een kitten bij onze kater, wie denkt mee?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

een kitten bij onze kater, wie denkt mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-17 15:29

Ik had een heel stuk getiept maar ergens is het misgegaan. Nieuwe poging.

Inmiddels zijn we een aantal weken verder en we hebben vanmorgen onze Ragdoll kitten Gijs opgehaald van nu 13 weken. Meteen heb ik eigenlijk al vragen...

We hebben de kitten (Gijs) geïntroduceerd bij Sam (de net 4-jarige kater die we al hadden). Eigenlijk loopt het wat anders dan verwacht.
Gijs is heel dapper en onderzoekend, hij bekijkt alles en gaat echt op ontdekkingstocht. Speelt en reageert positief op ons, bv spinnen bij aanraken e.d.. Hij moet uiteraard nog erg wennen aan alle geluiden en alles is nu anders voor hem, maar so far so good. Hij is ook matig geïnteresseerd in Sam, maar Sam wil niet veel van hem weten.
Sam vindt hem wel interessant, hij houdt hem in de gaten maar dut daarbij ook gewoon weg. Maar hij is duidelijk minder territoriaal of dapper dan we dachten. Het enige wat dus naast het in de gaten houden gebeurd is dat als Gijs te dicht in de buurt van Sam komt, Sam begint te blazen en soms zo'n inwendig brom/grom geluid maakt, oortjes zijn licht naar beneden en voren gevouwen hierbij. Hij haalt niet uit, valt niet aan. Wel krabbelt hij juist wat weg op zijn ligplek of verplaatst zich naar de keuken of naar een plekje achter de tafel en gaat dan verder met het in de gaten houden van Gijs.

Gijs druipt af als Sam tegen hem blaast/gromt maar gaat dan gewoon verder met ontdekken en spelen.

We hebben nu 3 dagen de feliway in het stopcontact, we hebben het vaste kleedje van Sam gebruikt in de transportbox zodat Gijs hem alvast kon ruiken. We hebben een nestkleedje meegekregen voor Gijs die in zijn mandje ligt (heeft hij ook al in liggen slapen even). Meerdere bakjes eten en drinken. We halen ze veel aan en proberen zo extra hun geuren uit te wisselen. Spelen met ze...

Als Sam blaast/gromt tegen Gijs moeten we dan ingrijpen of gewoon laten gaan?
Kunnen we meer doen om het accepteren te voorspoedigen of moeten we juist wat minder doen en het hun meer uit laten zoeken?
We willen voorkomen dat Sam zich te veel terug gaat trekken, hij wil nu wel eens in de keuken gaan liggen ipv woonkamer, dat doet hij normaal nooit en is eigenlijk altijd bij ons. Kan ik hem dan gewoon terughalen of heen laten doen?
In de nacht waren onze katers altijd samen, kan ik vannacht Sam en Gijs bij elkaar laten of is dat onverstandig en kan ik ze de eerste tijd 's nachts beter gescheiden houden van elkaar dmv een gaasdeur? Dan kunnen ze elkaar wel zien/ruiken/horen maar niet pakken of nazitten. Mijn man zegt dat als Sam allang zou hebben aangevallen als hij dat nodig vond en dat het dus best goed gaat tot nu toe, zelf weet ik dat niet goed. Ik mis dat extra zintuig voor kattengedrag....

Dag lieve Dreamer, mijn gouden mannetje [o]


gaby12
Berichten: 1475
Geregistreerd: 03-10-06

Re: een kitten bij onze kater, wie denkt mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 17:41

Klinkt al heel erg goed lekker samen laten en lekker hun gang laten gaan, brommen en blazen hoort er bij.
Samen eten op gepaste afstand en samen spelen met b.v. een speelhengel brengt hun dichterbij elkaar.
Zeker niet van elkaar scheiden dan begint telkens de introductie opnieuw, geef ze de tijd dit kan wel een paar weken duren of veel korter.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: een kitten bij onze kater, wie denkt mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 06:32

Hier recent ook een kitten bij onze 1 jarige kater.
Dat zware brommen etc was hier ook.

Op dag 3 ging het veel beter. Dat zei de fokster al en het klopte.

Mijn vriend heeft de eerste nacht bij de 2 geslapen :=

Maa het blazen en brommen begon het tikken.
Beetje verstoppen voor elkaar en de dag erna flink hardhandig spelen. Ik schrok daar wel een beetje van maar nu gaat het goed.
Geef het de tijd!

