niet zomaar af ligt.
Ze duwen er niet express tegen maar ben een stolpje verloren toen er eentje achter een vlieg aan ging. Was ook wel mega instabiel die stolp...
Vandaar het ikea huisje, dan moeten ze wel al hun best doen willen ze dat op de grond gooien :P

Mereltje

Berichten: 4485
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 11:48

Kijk eens bij growing concepts. Zij verkopen dit gewoon kant en klaar http://growingconcepts.nl/
Wordt in diverse woonwinkels verkocht.

Ik heb zelf een ecosysteem gemaakt in een kesbeke pot die omgebouwd is tot lamp. Ik heb er een tropisch plantje in (weet de naam even niet, zo'n felroze die je vaker ziet in dat soort potten). Ik onderhoud het niet en geef ook geen water. Plantje is enorm gegroeid en zit nu wel tegen de deksel aan.
Ik heb ook een poging gedaan met een vetplant in een weckpot, maar dat was geen succes. Er was teveel vocht door het condenseren en deze was binnen no time dood. Ik denk dat juist vetplanten en cactussen hier niet van houden, het wordt aardig vochtig in zo'n pot

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 12:05

Is zo'n paludarium niet wat? Kan zichzelf onderhouden mits jij de voorwaarden optimaal maakt. Ziet er fantastisch uit, mini regenwoud. Dan liggen je katten ook lekker warm :')

Op Pinterest kun je ook veel inspiratie vinden maar bedenk inderdaad dat alles groter wordt en dan mogelijk niet meer past :D
Laatst bijgewerkt door Sokje_6 op 06-08-17 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 12:13

Ik heb er 1 zelf gemaakt in een grote weckpot. De eerste poging mislukte :') de plantjes begonnen te schimmelen en weg waten ze. Nu poging twee maar durf de fles nog niet dicht te doen.

Poging 1
Afbeelding

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-17 12:59

Thx Mereltje! Er is zo een shop in de buurt zie ik, doe het wel liever zelf maar ga wel is een keer gaan kijken :D
Cactusjes en vetplanten hebben idd meer lucht nodig.. Dat huisje van ikea is wat ruimer en zet het dak af en toe open :')

Zo een paludarium is echt wel gaaf :):) Weet alleen niet of ik zo een (groot) mini regenwoud hier zomaar kwijt kan zonder dat het in de weg staat :P Die kleinere dingen kunnen wel ergens op of op de vensterbank maar dit is een meubel op zich! Ooit :D Eerst wat ervaring opdoen met de kleinere dingen :') Plus zo een grote glazen bakken zijn nog duur ...

MarjanB het ziet er alvast heel mooi uit !

Heb ook eens een experiment gedaan in zo een grote weckpot. Ben wat kleine bodemplantjes gaan zoeken in een bos in de schaduw... Ergens op een youtubekanaal spreken ze over 'springtails'. Kleine witte springbeestjes die afval en schimmel opvreten en dan zou je geen schimmel meer hebben in de pot. Heb er bij mij een paar regenwormen en pissebedden in gedaan.. Kijken wat dat geeft...

Afbeelding

Bodem van een paar cm steentjes, netje, daarboven houtskool (voor zuivering ofzo) en dan wat potaarde en wat plantjes die ik gevonden heb. Ben benieuwd :')

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Re: Cacti, water- en vetplantjes in bokalen... Mini-ecosystemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 13:20


Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 13:32

Leuk topic, ik doe dit ook maar dan op grotere schaal - in de terraria van m'n dieren :D
Springstaartjes werken idd goed tegen schimmels. Je kan ze ook online kopen :)

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Cacti, water- en vetplantjes in bokalen... Mini-ecosystemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-17 14:01

Ah thanks Nabster!
Amersfoort is wat ver vanuit midden België, moet nu wel net lukken dat ik over 2 weken in Soest ben, misschien heb ik tijd om langs te gaan :D

*bookmarked alles*

Ik wil ze zelf ook wel is proberen kweken Fenrir, als ik het zo lees zou dat nog niet zo moeilijk zijn !
Wat voor beestjes heb jij dan allemaal?
Ik ga voor een paar dagen/uren intensief knutselen en ermee bezig zijn en dan daarna liefst zo low maintenance mogelijk..

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-17 11:05

Als er hier cactuskenners zijn?

http://imgur.com/a/zq7mV :+

Nr 1 en D weet ik denk ik :P De rest??

Mijn bokaal leeft nog voorlopig, en heb minstens nog 1 levende pissebed!
Ow en de 'growing concepts' potjes ben ik ook gewoon tegen gekomen in de winkel eergisteren lol...

