Help, wat moet ik nu doen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
wilmatj

Berichten: 2416
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Help, wat moet ik nu doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-17 09:58

Ik wist even geen betere titel :P
Ik wist ook niet waar ik dit moest plaatsen, dacht dat hij hier het beste paste. Anders hoor ik het graag.

Sorry dat het een enorm lang en warrig verhaal is geworden.. Hoop dat jullie het toch begrijpen.

Ik heb over het algemeen gezien een beetje teveel paarden en pony's, dit komt omdat ik ze bedrijfsmatig had gekocht en er nu een te goede band mee heb ze niet meer weg kan doen.
Ik had er in totaal ongeveer 30, hier gaf ik lessen mee en verhuurde mijn paarden.
Hier ben ik 2 jaar geleden mee gestopt wegens zwangerschap.
Rustig aan steeds meer paarden een goed huisje voor gezocht.. Maar er zijn er een aantal gebleven. 3 shetjes en 1 haflinger en 3 paarden. Hier zat namelijk een verhaaltje achter..

Dit moment heb ik 4 shetjes ( ja er is er 1 bij gekomen haha ), 1 haflinger, 1 fjord ( eigenlijk van mijn vriend, dus telt niet ), en 2 paarden.
Met enorm veel pijn en moeite heb ik een jaar geleden mijn sport paard te koop gezet.. Een moeilijk verhaal. Een paard wat alles kan, met iedereen.. Maar wel een wever en eentje die wel echt aan het werk wilt.. Teveel stil staan wordt ze hyper van.
Na vele kopers elke keer weer ergens tegen aan gelopen dat ik dacht, nee dit is niet wat bij haar past.
Uiteindelijk een koper gevonden wat ik dacht, aan haar advertentie te zien. Dit is het!!!
Contact met koper gehad, het leek haar wel iets, afspraak gemaakt tot langs komen.

Aangezien ik een 2 jaar geleden mijn jonge paard eens tekoop aangeboden had en zij die advertentie tegen kwam vroeg zij aan mij of die er nog was.. Ja die was er nog.. Kon ik niet over mijn hart verkrijgen namelijk.
Ze vroeg of die nog te koop stond want die leek haar nog leuker..
Enorm hard getwijfeld en haar toen voor beide langs laten komen.. Laat haar eerst maar eens kijken bij mijn 2 meisjes..

Na de bezichtiging was het direct duidelijk.. Het werd niet het sportpaard maar mijn jonge paardje..
Mijn merrie die ik zelf gefokt had.. Oh wat had ik het hier moeilijk mee, dream was echt mijn baby..
Ik had een 100% goed gevoel bij koper, dus verkocht. Sportpaard gehouden.

Maar nu..

Koper en ik hebben gelukkig nog veel contact, kan het zelf echt niet aan om niet te weten hoe het met mijn baby gaat.. Maar het gaat niet zoals zij wilde.. Alles ging goed behalve 1 ding..
Als zij vanaf haar terrein naar buiten wilde in der eentje ging het enorm fout..
Dream staakte dan elke keer, ging als een idioot naar achteren lopen en zij kreeg dit er met geen mogelijkheid uit.
( ik ben hier nooit bij geweest dus weet alleen van horen zeggen hoe het gaat )

Bij de koper is de emmer nu doen overlopen. Vele frustraties ( heel begrijpelijk, dream is niet bang maar soms gewoon een draak met een enorme gebruiksaanwijziging )
Ze wilt haar weer verkopen, nu hadden wij afgesproken dat ik eerste recht op terugkoop heb..
Dit doen wij dus ook.


Maar mijn probleem..
Ik heb dus teveel paarden.. Wie ga ik houden, wie doe ik weg? Waar doe ik in godsnaam verstandig aan?

even de situatie :
Ik heb mijn paarden op de boerderij van mijn ouders, kosten mij vrij weinig geld. Ik betaal hooi, stro en natuurlijk hoefsmid en dierenarts maar geen hoge stallingskosten.

