Rijd ik te 'streng'?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faylan
Berichten: 25
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 15:45

Ik zie n ruiter die het zacht zijn inhet lichaam zelf niet aan kan bieden aan het paard. Als jij het paard wilt verfraaien in zijn beweging mag je hem niet hinderen, dan moet je het er makkelijk uit laten zien niets doen om het paard binnen zijn mogelijkheden in alle vrijheid te laten bewegen. Veel werk dus nog aan de winkel! Ik hoopdat je iemand kunt vinden die je fdaarbij wilt / kan helpen. Deze wijze v rijden is voor het paard op zijn minst onaangenaam en zeker niet licht. Vergeet niet dat een paard een vlieg op zijn velvoelt landen en daar feilloos en vliegensvlug op kan reageren: wees ahw die vlieg

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 20:19

Stocki schreef:
Je moet flexibel zijn, mee naar voren of naar achteren kunnen zitten, meebewegen.

Je geeft zelf de definitie van een onafhankelijke zit :)

Als ik lees dat je paard in vrij bewegen ook niet fijn, soepel en lekker door z'n lijf kan bewegen én je aangeeft dat ie uitslaat op spoor en gaan rennen van zweep én heeft rondgehobbeld met toeristen... Wat doet dat paard z'n best voor je! Maar z'n lijf maakt het er momenteel niet veel makkelijker op. Heb je een fysiotherapeut of osteopaat in de buurt de je paard een (paar) keer kan behandelen? Een los lijf is zoveel makkelijker te rijden :j Grote kans dat hij momenteel helemaal niet zo voorwaarts kán, omdat hij her en der vast zit in z'n lijf.

Ik vind overigens dat je erg goed omgaat met alle commentaar hier, TS!

Stocki

Berichten: 71
Geregistreerd: 15-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 20:43

Hilary schreef:
Stocki schreef:
Je moet flexibel zijn, mee naar voren of naar achteren kunnen zitten, meebewegen.

Heb je een fysiotherapeut of osteopaat in de buurt de je paard een (paar) keer kan behandelen? Een los lijf is zoveel makkelijker te rijden :j Grote kans dat hij momenteel helemaal niet zo voorwaarts kán, omdat hij her en der vast zit in z'n lijf.

Ik vind overigens dat je erg goed omgaat met alle commentaar hier, TS!


Dank voor de bemoedigende woorden. Dat is fijn. Vind ik overigens ook, dat hij heel erg zijn best doet, juist daarom wil ik hem persé eerlijk rijden. En nee, een osteopaat hebben niet in de buurt. Niet eens een fatsoenlijke dierenarts met verstand van paarden. Ik heb vanmiddag met de instructrice gesproken. Zij vind het allemaal best meevallen, maar mijn hand moet vriendelijker. Dat hij op de voorhand loopt, en niet ruim gaat van achteren, is volgens haar puur gebrek aan kracht. Hij kan ook niet langzaam galopperen, niet gaan zitten (niet eens een beetje). Ook dat is voor een paard met zijn bouw veel moeilijker, want hij heeft nu eenmaal een zeer zware voorkant. Maar volgens haar komt het allemaal best goed met ons...;-)

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Rijd ik te 'streng'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 21:05

Dat gecontroleerd galopperen heeft bij mijn paard ook tot haar 5e jaar geduurd hoor, dat komt wel goed met de juiste training en wat tijd.

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 21:06

TS, je doet het zo slecht nog niet hoor! Je zit rechtop en probeert heel erg met je paard mee te gaan maar doet teveel. Feitelijk beweeg jij voor hem. Erg leuk paard overigens!!

Wat mij altijd heel erg helpt als ik zelf de onafhankelijke zit een beetje kwijtraak is om iemand even met de longeerlijn te laten helpen. Zelf in stap mijn ogen dicht en met beugels uit me helmaal mee te laten nemen in de beweging. Dat je weer helemaal voelt wat je paard aan het doen is en je hem ook echt naar links en naar rechts voelt bewegen. Je zakt er als het ware helemaal omheen.

De gouden tip voor mijzelf: less is more. En ik heb zo'n merrie. Hoe stiller en meegaander ik zit, hoe meer zij gaat bewegen. Vooral niet tegenwerken maar ook niet teveel willen doen.