Héb je 2 kattenbakken?

I could stay awake just to hear you breathing. Watch you smile while you are sleeping. While you're far away and dreaming

Holypope, goodbye my friend..

MerleSimone

Berichten: 5726
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: een kitten bij onze kater, wie denkt mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 06:42

Klinkt voor mij (als 'leek') best oke hoor! Voor Sam is het natuurlijk even gek dat er een andere kat rondloopt maar hij vind het duidelijk niet vervelend, laat alleen even merken dat hij ontzag wil :j
Ben benieuwd naar foto's nu natuurlijk!

Alex B+10 -> L1+17 -> L2+22 -> M1+10! <3
Volg ons op INSTAGRAM: @alex.the.kwpn
[ITP] Alex in de sneeuw!

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Re: een kitten bij onze kater, wie denkt mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-17 10:15

Nou, we hebben ze vannacht alleen gelaten en het positieve is dat ze allebei nog leven.
Sam is wel bozer lijkt...hij mauwt meer en blaast en gromt naar Gijs. Ook trekt hij zich steeds terug in de keuken en dat vind ik wel jammer. Volgens de fokster is hij "beledigd"....

Gijs s erg leuk en heel speels, heel ondernemend. Respecteert de waarschuwingen van Sam, maar stond vanmorgen ook een keer met een flink bolle rug tegenover de blazende Sam.

Ze eten heel slecht, allebei. Zal wel door de spanning/stress komen. Zo had Sam vanmorgen ook gekotst. Doet hij wel vaker.

Ik heb wel twee kattenbakken, maar heb er 1 staan die ze delen. Ze zijn er allebei al gewon op geweest in ieder geval. Moet ik er dan alsnog een tweede bijzetten?
Voer en water staat op 2 plekken, aar daar talen ze dus allebei even niet naar.

Dag lieve Dreamer, mijn gouden mannetje [o]

SpeechLess

Berichten: 2325
Geregistreerd: 09-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 10:46

Ik zou zeker de tweede bak neerzetten, zou voor Sam wel fijner kunnen zijn :j Het is voor beiden natuurlijk flink wennen, maar het klinkt gelukkig niet heel slecht tot nu toe. Ik zou proberen Sam wat extra aandacht te geven, want zo'n speelse kitten krijgt natuurlijk snel meer aandacht. Misschien ook in de keuken zitten bij hem bijvoorbeeld. Maar daarin moet je ook even kijken wat hij fijn lijkt te vinden.

Be the change you wish to see in the world.

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Re: een kitten bij onze kater, wie denkt mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-17 10:57

Sam krijgt zeker extra aandacht, we knuffelen ze allebei veel (we zijn dan ook met twee volwassenen en 2 kinderen, dus handen genoeg). Net een hele knuffelsessie met Sam gehad op een plek die hij veilig leek te vinden en dan spint hij en geeft continu kopjes. Komt Gijs in de buurt blaast en gromt hij, daarna is hij weer snel rustig.
Net is Sam in de krabpaal gaan liggen en speelt met zijn favoriete speeltje, natuurlijk wordt die kleine wel in de gaten gehouden. Het is niet de bedoeling dat Gijs (kitten) in de krabpaal komt, hij probeert het wel en hij komt tot het tweede plankje, maar dat is voor Sam duidelijk de grens.

Dag lieve Dreamer, mijn gouden mannetje [o]

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: een kitten bij onze kater, wie denkt mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 13:41

Dat was hier precies zo! Blazen, hoge ruggen, diepe keelgeluiden.. kitten mocht niet in ZIJN paal..

Ik heb wel een 2e kattenbak neergezet. Ik wil er uiteindelijk wel weer heel graag 1, ze delen nu, maar spelen inmiddels ook samen, de grootste wast de kleine, ze hebben elkaar geheel geaccepteerd zo lijkt het. Maar goed, wij zijn 2 weken voor op jullie.

Ik heb wel veel met hun samen gespeeld, met zo'n veer op steel vooral veel met hun samen gespeeld, het kitten volgde de stok wel en zo gedurende de dagen steeds iets dichterbij elkaar laten spelen.

Bij te veel 'vechten/stoeien waarbij het kitten even piepte' haalde ik ze wel uit elkaar..
Nu doet ie dat nog wel maar dan stopt de grote over het algemeen.

