Operatie Kissing?? Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
beline1

Berichten: 131
Geregistreerd: 22-03-13
Woonplaats: Uitgeest

Operatie Kissing?? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-17 07:55

WIj hebben een ontzettend lieve 6 jarige ruin en sinds december 2016 weten we dat hij kissing spine heeft in het achterste deel van zijn rug net voor het bekken. Door middel van training proberen we hem lang en laag te laten lopen om zo ook achterhand en buikspieren te trainen. Los gaat dat al heel goed, dressuurmatig onder het zadel rijden blijft een uitdaging, buitenrijden en mennen is geen probleem. Maar hij heeft wel training nodig om zijn lijf goed te blijven gebruiken.
Ik heb wel eens gehoord dat deze aandoening operatief kan worden verholpen, en dat dit ( nog) niet in Nederland, wel in Belgie of Engeland gedaan wordt. Zijn er ervaringen mee?


QuirJarig

Berichten: 17343
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 08:12

Ik tem even, je bericht staat verkeerd. :)

Maar hier in Zweden wordt het ook wel al gedaan, nog wel experimenteel, maar worden hele goede resultaten mee behaald.

Ken twee paarden waarbij t gedaan is, een is nog in revalidatie en staat nog op stal en klein stukje wei, mag heeeel licht longe werk doen nu. Lijkt wel al heel goed! Longe werk moet heel laag en lang gedaan worden, iets wat hij nu heel gemakkelijk doet en voorheen juist iets een probleem was. Hij had het in drie lumbale wervels, achter het zadel dus.

De andere is nu zo'n 6 maanden geleden en terug onder het zadel. Herstel gaat heel goed en hij is 200% beter in het werk, ondanks dat ie nog niet terug op niveau is (was lichte tour). Maar geen protest meer en durft zich alweer heel goed los te laten en ontspannen in t werk, dat was voorheen voor hem heel moeilijk. Hij had het tussen 7 wervels (op 6 plekken dus), deel onder en achter het zadel.

ThreeFingers

Berichten: 4291
Geregistreerd: 30-06-10

Re: Operatie Kissing?? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 08:14

Volgens mij word het al wel gedaan in NL.
Ik zal eens navragen.

It’s a little bug… Security! Can you get this bug? I don’t want anybody to step on it. Don’t kill it though… DON’T KILL IT!

Moed is voorwaarts vluchten

beline1

Berichten: 131
Geregistreerd: 22-03-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-17 09:48

ThreeFingers schreef:
Volgens mij word het al wel gedaan in NL.
Ik zal eens navragen.


Fijn dat je dat voor ons wil doen, wij willen graag met hem verder en zonder pijn!

beline1

Berichten: 131
Geregistreerd: 22-03-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-17 09:52

Quir schreef:
Ik tem even, je bericht staat verkeerd. :)

Maar hier in Zweden wordt het ook wel al gedaan, nog wel experimenteel, maar worden hele goede resultaten mee behaald.

Ken twee paarden waarbij t gedaan is, een is nog in revalidatie en staat nog op stal en klein stukje wei, mag heeeel licht longe werk doen nu. Lijkt wel al heel goed! Longe werk moet heel laag en lang gedaan worden, iets wat hij nu heel gemakkelijk doet en voorheen juist iets een probleem was. Hij had het in drie lumbale wervels, achter het zadel dus.

De andere is nu zo'n 6 maanden geleden en terug onder het zadel. Herstel gaat heel goed en hij is 200% beter in het werk, ondanks dat ie nog niet terug op niveau is (was lichte tour). Maar geen protest meer en durft zich alweer heel goed los te laten en ontspannen in t werk, dat was voorheen voor hem heel moeilijk. Hij had het tussen 7 wervels (op 6 plekken dus), deel onder en achter het zadel.