Ik heb mijn 4 shetjes dag en nacht buiten staan, 2 staan er voor gezelschap. Heb een paar pennymeisjes lopen die wat knuffelen en wandelen en dat is ook prima voor die 2. 1 shetje heb ik voor de sulky, wat hij echt te grappig doet.. En 1 heb ik er nu bij staan voor de sulky maar ook om te laten dekken.. ( zij wordt nu eigenlijk te weinig gepakt omdat zij trapt en bijt, is bruikleen dus is lastig verhaal )

Dan heb ik nog mijn oude merrie, die is met pensioen.. Ik heb zelf sterk het gevoel dat ze de winter niet gaat halen. ( mager, krijg haar niet dik, niet te vinden wat er mis is ).
Dan heb ik dat sportpaardje nog, idee is dat ik ooit wedstrijden ga rijden maar oke nog steeds geen tijd voor.. Heb een top bijrijder voor haar.. Die haar 2 dagen in de week rijdt. Het is dat zij geen 7 dagen in de week tijd heeft anders had ik haar zo dat paard gegeven. Wat een geweldige combi is dat.. Met mij is de combi weer wat minder geweldig.. Het lukt allemaal wel maar niet zo soepel als ik had gehoopt..
Hier kan ik alles mee, maar klik is dus wat minder.
Dan heb ik mijn haflingertje, nou dat is gewoon mijn allesje. Die gaat nooit en te nimmer weg. Ik kan lezen en schrijven met haar terwijl ze enorm lastig is ( naja onzeker en angstig voor nieuwe dingen )
En als laatste het fjordje van mijn vriend.. Hij ment er mee en ik neem haar af en toe mee het bos in.. Daar is ze zo braaf:P

Mijn jonge paardje komt dus terug.. Dit paard heb ik alles geleerd, maar ergens is er altijd een angst geweest. Ik heb overal enorm veel tijd voor genomen en samen hebben wij veel bereikt. Ondertussen ook andere mensen wat mee laten doen omdat ik niet altijd de tijd kon nemen die zij nodig had.
Ik heb altijd het probleem gehad toen wij haar aan het inrijden waren dat ik zelf niet op durfde te stappen.. Dit dus iemand anders laten doen. Na 3 weken onder het zadel is zij verkocht.. We zijn nu een aantal maanden verder.


Ik moet dus nu de keuze gaan maken wat ik wil.. Sportpaardje verkopen of opnieuw een huisje voor mijn jonge paardje zoeken..
Ik vind dit zo'n enorm lastige keuze..

Ik heb in ieder geval tegen mijzelf gezegd dat ik op moet stappen bij dat jonge paard.. Ik moet voelen hoe het voelt voordat ik kan bedenken of ik daar verder op durf te rijden..

Wie kan mij helpen, waar doe ik verstandig aan? Wat moet ik op een rijtje hebben voordat ik dit de knoop door ga hakken?

Instagram van mijn paardjesdikkebillenponys


Memories

Berichten: 2627
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 10:05

Ik mis even waarom het aantal paarden echt 'teveel' is. Is dat dan qua tijd die je eraan kwijt bent? Want je zegt dat je er weinig kosten aan hebt. Als je zo'n kudde hebt staan en er dan maar eentje weg moet terwijl je met het hele spul zo'n binding hebt denk ik van ja... is die ene extra je dan wel écht teveel?

wilmatj

Berichten: 2416
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-17 10:08

Memories schreef:
Ik mis even waarom het aantal paarden echt 'teveel' is. Is dat dan qua tijd die je eraan kwijt bent? Want je zegt dat je er weinig kosten aan hebt. Als je zo'n kudde hebt staan en er dan maar eentje weg moet terwijl je met het hele spul zo'n binding hebt denk ik van ja... is die ene extra je dan wel écht teveel?


Het is inderdaad qua tijd. Ik heb dit moment 2 bijrijders lopen en een aantal pennymeisjes voor mijn shetjes..
Dan nog rijdt ik 1 paard per dag, soms 2.. En dan nog met mijn shetje met de sulky.. Als er nog 1 bij komt.. Betekend dat een extra paard rijden per dag..

Dat betekend dat ik ipv 4 uur per dag op stal, dan minimaal 5 uur op stal ben..
Dat in combi met mijn werk en mijn zoontje.. Ja is teveel werk haha.

