Twenter blijft klein.. Wat te verwachten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Carnivoria

Berichten: 392
Geregistreerd: 12-08-14
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: Twenter blijft klein.. Wat te verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 12:47

Waarschijnlijk komt er nog wel een groeispurt aan, dan zullen er nog wel wat cm's bijkomen. :)

BimAsSpi

Berichten: 152
Geregistreerd: 27-05-09
Woonplaats: Zoelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 13:10

Lastig..
Mijn Fjordenruin was als 2,5 jarige 1.30, en is nu uiteindelijk op de 1,38 uitgekomen ( is nu 6).
Beide ouders zijn groter, moeder is 1.42 en vader was 1.47.
Het blijft dus helaas altijd afwachten, ook al zijn ouders groter.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Twenter blijft klein.. Wat te verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 14:14

Mijn ruin is ook kleiner dan zijn beide ouders. Kan nu eenmaal gebeuren.

XXXX2015
Berichten: 1790
Geregistreerd: 26-01-01
Woonplaats: Hoeksche Waard

Re: Twenter blijft klein.. Wat te verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 14:34

Mijn twee fjordentwenters zijn ook rond die maat hoor. 1 ervan nog een stuk kleiner denk ik. Gezien mijn ervaring met fjorden en hun groei maak ik me daar geen zorgen over. Ik had ooit een merrie die tot haar 5e echt stil leek te staan qua groei en bleef steken op 1.39m, die is uiteindelijk toch 1.46m geworden.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-17 15:32

Dit was precies vorig jaar hier was hij dus 1 jaar en 4 maanden;
Afbeelding

En 2 weken terug;

Afbeelding

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Twenter blijft klein.. Wat te verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 19:42

Tja, wat zal ik zeggen.. mams 1.47 paps idem.. en ik zit met een ukkie van 1.415 zou haar graag groter kijken, maar is ze niet geworden en sinds ze 3 is 1/2 cm gegroeid (en dat lijkt me gewoon ook mogelijk als meetfout), dus niet alle paarden groeien dan nog, ze is wel iets verder uitgezwaard.

Ik ben zelf 1.87 en ik ga uiteindelijk gewoon met haar de sport in. (corrective.. ze zit al in de WE als sport, nog niet bij de KNHS).

Dus tja, hoeveel die van jou nog gaat groeien geen idee, ik heb nog heel lang hoop gehad, maar die is nu echt wel over.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-17 20:53

Maar bij jou en Hepsie kan het wel vind ik. Ja je hebt lange benen maar 1.68 op 1.33 wordt wel echt spannend. En als t echt geen gezicht is ga ik er niet mee starten en dat wil ik wel echt graag.

Nouja ik moet gewoon geduld hebben. Sowieso nog een jaar en dat geduld heb ik wel. Daarna kan ik altijd verder kijken maar na het lezen van veel reacties heb ik nog wat nieuwe hoop gekregen.

CharlieVM
Berichten: 883
Geregistreerd: 18-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 12:08

xApple schreef:
Maar bij jou en Hepsie kan het wel vind ik. Ja je hebt lange benen maar 1.68 op 1.33 wordt wel echt spannend. En als t echt geen gezicht is ga ik er niet mee starten en dat wil ik wel echt graag.

Nouja ik moet gewoon geduld hebben. Sowieso nog een jaar en dat geduld heb ik wel. Daarna kan ik altijd verder kijken maar na het lezen van veel reacties heb ik nog wat nieuwe hoop gekregen.


Maar all Sjolvir 1,87 is en Hepsie 1,41 is en het past dan moet 1,68 op 1,33 ook kunnen. Dat is 20cm verschil hij de ruiter en 10cm bij het paard. En hij wordt echt nog wel iets groter dan 1,33. Wat je zelf al zegt, gewoon nog even geduld. Misschien gaat hij nog de hoogte in.

E_D_E
Berichten: 697
Geregistreerd: 21-02-06

Re: Twenter blijft klein.. Wat te verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 12:30

Geen ervaring met het ras, maar mijn kwpn gekocht op zijn 3 op 1m68.
Op zijn 5 was die 1m74 en vorige week terug gemeten op zijn 8j nu 1m82.5.