Dat klinkt veel belovend, denk je dat ik in contact zou kunnen komen met de eigenaren van deze paarden om hun bevindingen te horen? Risico's en resultaten blijven natuurlijk per paard verschillend.
Ook zou ik er achter willen komen wat de totale kosten zijn, ik had ergens gelezen dat het in België €2000,- kost maar ik weet niet of dit klopt.


ThreeFingers

Berichten: 4291
Geregistreerd: 30-06-10

Re: Operatie Kissing?? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 12:07

Als ik goed geïnformeerd ben....
In Schalkwijk

It’s a little bug… Security! Can you get this bug? I don’t want anybody to step on it. Don’t kill it though… DON’T KILL IT!

Moed is voorwaarts vluchten

Eapy

Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Operatie Kissing?? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 12:48

Probeer het op forum Horse & Hound, brits forum met aardige & open mensen. In Engeland wordt het inderdaad gedaan.

Keep your hopes up high and your head down low
Extra 25-04-2000 — 16-09-2023. Wij, voor altijd.

beline1

Berichten: 131
Geregistreerd: 22-03-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-17 13:23

ThreeFingers schreef:
Als ik goed geïnformeerd ben....
In Schalkwijk


Welke dierenarts of kliniek?

beline1

Berichten: 131
Geregistreerd: 22-03-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-17 13:26

Eapy schreef:
Probeer het op forum Horse & Hound, brits forum met aardige & open mensen. In Engeland wordt het inderdaad gedaan.


We willen niet naar Engeland met hem, maar voor info is het misschien een idee (mijn Engels is niet zo goed).
Het liefst zoek ik mensen die in Nederland of België een operatie hebben laten doen.

Bedankt voor je berichtje.

Eapy

Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 13:54

beline1 schreef:
Eapy schreef:
Probeer het op forum Horse & Hound, brits forum met aardige & open mensen. In Engeland wordt het inderdaad gedaan.


We willen niet naar Engeland met hem, maar voor info is het misschien een idee (mijn Engels is niet zo goed).
Het liefst zoek ik mensen die in Nederland of België een operatie hebben laten doen.

Bedankt voor je berichtje.


Yes, zover was ik al hoor. Maar ik dacht dat voor het voor de informatie wel handig zou zijn, aangezien het een groot forum is. Als je alleen al op kissing spines operation zoekt kun je veel vinden.

Keep your hopes up high and your head down low
Extra 25-04-2000 — 16-09-2023. Wij, voor altijd.

Murthul

Berichten: 17063
Geregistreerd: 19-12-10
Woonplaats: Eilandje

Re: Operatie Kissing?? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 22:47

Ik heb je topic verplaatst van WikiZaken naar Medisch aangezien het daar beter thuishoort.

De Turtle.

maj0

Berichten: 6564
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Operatie Kissing?? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 22:53

Ik ga jou topic even door geven naar een vriendin welke zelf een ks paard heeft

Stukje voor stukje, beetje bij beetje, komt er een mooie foto tot stand.
http://www.marjoleinreekersfotografie.nl/

Tymone

Berichten: 899
Geregistreerd: 05-03-15
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Operatie Kissing?? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 22:56

Ik ben super benieuwd, wist niet dat je een paard hieraan zou kunnen laten opereren

Dropneus95

Berichten: 785
Geregistreerd: 17-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 23:11

beline1 schreef:
ThreeFingers schreef:
Als ik goed geïnformeerd ben....
In Schalkwijk


Welke dierenarts of kliniek?


Ik neem aan dat ze DAP Krommerijnstreek bedoelt. Toen ik zo'n 4 jaar geleden daar stage heb gelopen, werden veel operaties aan botten enzo door Hans Peeters gedaan, maar er zijn veel dierenartsen bij gekomen dus weet niet of hij dit doet.