Instagram van mijn paardjesdikkebillenponys

Annenas

Berichten: 2598
Geregistreerd: 02-07-12
Woonplaats: Brabant

Re: Help, wat moet ik nu doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 10:16

Is het geen idee om nog een bijrijder te zoeken als alleen de tijd het probleem is?

create your own sunshine

Ineke2

Berichten: 33095
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 10:18

Je schrijft een heel verhaal waar de helft ervan niet zo toe doet imo.
De shetjes, wil je die echt houden? Anders zou ik die verkopen, ivm tijdgebrek.
Scheelt toch weer een boel tijd aan verzorging.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Memories

Berichten: 2627
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 10:18

Ja dat snap ik dan wel :j En een of meer van de shetjes weg doen is geen optie? Daar lees ik in je hele verhaal namelijk het minste over qua echt 'binding' mee hebben.

Maar goed, als even sportpaard en jong paard over blijven... met sportpaard is de klik er niet zo, jong paard durf je überhaupt niet op. Denk je dat je daar überhaupt een lekker gevoel bij gaat krijgen, zijn er mogelijkheden om dat uit te proberen? Ik kan me voorstellen dat jij met je zoontje thuis op de bank en het feit dat je altijd een soort angst voor dat paard hebt gehad + de reden waarom dat paard nu terugkomt eigenlijk niet meer met een lekker gevoel daar op gaat stappen. Aan de andere kant lijkt dat paard me een stuk minder verkoopbaar als die niet in z'n eentje het erf af durft. Ik zou eerst kijken of er dan aan dat probleem wat gedaan kan worden, als daar nog even de tijd en ruimte voor is.

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 10:23

Een paard moet niet bereden worden, een shet moet niet voor de sulky gespannen worden.
Maak de keuze ook niet moeilijker dan het is.
Heb je geen tijd om al je paarden de nodige basisverzorging te geven, dan snap ik dat er knopen doorgehakt moet worden. Maar zoals ik het begrijp gaat het enkel om het rijden, daarvoor zou ik mezelf niet in het verdriet duwen. Paarden staan graag gewoon op de wei. ;)

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Help, wat moet ik nu doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 10:31

Ik sluit me aan bij Gini: je hóeft toch niet elke dag te rijden? Om de dag is prima toch?

anjali
Berichten: 15037
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Help, wat moet ik nu doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 11:00

Dat een paard in z'n eentje het erf niet af wil komt heel veel voor.Daar zou specifiek op getraind moeten worden. Of ze moet van iemand zijn die dat niet erg vindt.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Help, wat moet ik nu doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 11:09

Dit is natuurlijk wel echt een luxe probleem (niet lelijk bedoeld). Zowiezo 2 Shetlanders en het sportpaard weg.
En eerlijk gezegd zou ik ze alle 4 weg doen of maar 1 houden.
Je wil teveel ;-) én rijden én met de sulky én...
Maar dat ben ik. Ik geef mijn tijd liever goed aan 1 of 2 paarden dan dat het voelt of ze teveel zijn.
Zoals hierboven al gezegd, als jij ze alleen als grasmaaier gebruikt, ook prima toch?

~Turbohoof Solutions ~

Wijsje
Berichten: 464
Geregistreerd: 06-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 11:16

Ik zou hier iets harder in zijn: kijken welke shetjes er weg mogen, zowel voor sportpaard als voor jong paard een passend nieuw baasje zoeken. Alleen shetjes voor de kar en Fjord van je vriend houden. En dan een leuk braaf sportpaardje voor jezelf kopen.
Dus geen paardjes aanhouden waar je zelf niets mee kunt.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 11:26

