oprichten van stalling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Erik_002
Berichten: 3
Geregistreerd: 01-08-17

oprichten van stalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 15:27

Hallo allemaal,

Enige tijd loop ik met een idee rond en nu wil ik via deze weg wat meer informatie in winnen, ik hoop dat jullie mij hierbij willen helpen. Bij deze een korte toelichting:
Door het onverwacht overlijden van een oom van mij is, zijn de activiteiten op de boerderij komen te vervallen waardoor schuren leeg zijn komen te staan. Nu loop ik al een tijdje met het idee rond om er een paardenstalling van te maken omdat de boerderij dicht bij een manage staat, ongeveer 400 meter met alleen bestemmingsverkeer eigenlijk.

Het betreft een zandweg waar aan de ene kant de manage is ontsloten en aan de andere kant de boerderij en in de zandweg zijn 2 aanwonenden .
Deze manage heeft (voor zover ik weet) geen stalling De potentie die ik denk te zien is dat je niet afhankelijk bent van vervoer van en naar de manage toe omdat de boerderij zo dicht bij ligt.

Maar aangezien ik geen kennis heb van paarden en alles wat erbij komt kijken ben ik benieuwd naar de jullie mening hierover en of dit inderdaad een wezenlijk voordeel is of dat het idee niet zo kansrijk is. Alvast bedankt voor de reacties en het meedenken.

Groetjes Erik

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: oprichten van stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 15:33

ik zou vooral eerst eens horen op de manege zelf.
de meeste manege's verhuren nl wel gewoon stallen.
daarnaast aanvaarden niet alle manege's lesgevers van buiten de manege,aanvaarden ze niet allemaal mensen die vrij in hun piste rijden,....
en vooral dat zoeken mensen op een pensionstal: een eigen lesgever en gewoon een piste om vrij te kunnen trainen.

manegelessen met een eigenaarspaard,dat doet eigenlijk amper iemand(ik durf niet te zeggen niemand,maar zal er dichtbij liggen,bij die niemand).

daarnaast zou ik me ook even verdiepen in de investeringen.
die zijn vaak zo hoog dat je echt 10-tallen jaren volle bak moet draaien en hard werken om het nog maar terug verdiend te hebben.
als je er zelf niet woont er er niet zelf wat paarden stalt,dan denk ik niet dat het echt iets is om als 'gat in de markt' te gaan zien,het is enorm hard werken en je haalt je vooral een hele hoop gezaag op je nek,want mensen met paarden zijn enorm veelwillend en niet makkelijk....

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 15:33

Als je geen kennis hebt van paarden en paarden houden dan is een stalling beginnen in mijn ogen geen optie. Er komt behoorlijk wat bij kijken namelijk, iets wat je kan doen door met name veel ervaring.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 15:37

Vergunningen gemeente?
Wil manege uberhaupt paarden van buiten op zijn terrein hebben?
Op je Eigen pension stal geen bak? en paddock?
Kennis van paarden bij pension eigenaar dus nul? Cursus volgen?
Vaak hard werken, voor weinig geld.
Mest opslag en mestafvoer?Voeropslag/bedding opslag?
Afh. van je locatie is vaak ook wat je aan geld kan vragen voor je stalling.
Belangrijkste mis ik hier nog... ik hoor alleen schuren leeg? Paarden willen buiten staan, weiland???
En je realiseert je dat paarden mensen echt #$%#%^@%^ volk is doorgaans? :+ :Y)

Kijk alles kan, van in grote schuren in groepen gehouden paarden met vrije uitloop naar buiten tot boxen in schuren zetten (mits gemeente vergunningen afgeeft), maar het kost nogal wat (goed bedrijfsplan nodig om geld te krijgen bij de bank en zelf heel veel Eigen kapitaal insteken) en veel paardeneigenaren vinden enige kennis van zaken ook wel een pre, die mist nu?
Het is niet alleen schep voer erin stoppen, het is ook zien dat een paard anders is dan anders en dan eigenaar bellen en dat doorgeven.
Afh. van buren manege is onwenselijk 1 x ruzie en je bent daar klaar.

