Werking Kurkuma bij Sarcoid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Werking Kurkuma bij Sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-17 12:31

Mijn paard heeft een sarciod of wrat op zijn schouder en in zijn hals. Ze zijn klein, maar groeide wel langzaam.

Of echt een sarciod of toch een wrat is heb ik niet laten onderzoeken, omdat er dan een punctie genomen moest worden en je dan verplicht bent het gelijk te gaan behandelen, omdat het geactiveerd wordt. Dit wilde ik niet, omdat ze beide op een plek zitten waar hij er geen last van heeft. De dierenarts dacht zo op het hoog dat de kans groot was dat het toch een Sarcoid is en adviseerde er zovirax op te smeren, omdat dat soms helpt. In dit geval werd het niet groter, maar weg ging het ook niet.

Toen dacht ik ja en nu…. Toch weg laten halen?? Toen las ik veel positieve reacties op internet over de werking van Kurkuma, maar niks over de werking op een Sarcoid of Wrat, maar ik dacht ja wie weet werkt het. Dus sinds een maand smeer ik er nu Kurkuma met zwarte peper op (aangemaakt met water tot een zalf) en krijgt hij Kurkuma met zwarte peper door zijn voer en geloof het of niet, maar het plekje is zo goed als weg. *\o/*

Ik kan hierover niks op internet vinden dus dacht dit moet toch gedeeld worden :j . Wie weet werkt het bij meer paarden.

Helaas kan ik op dit moment geen foto’s toevoegen, maar zal dit vanavond even proberen.

Is er iemand die dit al eens eerder gehoord heeft of niet?


Elisa2

Berichten: 36688
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Werking Kurkuma bij Sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 15:20

Ik heb alleen gehoord dat Kurkuma voornamelijk werkt bij ontstekingen, maar super dat het ook lijkt te werken voor een sarcoid. Iets om te onthouden!

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

ogidni
Berichten: 456
Geregistreerd: 16-10-13

Re: Werking Kurkuma bij Sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 15:33

Het schijnt dat kurkuma ook bij kanker positieve effecten heeft. Volgens mij zijn ze het in Engeland aan het onderzoeken, ik kan het even niet meer vinden. Dit is dan wel op humaan gebied.

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 18:14

Kijk op Facebook eens bij Turmeric User Group, volop ervaringen daar.

Je kunt er onder andere lezen dat als je kurkuma extern wil gebruiken je er juist geen peper doorheen moet doen. Gewoon kurkuma en een geschikte vetsoort. Voor inwendig gebruik kun je er wel peper doorheen mikken. Ofwel door de pasta (als je die maakt) ofwel, als je losse ingrediënten voert, peper die maximaal 10 minuten daarvoor gemalen is. De piperine vervliegt namelijk vrij snel.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Re: Werking Kurkuma bij Sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-17 07:24

@ ogidini ik heb inderdaad ook gelezen dat het positief effect kan hebben op kanker.


@koper Bij de ene website zeggen ze dat het goed is om er peper in te doen ook bij uitwendig gebruik, maar op andere websites zeggen ze weer van niet. Ik doe het dus wel en het werkt dus ja ik blijf het maar doen. Ik gebruik voor inwendig de Kurkuma met peper van Horseflex

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 07:33

Is dat een product waar van te voren al peper in zit?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 07:35

Interessant om te lezen, gebruik je dezelfde Kurkuma met peper (van Horseflex) voor uitwendig gebruik? Hoe vaak smeer je en geef je het supplement?