Maar je sportpaard wordt al 2 keer week gereden? Je oude merrie wordt niet gereden begrijp ik, aangezien je vreest dat ze de winter niet meer haalt? De fjord is van je vriend en de haf kan je dan zelf rijden. Dan is eentje erbij toch haalbaar? Er loopt 1 shet voor de sulky maar dat hoeft toch ook niet elke dag lijkt me. Dus uit dit verhaal leid ik af dat je gewoon het sportpaard, de haf en de shet 'moet' werken. En het sportpaard wordt zelfs al gereden. Dan lijkt het me niet echt nodig om drastische veranderingen of beslissingen te maken. Ze kunnen ook gewoon op de weide neem ik aan, dus als ik jou was zou ik het jonkie er gewoon weer bij nemen. Een paard hoeft totaal niet elke dag gereden te worden. Mijn paard staat al bijna 3 weken stil door mijn examens. Als ze gewoon op de wei staan met vriendjes is er geen vuiltje aan de lucht!

wilmatj

Berichten: 2416
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Re: Help, wat moet ik nu doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-17 11:50

@ Annenas
Een bijrijder erbij is wel een oplossing maar is hier nogal lastig vindbaar..

@Ineke2
Klopt ja, veel opgeschreven omdat ik wil dat jullie een goed beeld over de situatie hebben..
1 van de shetjes gaat waarschijnlijk wel weg.. Moet even overleggen met eigenaar en kijken of ze drachtig is ja of nee.. Een ander shetje is ook een mogelijkheid.. Maar goed die staan 24/7 buiten.. Dus niet veel werk. Weide mesten, hooi voeren waar nodig en water geven.. Worden geknuffeld door andere kindjes.

@ Memories

Het probleem met het jonge paard heb ik op een of andere manier alleen met haar.. Ze heeft een heel sterk karakter. Daar moet je echt mee om kunnen gaan.. Dat paard betekend enorm veel voor mij, super veel van geleerd en zou zoo graag op haar willen rijden.. Waarschijnlijk als ik daar heel veel tijd in steek komt dat ook wel goed.. Maar goed, heel veel tijd.. Heb ik dat ja of nee?? Dat is lastig in mijn situatie..

Het andere paar wat eventueel verkocht kan worden is een wever.. Opzich ook moeilijk te verkopen haha.

Als laatste optie de fjord van mijn vriend.. Maar goed.. Die is al 18..



@ Gini, klopt daar heb jij helemaal gelijk in.. Dat is ook zo.. Maar goed dat sportpaard.. Als die teweinig beweging krijgt wordt zij enorm gespannen.. Is een wever op stal.. En staat hier snachts op stal.. Wat allemaal prima gaat.. Als zij maar gewoon een aantal dagen in de week lekker wat doet.. Als ik haar meer stil ga zetten wordt zij daar niet gelukkiger op..

Mijn haflingertje bijvoorbeeld.. Kan ik een jaar niet rijden en zo weer opstappen.. Die geeft er allemaal helemaal niets om..

Dat jonge paard.. Dat is dan weer 1tje die aan het werk wilt.. Als ik haar stil zet.. Dan wordt ze enorm zoekend.. Zoekend naar dingen waar ze uitdaging uit kan halen.. Ze wordt dan druk in de kudde.. Gaat heel veel spelen wat niet al mijn paarden altijd waarderen..

Dus ja ik ben het met jou eens, ze vinden het heerlijk om lekker te niksen.. Maar voor langere tijd werkt dat toch niet altijd bij mijn paarden.. Vooral in de winter niet haha.

@anjali Ja dat klopt, huidige eigenaar zegt er mee bezig te zijn maar dat het allemaal gewoon heel lastig gaat.. Ik kan haar natuurlijk niet dwingen om dit door te zetten of weet ik veel wat.. Voor mij zou dit overigens ook geen probleem zijn. Als je met de trailer weg gaat is ze wel heel braaf..

@ ClauH Tuurlijk is het een luxe probleem.. Ik heb nooit gezegt dat het niet zo is haha.
Anderzijds.. Die beesten zijn als kindjes voor mij. Ik weet niet hoe jij daar over denkt maar ik ga door het vuur voor ze.. Ik doe ze niet zo gemakkelijk weg als jij misschien zou kunnen.

