Enton van Esmee van Gijtenbeek verkocht naar Japan

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13983
Geregistreerd: 20-04-16

Enton van Esmee van Gijtenbeek verkocht naar Japan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-17 20:38

*Facebook
Ingezonden door bokker Ketaki
Dressuur, Bokt community

Afbeelding
Esmee van Gijtenbeek en Enton. Foto door aniek1985

Enton, het Grand Prix paard van Esmee van Gijtenbeek, is verkocht naar Japan. Hij zal hier onder de hoede komen van een van de Japanse Olympische teamleden. Dit meldt Esmee, op Bokt bekend als Smeetjoew, op haar Facebook pagina.

"Gisteren heb ik met veel pijn in mijn hart, kippenvel en een heleboel tranen afscheid genomen van mijn super bijzondere vriendje Enton. Door mijn tranen heen kijk ik ook met veel trots terug; trots dat jij 8 jaar lang mijn beste maatje was, trots op alle waanzinnige dingen die je me hebt laten meemaken, trots op wat we allemaal hebben geleerd, trots op al onze successen die ongekende hoogten bereikten, maar ook trots dat ik de teugels uit handen mag geven aan een zeer bijzondere ruiter."

Esmee en Enton waren jarenlang een succesvolle combinatie. Al op de leeftijd van twee maanden spotte Esmee zijn mooie witte hoofd bij de fokker. Ze leidde hem zelf op vanaf driejarige leeftijd en ze sloten hun carrière af met winst op het Nederlands Kampioenschap dit jaar. En nu gaat zijn carrière verder in het verre Japan.

"Thanks for the ride, the journey and the feelings!! Ik ga m'n maat gruwelijk missen, maar dit sprookje kent alleen een einde voor mij. Voor Enton was dit pas het begin... To be continued... TOKYO 2020❤️!!!"

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Re: Enton van Esmee van Gijtenbeek verkocht naar Japan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 20:40

Esmee, veel succes met je nieuwe toppers.

soms is het houden van je rijdier, ook het loslaten.


op naar 2020, ga je dan ook naar tokio toe, om Enton dan weer op te zoeken?

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 20:45

Ketaki schreef:
Esmee, veel succes met je nieuwe toppers.

soms is het houden van je rijdier, ook het loslaten.


op naar 2020, ga je dan ook naar tokio toe, om Enton dan weer op te zoeken?


Even voor mijn beeld...Dit gaat toch gewoon om geld? Of gaat het paard gratis naar nieuwe eigenaren?
Ik zeg niet dat het geen verdriet doet hoor, het lijkt me vreselijk om je paard te moeten missen, maar dit is toch gewoon in het belang van de portemonnee en niet uit liefde voor het paard? Echte oprechte interesse. Ik wil niemand kwetsen.

De cursus ‘Omgaan met teleurstellingen’ gaat wederom niet door.


Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 20:48

dat zou zo kunnen, ik ga daar geen uitspraken over doen. dat kan ze zelf ook.


Maar stel je voor er wordt voor tonnen aan geld, gevraagd om je paard over te nemen, zou jij dat dan doen?

zeker als je jonge paarden zelf kunt opleiden naar het hoogste niveau? :)

zo kun je het ook bedenken.

wellicht dat de nieuwe ruiter er nog meer uit kan halen, dan zijzelf kon :o :o :o :)

lovefi

Berichten: 1199
Geregistreerd: 07-01-09
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 20:49

Nabster schreef:
Ketaki schreef:
Esmee, veel succes met je nieuwe toppers.

soms is het houden van je rijdier, ook het loslaten.


op naar 2020, ga je dan ook naar tokio toe, om Enton dan weer op te zoeken?


Even voor mijn beeld...Dit gaat toch gewoon om geld? Of gaat het paard gratis naar nieuwe eigenaren?
Ik zeg niet dat het geen verdriet doet hoor, het lijkt me vreselijk om je paard te moeten missen, maar dit is toch gewoon in het belang van de portemonnee?


Als je Esmee zou volgen zou je weten dat ze een bijzondere band heeft met dit paard. Beetje cru om dit zo te verwoorden denk ik... Natuurlijk gaat het ook om geld maar ik snap heel goed dat ze hem heel erg gaat missen.

Jullie waren een prachtige combinatie en voor jou stopt het ook niet hier denk ik Esmee, veel succes in de toekomst!

Obi Wan <3 (L1+16; PR 212.5)

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Re: Enton van Esmee van Gijtenbeek verkocht naar Japan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 20:52

klopt, ze heeft Enton als veulen gekocht en helemaal zelf opgeleid naar het hoogst haalbare.

de GRAND PRIX

cobiie

Berichten: 7298
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 20:52

Esmee, sterkte met de verkoop!

De kans dat Enton voor Japan kan schitteren op de olympische spelen is waarschijnlijk groter dan voor Nederland, waar het erg moeilijk is om in het team te komen.

