De kunst van het afwijzen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gruis

Berichten: 1310
Geregistreerd: 30-01-13

De kunst van het afwijzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-17 17:25

Nou wil ik niet zeggen dat ik om de haverklap mannen moet afwijzen hoor :') ...

Ik ben nogal naïef van nature, ik vind altijd iedereen heel aardig en tof en in mijn fantasie heeft iedereen altijd de beste bedoelingen.
Vandaag bijvoorbeeld, na het sporten, kwam ik bij mijn auto. Op het parkeerterrein liep een andere gozer die zei dat hij mijn auto mooi vond. Nou logisch ook, dacht ik, want die is ook heel mooi. Dus ik vertelde enthousiast over hoe leuk mijn auto was en hoe blij ik ermee was, etc. Zo heeft zo'n gesprek een natuurlijk verloop en vroeg hij wat dingen over de sportschool en vertelde hij dat de groepslessen heel leuk zijn en hij was heel behulpzaam in vertellen wanneer die groepslessen dan plaatsvonden. Ik was daar oprecht in geïnteresseerd. Maar voor ik het wist zei hij: "Oké, gaan we dinsdag dan samen naar Bodypump? En zullen we dan gelijk even telefoonnummers uitwisselen?"
En op zulke momenten besef ik eigenlijk dat ik er al veel verder in zit dan ik zou willen. Vorige week (ook in de sportschool) heb ik namelijk telefoonnummers uitgewisseld toen een gast dat vroeg, ook om samen te gaan sporten. Dat leek mij heel fijn want ik sport altijd alleen, en ik weet nog niet zo goed hoe alle apparaten werken, dus in mijn fantasie kon hij me dan een beetje helpen. Maar toen de whatsappjes binnenkwamen bleek dat hij een hele andere fantasie had... :Y) Nou vertelde ik toen natuurlijk dat ik een vriend had, maar hij was een beetje beschaamd erover en het was gewoon een hele awkward situatie.
Ik heb dus een vriend, en ik vertel hem zulke voorvallen altijd eerlijk, en hij kan zichzelf wel voor zijn hoofd slaan dat ik het elke keer zo ver laat komen. Hij is nooit boos; ik zou nooit niet-loyaal zijn ofzo, maar vaak tegen de tijd dat ik zeg dat ik een vriend heb, hebben 'geïnteresseerden zoiets' van: "Hallo, nou, zeg dat ff eerder." Maar ik wil ook niet zo zijn dat als iemand zegt "Hoi," dat ik zeg, "Ik heb een vriend hoor."

Daarom wil ik echt supergraag tips. Hoe pakken jullie dat aan? Wanneer laten jullie weten dat je niet geïnteresseerd / niet beschikbaar bent? En hoe doen jullie dat? Ik wil ook niemand afbekken of een poedersuiker geven, zeker niet als het mensen zijn die ik waarschijnlijk nog vaker ga tegenkomen. Maar ik wil wel duidelijk zijn dat ik geen interesse heb....
Help!

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 17:30

Klinkt gewoon alsof je niet zo snel door hebt wanneer mannen van 'vriendelijk contact' naar -> 'hopelijk seksueel contact' gaan :Y)
Heb zelf ook een vriend en er zijn genoeg mannen die weleens een praatje met je maken of een leuke opmerking maken, maar ik heb meestal toch wel in de gaten wanneer hij er meer mee bedoeld dan slechts vriendelijk zijn en op die momenten ga ik wat meer terughoudend doen.
Ja het blijft lastig, ik laat het alleen niet zo ver komen dat er nummers worden uitgewisseld, zou dat andersom ook niet fijn vinden. Ook al zijn de bedoelingen niet verkeerd. Maar dat is per persoon verschillend :P

Macs

Berichten: 7637
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 17:33

Hahahaha herkenbaar! Althans, tegenwoordig ben ik niet meer zo in trek lijkt wel :') maar de eerste 2 jaar van mijn relatie had ik wel regelmatig dit soort situaties. En ik ben zo goedzins dat ik vrienden met iedereen wil worden en niet door heb dat mannen dan meer willen. En ja dan moet je afwijzen... Ik vind het leuk om mannelijke vrienden te hebben maar op de een of andere manier willen de mannen die ik ontmoet meer dan dat.
En dan denk ik maar, de mannen die nog steeds geïnteresseerd in me zijn nadat ik vertel dat ik een vriend heb, die vind ik tof. De mannen die dan gelijk afhaken mogen dan ook best gaan :+

Ik probeer trouwens in een random gesprek in zulke situaties wel te laten vallen dat ik een relatie heb.