@Wijsje Waar lees jij dat ik met 1 van mijn beestjes niks kan?
1. shetje guus.. Is 75 cm hoog, 4 jaar oud.. Is chronisch ziek waardoor hij alleen weidemaatje mag zijn.. Maar dit diertje heeft mijn hart gestolen.. Hier kan hij oud worden.. Het is een hengstje, kan castratie niet aan.. Dus waar zou hij het ook goed kunnen krijgen?
2. shetje zwartje.. is ook 75cm hoog, 4 jaar oud. .Beste maatje van guus.. Kan opzich wel voor de kar.. maar vind niks doen ook prima.. En ja weg doen.. Ja zou kunnen.. maar goed.. Is weinig extra werk.. En wel guus zijn beste maatje..
3. shetje binkie is 90 cm hoog, 4 jaar oud.. Deze heb ik gekocht om mee te mennen, ik vind dit prachtig.. Het beestje is geweldig.. Waarom weg doen??
4.. shetje puck.. Ja dit is een optie om weg te doen.. Ben ik ook echt al aan het overwegen.. Staat voor de kar maar in omgang echt een zeik merrie..
Maar goed.. Hier men ik 2 keer in de week mee.. Scheelt me 2 keer in de week ongeveer een uurtje..

5. fjordje.. nou is van mijn vriend.. Ik ben bak ruiter.. Dit is een bos pony, een men pony.. Deze dame vind de bak helemaal niets aan.. Leuk voor mij voor af en toe.. Maar daar houd het bij op..

6. haflingertje. Is nu 17 jaar, super lastig omdat ze alles eng vind.. maar goed.. ik rijd er dressuur mee, en af en toe in het bos.. Doet alles maar alles op haar eigen manier.. Ik vind haar geweldig, maar zou zo graag ook veel meer willen wat met haar gewoon niet meer realistisch is..

7. oudere kwpn. ninja, is nu 22 jaar maar haar gezondheid gaat erg achteruit.. Ik wil haar gewoon oud laten worden.. Ik denk zelf dat ik voor de winter haar moet laten gaan.. Omdat zij het de winter anders te zwaar gaat krijgen.. Deze dame kost mij dan ook vrij weinig extra tijd

8. mijn sportpaardje, ik kan hier wel alles mee.. Durf mee te springen wat ik met geen enkel andere durf.. Vind ik wel grappig als afwisseling.. Durf hier mee naar buiten.. Wat verder alleen nog met fjordje zou kunnen. ( of straks jonge paard, als ik dat aan ga durven... Maar dat is nog even de vraag ) Dressuurmatig kan ik 10 keer zoveel als met haflingertje.. dus ja echt wel een logische reden om der te houden.. Ondanks dat de klik er niet 100 % is.. Is die er wel voor 90%

en dan dus 9.. dat jonge paardje..
Met haar kan ik vanaf de grond alles.. Grondwerken, longeren ik heb haar alles geleerd.. Het rijden zou ik zo graag willen oppakken met haar.. maar goed.. Angst.. Angst omdat ik toch een zoontje heb van 1,5 en deze dame gewoon een heerlijke draak is..

nieuw paard kopen.. Ja lekker.. Ga het probleem nog lastiger maken.. nog meer binden aan paarden.. Nee geen haar op mijn hoofd :P

@Heleennn ik heb 1 bijrijder die mijn sportpaard 2 keer in de week rijdt.. en 1 bijrijder die mijn haflinger 2 keer in de week rijdt.. We zijn bezig met kijken voor een bijrijder voor de fjord..
Shetje voor sulky doe ik nu 4 keer in de week ongeveer..

Instagram van mijn paardjesdikkebillenponys


Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 11:58

De kans dat het sportpaard verkocht raakt is miniem vanwege zijn stalgebrek lijkt mij. Die zou ik gewoon bijhouden, zeker omdat je daar een brijrijder voor hebt. De haf zou ik me niets van aantrekken, die vindt het niet erg om stil te staan. Dus dan kan je je gewoon focussen op het sportpaard en het jonge paard. Want die fjord heb je zelf niet veel aan hoor ik je zeggen. Misschien één van de poetsmeiden leren mennen? Je zegt dat de shet het heel leuk doet, dus dan lukt dat misschien ook met één van de meisjes.