~ Enjoy the little things, Carpe diem ~

Danjel

Berichten: 165
Geregistreerd: 15-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 23:23

In de kliniek in Haaksbergen, de Watermolen hebben ze dit ook gedaan met een paard van een goede kennis van ons. Ik weet niet of ze het nog doen, paard heeft de operatie toen goed doorstaan. Je zou eens contact met hen op kunnen nemen.
Wij hebben ook een paard met net geen KS en die heeft vorig jaar maart een Tildren infuus gehad en dmv goede training en een goede ostheopaat gaat het nu heel goed met haar.

xPenny
Berichten: 1715
Geregistreerd: 11-03-08

Re: Operatie Kissing?? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 00:12

Ik volg ook even.
Hier ook een met KS.

In België doen ze het sowieso, dat heb ik ook ooit eens ergens gelezen.


Maar wat moet ik me erbij voorstellen betreft het revalideren?
Uiteraard dat ze op boxrust moeten, maar mogen ze dan ook voorlopig niet meer bv van de grond eten? (Dus op hoofd hoogte blijven?).

Want veel paarden hebben KS, helaas had die van mij het al toen ik haar kocht.

Zo'n operatie aan een rug lijkt mij niet niks...

Amyd

Berichten: 393
Geregistreerd: 28-12-05
Woonplaats: Zeist

Re: Operatie Kissing?? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 06:42

Misschien ook eens bij equitom informeren, die zijn wel van de experimentele dingen, dus grote kans dat ze het daar wel doen.

ThreeFingers

Berichten: 4291
Geregistreerd: 30-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 10:25

Ik neem aan dat ze DAP Krommerijnstreek bedoelt. Toen ik zo'n 4 jaar geleden daar stage heb gelopen, werden veel operaties aan botten enzo door Hans Peeters gedaan, maar er zijn veel dierenartsen bij gekomen dus weet niet of hij dit doet.[/quote]

Klopt!

Ik weet helaas (nog) niet wie de operatie heeft gedaan.

It’s a little bug… Security! Can you get this bug? I don’t want anybody to step on it. Don’t kill it though… DON’T KILL IT!

Moed is voorwaarts vluchten

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 11:23

Omdat ik een tijd geleden ook voor zo'n probleem kwam te staan, heb ik de optie opereren ook opgezocht.
Via Bokt leerde ik toen een kliniek in Duitsland kennen die er ervaring mee heeft en kwa prijs ook niet zo raar zat.

Toch heb ik gekozen om het niet te doen. Bij die van mij zat de KS onder het zadel. Ik heb best een aantal dierenartsen gesproken over de optie opereren en er waren enkelen bij die de operatie zelfs "barbaars" noemden. Ik had zelf geen goed gevoel over de operatie en ergens heb ik er ook wel moeite mee om zo'n operatie te proberen simpelweg omdat ik dan op het paard zou willen zitten. Er zijn succesverhalen, maar er zijn zeer zeker ook faal-verhalen en wat heb je je paard dan aangedaan....?

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

beline1

Berichten: 131
Geregistreerd: 22-03-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-17 11:26

Tymone schreef:
Ik ben super benieuwd, wist niet dat je een paard hieraan zou kunnen laten opereren


Ze halen om en om een stukje weg zodat deze elkaar niet meer raken, dit is de Jip en Janneke uitleg van mij, maar het zal wel iets gecompliceerder zijn denk ik.
Ik zou het zo fijn vinden als het in Nederland ook geopereerd zou kunnen worden.
Maar wij hebben met ons paard het geluk dat hij voor de wagen en met longeren en werken aan de hand geen pijn heeft.
Alleen onder het zadel en dan met galopperen heeft hij pijn, maar nu we het weten en hem meer lang laag en zo veel mogelijk in de ontspanning over zijn rug laten lopen gaat het goed.
Af en toe heeft hij een dag dat hij bokt en naar onze dochter (14) haar been trapt, maar dan heeft hij last van zijn rug (hij speelt in de kudde ook best ruig, 35 ruinen en altijd iemand om te spelen.)