I could stay awake just to hear you breathing. Watch you smile while you are sleeping. While you're far away and dreaming

Holypope, goodbye my friend..

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: een kitten bij onze kater, wie denkt mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 13:50

Ik zou ze eigenlijk apart houden s'nachts voor een tijdje zodat ze ook even op hun gemak kunnen zijn.

Zolang ze elkaars waarschuwignen respecteren niet uit elkaar halen.

Ook een 2de kattenbak is aan te raden.

Unseen

Berichten: 7297
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Drenthe

Re: een kitten bij onze kater, wie denkt mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 14:03

Gaat al best goed zo te horen hoor. Niet uit elkaar halen, ook niet 's nachts. Zoals eerder hier gezegd begint de introductie dan iedere ochtend weer opnieuw. Zet in het begin twee voerbakjes neer, aan beide kanten van de kamer een, dan kunnen ze sowieso eten als ze niet bij elkaar in de buurt willen/durven komen. Ook zeker 2 kattenbakken, ook al gebruiken ze allebei dezelfde.
Ik vind dat je het super goed doet, met beide spelen en beide aandacht geven!

Onze oudste (toen een jaar oud) vond zijn jongere broertje in het begin ook een indringer, joeg hem weg van het voer en het waterbakje, joeg hem telkens onder de bank en oh wee als hij daar onderuit durfde te komen. In de nachten sliep de baby onder de bank en de oudste boven op de kast. We moesten de baby een paar keer per dag naar de kattenbak brengen omdat de oudste het niet toe liet dat de baby onder de bank vandaan kwam en door de kamer liep. Onze oudste was de eerste dag ook vooral heel verbaasd en nieuwsgierig, de tweede dag inderdaad ook bozer. Want het drukke pluis 'ding' was nog niet weg :')
Als het te hard ging, spraken we de oudste even toe en lieten het daarbij. Ze moeten het toch zelf samen uitzoeken en de baby was gelukkig wel een baasje en kon toen ook al de oudste flink uitdagen. Heeft een weekje geduurd, daarna was het voorbij. Nu zijn ze onafscheidelijk, slapen samen, eten samen, wassen elkaar, stoeien.

Geef het tijd, het komt echt goed. Juist twee katertjes klikken vaak wel samen.

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-17 14:05

IMJ schreef:
Dat was hier precies zo! Blazen, hoge ruggen, diepe keelgeluiden.. kitten mocht niet in ZIJN paal..

Ik heb wel een 2e kattenbak neergezet. Ik wil er uiteindelijk wel weer heel graag 1, ze delen nu, maar spelen inmiddels ook samen, de grootste wast de kleine, ze hebben elkaar geheel geaccepteerd zo lijkt het. Maar goed, wij zijn 2 weken voor op jullie.

Ik heb wel veel met hun samen gespeeld, met zo'n veer op steel vooral veel met hun samen gespeeld, het kitten volgde de stok wel en zo gedurende de dagen steeds iets dichterbij elkaar laten spelen.

Bij te veel 'vechten/stoeien waarbij het kitten even piepte' haalde ik ze wel uit elkaar..
Nu doet ie dat nog wel maar dan stopt de grote over het algemeen.


Dat klinkt hoopvol, ik hoop dat dat hier ook zo gaat zijn over een tijd...maar ben al blij als ze elkaars aanwezigheid accepteren en er geen blazen of grommen meer is. Dat samen spelen proberen we ook, maar Sam kan dan ineens niet meer focussen op het speeltje en gaat focussen op Gijs...dus dat gaat nog niet zoals we het graag zouden willen zien.

Dag lieve Dreamer, mijn gouden mannetje [o]

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Re: een kitten bij onze kater, wie denkt mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-17 14:12

@Unseen, bedankt voor je post, klinkt goed! Ik heb ook zeker goede hoop.

Ik ga ze inderdaad liever niet scheiden 's nachts ivm dat opnieuw introduceren. Gezien het energieniveau vandaag is er vannacht zeker geslapen. Ook nu ligt Sam bovenin de krabpaal al een hele tijd te slapen in diepe rust. Gijs slaapt sinds net op de stoel, nu ook in diepe rust. Dus overdag nemen ze ook echt wel hun rust/negeer-momenten.