Dan moet je even door dat punt heen dat je paard dat ook snapt. En dat gaat prima aan de longe in stap. Je paard zal ook zelf steeds losser worden! In draf doe ik het volgende, ook om hem actiever op het achterbeen te krijgen en de aan krachttraining te doen: Aandraven aam het begin van de lange zijde. De eerste pasjes voelen vaak goed en in balans omdat hij dan nog aan het optrekken is. Vaak na vier passen worden ze lang en op de voorhand. Probeer vooral aan de voorkant niets te doen en meer met je zit te werken. Dus aandraven zonder grote hulp, bijvoorbeeld op je stem en zit. Dat hebben ze zo door! En na drie actieve passen weer in stap. En dan halthouden. Van daaruit weer naar voren en herhalen. Alle voorwaartse beweging stimuleren en vooral niet tegenwerken. Terugnemen voordat hij op de voorhand gaat, maak er een spelletje van. Steeds sneller opvolgen van halthouden naar draf en weer terug. Dan een paar pasjes naar achteren en weer voorwaarts in draf. Daar bouw je kracht van achteren mee op! En voor jezelf vooral niet teveel doen. Laat je meevoeren en probeer je in te denken dat er vlak achter je navel in je buik een plankje ligt met een balletje erop. Die moet blijven liggen en daar ligt ook je zwaartepunt.

Ik heb het nu natuurlijk over een proces wat echt wel eventjes duurt hè, afhankelijk van je paard en hoe snel hij het doorheeft. Zoveel mogelijk rechtuit en correcte bochten maken in de hoeken. Dus rechtop de bocht door als het ware.

Je zult ook merken dat je paard dan vanzelf aan de teugel komt! Van drie stapjes uitbreiden naar 4, naar 5 enz. Telkens op het hoogtepunt terug naar stap en halt. Uiteindelijk kun je het steeds langer volhouden en gaat er een heel rondje goed. En dan twee rondjes... enz!

Het heeft mij en mijn overbouwde paard die altijd op de kop liep en zwaar van voren was enorm geholpen! Want bij die paarden helpt terugrijden en opvangen aan de voorkant niet. Ik denk dat je een fijne instructrice hebt en dat ze je goed kan helpen!
Laatst bijgewerkt door Willemina_L op 03-08-17 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Tango1979

Berichten: 2526
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 21:10

Ik heb in het verleden een halve draver gereden en beheerst galopperen heeft mij minstens 2/3 jaar geduurd. Als je de bouw tegen je hebt duurt het gewoon veel langer. Heb nu een zeer goed gebouwde KWPNer en die kon op z'n 4e net onder t zadel al zitten en n volte 10m galopperen. Met z'n 175 hoog best knap

Ik ben benieuwd naar n nieuw filmpje over n tijdje want je gaat denk ik echt sprongen maken. Klinkt als n fijne eerlijke instructrice en jij hebt de goede instelling

Stocki

Berichten: 71
Geregistreerd: 15-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 21:53

Iemand geïnteresseerd in wat we verder zoal doen, behalve duwen en trekken ;-) ?
Ik zet zo een filmpje op you tube van een galopje tijdens een buitenrit. Lekker fris was ie, helaas kon ik hem niet echt laten rennen op dit terrein....toen was hij overigens nog niet van mij -- en ik ben inmiddels een paar kilootjes lichter, hihi.
Da's dan wel weer het voordeel van te hard werken op je paard ;-)
Laatst bijgewerkt door Stocki op 03-08-17 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Stocki

Berichten: 71
Geregistreerd: 15-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 22:08

https://youtu.be/b6D953J6c_s

Ter info: mijn filmpjes zijn sinds gisterochtend 1800x bekeken. Ieder filmpje!!!
Nog eeen keer kijken aub, dan melden zich beslist adverteerders en kan ik een dure instructeur/osteopaat betalen, hihi. (Dit is een grapje, voor de mensen die zichzelf en anderen erg serieus nemen...)
Laatst bijgewerkt door Stocki op 03-08-17 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Silly1972

Berichten: 14775
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Rijd ik te 'streng'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 22:11

Ohh dus er is weleen osteopaat in de buurt?
Dan zou ik die toch echt eerst laten kijken.
Paarden kosten nou eenmaal geld

Stocki

Berichten: 71
Geregistreerd: 15-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 22:14

Silly1972 schreef:
Ohh dus er is weleen osteopaat in de buurt?
Dan zou ik die toch echt eerst laten kijken.
Paarden kosten nou eenmaal geld


Nee, die is er niet binnen een straal van 150 km. Maar met geld is alles te koop natuurlijk. Het was een Grapje hè....