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 17:35

Gewoon op het moment dat ze om een afspraakje/je nummer vragen er nuchter tussendoor gooien dat je een vriend hebt, dan weet iedereen gelijk waar die aan toe is en is het het minst awkward mocht je die persoon nog tegen moeten komen. Hebben ze later alsnog bijbedoelingen niet op ingaan en nogmaals zeggen dat je een vriend hebt en bij overlast lekker blokkeren, toedeloe. Veel subtieler kan het toch niet en het is ook zeker niet naar om iemand gewoon te laten weten dat jij niet voor dat soort zaken beschikbaar bent.
Als je te bang bent dat dat al te laat is verzin dan tijdens het gesprek een manier om je vriend erin te verwerken, al is het een leugentje om bestwil ("mooie auto!" "ja leuk he, maar hij is eigenlijk van m'n vriend hoor")

En ja, je kan natuurlijk ook gewoon gelijk gesprekken afkappen maar ik vind dat eigenlijk best zonde van iemand die in eerste instantie vriendelijk contact lijkt te maken. Kan inderdaad zijn dat je niet goed in kan schatten wanneer mannen met je flirten maar het is ook echt wel zo dat kerels soms ineens omslaan of denken van 'oh vrouwspersoon doet aardig terug, ZE WIL SEKS LETS GO!' :+

luuntje

Berichten: 13969
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 17:37

Tja wat je kan doen is zeggen, als het over je auto gaat, dat je vriend de auto leuk/langzaam/lelijkekleur/rommelig vindt.
En met alleen sporten, dat je vriend geen tijd heeft om samen te sporten.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 17:37

Je vriend kan dit toch in een handeling oplossen? Ring voor je halen. :')

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: De kunst van het afwijzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 17:39

En ach, mijn profielfoto op whatsapp is met mijn vriend en mijn status laat zien hoe dol ik op hem ben dus meestal durven ze dan niet zo meer. :')

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: De kunst van het afwijzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 17:43

In de eerste vijf minuten je vriend noemen werkt vaak prima idd. Bijv Bij alleen zijn in de sportschool ' goh dat vind mijn vriend ook jammer voor me, hij zal het mooi vinden dat iemand me de apparaten uitlegt'. En hup weer verder terug naar je normale gesprek, werkt vaak prima.

Ibbel

Berichten: 49114
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: De kunst van het afwijzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 17:49

Ik denk dat je probleem ligt in het direct tegen een wildvreemde hele verhalen houden over je auto, sportschool, etc. Begin eens met gewoon dank je wel te zeggen als iemand je auto mooi vindt en dan in te stappen en weg te rijden. Waarom zou je meer zeggen dan dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 17:56

Vroeger, toen dat me ook wel eens overkwam..... :') ...liet ik altijd ergens in een gesprek mijn vriend voorbij komen.

'Mooie auto, ja, dank je. Mijn vriend moest er wel even aan wennen, maar ik ben er superblij mee.'

'Samen sporten? Gezellig! Ik zei laatst al tegen mijn vriend dat ik echt wel wat tips kan gebruiken over die ingewikkelde apparaten...'

Die tip van die WhatsApp-profielfoto vind ik ook goud.

Gruis

Berichten: 1310
Geregistreerd: 30-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-17 17:58

Gypsy schreef:
Je vriend kan dit toch in een handeling oplossen? Ring voor je halen. :')


Dit is de allerbeste tip. Zeg je dit ook nog ff tegen hem :') ?

Thanks voor alle tips allemaal, het random (en vrij vroeg) laten vallen van het relatie hebben vind ik echt een hele goeie. Dat ga ik volgende keer (als die er komt) zeker proberen!

Ibbel; Ik vind het altijd wel gezellig om met mensen te praten :) . En het komt ook wel eens voor dat mensen (bijvoorbeeld) mijn auto complimenteren, nog wat dingen vragen (van welk jaar is ie, is het een 4-cilinder, is ie ook zuinig, dat soort dingen) en we daarna allebei gewoon weer verdergaan met onze dag / bezigheden (en elkaar misschien wel nooit meer zien). Dat vind ik dan gewoon heel leuk en gezellig, daar krijg ik energie van, ik ben denk ik gewoon een sociaal dier.

Whatsapp profielfoto kan ik niet echt van ons samen doen, we hebben ook niet openbaar op facebook staan dat we een relatie hebben, dat kan ook niet, maar dat heeft weer hele andere redenen.

Macs

Berichten: 7637
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 18:39

Ibbel schreef:
Ik denk dat je probleem ligt in het direct tegen een wildvreemde hele verhalen houden over je auto, sportschool, etc. Begin eens met gewoon dank je wel te zeggen als iemand je auto mooi vindt en dan in te stappen en weg te rijden. Waarom zou je meer zeggen dan dat?