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 15:41

Als jouw oom bedrijfsmatig een boerderij had, dan rust op het land en de woning agrarische bestemming. Dat betekent 99% zeker dat je er géén paarden mag houden. Dus vermoedelijk mag het domweg niet.
Is het gewoon woonbestemming dan kan je bedrijfsmatig paarden houden helemaal op je buik schrijven.

Verder is een pensionhouder de eerste die ziektes etc op dient te kunnen merken bij z'n pensionpaarden, hij is immers degene die dagelijks toezicht houdt. Daarnaast zul je moeten voeren, paarden in en uit de wei halen, halsters en dekens op en af moeten doen, wat allemaal 'verstand van paarden' vereist.

Een manege heeft zeker weten stalling, waar laten ze anders de manegepaarden?
Het kan echter ook wel een rijvereniging zijn. Die hebben idd meestal geen stallen en ook geen manegelessen. In dat geval kan stalling aanbieden naast een rijvereniging helemaal geen gek idee zijn.

Wat nodig is:
de juiste vergunning - ook vanwege mestafvoer en omgevingsvergunning (voorheen bouwvergunning en hinderwetvergunning)
de juiste kennis,
voldoende weide (en paddocks voor in de winter) om paarden minimaal 12 uur per dag buiten te kunnen laten lopen. Alleen een schuur met stallen is niet genoeg.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 15:44

In principe heb je niks met de manege te maken. Je moet kijken wat in de gemeente mag.

Hoeveel m2 heb je aan schuur en grond?
Wonen er nog mensen bij?
Heb je zelf een full time job of wil je dit full time gaan doen?

Zonder ervaring wordt het niks. Maar als je bereid bent te investeren, kun je het evt compleet verhuren bijv.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 15:47

Even los van of je er een vergunning voor krijgt en je dan voldoet aan de agrarische bestemming die er waarschijnlijk op zit, lijkt mij de kans van slagen (dus voldoende animo) afhankelijk van hetgeen je verder te bieden hebt naast de manege en wat de kosten zijn.

Een manege met binnenbak (neem ik aan?) als buren is een voordeel als je een vaste prijs af kunt spreken voor gebruik van de bak(ken) en hierop dan wel je stalprijs aanpast. Of dat je een dealmaakt met de manege en het gebruik van de bak inbegrepen zit bij de stalprijs.
Je zult goed in gesprek moeten gaan met de manege eigenaar. Wat moeten jouw pensionklanten betalen om daar gebruik van te mogen maken? Hoeveel lessen zijn er, dus hoe vaak is de bak bezet en is het niet mogelijk daar te rijden? Als er binnen les is, kun je dan buiten rijden en omgedraaid? Dat soort dingen zal je uit moeten zoeken.

Verder moet je wel beseffen dat mensen hun dierbare bezit aan je toe vertrouwen. Je gaat er dus wel vanuit dat de staleigenaar verstand heeft van paarden in de zin van een ziek of gewond paard herkennen en adequaat handelen en eigenaar bellen, het correct kunnen voeren en zien wanneer het hooi/kuil/voordroog niet goed meer is bijv., stallen correct uitmesten en opstrooien en het correct en rustig om kunnen gaan met paarden aangezien de staleigenaar ze vaak ook (wel eens) binnen en buiten zet. En het onderhoud en belasting van je weides is een belangrijk punt. Mogen de paarden jaarrond de wei in en kan de wei dit aan (hoe groot is de wei en op wat voor grond zit je?), mogen ze alleen in de zomer een x aantal uur op de wei? Heb je dan wel paddocks waar de paarden in de winter buiten kunnen staan?

Ik zou je dus aanraden om je daar allemaal eens goed in te verdiepen. Zie je dat niet zitten, dan kun je er over nadenken om een stalling te beginnen waar klanten zelf uit moeten mesten, binnen en buiten zetten en moeten voeren. Nadeel is wel dat er vaak minder animo voor is en je er natuurlijk minder voor kunt vragen.