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 12:01

Maar eigenlijk zou je dan toch maar 2 paarden echt te rijden hebben omdat die het "vervelend" vinden van niets te moeten doen, en dat is het sportpaard en het jonge paard.

Het oude paard rijd je niet, want is op = verlies jij geen tijd aan
De Fjord is van je vriend en die ment ermee in het bos, want bakwerk vindt die niet leuk = verlies jij geen tijd aan
De shetjes worden niet gereden = verlies jij geen tijd aan
De Haflinger vindt het niet erg om weideversiersel te zijn en kun je gerust een jaar laten stilstaan en heeft een bijrijder = verlies jij geen tijd aan

Kortom, enkel het sportpaard en het jonge paard "moeten" meermaals per week gereden worden.
En voor het sportpaard heb je dan ook al een bijrijder.
Daarbij kun je de Haflinger en de shet voor de sulky wel eens pakken wanneer je wel wat extra tijd hebt.

Tenzij er onderhuids bij jou een andere motivatie schuilhoudt, zie ik puur qua "hoeveelheid tijd die ik investeer in het rijden van mijn paarden" geen probleem om er een extra op te vangen.

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: Help, wat moet ik nu doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 12:13

Ik heb het idee dat je enkel excuses zoekt om ze allemaal bij te houden. De shetlanders heb jij niks aan, waarom bijhouden? Dat mennen, oké dat is leuk maar als je het als te veel ziet kan je ze toch even goed weg doen?
De pony die chronisch ziek is, dat is ook geen leven voor dat beestje..
De oude merrie, klinkt nu heel crue maar laat haar inslapen.. ze komt waarschijnlijk toch de winter niet door dus laat haar nu een goede zomer hebben.
Het fjordje is van je vriend, zijn probleem dus.
Het sportpaard, zet haar te koop en je ziet wel. Ze moet niet weg dus zoek rustig naar een goede koper..

Everything will be alright.

wilmatj

Berichten: 2416
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-17 12:21

Dankjewel voor al jullie ideeen en dingen..

Ik zoek zeker geen excuse.. Ondanks dat ik een goede band met allemaal heb, ben ik van mening dat ik mijn paarden niet heb om alleen maar te laten staan.. Sommige worden dan gelukkiger met een andere eigenaar.. Wat ik mijn paarden dan ook gun..

Ik zit idd vooral met het verkoop verhaal.. Sportpaard is geweldig.. Maar een wever.. Moeilijk!!

Jong paard is ook geweldig maar zeker niet makkelijk.. Niet alleen van terrein af, pas half jaar onder het zadel en ook nog eens een draak.. (bokken weet ze ook hoe dat moet, al gaat ze niet hoog )


Ik wil een wel overwogen keuze maken.. Wil alle voor en nadelen op een rijtje hebben staan en ook de mening van mensen die mij niet kennen..

Alles houden, ja kan.. maar dan wil ik ook teveel. Als ik ze heb staan.. Dan wil ik er mee aan de gang.. Wil geen frustraties dat het niet kan wegens tijd gebrek..
Haflingertje stil zetten.. of maar 2 keer in de week laten rijden.. Ja tuurlijk kan met gemak.. Maar ik vind het zo heerlijk om met der aan de gang te gaan..


Luca03 schreef:
Ik heb het idee dat je enkel excuses zoekt om ze allemaal bij te houden. De shetlanders heb jij niks aan, waarom bijhouden? Dat mennen, oké dat is leuk maar als je het als te veel ziet kan je ze toch even goed weg doen?
De pony die chronisch ziek is, dat is ook geen leven voor dat beestje..
De oude merrie, klinkt nu heel crue maar laat haar inslapen.. ze komt waarschijnlijk toch de winter niet door dus laat haar nu een goede zomer hebben.
Het fjordje is van je vriend, zijn probleem dus.
Het sportpaard, zet haar te koop en je ziet wel. Ze moet niet weg dus zoek rustig naar een goede koper..



denk jij ook zo over jou eigen paard?
Chronish ziek dus geen leven.. zie je wel wat je zegt? Ooit die pony gezien? Enig idee wat hij heeft? Nee?? Houd dan asjeblieft onzinnig gezeur voor jezelf!!!!
En in laten slapen? Nu ze nog met plezier op de wei staat? Met plezier rond wandelend en geknuffeld wordt? Omdat ze de winter niet red maar nu geen pijn of iets heeft? Uhm nee.. Sorry dat doe ik niet..

