Oud paard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LoveIcor251
Berichten: 3
Geregistreerd: 04-08-17

Oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-17 21:47

Hallo Ik had een vraagje want ik heb een verzorgpaard van 27 jaar oud. Hebben jullie misschien ideeën wat ik met hem nog kan doen. Ik doe nu wandelen en poetsen. Ik ben ook een beetje begonnen met vrijheidsdresuur. Hij kan nu voetje en flehmen. Hebben jullie nog meer ideeën dan hoor ik het graag.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 22:05

Je kan nog vele leuke truukjes op internet vinden. :) Wat ik ook wel eens deed is tien minuutjes longeren. Niet te intensief maar gewoon wat stretchen :D . En veel tutten zoals vlechtjes maken en van die dingen ;) . Of als het warm is kan je gaan zwemmen in de buurt of hem gewoon eens wassen. Als dat mogelijk is/mag van de eigenaresse is het ook leuk om af en toe een rondje zonder zadel te doen. Of eens een vriendin meenemen, je paard pico bello in orde maken en een fotoshoot doen *D . Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

4leggedmates

Berichten: 281
Geregistreerd: 16-09-16
Woonplaats: In de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 22:26

Wat ik deed met mijn oude verzorgpaard was een soort van spellenmiddag.
Ik had bijv. Een zijl om over heen te lopen, een staander met daarop een bal, die op een lepel naar de andere staander moest, een soort van balkendoolhof en nuttige dingen zoals een zelfgemaakte poort, en dat openen en sluiten enzo. Zij was nog te berijden, ik weet niet of jouw verzorgpaard dat ook nog is?
Dan kun je namelijk misschien doen wat ik ook deed, de oefeningen via de grond doen, en later 2 halstertouwen aan t halster knopen, en d'r op zonder zadel :D

Ik had trouwens nog kindjes van (toen) de manege uitgenodigd, en zo deden we een race met bijv. Appel happen, ik had een paard vast, en zij een andere, en dan moesten we zo "racen"
Maar goed, misschien staat je vp alleen, dat weet ik ook niet :')

mvdbijl

Berichten: 3673
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 22:43

Trucjes zoals nee schudden iets apporteren kan je hem wellicht leren. Buigingen en steigeren zou ik bij zo oudere niet meer doen..

Lekker wandelen, in de bak leuke hindernissen aan de Hand, spelen met een grote bal?

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 22:44

Heb je toegang tot een bak?

Ik heb zelf een jong paard (5) waar ik op dit moment niet op rij, maar waar we (mijn moeder en ik) wel lekker mee bezig zijn. Dus doen we iedere dag iets anders. De ene dag longeren we hem waarbij de gehoorzaamheid belangrijk is. Dus remmen op stem, iets versnellen of vertragen binnen de gang, direct de overgang maken als we het vragen, bij halt stoppen op de hoefslag (dus niet zelfstandig naar binnen komen), omdraaien op commando (binnenlangs draaien, maar niet van de volte af gaan naar het midden). Dat kan je allemaal doen in stap met eventueel kleine stukjes draf.

De volgende dag gaan we proefjes oefenen. Stap is rustig wandelen, Draf is stevig doorwandelen en Galop is rustig draven aan de hand. Een pasje wijken kunnen ze op zich ook prima aan de hand, maar moet je ze wel leren.

