paard leren benen niet te laten hangen bij springen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Stocki

Berichten: 71
Geregistreerd: 15-07-17

paard leren benen niet te laten hangen bij springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-17 19:48

Sinds kort heb ik een 17-jarige Haflinger, een echte lieverd.
Er is nooit veel mee gedaan, behalve trektochten met toeristen in de bergen maken.
Ik doe veelzijdig werk met hem: dressuur, longeren, buitenritjes, grondwerk...
Vandaag heb ik balkjes met hem gelopen, en daar werd hij heel actief van, hoewel hij eigenlijk eerder wat aan de luie kant is. Het lijkt mij dus, dat hij het leuk vindt. En dat is mooi :-).

Het enige is, dat hij zijn benen vaak niet optilt, omdat hij weet dat die balkjes toch wel opzij gaan. Er is ooit wel eens me hem gesprongen, maar hij is te beroerd om zijn benen op te tillen. Hij kan het wel hoor, want voordat ik hem had, sprong hij nog in totale paniek over het hek van de rijbaan. Tijdens een buitenritje springt hij ook wel over een boomstammetje.
Mijn vraag is nu: Hebben jullie tips, om hem op een paardvriendelijke manier duidelijk te maken, dat het leuk zou zijn als hij zijn benen wat zou optillen?
Ik ben zelf helemaal niet zo'n springer (vroeger als kind wel), maar hij werd dus zo enthousiast van het balkjes draven, dat ik denk, dat hij een beetje springen best leuk gaat vinden, af en toe. En ik misschien ook wel (met mijn prachtige, diepzittende dressuurzadel, hihi).


Kris

Berichten: 10098
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: NYMEGEN

Re: paard leren benen niet te laten hangen bij springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 18:41

Als het een balkentikker is, dan blijft hij dat. Op een paardvriendelijke manier zoiets afleren kan niet helaas. Als hij zo slim is en weet dat het toch wel aan de kant gaat, dan is daar niks aan te veranderen. Sommige paarden zijn nu eenmaal iets minder voorzichtig dan andere.


studentje_24
Berichten: 16
Geregistreerd: 02-08-17

Re: paard leren benen niet te laten hangen bij springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 13:41

Je kan proberen voor de sprong iets meer te activeren maar verder eens met bovenstaand bericht :)

pol013

Berichten: 8964
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: paard leren benen niet te laten hangen bij springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 13:44

Helemaal veranderen zul je dit niet zo snel. Maar meer gesloten naar de sprong toe rijden en dichterbij de hindernis plaatsen kan wel helpen om ze minder vlak te laten springen.
En de hindernissen meer body geven kan ook helpen.

Hoe massiever de hindernis hoe beter mijn paard er van af blijft.

MariekeS_

Berichten: 4699
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 13:45

Sommige paarden tillen ook hun benen pas goed op als er een serieuzere sprong staat.

Met balkjes kan je eens spelen met de afstanden.
best dat als je ze net op een andere afstand legt, hij ze niet meer aantikt. Balkjes aantikken is toch vaak een kwestie van net niet lekker uitkomen.


TROY (2019) & LAYS (2014)

c_alsemgeest

Berichten: 20569
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: paard leren benen niet te laten hangen bij springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 13:49

De mijne deed dit... benen hangen of recht naar voren steken :+ Tel daarbij 0,0 respect voor hout op en je had hele vermakelijke taferelen met springen :')
Op een gegeven moment kon ik zelf beter schakelen en meer sluiten voor de sprong waardoor hij ronder bleef, en toen trok hij zijn pootjes ook opeens mooi in.
Hij kwam namelijk nooit mooi uit, sprong vooral op "god zegen de greep" met zijn ogen dicht... vaak een hele galop sprong te vroeg, als een vliegend hert :') toen ik zelf beter leerde springen, tellen en inschatten ging hij het ook veel beter doen. En kon ik hem meer begeleiden en laten wachten.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 bezoekers