Minimus

Berichten: 1759
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Cacti, water- en vetplantjes in bokalen... Mini-ecosystemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 11:27

Ik heb een vivarium thuis met planten die ik heb meegesmokkeld vanuit Maleisië :D Ja mag niet, foei, weet ik. Maar ik heb wel planten in huis die niemand heeft :') Nu zitten ze nog even te groeien in een heel klein bakje, maar de grote bak staat al te wachten. Komt een pompje in wat water rondpompt door een minirivier en poeltje, en een nevelsysteem wat voor de broodnodige tropische douches zorgt een of tweemaal per dag.

Grootste voordeel: Afgesloten, kunnen geen katten bij :P

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Cacti, water- en vetplantjes in bokalen... Mini-ecosystemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-17 14:28

Oh vet :P zitten er beestjes in of komen er beestjes in?

Minimus

Berichten: 1759
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Cacti, water- en vetplantjes in bokalen... Mini-ecosystemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 15:00

Een vivarium is alleen plantjes :D Als er beestjes in komen heet het (tropisch gezien) een paludarium. Maar alleen als er dan ook een watertje met visjes is.. Ingewikkeld.. :') Meestal noem ik een tropische bak met beesten een paludarium en een tropische bak met alleen planten een vivarium :D

lissisanne

Berichten: 2506
Geregistreerd: 16-08-08

Re: Cacti, water- en vetplantjes in bokalen... Mini-ecosystemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 15:40

Als je bang bent dat het wordt omgegooid is een grote staande plant misschien een goed idee! Je hebt er een paar die echt niet dood te krijgen zijn en erg mooi en groen :)

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 15:42

Minimus schreef:
Een vivarium is alleen plantjes :D Als er beestjes in komen heet het (tropisch gezien) een paludarium. Maar alleen als er dan ook een watertje met visjes is.. Ingewikkeld.. :') Meestal noem ik een tropische bak met beesten een paludarium en een tropische bak met alleen planten een vivarium :D


Dit klopt niet :) een vivarium is een bak waarin je dieren houdt en een ecosysteem kunt nabootsen. Je zou er evt. ook alleen planten in kunnen houden, maar de term staat voor een bak met dieren.
Dan heb je verschillende soorten vivaria, zoals een paludarium (met water- en droog stuk), een aquarium of een terrarium (alleen land) etc.

Minimus

Berichten: 1759
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Cacti, water- en vetplantjes in bokalen... Mini-ecosystemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 16:45

Ik lees hier iets anders :) Dan is mijn benaming sowieso niet goed want blijkbaar heet een bak met alleen planten een herbarium, maar ik kan me herinneren dat een herbarium een boek was met gedroogde planten.. Nouja..

https://nl.wikipedia.org/wiki/Paludarium

Als ik bij vivarium kijk op wikipedia zie ik dat er inderdaad een bak met dieren bedoeld wordt, maar die heb ik niet. Dus dan houd ik het wel op planten-vivarium. I stand corrected :)

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 17:41

Daar staat hetzelfde als wat ik zeg :)
Ik ben trouwens wel benieuwd naar een foto van je speciale plantjes :D

@TS sorry ik zie je vraag nu pas. Ik heb exotische zoogdieren, reptielen en ongewervelden (oa insecten).
Momenteel alleen terraria staan, zowel (sub)tropisch, savanne en (semi)woestijn.
Ga binnenkort een nieuwe bak in elkaar knutselen en twijfel nog of ik er gewoon een subtropisch terrarium van maak of een paludarium (met klein watergedeelte).
Nadeel met dieren erbij is dat je doorgaans wel vast zit aan plantensoorten die niet giftig zijn.

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-17 14:44

Lissisanne dat is ook nog een idee :p
En we hebben weer wat geleerd vandaag :P

Mijn cactusjes hebben voorlopig deze identiteit trouwens:

http://imgur.com/a/zq7mV

1: Echinopsis subdenudata (Domino cactus)
2: Opuntia subulata cristata (rollercoaster) (they aren't all hairy )
3: Opuntia monacantha
4: Trichocereus huascha cristata
5: Stenocereus pruinosus
A: Cleistocactus (??)
B: Cephalocereus senilis
C: Polaskia chichipe
D: Mammilaria elongata

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 08:01

Mijn potje nu:
Afbeelding

Er is wel wat gegroeid, ook 2 paddestoeltjes...
En bladluizen :/ Misschien moet ik een lieveheersbeestje zoeken...

Heb de pot af en toe open gezet want er is een beetje teveel condensatie aan het glas..