Dus niet meteen de moed verliezen. Nog even geduld hebben en het aankijken.

Lightninggg

Berichten: 604
Geregistreerd: 18-03-13

Re: Twenter blijft klein.. Wat te verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 12:46

Hier ook een laatbloeier (bwp) gehad. Op zijn 3 jaar was hij net 1m60. Op zijn 5 jaar opnieuw gemeten omdat het mij opviel dat hij op wedstrijdterrein steeds bij de grotere paarden hoorde en hij ja hoor, hij was 1m74

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Twenter blijft klein.. Wat te verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 12:48

Mijn paint was op 2 jaar 1,47. Hoopte dat meneer die maat hield maar hij is nu net drie en 1,54 geworden

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Twenter blijft klein.. Wat te verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 13:00

1.68 op 1.33 komt zo vaak voor bij o.a. de IJslander en hoeft geen probleem te zijn, al is elke centimeter extra natuurlijk mooi meegenomen. Je gewicht lijkt me belangrijker.
Het is wel echt een leukerd zeg! <3

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-17 16:08

Bedankt, lief van je!

Ik had hiervoor ook een pony van die stokmaat.. Dat ging wel maar net aan.. (Foto staat in Mn profiel). Lars zou wel echt 1.40 moeten worden.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Berichten: 5656
Geregistreerd: 10-02-05

Re: Twenter blijft klein.. Wat te verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 16:12

Die van mij is ook een stuk kleiner gebleven als z'n beide ouders, en is ook nog smal (voor een fjord dan). Je kunt er helaas dus weinig van zeggen. Gekocht als bijna 4 jarige en sindsdien eigenlijk niet meer gegroeid. Ook niet na het ruinen. Dragan is blijven steken op 1.39, zelf ben ik 1.70 en ik vind het prima passen. Had hem voor het mooie wel iets groter gewild, maar je hebt het nu eenmaal niet voor het zeggen. Als je er verder helemaal gek van bent, wat maakt het dan uit?

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 16:51

hier op stal staat een merrie (het veulen uit mijn profiel) die met 3 jaar ook vrij klein was; zo rond de 1.50 toen (mams= 1.68 en paps= 1.64) en toen was ze op dat moment ook zeker al een ruim half jaar net meer gegroeid.
Toen had ik er bijna op durven wedden dat ze in de E pony maat zou blijven. Helemaal toen ze met 4 amper groter was dan met 3.
En nu met 5 jaar is ze ineens de 1.60 voorbij gegaan (oke echt nipt, maar ze is de ponymaat voorbij nu).

Volgens mij (maar is een gok, ben niet zo thuis in de koudbloeden) zijn die koudbloed paarden sowieso al wat laatbloeiers in vergelijking met bv een kwpn'er, dus ik zou me voor nu nog geen zorgen maken. Grote kans dat hij weer de hoogte in gaat als het in de breedte gaan weer stopt. Hij is nog maar 2,5 dus daar komen echt nog wel cm's bij.


Daarin tegen is juist de vos uit mijn profiel heel klein gebleven. Vrouw van de fokker had hem als veulen Goliath genoemd, want hij was een heel groot veulen (van wat ik heb gehoord, ik ken hem pas sinds hij 3 is), dus dat zou toch wel een knoeperd van een paard worden. Ouders zijn beide zo rond de 1.68 (niet mega groot, maar ook niet klein), dus de verwachting was dat hij die maat op zn minst ging halen. Misschien de 1.70 zelfs.......

Uhm tja, jammer maar helaas; hij is nu met 8 jaar net krap 1.54. En gezien zijn leeftijd is dit nu ook zn definitieve maat.
Moet ik er wel bij zeggen dat hij als jaarling ernstig ziek is geweest, wat ongetwijfeld aan zn kleine maat heeft bijgedragen.
Ach ik vind het niet erg hoor; hou juist wel van kleine paarden dus 1.54 vind ik een mooie maat.