Silly1972

Berichten: 14775
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Rijd ik te 'streng'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 22:15

Snap ik, maar mijn opmerking niet.

Joltsje

Berichten: 9024
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Rijd ik te 'streng'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 22:39

Lieve TS.

ik zie vooral een ruiter die erg haar best doet en een knap paardje.
in je laatste filmpje zie ik wel een ander paard dan de eerdere filmpjes in de piste.

is het een idee op buitenrit de dressuur / gymnastische oefeningen te doen. je hebt er dan qua tempo gewoon veel minder werk van, waardoor je makkelijker kan zitten en dan oefeningen kunt vragen.
in de andere filmpjes viel het been geven mij ook erg op. dat heb je dan al niet.

succes!

Anoniem

Re: Rijd ik te 'streng'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 23:00

ik zie je helaas wel nog steeds 'zagen' op het laatst. let daar op!

fijn dat er plezier is en jullie er beide blij uitzien op het filmpje!

Stocki

Berichten: 71
Geregistreerd: 15-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 23:02

pimaude schreef:
ik zie je helaas wel nog steeds 'zagen' op het laatst. let daar op!

fijn dat er plezier is en jullie er beide blij uitzien op het filmpje!
Laatst bijgewerkt door Stocki op 03-08-17 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Stocki

Berichten: 71
Geregistreerd: 15-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 23:05

pimaude schreef:
ik zie je helaas wel nog steeds 'zagen' op het laatst. let daar op!

fijn dat er plezier is en jullie er beide blij uitzien op het filmpje!


Ja. Ik rijd met een zacht bitje en hij was superfris. Dan is het soms niet anders. Het is geen hoogopgeleid dressuurpaard dat stil staat op een pinkbeweging. Het alternatief is laten doorrennen tot hij thuis is. Hij werd tot voor kort met gebroken pelham gereden buiten...dat zegt genoeg. Overigens niet door mij!!
Laatst bijgewerkt door Stocki op 03-08-17 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 23:11

Ik weet niet of er in jouw buurt Centered Riding lessen gegeven worden, maar dat zou ik je echt aan willen raden. Je leert dan te rijden zonder spanning en zonder vast te zetten. Er hoort een lijn getrokken te kunnen worden van je schouder - heup - hiel. Je zit bij jou dat je benen ver voor je schouder liggen. Met centered riding lessen kan er aandacht besteed worden aan een correcte houding. Je been mag veel verder naar achteren komen te liggen.

Enkele andere tips: maak je ellebogen zwaar, verplaats je ademhaling naar je rug, en probeer je paard van je weg te denken. Ook met je handen, in plaats van je handen steeds naar je toe te nemen, 'duw' je ze als het ware inclusief je paard van je af, zonder je teugels helemaal los te gooien.
Een leuke oefening voor jou is ook: lichtrijden met 2x blijven staan. Dus: staan, zit, staan staan, zit, staan staan, zit, staan staan, zit.
Je ziet nu dat je achter blijft in de beweging en daardoor uit balans bent. Met deze oefening kun je je balans wat trainen.

Anoniem

Re: Rijd ik te 'streng'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 23:16

woooow stocki rustig rustig. nu maak je een gemene opmerking in mij los: eerst de haflinger opfokken en dan binnen 1 tel stilstaan? niet eerlijk!

Stocki

Berichten: 71
Geregistreerd: 15-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 23:18

Afbeelding
Hm. Benen ver voor mijn schouder?
Ik zie dat niet, maar kan me uiteraard vergissen!

Verder heb je gelijk wat balans betreft. Leuke tip ook!

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 23:19

Beste TS. Je hebt een leuke Haflinger en wat woon je in een schitterende omgeving.