Dan weer een parcourtje lopen. Niet alles tegelijkertijd.
- We zetten een rijtje stoelen neer als pionnen, slingeren er gewoon tussendoor of laten hem een rondje om een stoel lopen, ook combineren we verschillende mogelijkheden.
- zetten een vlag in een pion als eng object.
- Zetten een pion neer om het paard op afstand om te sturen.
- Netjes naast krukje stil laten staan. Niet alleen zodat je van links kan opstappen, maar laat hem ook eens andersom staan (zodat je van rechts zou kunnen opstappen). Als hij dat braaf doet, ga eens op het krukje staan. Is het krukje geen probleem, gebruik eens een ladder ( https://www.velleman.eu/images/products/22/151-3a.jpg ), dat is voor paarden weer echt anders.
- Een L neerleggen en daar eerst vooruit en daarna steeds verder achteruit doorsturen (begin met 2 stappen de L in en daarna weer achteruit, daarna steeds een stapje verder naar voren en dus achteruit als het goed gaat. De bocht om vinden veel paarden best heel lastig en de geleider, jij dus, vaak nog lastiger, want welke kant moet het hoofd van het paard op als je de billen naar links wilt hebben?).
- Balkjes lopen, eventueel cavaletti maar gewoon 4 of 5 balkjes achter elkaar werkt ook.
- Mikado is ook geweldig leuk ( http://www.trust-your-horse.de/wp-conte ... Mikado.jpg ) maar al wel meer gevorderd.
- Smalle doorgang wandelen (let op je eigen veiligheid!) door de bakrand en een 2 staanders met balk te gebruiken. Als dat goed gaat kan je aan beide kanten (bij een buitenbak) er een zeil over hangen, eerst breed beginnen en dan steeds smaller maken.
- Oefenen met over zeil lopen.
- Als je de mogelijkheid hebt is een strokengordijn ook leuk, maar moet je wel zelf knutselen van afzetlint en bamboestokken, combineren met ducttape en staanders.
- Leren dat een vlag niet eng is, let erop dat het engste voor een paard is als iets er vlakbij is, maar hem niet aanraakt. Bij voorkeur dit met professionele begeleiding een keer oefenen.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 04-08-17 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 22:44

Ik verplaats dit topic naar Verzorgpaarden waar het beter past.

LoveIcor251
Berichten: 3
Geregistreerd: 04-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-17 10:36

MoppieFilou schreef:
Je kan nog vele leuke truukjes op internet vinden. :) Wat ik ook wel eens deed is tien minuutjes longeren. Niet te intensief maar gewoon wat stretchen :D . En veel tutten zoals vlechtjes maken en van die dingen ;) . Of als het warm is kan je gaan zwemmen in de buurt of hem gewoon eens wassen. Als dat mogelijk is/mag van de eigenaresse is het ook leuk om af en toe een rondje zonder zadel te doen. Of eens een vriendin meenemen, je paard pico bello in orde maken en een fotoshoot doen *D . Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Bedankt voor de tips alleen helaas kan je nergens zwemmen hier in de buurt en is hij te oud om op te rijden of zitten het is een lange tijd geleden ook al eens geprobeerd maar dat is niet meer te doend aar is die te oud voor. De rest ga ik wel eend uitproberen en kijken wat die er van vindt.

LoveIcor251
Berichten: 3
Geregistreerd: 04-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-17 10:39

4leggedmates schreef:
Wat ik deed met mijn oude verzorgpaard was een soort van spellenmiddag.
Ik had bijv. Een zijl om over heen te lopen, een staander met daarop een bal, die op een lepel naar de andere staander moest, een soort van balkendoolhof en nuttige dingen zoals een zelfgemaakte poort, en dat openen en sluiten enzo. Zij was nog te berijden, ik weet niet of jouw verzorgpaard dat ook nog is?
Dan kun je namelijk misschien doen wat ik ook deed, de oefeningen via de grond doen, en later 2 halstertouwen aan t halster knopen, en d'r op zonder zadel :D

Ik had trouwens nog kindjes van (toen) de manege uitgenodigd, en zo deden we een race met bijv. Appel happen, ik had een paard vast, en zij een andere, en dan moesten we zo "racen"
Maar goed, misschien staat je vp alleen, dat weet ik ook niet :')

Het is inderdaad heel leuk bedacht alleen hij is te oud om nog op te rijden. Hij is ook een beetje aan de dunne kant. Die appelrace is wel grappig.

sbfotografie

Berichten: 12
Geregistreerd: 10-05-17
Woonplaats: Nieuwegein

Re: Oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 22:34

Ooh wat leuk! Met grondwerk kan je nog zoveel! ;)
oa. Leiderschap, Schriktraining - paraplu, vlaggetjes ect.

Rachelle_99
Berichten: 106
Geregistreerd: 25-09-17
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 21:12

Vrijheidsdressuur is altijd leuk en geeft ook wat afwisseling voor het paard! Je kan misschien niet meer alles leren, maar kleine dingetjes zoals kusje geven kunnen nog goed!