Wel iets warm, niet dik en niet kreupel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
MissBay

Berichten: 673
Geregistreerd: 07-01-13

Wel iets warm, niet dik en niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-17 19:11

Dag allemaal,

Mijn paard heeft eind september 2016 een peesblessure aan het checkligament gekregen. Na maanden zwemmen was het gat weer opgevuld, en ben ik hem sinds januari 2017 weer onder het zadel aan het opbouwen. Het begon met 15 minuten stappen onder het zadel, en ik heb het op advies DA in vier maanden tijd uitgebouwd naar 'normaal uurtje' rijden.

Paard is steeds gescand tussendoor, en ongeveer twee maanden geleden was de laatste scan en dat zag er goed uit. Klinisch is hij er nooit kreupel aan geweest overigens *klopt af*

Ik rijd hem 5-6 keer per week (alleen dressuurmatig op M1-niveau en in het bos, springen en crossen durf ik nog niet). Hij gaat ook sinds april weer mee het land op, en staat daar over het algemeen rustig.

Ik heb nu in vijf weken tijd twee keer gehad dat zijn 'slechte voorbeen' een dag na de dressuurles een graad warmer was. Het is niet dik, er is geen vocht, maar je voelt wel dat het net íets warmer is. Beide keren was dat weer over na twee dagen van stappen en koelen.

Kan dit een nieuwe blessure zijn? Of is het de oude blessure die weer opspeelt? Doe ik te veel, of is het juist goed dat het af en toe 'getriggerd' wordt?

Ik wil het mijn eigen DA vragen, maar die is met zwangerschapsverlof. Zijn er hier mensen die dit herkennen? Ik heb wel gegoogled maar dan is het altijd in combinatie met vocht en/of een dik been, en dat is hier niet het geval.

Bay (Karandasj, 2006): Z1-dressuur *, B-springen (+9), B-SGW (+7), voorlopig uitgeschakeld door peesblessure helaas
In 2016 bevallen van prachtige zoon


Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 19:30

Als je hem in 2 maanden weer terug opgebouwd hebt naar 6x in de bak per week dressuurwerk dan zou ik denken dat je een stapje terug moet doen.
Ook zou ik na zo'n blessure nog een hele tijd een kwartiertje minder trainen dan je voorheen zou doen en die tijd gebruiken voor langer uitstappen op de verharde weg.
Na een blessure zou ik juist vaker tussendoor ook even in het bos gaan stappen en niet eenzijdig trainen.

MissBay

Berichten: 673
Geregistreerd: 07-01-13

Re: Wel iets warm, niet dik en niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-17 19:43

O, sorry voor het misverstand. Maar ik train niet eenzijdig hoor. Ik rijd twee keer per week buiten (bijna alleen maar stappen) en ik rijd dus 3-4x in de bak. En nooit langer dan veertig minuten, waarvan ik zeker 15-20 minuten stap op het harde (dus dan ben ik maar 20-25 minuten aan het dressuren).

Dat 'uur' moest toen van de DA in kader van opbouw om het goed te proberen, maar dat doe ik dus sinds die laatste scan allang niet meer ;)

Bay (Karandasj, 2006): Z1-dressuur *, B-springen (+9), B-SGW (+7), voorlopig uitgeschakeld door peesblessure helaas
In 2016 bevallen van prachtige zoon

Elisa2

Berichten: 36687
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wel iets warm, niet dik en niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 15:17

Ik denk dat je inderdaad teveel doet..zo'n blessure "triggeren" werkt juist averrechts. Het is belangrijk om de training zodanig op te bouwen dat dat been niet warmer/ dikker is de dag erna.

Ik zou zeggen..een stapje terug doen en dat been blijven monitoren, ook vooral niet teveel gaan doen tijdens een dressuurles.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

N0a
Berichten: 4770
Geregistreerd: 11-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 15:28

Het hoeft niet perse dat je te veel doet. Bij mijn paard merk ik het vooral met warmte wisselingen in het weer. Zodra het buiten warmer is, wordt haar oude blessure pees ook warmer.

Als ik zo lees wat je op dit moment doet, denk ik niet dat je te veel doet. Als het been na elke keer rijden warm zou zijn zouden de alarmbellen gaan rinkelen. Maar niet als het sporadisch voor komt.
Wat bij mijn merrie hielp was om een schema aan te houden. Een dag 20 min trainen, de volgende dag 30 en dan 40. Zo bouw je intensiteit wat op en na de zwaarste dag krijgt ze altijd een dag vrij.

petitparis

Berichten: 15976
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Wel iets warm, niet dik en niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 15:38

klinkt toch ook dat je in je les net iets teveel vraagt vanje paard.