Enige is dat ze nog niet zo best eten. Gijs eet wat natvoer (schrokt dat naar binnen) en wat brokjes, Sam heb ik wat brokjes zien eten maar niet veel en hij is wat onrustig bij het eten, alsof hij Gijs in de gaten moet blijven houden terwijl Gijs dan door ons in de woonkamer wordt gehouden zodat Sam rustig in de keuken kan eten....toch gunt hij zichzelf niet de rust om te eten.

Er staan 2 bakjes voer en 2 bakjes water, 1 set in de keuken en 1 in de woonkamer.

Dag lieve Dreamer, mijn gouden mannetje [o]

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Re: een kitten bij onze kater, wie denkt mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-17 14:16

Oja, foto's kan ik zeker regelen:


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dag lieve Dreamer, mijn gouden mannetje [o]


IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 14:21

Unseen schreef:
joeg hem telkens onder de bank en oh wee als hij daar onderuit durfde te komen. In de nachten sliep de baby onder de bank en de oudste boven op de kast. We moesten de baby een paar keer per dag naar de kattenbak brengen omdat de oudste het niet toe liet dat de baby onder de bank vandaan kwam en door de kamer liep.

Dat was hier ook!

Kitten mocht niet in de kattenbak (ook niet in de nieuwe die we tegelijk met hem in huis hadden gezet :') ) Als ie er dan in zat mocht ie er eigenlijk niet meer uit.

I could stay awake just to hear you breathing. Watch you smile while you are sleeping. While you're far away and dreaming

Holypope, goodbye my friend..

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 14:24

Unseen schreef:
Gaat al best goed zo te horen hoor. Niet uit elkaar halen, ook niet 's nachts. Zoals eerder hier gezegd begint de introductie dan iedere ochtend weer opnieuw.


Ga ik niet mee akkoord. Zeker bij een groter leeftijds verschil is het belangrijk dat ze ook even alleen kunnen zijn in het begin. Oudere katten zijn een stuk minder tolerant en kleine kittens kunnen erg vervelend voor ze zijn. En je begint zeker ook niet iedere ochtend opnieuw hoor.

Natuurlijk is er veel kans dat het gewoon goed gaat, maar het moet maar 1 keer goed fout gaan en dan heb je een probleem.

Zijn het binnenhuis katten TS?

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-17 14:30

FatCat schreef:
Zijn het binnenhuis katten TS?


Ja, het zijn binnenkatten. ragdolls.
Daarom wilden we voor Sam ook een vriendje (en voor ons zelf) omdat Sam nu zijn maatje kwijt was en ook buitenshuis dus geen opties heeft om soortgenoten tegen te komen.

Dag lieve Dreamer, mijn gouden mannetje [o]

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: een kitten bij onze kater, wie denkt mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 14:50

Daarom heeft mijn vriend er 2 nachten bij geslapen :x

Het heeft wel echt even nodig..ik vond het in het begin ook eng om een boodschapje te doen. Gelukkig kon de kleine makelijk onder de bank en de grote ook wel, maar dan moet ie echt zijn poten wijd naar buiten klappen en zich voort duwen..
Ik vond dat een prettig gedachte. Zo ook bij de eettafel, kleine kon tussen de stoelen, grote haast niet.

I could stay awake just to hear you breathing. Watch you smile while you are sleeping. While you're far away and dreaming

Holypope, goodbye my friend..

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Re: een kitten bij onze kater, wie denkt mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-17 15:28

Gijs kan hier ook weg onder verschillende meubelen waar Sam niet onder kan, maar vooralsnog kruipt hij niet weg en blijft gewoon staan als Sam moppert tegen hem. Soms gaat Gijs de andere kant op of hij gaat weer verder op ontdekkingstocht of gaat zich zitten wassen.
Zo kan Sam ook door Gijs heen kijken, gewoon compleet negeren net alsof hij hem niet ziet. Ook met zijn rug naar hem toe gaan zitten :Y) tot ergernis van Gijs die toch wel interactie zoekt...

Dag lieve Dreamer, mijn gouden mannetje [o]

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: een kitten bij onze kater, wie denkt mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 16:13

Klinkt nou niet direct als levensbedreigend..
Heeft tijd nodig denk ik!

I could stay awake just to hear you breathing. Watch you smile while you are sleeping. While you're far away and dreaming

Holypope, goodbye my friend..


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 bezoekers