Bedenk ook wat voor tijd er allemaal in gaat zitten. Ga jij alleen de stalling doen en werk je er nog fulltime naast? Dan wordt het een flinke kluif en kom je vaak al in de problemen met binnen en buiten zetten en op tijd voeren.
Pensionklanten zien toch graag dat er meerdere voerbeurten zijn die goed verspreid over de dag zijn.
Ook kunnen klanten het een groot nadeel vinden dat een groot deel van de dag er geen toezicht is.
Ga je dan ook daadwerkelijk op de boerderij wonen?

Buiten dat het veel werk is moet je ook beseffen dat je nooit echt vrij bent. Pensionklanten komen nooit allemaal op hetzelfde moment dus je hebt al gauw 7 dagen per week van 's ochtends tot 's avonds pensionklanten op je erf. Ook heeft vaak iedereen een eigen idee van hoe hun paard verzorgd moet worden en kunnen ze je wat willen vragen. Daar moet je wel op zijn tijd bereikbaar voor zijn en voor open staan.
En het is vaak toch hard werken voor niet heel veel geld. Je moet het dus niet doen omdat je er echt lekker mee wilt verdienen, maar omdat je gek bent op paarden en een pensionstal je erg leuk lijkt.


Als je dit echt graag wilt zou ik je aanraden eens een week mee te gaan lopen op een pensionstal om een idee te krijgen wat er bij komt kijken.

Oehlala
Berichten: 4306
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 15:49

je zou ook eens aan paardenopfok kunnen denken, dus jonge paarden, maar dan heb je ook veel uitloop/ weilanden nodig.

En wie heeft de dagelijkse leiding over het bedrijf? want enige kennis van zaken is toch wel nodig.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Re: oprichten van stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 15:57

Het klinkt een beetje alsof de manege niet een rijschool is, maar een faciliteit van een vereniging. Het kan geen kwaad om eerst eens bij de gemeente te polsen wat die ervan zouden vinden en daarna bij de vereniging te gaan praten over gebruik van de faciliteiten en lidmaatschap voor de pensiongasten. Daarna op zoek naar en goede stalmanager om het allemaal in goede banen te leiden, want er moet wel iemand aanwezig zijn die met paarden om kan gaan en ervoor kan zorgen.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 16:21

Ik heb ooit op een stal gestaan waar de eigenaren amper verstand hadden van paarden....dat nooit weer.
Het is daar dan ook een groot fiasco geworden.

Erik_002
Berichten: 3
Geregistreerd: 01-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 23:19

Allereerst bedankt allemaal voor de reacties. Hieronder heb ik eerst nog even een kleine toelichting gegeven waarom ik de vraag heb gesteld met iets meer achtergrond informatie en daarna (hopelijk) wat verdere toelichting hierop van mij kant naar aanleiding van de reacties.

De bedrijfsactiviteiten op de boerderij zijn stopgezet maar mijn tante woont er ook en ik wil het “onderzoek” aan haar aanbieden aangezien zij straks de eigenaar is hiervan. Ik doe dit omdat ik denk dat er een keuze moet worden gemaakt, om zo de kosten aan de schuren en de woonhuis etc enigszins te kunnen dekken, zodat de boerderij niet in verval komt. Persoonlijk denk ik niet dat zij het redt om het onderhoud en de kosten alles wat erbij komt te kunnen betalen van haar loon. En om nu de zoveelste caravanstalling te maken wordt het ook niet (denk ik). Wat ik hiermee wil aangeven dat ik het ombouwen naar paardenstallen niet als gat in de markt zie.

Zoals Ibbel en pipodipo zegt in de reactie is de dichtbij gelegen manage (2 binnenbakken, 1 buitenbak en een bos aangrenzend) geen rijschool maar is een faciliteit van een rijvereniging en hierin zie ik dus het voordeel aangezien hier geen stalling is.
Ook ten opzichte van het dorp ligt de boerderij op een goede afstand, waardoor de reisafstand op de fiets ook nog goed is te doen (1,5km). Waardoor de minderjarige leeftijdsgenoten hierdoor ook wat minder afhankelijk zijn van ouders.