Xritt
Berichten: 600
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 11:28

Hoihoi,

Mijn paard is begin dit jaar geopereerd aan haar rug. Zij had vast gelegen toen ze koliek heeft gehad. Daardoor had ze een breukje in haar doornuitsteeksel. De operatie die mijn paard heeft gehad, is hetzelfde als die ze bij ks paarden uitvoeren.
Ik wilde toevallig zelf een topic openen over mijn ervaring. Ik had mijn verhaal al in Word getypt. Ik moest er echt stukken uithalen want het werd wel erruug lang. Ik merkte zelf ook dat er weinig mensen zijn die ervaring met de operatie hebben. Zelfs dierenartsen uit de buurt wisten me geen info te geven. Ik vond het mede daardoor een super lastige keuzen. Wel, niet opereren........ Vandaar dat ik een topic wilde openen.
Conclusie, ik heb het wel gedaan en ik heb er geen spijt van. Het vraagt enorm veel tijd en het was niet altijd makkelijk. Voor ons was het het waard.

Ik zet vanmiddag of vanavond mijn topic online. Dan kan je het hele verhaal, uuuhh boekwerk :D lezen. Ik hoop dat je er wijzer door wordt. Ik wilde in het topic eerlijk en hopelijk neutraal mijn verhaal doen. Met de positieve kanten maar ook de negatieve.
Je mag me uiteraard altijd een berichtje sturen met vragen.

beline1

Berichten: 131
Geregistreerd: 22-03-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-17 11:33

Dees schreef:
Omdat ik een tijd geleden ook voor zo'n probleem kwam te staan, heb ik de optie opereren ook opgezocht.
Via Bokt leerde ik toen een kliniek in Duitsland kennen die er ervaring mee heeft en kwa prijs ook niet zo raar zat.

Toch heb ik gekozen om het niet te doen. Bij die van mij zat de KS onder het zadel. Ik heb best een aantal dierenartsen gesproken over de optie opereren en er waren enkelen bij die de operatie zelfs "barbaars" noemden. Ik had zelf geen goed gevoel over de operatie en ergens heb ik er ook wel moeite mee om zo'n operatie te proberen simpelweg omdat ik dan op het paard zou willen zitten. Er zijn succesverhalen, maar er zijn zeer zeker ook faal-verhalen en wat heb je je paard dan aangedaan....?


Daarom willen wij graag meer info, want wij houden heel veel van hem en hebben hem gekocht met het idee dat hij bij ons tot zijn einde zou blijven.
Hij loopt bij ons ook voor de wagen en vindt dit geweldig, dus als hij niet meer onder het zadel zou kunnen dan wordt hij fulltime menpaard.

beline1

Berichten: 131
Geregistreerd: 22-03-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-17 11:37

ThreeFingers schreef:
Ik neem aan dat ze DAP Krommerijnstreek bedoelt. Toen ik zo'n 4 jaar geleden daar stage heb gelopen, werden veel operaties aan botten enzo door Hans Peeters gedaan, maar er zijn veel dierenartsen bij gekomen dus weet niet of hij dit doet.


Klopt!

Ik weet helaas (nog) niet wie de operatie heeft gedaan.[/quote]

Ik (topic starter) heb deze DAP gisteren gebeld en daar doen ze het niet.

beline1

Berichten: 131
Geregistreerd: 22-03-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-17 14:14

Eapy schreef:
Probeer het op forum Horse & Hound, brits forum met aardige & open mensen. In Engeland wordt het inderdaad gedaan.


Dit gevonden:
https://www.facebook.com/ardenehousehor ... 510097455/

Dit is een film over een ingreep in Engeland. We gaan op zoek naar een plek in NL waar dit wordt gedaan...

Sizzle

Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 14:17

Wordt het in Duitsland nog niet gedaan?
Waar de NL stamboeken meer bezig waren net OCD werd er in duitsland meer onderzocht op het gebied van KS.
Ik kan me voorstellen dat die daar dus iets verder mee zijn.

Edit: hier blijkbaar http://www.sport-horse-vet.de
Inmiddels vast nog wel op meer plaatsen.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 06-08-17 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Freddydeshet en 22 bezoekers