Klein maar diep wondje boven oog

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
060606
Berichten: 1264
Geregistreerd: 05-07-10

Klein maar diep wondje boven oog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 21:38

Ik kwam een paar dagen geleden achter een wondje boven het oog. Schoongemaakt en gedacht dat het wel zal helen gezien de omvang. Vandaag zat er een korst op maar toen ik er aan zat viel de korst eraf en zat het gat er weer zoals op de foto. Omdat ik er vliegen bij zag en toch ging twijfelen heb ik gegoogled en daar bleek toch wel aangeraden te worden zoiets te hechten omdat je anders een litteken krijgt. Dierenarts gebeld en uitgelegd en gevraagd of ze langs wouden komen maar hechten heeft geen zin meer tenzij het een paar uur nadat het gebeurt is is. Ze rade mij aan honingzalf te gebruiken en te beschermen tegen vliegen..

Iemand hier verder nog raad? Word dit echt een lelijk litteken? Kan ik hier nog iets aan doen? Baal dat ik niet direct actie heb ondernomen maar de schade leek mij mee te vallen ik dacht kan verder weinig aan gedaan worden, geen bloed ofzo en klein van omvang.. maar blijkt een winkelhaak te heten en minimaal met 1 hechting hersteld te worden voor mooi resultaat ;( baal er wel van!

Plaats zo wat foto's

060606
Berichten: 1264
Geregistreerd: 05-07-10

Re: Klein maar diep wondje boven oog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 21:42

Afbeelding
Afbeelding

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 21:46

Ik zou met deze foto toch even langs de praktijk gaan morgen maar eerder omdat het ook zo dik is.
Misschien hebben ze een ander zalfje of als het kan bijsnijden en alsnog hechten.

060606
Berichten: 1264
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 22:00

Cowgirl schreef:
Ik zou met deze foto toch even langs de praktijk gaan morgen maar eerder omdat het ook zo dik is.
Misschien hebben ze een ander zalfje of als het kan bijsnijden en alsnog hechten.


De dikte valt mee, lijkt misschien vanaf deze positie, en is met de dag minder geworden. Ook niet erg warm ofzo. Wondje maak ik me zorgen om. Opensnijden en toch hechten lijkt je hiervoor dan alsnog een goed idee? Dan bel ik ze morgen alsnog op, met foto

Keell94

Berichten: 4047
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Re: Klein maar diep wondje boven oog

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 22:05

omdat het wel een diep wondje is en er ook vliegen op af komen en je er niet even een verband om kan doen zou ik ook zeggen van opnieuw openmaken en laten hechten, denk dat ze anders altijd een deuk blijft houden omdat het zo diep is en als er vliegen op af blijven komen een ontsteking straks.

al ziet de wond er zo op de foto wel rustig uit ..

060606
Berichten: 1264
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 22:08

Keell94 schreef:
omdat het wel een diep wondje is en er ook vliegen op af komen en je er niet even een verband om kan doen zou ik ook zeggen van opnieuw openmaken en laten hechten, denk dat ze anders altijd een deuk blijft houden omdat het zo diep is en als er vliegen op af blijven komen een ontsteking straks.

al ziet de wond er zo op de foto wel rustig uit ..


Ja ik ben bang dat het een deuk blijft. Dus eigenlijk alleen voor de mooi :(:) de wond is verder rustig en ik heb er nu een vliegenmasker omgedaan tegen de vliegen om ontsteking te voorkomen. Liefst zal ik toch laten hechten omdat ik inderdaad bang ben dan het niet mooi heelt. Of is dat oneerlijk?

kraakte
Berichten: 3076
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Klein maar diep wondje boven oog

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 22:39

Ik vraag me af of ze dit kunnen hechten door wat weg te snijden. Lijkt mij dat t dan teveel op spanning staat. Je kunt de foto altijd even laten zien aan een dierenarts natuurlijk.

Stripe000
Berichten: 585
Geregistreerd: 02-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 23:13

Hechten is nu niet meer aan de orde , daarvoor is wond te oud.

Ik vind het een naar wondje op vervelende plek.

Vitamine E crème gebruiken we bij ( menselijke) patiënten met littekens om ze mooier te laten genezen.
Maar daarvoor is de wond van je paard nog te vers, open.
Maar kan je gebruiken als wond rustig en dicht is.

Ik zou vliegenmasker zeker ophouden en wond goed schoonhouden.

JaBa
Berichten: 1222
Geregistreerd: 01-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 07:18

Dit kan perfect gehecht worden. Maakt niet uit of de wonde Vijf minuten oud is of vijf weken! Een goede DA kan dit altijd hechten. Zou het ook zeker laten doen, want dit zal cosmetisch lelijk genezen. En zo op het hoofd is iets wat je altijd blijft zien...

Leffroi
Berichten: 4657
Geregistreerd: 01-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 07:59

JaBa schreef:
Dit kan perfect gehecht worden. Maakt niet uit of de wonde Vijf minuten oud is of vijf weken! Een goede DA kan dit altijd hechten. Zou het ook zeker laten doen, want dit zal cosmetisch lelijk genezen. En zo op het hoofd is iets wat je altijd blijft zien...


Dit valt alleen nog te hechten als de wond weer opgeversd wordt. En een wond van 5 weken oud die nog niet hersteld is... een wond die al een paar uur oud is zal ingedroogd zijn en valt niet te hechten, omdat het simpelwel niet meer aan elkaar zal komen. Maakt niet uit hoe goed je DA is..