Instagram van mijn paardjesdikkebillenponys

Memories

Berichten: 2627
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 12:28

Ik denk dat je er de meeste baat bij hebt om de jonge weg te doen. Sportpaard durf je alles mee en heb je een leuke bijrijdster voor voor wat betreft het genoeg gereden worden.
Jonge paard kan je alleen maar vanaf de grond wat mee klooien en heb je altijd al een angst voor gehad. Ik zou zeggen, luister naar dat gevoel (want waarschijnlijk heb je die niet voor niks) en zoek daar een ander huisje voor. Niet alleen naar buiten durven maakt het lastiger maar het hoeft geen dealbreaker te zijn. Als je er zelf mee aan gaat rommelen door je angst heen en er gebeurt een keer wat waardoor je er misschien even niet kan zijn voor je gezinnetje dan vergeef je dat jezelf nooit, dat zou zonde zijn :n maar dat is hoe ik er over denk.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 12:32

Ben ik met je eens hoor ts, ik vind het erg radicaal om maar zonder achtergrond info te roepen dat je de oude merrie dood moet maken. Daar is geen enkele reden toe want aan je verhaal te zien kan ze wel nog gewoon lekker buiten staan. Dat is de ideale situatie voor een chronisch zieke pony en een gepensioneerd paard.

Ineke2

Berichten: 33095
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 12:32

Persoonlijk zo als ik het nu lees hoe je over het jonge paard schrijft... ik zou dat dier niet terug kopen. Ze is nu niet meer van jou. Wat je wel kunt doen is eventueel samen met de huidige eigenaar opzoek naar een koper voor dat dier.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Elisa2

Berichten: 37026
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 12:37

Als ik alles zo lees, dan denk ik niet dat je jonge paard terug moet nemen. Zij heeft een sterk karakter, jij hebt angst.
De huidige eigenaar heeft al last van het sterke karakter, je hebt een fijn paard waar je alles mee kunt {je sportpaard} en nog zat andere leuke paarden en pony's.

Dit jonge paard was al uit je leven en dat was waarschijnlijk ook niet voor niks. Wees realistisch, dat dier is waarschijnlijk beter af bij een zekere ruiter die er veel tijd en aandacht in kan stoppen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

wilmatj

Berichten: 2416
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-17 12:46

Ineke2 schreef:
Persoonlijk zo als ik het nu lees hoe je over het jonge paard schrijft... ik zou dat dier niet terug kopen. Ze is nu niet meer van jou. Wat je wel kunt doen is eventueel samen met de huidige eigenaar opzoek naar een koper voor dat dier.


terug kopen doe ik zoizo.. en dan of voor haar of voor een ander een huisje zoeken.

Instagram van mijn paardjesdikkebillenponys

Ineke2

Berichten: 33095
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Help, wat moet ik nu doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 12:48

Ts dan snap ik het hele idee van dit topic eigenlijk niet. Tenzij je gewoon je verhaal kwijt wilde, waar niks op tegen is.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

welmoedz

Berichten: 1567
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Re: Help, wat moet ik nu doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 12:54

Misschien een pony in bruikleen doen en kijken hoe het dan gaat met het paard wat de winter misschien niet meer haalt? In dat geval ben je geen paarden kwijt en kun je kijken hoe het gaat.

:)

wilmatj

Berichten: 2416
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-17 13:10

Ineke2 schreef:
Ts dan snap ik het hele idee van dit topic eigenlijk niet. Tenzij je gewoon je verhaal kwijt wilde, waar niks op tegen is.


Nou dat jonge paard komt terug.. dan heb ik qua tijd er 1 te veel.. dus moet er 1 weg..
maar waar doe ik nu goed aan..

in mijn gedachte zit ik in de knoop.. spreek mezelf enorm tegen..

Instagram van mijn paardjesdikkebillenponys


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 127 bezoekers