Ik vind een gesprek aangaan met een vreemd persoon -die dat ook ziet zitten- wel erg leuk. Het zou toch raar zijn dat je dat niet meer zou doen omdat de ander wellicht een ander doel er mee heeft dan jij.
TS vraagt zich af hoe ze mannen met een ander doel dan zij op een tactische manier kan vertellen dat ze geen interesse heeft in sexuele bedoelingen. Ik heb ook tig gesprekken met onbekenden gehad die helemaal geen bedoelingen hadden maar gewoon zin hadden om te praten. :P

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 18:46

Ibbel schreef:
Ik denk dat je probleem ligt in het direct tegen een wildvreemde hele verhalen houden over je auto, sportschool, etc. Begin eens met gewoon dank je wel te zeggen als iemand je auto mooi vindt en dan in te stappen en weg te rijden. Waarom zou je meer zeggen dan dat?


Waarom niet? :D Spontane gezellige gesprekken zijn vaak hartstikke leuk en zo ontmoet je soms de meest bijzondere mensen. Als ik bij iedereen alleen maar "dankje" had gezegd en weg was gegaan, dan had ik heel veel leuke momenten gemist.

De tip safina werkt denk ik wel het beste :j

Suzanne F.

Berichten: 49206
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 18:53

Oh zo herkenbaar. Zelfs bij een gezellig praatje op het schoolplein wordt er blijkbaar gedacht dat je wel meer wil. :roll:
Ik vind het ook gezellig om te praten, over vanalles. De situatie met je auto kan ik me dan ook goed voorstellen. Zou ook wat voor mij zijn. En inderdaad wordt er al snel gedacht dat je dan wel meer wil. Ik ben een tijd ook echt aan mezelf gaan twijfelen. Gaf ik dan ook echt aanleiding daartoe? Lag het aan mij? Heb ik ze echt het gevoel gegeven dat ik wel meer wilde dan? Of heb ik seks op mijn voorhoofd staan ofzo?
Maar ik denk toch echt dat het aan de mannen ligt, volgens mij heb ik ze echt geen verkeerde ideeën gegeven.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 04-08-17 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Lillith24
Berichten: 467
Geregistreerd: 13-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 18:54

Je hebt ook mannen die daar lak aan hebben :') was een keer aan het dansen met een man, ik vermaakte me prima had het gewoon leuk niks seksueels tot hij dus mij wilde vastpakken. Toen zei ik van: oh sorry dat wil ik niet, ik heb een vriend en ik ben niet op zoek. Toen vroeg hij waar m'n vriend was en toen ik antwoordde dat die thuis zat zei hij "dan hoeft ie dit toch niet te weten" :')
Achteraf beetje dom, sindsdien dans ik ook niet meer zo vrij met uitgaan want vond het van mezelf wel stom om in zo'n situatie te belanden.
Ik vind mannen ook altijd makkelijker en aardiger in contact dan vrouwen dus soms dan heb je zulke situaties, het beste is gewoon zeggen dat je niet geïnteresseerd bent. Je hoeft ook geen reden te geven toch? Ik kan ook single zijn en alsnog geen zin hebben in romantisch contact, daar moet iemand dan maar mee omgaan. Als iemand nummers wil uitwisselen zeg ik altijd, nee dankje :) en als ze doorvragen zeg ik dat ik daar geen behoefte aan heb. Doen ze dan nog raar/vervelend kunnen ze m'n rug op.

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 20:02

Ibbel schreef:
Ik denk dat je probleem ligt in het direct tegen een wildvreemde hele verhalen houden over je auto, sportschool, etc. Begin eens met gewoon dank je wel te zeggen als iemand je auto mooi vindt en dan in te stappen en weg te rijden. Waarom zou je meer zeggen dan dat?

Ja, dat is ook een oplossing - maar waarom zou je niet? Als de enige reden is dat die mannen dan 'verkeerde ideeën' zouden kunnen krijgen, dan heb ik daar lak aan :) Ik heb er een hekel aan om kortaf op mensen te reageren of ze af te kappen. Als iemand echt geïnteresseerd is in mijn auto/paard/sport/noem maar op, ben ik niet zo van zins om diegene af te kappen omdat er weleens mensen zijn die er meer van willen maken dan het is. Het maakt de wereld zo onvriendelijk als je bij voorbaat uitgaat van verkeerde bedoelingen.