Qua ruimte is het niet zo probleem er is veel weiland bij de boerderij en deze liggen rondom, de exacte gegevens qua m2 is mij niet bekend. De ondergrond is zand, paddocks zijn niet aanwezig echter zal dit dan gemaakt moeten worden.

Ik heb zelf niet de ambitie om dit te gaan runnen, ook zal het geen succes worden (zacht uitgedrukt ;) ) aangezien ik er geen verstand van heb. In de reactie van Delphi is dit wel mooi verwoord aangezien het gaat om een dierbaar levend bezit is dit wel belangrijk. Een stalmanager zal een pre zijn in deze wat ik zo hoor, wel vraag ik mij af of deze fulltime aanwezig dient te zijn ? of zijn hier vuistregels voor qua tijdsbesteding ? (bijv 10 paarden kost gemiddeld 3 uur per dag 20 paarden 6 uur etc). Nu heeft mijn tante ook een baan (wel kennis van paarden aangezien er nu ook al paar rond lopen) maar zal dit er ook niet “even” bij kunnen doen. Is het uberhaupt mogelijk om dit erbij te doen ?

Zelf denk ik dat dit een, of beter gezegd de, belangrijkste schakel is in het idee ook qua kosten. Zoals al vermeld zie ik geen gat in de markt ook gezien de locatie van het geheel in het oosten van nederland, op het platteland. Of het rendabel kan zijn is tweede vraag aangezien hier wel meer mogelijkheden zijn voor paardenliefhebbers om hun paarden te stallen mocht dit thuis niet kunnen. Iemand een idee of het rendabel kan zijn hier in het oosten van het land ? Alvast bedankt voor de reacties en het meedenken.

Groetjes Erik
Laatst bijgewerkt door Erik_002 op 01-08-17 23:26, in het totaal 1 keer bewerkt

SweetVanille
Berichten: 1772
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Re: oprichten van stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 23:21

Met 10 paarden en 3 uurtjes per dag kom je er niet... Er moet iemand zijn die ten alle tijde toezicht kan houden, dag en nacht.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: oprichten van stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 00:18

Je kan erover nadenken of het voor iemand interessant is om het compleet te huren. Heeft je tante er geen omkijken naar en heeft ze een vast bedrag huur per maand voor het geheel.
Hoe het ingedeeld moet en wie wat betaald en regelt voor de aanleg, moet je dan wel goed overeen komen.

Koper

Berichten: 30266
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 00:43

Manege is met 1 a en 2 e's.

Man, waar begin je aan. Waarom zou iemand die bij z'n volle verstand is een pensionstal willen. Niets dan gezeik.

Wat je evt zou kunnen doen is de schuren met wat aangrenzend weiland verhuren. Bij voorbeeld aan een particulier met meerdere paarden (onderhoud aan de schuur en aan de weilanden is dan voor kosten van de huurder). Dan heb je er weinig omkijken naar. De huurder regelt dan de verzorging zelf en het levert een beetje geld op. Hoe veel is afhankelijk van de faciliteiten (soort grond, aanwezigheid van paddocks (en mag je wel zandpaddocks aanleggen volgens het bestemmingsplan), kosten aan geschikt maken voor paarden. Paarden hebben bij voorbeeld ander gras nodig dan koeien.

Een andere optie is de hele boel inzaaien met voor paarden geschikt gras en hooi gaan winnen. En dan ook op een manier die geschikt is. Dus volwassen grassen van geschikte soorten, en geen geklooi met folie er omheen. Paarden zijn geen koeien. Als er in Nederland ergens gebrek aan is is het wel goed, gezond paardenhooi. Dat is echt zeldzaam. Meeste wat van voldoende kwaliteit is komt uit Duitsland/Frankrijk/Tsjechië.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 09:08

Als ik alle dagelijkse dingen zelf doe kost het me 30 minuten per paard per dag. Dan wordt alles uitgemest, gevoerd, buiten en binnen gezet.

Algemeen onderhoud komt er nog bovenop.

Als iedereen zelf uitmest scheelt dat veel tijd.
als ze in de zomer 24/7 op de wei lopen met genoeg gras en zelf uitmesten wei of wei periodiek slepen scheelt dat ook veel tijd.