[o]

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 20:53

Als je Esmee zou volgen zou je weten dat ze een bijzondere band heeft met dit paard. Beetje cru om dit zo te verwoorden denk ik... Natuurlijk gaat het ook om geld maar ik snap heel goed dat ze hem heel erg gaat missen.



Dat is ook precies wat ik zeg hè? Ik twijfel niet aan de liefde voor het dier, als je zo intensief met een paard werkt, moet de liefde er zijn en er zullen best wat tranen vallen nu en de komende weken.
Ik vraag me enkel af of je iets verkoopt uit liefde voor het dier of omdat je gewoon geld moet verdienen.

cobiie schreef:
Esmee, sterkte met de verkoop!

De kans dat Enton voor Japan kan schitteren op de olympische spelen is waarschijnlijk groter dan voor Nederland, waar het erg moeilijk is om in het team te komen.


Wat jammer. Als het talent er wel is, maar je dat niet kan laten zien op dat niveau.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-08-17 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, graag de WIJZIG knop gebruiken

De cursus ‘Omgaan met teleurstellingen’ gaat wederom niet door.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 21:01

Het heeft meerdere redenen: A t geld, b een waardevol dier kan ook wat gaan mankeren, en c als semi prof moet je verder en met geld maak je geld!

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 21:04

pol1 schreef:
Het heeft meerdere redenen: A t geld, b een waardevol dier kan ook wat gaan mankeren, en c als semi prof moet je verder en met geld maak je geld!

geloof dat ze ook meerdere jonge dieren op stal heeft, die ze weer kan opleiden. :j :j

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 21:06

Ketaki schreef:
pol1 schreef:
Het heeft meerdere redenen: A t geld, b een waardevol dier kan ook wat gaan mankeren, en c als semi prof moet je verder en met geld maak je geld!

geloof dat ze ook meerdere jonge dieren op stal heeft, die ze weer kan opleiden. :j :j


Oh, dat is fijn.

De cursus ‘Omgaan met teleurstellingen’ gaat wederom niet door.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 21:10

Natuurlijk gaat het ook om geld, weet je wat het kost om paarden uit te brengen op internationale wedstrijden? Ik zou het als semi-prof niet kunnen betalen. En hier raken ze idd niet zo makkelijk in het team vrees ik. En los daarvan, wat is er mooier dan een paard helemaal opleiden en hem verkopen op zijn piekmoment? Ik zou er ook hartzeer van hebben, maar het geeft een groot gevoel van voldoening om het dier zo mooi af te werken denk ik. Dat paard is acht jaar lang bij hen geweest, dan verkoop je niet puur om het geld, maar ook omdat je een toekomst voor het dier ziet bij de nieuwe eigenaar. Het is zo'n vet paard, ik hoop dat we hem inderdaad op de OS in Tokio terugzien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 21:11

Altijd jammer als je topper weggaat maar ik begrijp het wel als er veel geld wordt geboden.
Ik denk dat Enton niet helemaal naar Japan is gevlogen en dat hij verder in Nederland opgeleid wordt.
Dus niet helemaal uit het oog verloren.
Esmee zien wij over een paar jaar in de lichte tour gewoon weer terug met een nieuwe topper.

MariekeS_

Berichten: 4704
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Re: Enton van Esmee van Gijtenbeek verkocht naar Japan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 21:17

Wajooo :wow: die had ik even niet aan zien komen! Maar het zat erin natuurlijk. Het is ook een bizar gaaf paard.
Wat een kroon op je werk Esmee, hoe lastig het ook zal zijn.


TROY (2019) & LAYS (2014)

Anoniem

Re: Enton van Esmee van Gijtenbeek verkocht naar Japan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 21:22

Ik snap haar heel goed. Vervelend, maar een gigantische kroon op je werk. Hoe mooi is het om misschien over 3 jaar "jouw" paard op de OS te zien? Al helemaal omdat je hem zelf opgeleid hebt. Sterkte, maar ook gefeliciteerd met de verkoop. :)

Lukasje
Berichten: 11206
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 21:24

Hoe je het ook draait of keert, om welke reden ook, de liefde voor het geld is toch groter dan de liefde voor het paard?

Don't take anything for granted

Flowq

Berichten: 2798
Geregistreerd: 12-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 21:25

En daarbij zal ze al heel veel aanbod gekregen hebben om hem te verkopen, maar dat wilde ze al die tijd niet omdat ze niemand vond die geschikt was voor Enton.
Zijn nieuw ruiter is het perfecte plaatje voor Enton, iemand die hem begrijpt ipv iemand die zijn/haar manier van rijden aan hem op wilde leggen.

Aldus een reactie op Facebook. Ze heeft er dus heus heel goed overna gedacht en niet zomaar verkocht voor geld. Dan had ze dat al veel eerder kunnen doen. Deze verkoop is ook echt voor de toekomst van Enton.