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Re: De kunst van het afwijzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 20:07

Als een man een gesprek met me aanknoopt ga ik er onbewust altijd al vanuit dat hij geïnteresseerd is in mij en als ik hem dan niet leuk vind knoop ik geen gesprek aan. Of hij moet echt met iets leuks komen. Maar als een man die mijn type niet is begint te slijmen over mijn auto zeg ik gewoon dankjewel en doei. Als je random wordt aangesproken dan. Want eerlijk gezegd denk ik dat mannen je in 9 van de 10 gevallen aanspreken omdat ze je beter willen leren kennen?

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: De kunst van het afwijzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 20:18

Dat hangt er natuurlijk vanaf. Tussen de regels door lees ik dat TS echt een bijzondere auto heeft. Er zijn nu eenmaal meer mannen autoliefhebber dan vrouwen, maar zo te lezen is TS er ook erg gek mee. Dat maakt de situatie al wel anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 21:02

Dreamy schreef:
Ibbel schreef:
Ik denk dat je probleem ligt in het direct tegen een wildvreemde hele verhalen houden over je auto, sportschool, etc. Begin eens met gewoon dank je wel te zeggen als iemand je auto mooi vindt en dan in te stappen en weg te rijden. Waarom zou je meer zeggen dan dat?


Waarom niet? :D Spontane gezellige gesprekken zijn vaak hartstikke leuk en zo ontmoet je soms de meest bijzondere mensen. Als ik bij iedereen alleen maar "dankje" had gezegd en weg was gegaan, dan had ik heel veel leuke momenten gemist.


Hier nog één. Zou toch jammer zijn als we als vrouwen gesprekken uit de weg gaan, simpelweg omdat de gesprekspartner een man is. Dat is niet de wereld waarin ik wil leven in ieder geval.

PeerAppel

Berichten: 3943
Geregistreerd: 06-09-11

Re: De kunst van het afwijzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 21:04

Ik ken dit ook. :') Iets met gewoon aardig tegen iedereen zijn, waarvan mannen direct denken dat je ze wil ofzo? Voornamelijk op de werkvloer kan ik de klantvriendelijkheid slecht loslaten en ben ik dus ook extreem vriendelijk tegen collega's. :+

Autumnn

Berichten: 8034
Geregistreerd: 26-03-10

Re: De kunst van het afwijzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 21:29

Heel herkenbaar :D onderhand geen last meer van hoor, maar vooral toen ik net een vriend had.... als er een jongen op mij af kwam noemde ik meestal de naam van mijn vriend terloops. "Ja gave kleur auto he, hoewel mijn vriend liever een andere kleur had want ....." zoiets werkt meestal subtiel en effectief. Verder zou ik al niet zo snel mijn nummer geven aan een jongen, maar goed ieder voor zich :)

goriginal

Berichten: 233
Geregistreerd: 30-08-14
Woonplaats: Borger

Re: De kunst van het afwijzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 23:34

O god dit is dus precies mij, TS ik voel je ontzettend :') Alleen heb ik geen vriend en gewoon geen behoefte aan meer, dus ik voel me dan super onhandig over hoe ik moet laten merken dat ik gewoon gezellig contact wil en meer niet. Plus dat ik daar ook onzeker van word als ik dat laat vallen, 9 van de 10 lopen dan namelijk direct weg. Heeft iemand ook tips voor dit maar dan als je gewoon singel bent en niks hoeft? :D

anniekow

Berichten: 644
Geregistreerd: 21-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 23:53

goriginal schreef:
O god dit is dus precies mij, TS ik voel je ontzettend :') Alleen heb ik geen vriend en gewoon geen behoefte aan meer, dus ik voel me dan super onhandig over hoe ik moet laten merken dat ik gewoon gezellig contact wil en meer niet. Plus dat ik daar ook onzeker van word als ik dat laat vallen, 9 van de 10 lopen dan namelijk direct weg. Heeft iemand ook tips voor dit maar dan als je gewoon singel bent en niks hoeft? :D

Zeggen dat je niet op mannen valt :+

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Re: De kunst van het afwijzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 00:33

Nee juist niet dan lopen ze alleen maar harder :+

Lauratje_88

Berichten: 1738
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Antwerpen, Belgïe

Re: De kunst van het afwijzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 00:47

Als een man mij aanspreekt en een gesprek wil beginnen, zeg ik altijd ergens tussendoor 'oh dat vindt mijn man ook' of 'mijn man zei dit of dat daarover'. Meestal zeggen die mannen dan iets in de trant van 'ah je bent getrouwd?'.
Zo weten ze vrij direct dat ik een man heb zonder dat ik een gesprek moet beginnen 'hey, ik heb een man'.