In je laatste filmpje zie ik een Haflinger die veel meer voorwaarts is als in de bak maar ik vind je manier van rijden echt niet sympathiek voor je paard. Vooral die constante teugelinwerking. Soms bij zagen af. Wellicht een idee om meer met je zit te gaan werken in de overgangen zonder direct zwaar in te werken met de teugels.
De overgang van draf naar stap/halt bijv. maak je eerst lang en probeer met je zit eerst het paard naar een langzamere gang te krijgen, desnoods met stemhulp erbij en daarna pas de teugelhulp. Ik krijg bij het laatste filmpje nog steeds het idee dat je Haflinger op "5 benen" loopt. Dat houd in dat hij veel te veel op de mond leunt en te weinig op eigen 4 benen loopt.
Is het misschien een idee om je beugels 's 1 gaatje langer te maken waardoor je wat makkelijk in het zadel kunt gaan zitten en meer met de zit kunt inwerken? Het is maar een idee hoor.
Ik snap de redenering wel dat je te streng rijd. Zo vind ik het er wel uitzien maar ik vermoed dat het er ingeslopen is en je het vast niet bewust doet. Met begeleiding van een goede instructeur/instructrice zul je ongetwijfeld een eind verder kunnen komen zodat je vooral met een vriendelijker hand gaat rijden.
Als je dat laatste wat beter voor elkaar hebt moet je er niet gek van opkijken dat je Haf zich veel losser door zijn lijf gaat bewegen. Succes!

Stocki

Berichten: 71
Geregistreerd: 15-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 23:23

pimaude schreef:
woooow stocki rustig rustig. nu maak je een gemene opmerking in mij los: eerst de haflinger opfokken en dan binnen 1 tel stilstaan? niet eerlijk!


Opfokken?
In de eerste plaats is er geen sprake van opfokken. Hij galoppeert op eigen initiatief zeer voorwaarts. Als je goed kijkt, zie je dat ik hem zelfs moet inhouden. Ik neem hem terug in draf, al heel wat meters. Dan in stap. En omdat hij niet reageert, moet de rem er even op. So be it. Ik rij niet op de letter buiten.

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 23:24

Ik zeg maar 1 ding: doet pijn aan mn ogen (sorry). Ik vind t eerst filmpje nog t minst erg. Daar loopt de pony nog een beetje....

Biebz

Berichten: 5499
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 23:25

Stocki schreef:
pimaude schreef:
ik zie je helaas wel nog steeds 'zagen' op het laatst. let daar op!

fijn dat er plezier is en jullie er beide blij uitzien op het filmpje!


Ja. Ik rijd met een zacht bitje en hij was superfris. Dan is het soms niet anders. Het is geen hoogopgeleid dressuurpaard dat stil staat op een pinkbeweging. Het alternatief is laten doorrennen tot hij thuis is. Hij werd tot voor kort met gebroken pelham gereden buiten...dat zegt genoeg. Overigens niet door mij!!


Dus ga je maar zagen?
Waarom zaag je dan ook in de bak?
Zagen mag nooit een oplossing zijn.

Sorry TS. Ik vond je de eerst paar berichten nog super reageren.
Maar de laatste paar.. mensen bedoelen het goed en jij speelt er gelijk fel op in..

Biebz

Berichten: 5499
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 23:30

Stocki schreef:
[ [url=m/tBTvnX.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hm. Benen ver voor mijn schouder?
Ik zie dat niet, maar kan me uiteraard vergissen!

Verder heb je gelijk wat balans betreft. Leuke tip ook!


En dit is maar net wanneer je het filmpje pauzeert natuurlijk! Als jij je benen erin hebt dan steken ze niet zo naar voren.



Afbeelding

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Rijd ik te 'streng'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 23:32

Superfris? Rennen? Kan me echt niet voorstellen dat deze pony dat doet; hij gaat nog net niet achteruit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 23:32

als een pony iets leuk vind en je hem daarin volgt noem ik dat opfokken. ik weet geen andere woordkeuze: meegaan in zijn blije bui.

je draaft. dan geef je een ophouding. dan pas ga je doorzitten en volgt er vrijwel direct een flinke sneer aan de teugels. dat zie ik, en dat wou ik graag even benoemen.

ik vind het jammer hoe je reageert, en voel me op mijn teentjes getrapt. ik wens je veel plezier en wijsheid toe.