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-17 11:53


ogidni
Berichten: 456
Geregistreerd: 16-10-13

Re: Werking Kurkuma bij Sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 16:26


Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 18:43

Waarom zou je iets gebruiken waar al peper in zit? Dat heeft geen enkel nut. Tenzij de piperine is vastgelegd door een vet.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


_Caithlynn

Berichten: 920
Geregistreerd: 16-10-08
Woonplaats: GLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 18:47

Wij hebben koortslip zalf er elke dag ingesmeerd van Kruidvat eigen merk. En het is na een jaar helemaal verdwenen. Dit was ook het advies van de kliniek

CBD olie
http://www.4-betterfeeling.nl/
voor mens en dier

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-17 08:15

_Caithlynn schreef:
Wij hebben koortslip zalf er elke dag ingesmeerd van Kruidvat eigen merk. En het is na een jaar helemaal verdwenen. Dit was ook het advies van de kliniek


Wij Zovirax maar na ruim een half jaar smeren was er geen verschil. Het werd niet groter, maar het ging ook niet weg. Nu met Kurkuma zijn we iets meer dan een maand bezig en de huid is bijna weer egaal en er komt weer haar op. :D

SilvanoN
Berichten: 203
Geregistreerd: 18-05-14

Re: Werking Kurkuma bij Sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 15:08

@Destiny, werden de plekjes/sarcoide bij jou ook wat dik/ rood in het begin? Ik heb nu 2 x gesmeerd ( kurkuma met vaseline) en de huid lijkt wel te reageren...

Door het voer wil ze het niet eten....

SilvanoN
Berichten: 203
Geregistreerd: 18-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 07:30

Ik heb het geprobeerd en het lijkt goed te gaan. ( ik wilde ook niet opereren, het zou haar derde narcose worden en ooit gaat dat mis ben ik bang) Ik heb kurkuma van Pit&Pit gemengd met wat vaseline en dat op de wratachtige sarcoid gesmeerd onder haar buik. Ik schrok wel even omdat het wel een verdikking op de plaats van aanbrengen te weeg bracht . Maar nu binnen een paar dagen is al een groot stuk van de sarcoid eraf gevallen!

Afbeelding
Voor


Afbeelding

Afbeelding

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Re: Werking Kurkuma bij Sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 08:13

Fijne foto tijdens mijn Griekse yoghurt met honing en walnoot.... :9k

De cursus ‘Omgaan met teleurstellingen’ gaat wederom niet door.

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Re: Werking Kurkuma bij Sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-17 12:36

Wauw wat goed! Bij die van mij was hij lang niet zo groot, maar alles is er ook af gevallen inmiddels en er groeit weer haar op.

JustLizz
Berichten: 1299
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Dongen

Re: Werking Kurkuma bij Sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 12:58

wauw, wat gaaf om te zien wat voor resultaten jullie hiermee bereikt hebben! En een stuk voordeliger dan bcg injecties, operaties etc.. en een stuk minder belastend voor t paard zelf zo te zien.

Gaaf!

Peelie

Berichten: 13394
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 13:06

Wauw. Dat dat ding er zo in een keer vanaf valt! Bizar!

:+: ..........Mara......... :+:......Nash (Z1+5).... :+:
Volg ons op instagram!@haflingers.nash.and.mara [o]

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-17 09:57

Eindelijk foto's van het plekje van mijn paard

Zo was hij. Er zit ook nog bobbelige huid onder de haren, welke je niet ziet, maar wel kan voelen.
Afbeelding

Toen ik begon te smeren met Kurkuma werd het wat geïrriteerd. Dit trok na 2 dagen doorsmeren weer weg.
Afbeelding

Nu 1,5 maand verder. Alle oneven huid is er vanaf gevallen. Hierdoor is de kale plek groter geworden, omdat er op een deel van de plek nog haar zat. De haren beginnen nu weer terug te groeien.

Afbeelding

Ik smeer er nu nog elke dag Kurkuma op, maar haal dit er wel weer vanaf als ik weg ga, zodat de haren de kans krijgen om terug te groeien en dit gaat goed.

My_Chimanga

Berichten: 1026
Geregistreerd: 06-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 17:21

Ik zie al even geen reactie meer, maar ik ben benieuwd of jullie dit spul ook smeren op een sacroid dat al uit zichzelf open is gegaan?

Mijn merrie heeft er eentje onder haar buik en dit was een dichte bult waar ze geen last van had, dus laten zitten. Nu is hij toch open gegaan en ziet het er gelijk vreselijk smerig en kleverig uit. Doordat het precies in het midden onder haar buik zit, staat daar best veel spanning op de huid en weet ik niet of ze het weg kunnen snijden. Het is te groot voor bevriezen. Over al die super agressieve zalven ben ik zelf niet te spreken, daar ga ik mijn paard niet doorheen halen en ik heb daar ook nog geen mooie resultaten van gezien. Dat van jullie lijkt geweldig maar durf ik niet zomaar op de open plek te smeren, vandaar de vraag!