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Re: Twenter blijft klein.. Wat te verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 06:56

Onze Haflinger heeft twee veulens gekregen van verschillende vaders. Jones heeft tot 3 jaar een mooie groeicurve laten zien, maar na zijn derde is er weinig qua hoogte bijgekomen. De curve van Pepita verloopt veel grilliger. Ze groeide het eerste half jaar veel sneller dan haar broer maar ook bij haar kwam er na haar derde weinig bij qua schofthoogte. Ze is nu net vijf, en het laatste half jaar is er zeker drie cm bijgekomen. Ik denk dat de touwtjestest redelijk gaat kloppen en ze uiteindelijk rond 1,52 - 1,54 uit gaat komen.
Dat je pony de afgelopen periode niet is gegroeid, wil denk ik niet zeggen dat hij niet meer groeit. Heb je de touwtjestest al gedaan?

bloemm

Berichten: 225
Geregistreerd: 11-07-06

Re: Twenter blijft klein.. Wat te verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 07:40

Ik vind je fjord er nog aardig guppy uitzien! Ik denk dat hij sws nog wel iets uitzwaart en er komen echt nog wel een paar cm bij! Vriendin van mij is zelf 1.68 en heeft een fjord van 1,35 en dat zit er prima uit!

Annikoe

Berichten: 1102
Geregistreerd: 19-09-16
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Twenter blijft klein.. Wat te verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 08:49

Jack heb ik sinds oktober en hij is ook maar 2-3 cm gegroeid in die tijd :) vooral heel erg uitgezwaard al. Ik dacht ook dat hij niet zo heel veel meer zou groeien, maar dit topic geeft mij toch weer hoop :))

Enne, wat is Lars toch leuk! <3

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 11:00

De stokmaat is voor het grootste deel erfelijk bepaald. Onder normale omstandigheden (veel beweging, gezelschap en goed voer) wordt het dus wat er in zit :) en kun je er verder niet zo veel aan doen.
Ik ben, net zoals NatasjaE ook altijd bang dat ze te dik worden, omdat ze dan kleiner blijven. Maar er wordt ook gezegd dat de harde groeiers schraal zijn omdat ze zo hard groeien. Kleintjes zetten het voer niet om naar boven maar naar de zijkanten en zijn daarom dik... Ik denk dat dat klopt, want jonge paarden die wel hard groeien krijg je bijna niet op gewicht, die blijven schraal.
Maar sommige paarden groeien erg lang door, misschien moet je eens vragen hoe dat verliep bij de moeder en/of vader.

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 10:15

Kendra schreef:
Ik ben, net zoals NatasjaE ook altijd bang dat ze te dik worden, omdat ze dan kleiner blijven. Maar er wordt ook gezegd dat de harde groeiers schraal zijn omdat ze zo hard groeien. Kleintjes zetten het voer niet om naar boven maar naar de zijkanten en zijn daarom dik... Ik denk dat dat klopt, want jonge paarden die wel hard groeien krijg je bijna niet op gewicht, die blijven schraal.
Maar sommige paarden groeien erg lang door, misschien moet je eens vragen hoe dat verliep bij de moeder en/of vader.

Nou, dat geldt iig niet voor mijn 2.5 jarig ! Ze meet nu ong 1.68m (behoorlijk aan de maat dus ),en is atijd aan de wat dikke kant .
Dat heeft vlgs mij ook wel met het type te maken; ze heeft veel inhoud/rib en kan dus veel voer verwerken.

Afbeelding

Anoniem

Re: Twenter blijft klein.. Wat te verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 10:38

Mijn merrie was met 2 jaar nog 1.62. Wij hebben haar in april laten meten dus ze was echt nog twee.
Ze heeft tot februari het jaar erna (net 3) 1.64 gemeten. Nu het najaar (nog steeds 3) is zij 1.67 gemeten en staat nu flink overbouwd. Haar papa was 1.63 en haar moeder 1.75 dus ik heb goede hoop.
Zij is wel altijd schraal geweest in de opfok, de dikke jaarlingen groeiden inderdaad niet daar. Er staat er eentje gefokt uit een paarden combinatie die is 1.46 volgens mij (3 jaar oud). Genen geven geen garantie en fokken is en blijft gokken. :)