Als je het hoogste heb gehaald, en nog zoveel moois hebt staan, zelf nog jong en een top ruiter bent zou ik hetzelfde gedaan hebben, ondanks de pijn.

mirtedl

Berichten: 828
Geregistreerd: 09-06-12
Woonplaats: Nieuwkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 21:25

Grobbebol schreef:
Altijd jammer als je topper weggaat maar ik begrijp het wel als er veel geld wordt geboden.
Ik denk dat Enton niet helemaal naar Japan is gevlogen en dat hij verder in Nederland opgeleid wordt.
Dus niet helemaal uit het oog verloren.
Esmee zien wij over een paar jaar in de lichte tour gewoon weer terug met een nieuwe topper.


Waarom zou een Japans olympisch teamlid zijn paard in NL laten?

Ontzettend dapper besluit, houden van is ook loslaten, Enton kan laten zien wat hij nog meer in zijn mars heeft en dat heb jij hem maar mooi geleerd en dat pakt niemand jou meer af!! Wat een kroon op je werk :)

Dat gemekker over geld lijkt me hier ook niet nodig.

Spotje 10/8/1993 - 8/7/2013 † Y;( Tjedde: 02/04/2000 - 16/09/2014 † Y;( Ollie: † 19/11/2015 Y;(

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 21:27

Lukasje schreef:
Hoe je het ook draait of keert, om welke reden ook, de liefde voor het geld is toch groter dan de liefde voor het paard?

Dat soort opmerkingen zal ik nooit echt begrijpen. Er moet natuurlijk geïnvesteerd worden in nieuwe toekomstpaarden, en daar is geld voor nodig, maar ik denk dat ze echt wel maatjes was met dit paard. En niet enkel om er na zijn opleiding geld mee te verdienen. Om een paard met zoveel toewijding te trainen is meer nodig dan alleen de honger naar meer geld. Ik denk niet dat Esmee zo in elkaar zit, ik ken haar niet persoonlijk maar ze is erg actief op sociale media. Als je ziet hoeveel tijd en zorg ze in dat paard gestopt heeft lijkt het mij niet dat ze het enkel voor het geld doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 21:30

Lukasje schreef:
Hoe je het ook draait of keert, om welke reden ook, de liefde voor het geld is toch groter dan de liefde voor het paard?


Als je zelf niet de mogelijkheid hebt om dit paard door te rijden naar dat niveau (daar komt heel wat meer geld bij kijken) is het toch zonde hem aan te houden? Dat remt je eigen ontwikkeling en die van het paard.

Anoniem

Re: Enton van Esmee van Gijtenbeek verkocht naar Japan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 21:35

Hij kan morgen wel dood liggen in zijn stal of een vervelende blessure oplopen.
Met geld kun je invensteren in de toekomst. Het zal echt wel een groot bedrag zijn dat je helaas je verstand boven je emotie moet laten gelden.
Ik heb zelf ook weleens een behoorlijk groot bedrag geboden gekregen voor een paard. En heb het niet gedaan. Ook nooit spijt van gehad hoor. Paard is bij mij gestorven. Maar misschien hecht ik wat minder aan geld dan een ander. Toen was ik nog jong en ik zou nu ik ouder ben misschien wel voor het geld gekozen hebben.
Ik snap Esmee wel. Je kan toch ineens een leuk huisje kopen.

droversrun

Berichten: 1027
Geregistreerd: 23-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 21:35

Zo ontzettend jammer, kon echt genieten van deze combinatie. Beetje hetzelfde gevoel als met Aspen een paar jaar geleden ;(
Maar zo ontzettend gaaf ook als kroon op je werk inderdaad. Ze leidt vast weer een ander prachtig paard zo goed op. Ik ben heel benieuwd wat haar volgende grote project wordt wat we kunnen/mogen volgen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 21:37

mirtedl schreef:
Waarom zou een Japans olympisch teamlid zijn paard in NL laten?

Omdat veel japanse ruiters met hun paarden deels in Nederland wonen en trainen bij Nederlandse topruiters-trainers.

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 21:39

droversrun schreef:
Zo ontzettend jammer, kon echt genieten van deze combinatie. Beetje hetzelfde gevoel als met Aspen een paar jaar geleden ;(
Maar zo ontzettend gaaf ook als kroon op je werk inderdaad. Ze leidt vast weer een ander prachtig paard zo goed op. Ik ben heel benieuwd wat haar volgende grote project wordt wat we kunnen/mogen volgen :)

was dat Hot chocolate ( v. Apache) niet? :) :)

Tazzey
Berichten: 9498
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 21:41

Vinden jullie het niet gênant om over de financiële zaken van een ander te speculeren? Ik krijg er een beetje een plaatsvervangend schaamtegevoel van.

Esmee, veel succes met de jonge garde!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 91 bezoekers