Kat 's nachts onrustig

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Kat 's nachts onrustig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-17 05:30

Mijn 10 jarige jeweetwel kater is de laatste nachten erg onrustig.
Het begon in de nacht van dinsdag op woensdag, en het wordt in rap tempo erger.
Waar hij 2 dagen geleden nog "maar" 2x een tijdje jankte, jankt hij nu de hele nacht.
Ik heb eerst geprobeerd hem te negeren, wat uiteindelijk (na een paar uur) ook hielp, maar nu houdt hij mij en de buren een hele nacht wakker met zijn klaaglijke gemiauw.
Vannacht heb ik daarom uiteindelijk de deur van de slaapkamer open gelaten (normaal komen hij en zijn zusje niet op de slaapkamer), maar ook daar liep hij te janken.
Hij komt ook niet meer bij me liggen, ook niet overdag, terwijl het anders juist een enorme kroelkip is, die nooit aandacht genoeg heeft.
Hij was vannacht ook erg onrustig, spinnen met hele korte snelle ademhaling, en maar heen en weer/rondjes lopen.
Hij eet wel normaal, en gaat ook op de bak.
Nu is het weer licht en wordt hij weer rustiger.

Zou het kunnen zijn dat hij dement aan het worden is?
Zou het verstandig zijn om nu naar de dierenarts te bellen, of te wachten tot maandag?
Ik vind het lastig te beoordelen.

Dance like no one is watching. Sing like no one is listening. Live like there is no tomorrow.


Catnip

Berichten: 2337
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Kat 's nachts onrustig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 05:46

Ik zou zeker een DA bezoekje plannen. Kan gewoon op maandag, dit lijkt niet iets acuuts te zijn. Tenzij hij blaasproblemen heeft, dat is wel potentieel spoed. Zijn gedrag kan worden verklaard door pijn (bv aan zijn buik/blaas), door beginnende dementie, of door andere factoren (hangt er bv een buurtkat rond jullie huis?)

There was a man who entered a local paper's pun contest. He sent in ten different puns, in the hope that at least one of the puns would win. Unfortunately, no pun in ten did.

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Re: Kat 's nachts onrustig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-17 07:41

Ik heb niet het idee dat hij pijn heeft.
Ik mag ook overal aan komen (reageert bv ook niet als ik aan zijn buik voel).
Wat betreft de vraag over andere katten: het wemelt hier in de buurt van de katten, en sommigen komen ook regelmatigde tuin in of het balkon op.
Tot nu toe hebben mijn katten daar allebei nog nooit echt op gereageerd.

Zusje lief vindt het overigens wel gezellig dat het vrouwtje 's nachts wakker is en de deur van de slaapkamer open.
Ze maakt er dankbaar gebruik van, en kruipt lekker tegen me aan.
Iets wat Luka (kater) normaal gesproken ook zou doen, maar nu heeft hij het te druk met janken en ijsberen.

Dance like no one is watching. Sing like no one is listening. Live like there is no tomorrow.


WillemYntJee
Berichten: 6300
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: Kat 's nachts onrustig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 07:44

Eet hij ook meer? Vermagerd hij? Veel miauwen, meer eten maar wel vermageren zijn ook symptomen van een slecht werkende schildklier.

Elisa2

Berichten: 36650
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 07:45

Volgens mij probeert hij je duidelijk te maken dat er iets mis is. Ik zou een bezoekje aan de DA wagen.

Wellicht heeft hij iets van een lichte hersenbloeding oid gehad waardoor zijn gedrag ineens zo veranderd is.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

dierenfan
Berichten: 9560
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Kat 's nachts onrustig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 09:07

Hoe is de kleur van zijn ogen? Een blauwe waas er over? Kan het zijn dat hij s nachts verminderd zicht heeft en daardoor onrustig is?

Ik zou hem na laten kijken idd en bij de drogist nu al valeriaan druppels halen. Deze in het water doen en kijken of hij het ook lekker vind ruiken en dan op krabpaal of kleedje doen of speeltje oid en dit ook geven. Valeriaan worden ze erg rustig van en is een natuurlijk middel dus kan zeker geen kwaad.

Sofy

Berichten: 1294
Geregistreerd: 20-01-10
Woonplaats: Arnhem

Re: Kat 's nachts onrustig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 09:12

Geen idee hoe je er bij komt dat een natuurlijk middel geen kwaad zou kunnen, er zijn toch behoorlijk wat giftige planten die je absoluut niet (in te grote hoeveelheden) binnen moet krijgen >;)

Ik weet niet wat er met je kater aan de hand zou kunnen zijn, maar ik vind het wel zorgelijk klinken. Ik zou er denk ik in ieder geval een telefoontje naar de dierenarts aan wagen. Dan kunnen zij wel helpen beslissen of je langs moet komen of niet.

Wil jij ook de Horse & Honey kalender bestellen? Kijk dan op http://www.horseandhoney.nl
Alle opbrengsten gaan naar Brooke Hospital!

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Re: Kat 's nachts onrustig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-17 09:43

Toch maar dierenarts gebeld.
Hij denkt aan de schildklier, en adviseert om maandag bloed te komen prikken.
Mocht de toestand verslechteren, dan eerder aan de bel trekken.

Dance like no one is watching. Sing like no one is listening. Live like there is no tomorrow.

Sofy

Berichten: 1294
Geregistreerd: 20-01-10
Woonplaats: Arnhem

Re: Kat 's nachts onrustig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 09:45

Ik hoop dat het niks blijkt te zijn. Goed dat je even gebeld hebt, hopelijk geeft dat rust.

Wil jij ook de Horse & Honey kalender bestellen? Kijk dan op http://www.horseandhoney.nl
Alle opbrengsten gaan naar Brooke Hospital!

Isaboy
Berichten: 541
Geregistreerd: 12-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 18:18

Onze oudste dame (14) doet precies het zelfde waar het eerst even was begint het soms hele nachten door te gaan. We laten nu snacht's in de woonkamer en in de keuken een lampje aan en sinds dien gaat het een stuk beter maar soms zoals afgelopen nacht dan is het weer krijsen het lijkt wel of het uit haar onderste tenen komt. zodra ze je ziet is het goed en doet alsof er niets aan de hand was.

Bij haar denken we ook aan dementie, half jaartje geleden is ze nog helemaal nagekeken en bloedonderzoek gedaan. soms vergeet ze ook in de kattenbak te gaan dan ligt het ervoor.

Verder speelt, rent, knuffelt ze met de rest van de katten is actief speels en lijkt het er niet op dat ze ergens pijn heeft, buiten het klimmen maar daar hebben we opstapjes voor gemaakt. heel soms overdag wil ze ook wel eens krijsen dan zit ze in de keuken en wij in de woonkamer. als je haar dan roept komt ze aanrennen en is er niets meer aan de hand.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: aisie, Bianca_v_s, Bnet, Danielleeee_, Dominique_96, JorineV, karinmanon, Kimmie235, XxMariellexX en 22 bezoekers