Paddocks zijn alleen nodig als de grond in de winter modderig wordt in gebruik. 1 ruime paddock is wel handig om te longeren en om een paard kwijt te kunnen dat even niet op het gras mag vanwege gezondheid of sedatie.

Rijvereniging op paar minuten stappen en dorp op fietsafstand is zeer aantrekkelijk.

Bedenk wel dat kinderen op stal zonder toezicht niet verstandig is. Zou een minimale leeftijd aanhouden voor zelfstandig aanwezig zijn en onder die leeftijd alleen onder begeleiding van volwassenen.

Boxen zijn erg duur in aanschaf. Het kost wel een paar jaar voor je zulke investeringen er uit hebt. Aanleg paddock en bak kost ook veel geld als kom je bij goede zandgrond en die in laten zetten een heel eind met 1000,- aan kraanwerk.

Als er al geschikte stallen zijn wordt het al aantrekkelijker. Een grote kapschuur met betonvloer, stuk erfverharding en doorloop naar de wei is zonder dure aanpassingen geschikt voor groepshuisvesting.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 09:23

Iemand betalen om dat Uit te baten is echt niet haalbaar.
Enig idee hoeveel iemand in loondienst kost?
Eerlijk,ik denk niet dat je een realistisch beeld hebt van het hele paardengebeuren en alles wat erbij komt kijken.

Idd,de boel gewoon in zijn geheel verhuren.

Ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de hoeveelheid land die erbij en erom ligt?

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 13:49

Even iets heel anders .... je geeft aan dat het voor je tante moeilijk wordt om de gebouwen en het huis financieel te onderhouden nu het inkomen van haar man, jouw oom, weg is gevallen.
Ik lees dat er behoorlijk wat land bij zit. Is dit deels eigendom? Want het verhuren van land geeft toch ook een mooi inkomen.

Toevallig hier vlakbij een vergelijkbare situatie. Deze vrouw komt keurig rond van het eigen vermogen dat haar man had opgebouwd samen met het geld dat zij uit de verhuur van de grond ontvangt.
Wellicht kan de boekhouder hier goed bij helpen!

Wij hebben zelf een akkerbouwbedrijf samen met mijn zwager. Wij willen eruit stappen en laten ons uitkopen. De helft van de grond zal in ons bezit blijven en zullen wij aan hen gaan verhuren. Dat geeft toch een mooi inkomen hoor.



Ik lees toch een beetje dat de keuze voor het beginnen van een pensionstalling voornamelijk komt vanuit het zoeken naar een nieuw inkomen, niet omdat het iets is wat je (of je tante) altijd al graag gewild heeft.
Dit doe je er inderdaad niet even zomaar bij. Daarnaast weet ik niet hoe oud je tante is, maar besef wel dat het lichamelijk best zwaar werk is. Iemand aannemen om te pensionstal te managen lijkt mij ook niet haalbaar.

Ik denk dat je inderdaad beter kunt kijken naar de optie om de schuren te verhuren.

Oehlala
Berichten: 4306
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: oprichten van stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 09:06

als er veel percelen bijzitten, zou ik het land verpachten. Over wat voor schuren praten we? Is er een mogelijkheid om er bijvoorbeeld jongvee van koeien in te zetten:? Ik weet ook niet in welke regio je zit, maar er zijn toch nogal wat veehouders op zoek naar externe opfoklocaties. Je zou het dan zo kunnen regelen, dat de veehouder de stallen ook pacht, en de dagelijkse verzorging voor rekening neemt.

Of misschien een veehouder met schapen/ geiten?

caravanstalling zat ik ook aan te denken, of eventueel opslag. Misschien zoekt een zzp'er zoals loodgieter, timmerman, dakdekker, weet ik veel, opslagruimte? Gewoon advertentie zetten in de plaatselijke krant.

aan paarden zou ik niet beginnen, dat is inderdaad een hoop gezeik, je moet verzekeringen en alles regelen, en uiteindelijk denk ik niet dat er veel bij overblijft, waardoor je tante onderhoud en dergelijke kan betalen. En al helemaal niet als je een externe kracht moet inhuren om de boel draaiende te houden.