Thanx alvast. (En super gaaf dat het zo hersteld is, er zijn verhalen bekend die echt jaren duren...)

In my heart you'll live forever my sweet little Dancer

Robin_Rikkie

Berichten: 3811
Geregistreerd: 19-03-11
Woonplaats: Galder

Re: Werking Kurkuma bij Sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 17:48

Ik lees even mee, op het moment heeft mijn pony heel wat plekjes op haar hoofd die wat weg hebben van sarcoïden maar omdat het elke keer op plekken zit waar het halster gespen of iets heeft zitten wil de dierenarts eerst dat uitsluiten dus nu 2/3 weken halster af en dan verder kijken. Maar mocht het dus wel sarcoïden zijn, vind ik dit eigenlijk wel interessant!

Het is dan de bedoeling om het te voeren en daarnaast ook uitwendig te smeren? Ik lees hier al dat er peper doorheen moet maar waarvoor is dat? Kan je het dan mengen met water of moet dit bijvoorbeeld met vaseline of sudocreme?
Sorry voor de vragen, totaal onbekend hiermee :o :Y)

Rikkie 17-11-2010 ~ 19-09-2018 Y;(
Kalinka 4-5-2014 Dressuur : B + 16 L1 + 22 L2 + 17 M1 + 2 Springen : B + 1
Rachel 19-05-2012 - 13-04-2014
Rise up

SilvanoN
Berichten: 203
Geregistreerd: 18-05-14

Re: Werking Kurkuma bij Sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 20:44

Ik moet zeggen dat de sarcoid op dit moment niet meer kleiner wordt door het smeren. Maar er is gelukkig een heel stuk af (zie boven).
Eerder had mijn paard een bloedende midden onder haar buik. Die ging steeds open (met liggen) en die heb ik staand laten verwijderen. DA kon de huid toch mooi hechten. Maar later kwam er ergens anders weer eentje terug:(

SilvanoN
Berichten: 203
Geregistreerd: 18-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 20:48

Uitwendig: kurkuma gemengd met uierzalf of vaseline, sommigen gebruiken ook honingzalf.

Inwendig gebruik je kurkumapoeder bij paarden ( wel langzaam opbouwen voor smaak en gevoelig maag/darmstelsel) met lijnzaadolie (vet maakt kurkuma beter oplosbaar) of ander vet als kokosvet en versgemalen peperkorrels ( belangrijk voor opneembaarheid)

Sommige paarden smullen ervan, anderen laten het liever staan of kan het door de slobber

My_Chimanga

Berichten: 1026
Geregistreerd: 06-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 17:17

SilvanoN schreef:
Ik moet zeggen dat de sarcoid op dit moment niet meer kleiner wordt door het smeren. Maar er is gelukkig een heel stuk af (zie boven).
Eerder had mijn paard een bloedende midden onder haar buik. Die ging steeds open (met liggen) en die heb ik staand laten verwijderen. DA kon de huid toch mooi hechten. Maar later kwam er ergens anders weer eentje terug:(



Bij mijne willen ze liever niet staand wegsnijden. Ze zijn bang dat ze het niet netjes in 1 x weg krijgen dan en mijn merrie niet voldoende toelaat dat je er aan zit. Ze is nogal ' fel' met alles wat rondom buik en benen gebeurt... Hoe groot was jouw plek ongeveer en hoe lang heeft het herstel geduurd?

In my heart you'll live forever my sweet little Dancer

SilvanoN
Berichten: 203
Geregistreerd: 18-05-14

Re: Werking Kurkuma bij Sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 18:48

De bult onder haar buik was ongeveer 2 tot 3 cm doorsnee (soort grote knikker/ bomber) Herstel was 2 weken als ik me niet vergis.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AstridJ, Murloc, Petunia27 en 21 bezoekers