Jurrian1993
Berichten: 265
Geregistreerd: 19-09-08
Woonplaats: Leerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 08:20

JaBa schreef:
Dit kan perfect gehecht worden. Maakt niet uit of de wonde Vijf minuten oud is of vijf weken! Een goede DA kan dit altijd hechten. Zou het ook zeker laten doen, want dit zal cosmetisch lelijk genezen. En zo op het hoofd is iets wat je altijd blijft zien...



Het blijft echt niet zo lelijk als iedereen hier denkt. Wij hadden laatst ook een paard met een nog grotere winkelhaak, omdat ze bij ons in de kudde staan hadden we ook geen idee hoelang het er al zat. Dierenarts gebeld voor overleg, koelen en goed schoonhouden + vliegenmasker op (een ruime!)
We zijn nu een week of 5 verder en er zit nog een klein plekje, maar echt niet zo lelijk als iedereen hier roept. En deze wond was echt een stuk lelijker dan die bij jou paard TS.

Wij hebben het iedere x schoongemaakt door gewoon de slang er zacht op te zetten en dan doorspoelen. Verder helemaal niks en het is echt heel mooi genezen. Paard vond het heerlijk want het jeukte als een gek. Zodra het gaat stinken wel antibiotica halen!

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 08:29

Het lijkt in mijn ogen gewoon alsof er echt een stukje weg is. Er zit nu een holletje als het ware zie ik dat goed ?
Of gaat het nog dieper rechts ? Als er gewoon een "hapje" uit is, schoonhouden, insmeren tegen troep van buiten, bv met vetramil of zo. En verder niks aan doen. Groeit vanzelf weer dicht.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 08:31

ElCamino schreef:
Het lijkt in mijn ogen gewoon alsof er echt een stukje weg is. Er zit nu een holletje als het ware zie ik dat goed ?
Of gaat het nog dieper rechts ? Als er gewoon een "hapje" uit is, schoonhouden, insmeren tegen troep van buiten, bv met vetramil of zo. En verder niks aan doen. Groeit vanzelf weer dicht.

Dit.
Ik denk niet dat je er wat aan kan doen. Ziet er ook mooi zuiver uit.

PrizTwir
Berichten: 2396
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 08:42

Wat een vervelende plek ook. Ik heb afgelopen maandag een paar test zakjes van vetramil meegekregen. Is op basis van honing. Ik ben meteen gaan smeren op een snee tussen mijn tenen en die is sinds gisteren mooi dicht. Een vriendin van mij heeft het een aantal maanden geleden op haar operatie wond gesmeerd en dat is heel mooi dicht gegaan en heeft er nu een 'mooi' litteken aan overgehouden. Vetramil is te verkrijgen bij EJ en ik denk ook wel bij een DA.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 08:54

ElCamino schreef:
Het lijkt in mijn ogen gewoon alsof er echt een stukje weg is. Er zit nu een holletje als het ware zie ik dat goed ?

Waar dan? Dit zijn toch gewoon wijkende wondranden?

tengeltje11
Berichten: 7134
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Klein maar diep wondje boven oog

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 08:59

Hoe zou dit gehecht moeten worden?
Gewoon zo laten.
In de gaten houden dat het mooi blijft,eventueel honingzalf vr een goed herstel en zilverspray erop zodat vliegen wegblijven,maar veel meer kan hier niet mee gebeuren.
Als de wond mooi blijft,gaat dit behoorlijk vlug dichten,en ook qua litteken valt zoiets mee hoor.

Anoniem

Re: Klein maar diep wondje boven oog

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 09:04

Gewoon schoon houden met wat betadine en een vliegenkap opdoen. Over een week is het bijna dicht.

ikkedus
Berichten: 3270
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Klein maar diep wondje boven oog

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 09:08

Je kunt er ook Mesitran ( honingzalf) op smeren. Dat werkt juist heel goeden huid defecten op te vullen en de honing in de zalf is verzachtend en desinfecterend.

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Klein maar diep wondje boven oog

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 15:24

oomens, het lijkt in mijn ogen erop dat er een stukje mist.
Maar hoe dan ook, "wijkende wondranden" behandel je dus exact hetzelfde als wat ik bedoel..... honingzalf ( mesitran of vetramil erop) en laten genezen..

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Re: Klein maar diep wondje boven oog

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 16:06

Ja, dit kan nog gehecht worden. Echter zal het behoorlijk fanatiek opgefrist moeten worden en risico bestaat dat het toch weer open gaat. Dit komt ook zonder ingrijpen wel goed, en het zal waarschijnlijk weinig litteken geven. De wond zelf ziet er overigens 'mooi' uit. Lijkt niet geïnfecteerd. Het lijkt wel wat in te drogen, wat wondgenezing vertraagd. Hydrogel is uitermate geschikt om wondbed vochtig te houden, met het gewenste milieu en te koop bij de hypotheek. Succes!

060606
Berichten: 1264
Geregistreerd: 05-07-10

Re: Klein maar diep wondje boven oog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-17 22:30

Afbeelding
Afbeelding

Hierbij nog even een update!
Heb er amper wat mee gedaan, alleen beetje honingzalf

Suada
Berichten: 27
Geregistreerd: 23-11-16

Re: Klein maar diep wondje boven oog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 22:39

Het is erg mooi aan het helen! Ik zou gewoon de honingzalf aan blijven houden en het in de gaten houden, maar dit groeit erg goed dicht :)

paardje2013
Berichten: 1852
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: .........

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 23:11

Mijn ervaring is dat deze wonden vaak goed herstellen als je dermiel zalf gebruikt 2 x per dag en goed schoon houden.

Ons paard had ook een diepe wond was na een dikke week dicht.


Afbeelding

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Klein maar diep wondje boven oog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 13:29

top !!!!