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 09:09

Erik_002 schreef:
Maar aangezien ik geen kennis heb van paarden en alles wat erbij komt kijken ben ik benieuwd naar de jullie mening hierover en of dit inderdaad een wezenlijk voordeel is of dat het idee niet zo kansrijk is.


Dit zou voor mij een reden zijn om niet bij je in pension te komen staan. (no offence)
Wat ga je doen als er een paard plots met koliek staat? En hoe ga je hoefbevangenheid constateren?

Een pensionstal runnen is zoveel meer dan alleen voeren en uitmesten. De kennis, het inzicht en ervaring moet er zijn.

En dan nog het feit dat er toch altijd gedonder onderling is en je er zeker niet rijk van wordt. Het is hard werken voor weinig.
Waarom zou je dat willen?

Ik denk dat een caravan stalling nog meer oplevert. :)

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: oprichten van stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 09:21

Als je tante zelf paarden heeft lopen, zou ik gaan voor verhuren van de stallen plus weide aan iemand die meerdere paarden heeft/wil trainen/wil handelen. In alle gevallen (bedrijfsmatig paarden houden) zal het bestemmingsplan eerst gewijzigd moeten worden!

Voordeel is dat er iemand is die ook eventueel de paarden van tante kan verzorgen.

Zijn dat géén eigen paarden, dan zou ik die juist de deur uitdoen en gaan voor agrarisch verhuren van de grond. Voor het weiden van schapen, jongvee en/of hooibouw, aangenomen dat het grasland is, en geen akkerland. Is het wel akkerland (of zou je het bestemmingsplan daarheen willen en kunnen laten wijzigen) dan kun je verhuren voor mais, aardappelen en bloembollen bv.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 09:24

Ik sta op een stal waar de ph geen paardenpersoon is. Hij zorgt voor stro, hooi, onderhoud weides en bak maar verder is alles doe het zelf.
Hij voert niks, hij doet niks met de paarden.
Een ziek paard moet echt goed kreupel of ziek zijn zou het hem opvallen.
En toch gaat dit al jaren prima. Stalgenoten komen op wisselende tijden, er is nog geen paard geweest wat onopgemerkt iets had.

Heb hiervoor op een manege gestaan met pensionstalling waar de eigenaren op het terrein woonde. Die zagen echt niet veel meer aan de paarden dan in deze situatie hoe ik nu sta. En dat zijn echt paardenmensen.

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 09:26

Ik denk dat je tante beter advies kan vragen van een finacieel adviseur met agrarische achtergrond (WEA is zo'n bedrijf).
Zij kunnen beter adviseren hoe de boederij rendabel te houden is, dan zelf allerhande plannen te maken die veel geld kosten en amper wat opleveren anders dan een hoop gedoe en werk. (want daar komt een pensionstalling in de praktijk toch op neer).

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 09:32

HorseTopShop schreef:
Erik_002 schreef:
Maar aangezien ik geen kennis heb van paarden en alles wat erbij komt kijken ben ik benieuwd naar de jullie mening hierover en of dit inderdaad een wezenlijk voordeel is of dat het idee niet zo kansrijk is.


Dit zou voor mij een reden zijn om niet bij je in pension te komen staan. (no offence)
Wat ga je doen als er een paard plots met koliek staat? En hoe ga je hoefbevangenheid constateren?


Ts stelt deze vraag voor zijn tante. Hij wil het niet zelf runnen. :)

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 09:34

Frummels schreef:
HorseTopShop schreef:


Dit zou voor mij een reden zijn om niet bij je in pension te komen staan. (no offence)
Wat ga je doen als er een paard plots met koliek staat? En hoe ga je hoefbevangenheid constateren?


Ts stelt deze vraag voor zijn tante. Hij wil het niet zelf runnen. :)


Ohhhh oke, daar moet ik dan overheen gelezen hebben :o

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: oprichten van stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 09:55

Kan gebeuren! :D