Vriendin haar paard heeft nu 1.5jaar later na het opbouwen nog steeds af en toe last van een warme pees. Dit is wanneer ze zich heel erg druk maakt en hierdoor stampende met voorbenen door de bak gaat of de bodem is door droogte te zwaar.
Enige goede raad is: met beleid rijden, goed uitstappen op het harde en desnoods koelen na arbeid

There is beauty in everything, even the things that scare us.

nouklime

Berichten: 1008
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 15:59

Mijn paard mag ik ook weer opbouwen na een peesblessure. Nou had ik niet een gat maar een soort gatenkaas effect en ben ik nu 2 maanden bezig en mag ik ook 20 minuten stappen 20 minuten draven maar niet aansluitend in een x 20 minuten draven. Elke week mochten we er 5 minuten draven bij doen ivm inspuiten tussendoor moesten wij weer opnieuw beginnen met opbouwen en van mijn dierenarts zouden wij dit ook 6 dagen in de week mogen doen. Nu nog een maand en hoop dat we misschien aan het einde van de zomer is een galopje mogen meepakken. Ik mag alleen nog niet trainen op M1 niveau want zijgangen zijn nog uit den bozen wij hobbelen gewoon rond haha.

Maar elke pees blessure is weer anders.

Wodka Lime: He´s my own little fairy tale - Z1+9 geblesseerd & fulltime levensgenieter
Jaqguard-D: #Babyjack M1+3

Wodka Lime, Mijn fulltime levensgenieter + 1 jaar samen met #Babyjack


Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Wel iets warm, niet dik en niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 16:05

Ik denk dat je teveel met de benen bezig bent. :o Wat niet gek is hoor :) Maar omdat jij echt onzeker bent zou ik gewoon een scan laten maken. Iedereen kan op bokt wel roepen hoe of wat maar wij kunnen niet in het been kijken.

Ik heb het ook gedaan destijds, paard was helemaal hersteld maar toch na een x aantal maanden laten scannen voor mijn eigen gevoel. En alles op de scan was gewoon prima. De dierenarts vond dat ik niet TEveel op de benen moest letten. ;)

Somebitch @ [TEN-ITP] Zembla Du Vi 80km 2e plaats en best condition.
Valesco 2017 CEI** Denemarken 3e plaats en Best Condition!
[TEN-ITP] Endurance Feldborg cei** met Valesco
Zembla du vi: Klasse I + 19 - wp klasse II + 7 - klasse III + 2 wp (zelf 4 wp). Sinds 2015 rij ik Valesco: CEI**

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 16:13

Somebitch schreef:
Ik denk dat je teveel met de benen bezig bent. :o Wat niet gek is hoor :) Maar omdat jij echt onzeker bent zou ik gewoon een scan laten maken. Iedereen kan op bokt wel roepen hoe of wat maar wij kunnen niet in het been kijken.

Ik heb het ook gedaan destijds, paard was helemaal hersteld maar toch na een x aantal maanden laten scannen voor mijn eigen gevoel. En alles op de scan was gewoon prima. De dierenarts vond dat ik niet TEveel op de benen moest letten. ;)


Inderdaad. Teveel gefocust op de benen misschien.

Een oud stalgenoot van mij gebruikte de ice vibez van Horseware. Dier had steeds af en aan blessures aan de pees voor. Sinds consequent koelen met de ice vibez was dat flink verbeterd en kon ze gewoon doortrainen.

MissBay

Berichten: 673
Geregistreerd: 07-01-13

Re: Wel iets warm, niet dik en niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-17 11:33

Ik heb de dierenarts erbij gehaald en we hebben een scan gemaakt. Pees ziet er nog beter uit dan eerst, het is waarschijnlijk warm doordat het bloedvat wat verwijd is, omdat die stoffen aanvoert voor het herstel. Ze adviseerde in ieder geval zo door te gaan. Been is nu weer minder warm.

Dank allemaal!

Bay (Karandasj, 2006): Z1-dressuur *, B-springen (+9), B-SGW (+7), voorlopig uitgeschakeld door peesblessure helaas
In 2016 bevallen van prachtige zoon

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Wel iets warm, niet dik en niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 11:38

Fijn dat je nu meer weet en je jezelf gek liep te maken :P :)

Somebitch @ [TEN-ITP] Zembla Du Vi 80km 2e plaats en best condition.
Valesco 2017 CEI** Denemarken 3e plaats en Best Condition!
[TEN-ITP] Endurance Feldborg cei** met Valesco
Zembla du vi: Klasse I + 19 - wp klasse II + 7 - klasse III + 2 wp (zelf 4 wp). Sinds 2015 rij ik Valesco: CEI**


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: cariena1, Dee_Es, Pova, Ubermetrics en 28 bezoekers