Eerste vaststelling hoefkatrolontsteking, verdere verloop?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Moeshof
Berichten: 7
Geregistreerd: 20-08-15

Eerste vaststelling hoefkatrolontsteking, verdere verloop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 13:49

Beste Bokkers,

Sinds vorige week is er bij mijn 6 jarige merrie de eerste tekenen van hoefkatrolontsteking vastgesteld. De DA heeft mijn paard 10 dagen ontstekingsremmers voorgeschreven en ze vertelde mij zo snel mogelijk hoefijzers te plaatsen met een brug of ook wel egg-bars genoemd... Nu hoor en lees ik toch wel verschillende methodes qua genezing en het verdere verloop van deze ontsteking.

Hoe verliep deze eerst vaststelling bij jullie? Moest jullie paard op rust? Ontstekingsremmers? Speciaal beslag? Niet meer trainen op een harde bodem...?

Ik hoor het graag!

EJuniorJoost
Berichten: 1640
Geregistreerd: 29-09-13

Re: Eerste vaststelling hoefkatrolontsteking, verdere verloop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 14:08

oei niet leuk..

ben je bekend met recht richten, klassieke dressuur or AR?

qua beslag, kan je niet eerst natuurlijk bekappen proberen?

Suzanne F.

Berichten: 49206
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 14:17

Dat is geen fijne constatering. Ik heb er geen goede ervaringen mee. Hier een paard gehad wat hierdoor wisselend kreupel was en uiteindelijk met 6 jaar is ingeslapen.

Moeshof
Berichten: 7
Geregistreerd: 20-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 14:31

EJuniorJoost schreef:
oei niet leuk..

ben je bekend met recht richten, klassieke dressuur or AR?

qua beslag, kan je niet eerst natuurlijk bekappen proberen?


Ze wordt dressuurmatig getraind en er wordt veel aandacht besteed door mijn lesgeefster aan het recht richten. Uiteraard... Zonder dat ben je niks. Maar ik weet niet of het natuurlijk bekappen een oplossing zou zijn bij haar... Heeft geen sterke hoeven en de neiging tot platvoeten...

ireika

Berichten: 509
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Asse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 15:03

Mijn merrie was 16 toen het vastgesteld werd. Ook meteen ontstekingsremmer gekregen en eggbar ijzers. Ik voelde me er toen niet goed bij om haar verder te rijden, dus heb ik haar dan twee jaar op rust gezet met mijn opgroeiende veulen, en ook weer snel van de ijzers af gehaald.

Toen ik mijn jonge paard moest beleren, kwam ik bij een instructrice terecht die grondig onderlegd is, en me zei dat ze vrij zeker was dat ik weer met mijn merrie zou kunnen rijden, als ik haar maar recht reed.
Ze heeft dan inderdaad nog tot haar 24 jaar gewoon goed gelopen (daarna op pensioen omdat ik minder tijd had, en zij het niet meer leuk vond). Ik lette wel goed op met ondergrond, niet meer springen etc, niet te zwaar belasten... Ze heeft al die jaren ook blootvoets gelopen (niet specifiek natuurlijk bekapt ofzo, maar ze had van zichzelf gelukkig vrij 'natuurlijke' voeten, ook neiging tot platvoeten, maar persoonlijk vind ik dat beterer dan van die hoge samengeknepen hielen).

EJuniorJoost
Berichten: 1640
Geregistreerd: 29-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 20:29

Moeshof schreef:
EJuniorJoost schreef:
oei niet leuk..

ben je bekend met recht richten, klassieke dressuur or AR?

qua beslag, kan je niet eerst natuurlijk bekappen proberen?


Ze wordt dressuurmatig getraind en er wordt veel aandacht besteed door mijn lesgeefster aan het recht richten. Uiteraard... Zonder dat ben je niks. Maar ik weet niet of het natuurlijk bekappen een oplossing zou zijn bij haar... Heeft geen sterke hoeven en de neiging tot platvoeten...



fijn dat het recht richten er al in zit! misschien heb je nog wat aan deze site: www.paardenbegrijpen.nl en www.hoefkatrol.be . bij de laatste kan je ook een filmpje sturen en een diagnose laten vaststellen.

verder heb ik juist over NB heel veel goede verhalen gehoord, zelf ben ik absoluut geen fan van ijzer...

EJuniorJoost
Berichten: 1640
Geregistreerd: 29-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 20:29

ireika schreef:
Mijn merrie was 16 toen het vastgesteld werd. Ook meteen ontstekingsremmer gekregen en eggbar ijzers. Ik voelde me er toen niet goed bij om haar verder te rijden, dus heb ik haar dan twee jaar op rust gezet met mijn opgroeiende veulen, en ook weer snel van de ijzers af gehaald.

Toen ik mijn jonge paard moest beleren, kwam ik bij een instructrice terecht die grondig onderlegd is, en me zei dat ze vrij zeker was dat ik weer met mijn merrie zou kunnen rijden, als ik haar maar recht reed.
Ze heeft dan inderdaad nog tot haar 24 jaar gewoon goed gelopen (daarna op pensioen omdat ik minder tijd had, en zij het niet meer leuk vond). Ik lette wel goed op met ondergrond, niet meer springen etc, niet te zwaar belasten... Ze heeft al die jaren ook blootvoets gelopen (niet specifiek natuurlijk bekapt ofzo, maar ze had van zichzelf gelukkig vrij 'natuurlijke' voeten, ook neiging tot platvoeten, maar persoonlijk vind ik dat beterer dan van die hoge samengeknepen hielen).



wat fijn dat het bij jou zn goede uitkomst had allemaal!

taverno

Berichten: 4216
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Re: Eerste vaststelling hoefkatrolontsteking, verdere verloop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 12:32

Mijn paard heeft het al jaren maar kon echt niet lopen op eggbarijzers.
Hij loopt op ijzers met een afrol zoals breakover,comforts of equilibriums.
Ik kan je aanraden er een zooltje tussen te doen of silcone of foam o.i.d.

_Micha_

Berichten: 8577
Geregistreerd: 26-09-05

Re: Eerste vaststelling hoefkatrolontsteking, verdere verloop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 12:45

Wat een vervelend nieuws! Weet je al hoe 'ernstig' het is?
Bij mijn merrie werd dit gecontacteerd op haar 15e en was ook al in een ver stadium. Wij hebben alle soorten ijzers geprobeerd, eggbar, breakover met en zonder zooltje. Maar het had niet echt het gewenste resultaat. Ik ben toen ook gaan lessen en trainen in AR en rechtrichten, ijzers er onder uit en natuurlijk bekappen. Zo heb ik tot haar 20e nog fijn met haar kunnen rijden. Wel rekening houden met de ondergrond, niet te korte draaien laten maken, niet springen. Voor mij was dit niet erg want ik reed haar recreatief.

Op haar 21e liep ze weer niet meer lekker en haar weer op de foto gezet, de DA was verbaasd dat ik tot een jaar ervoor nog goed met haar heb kunnen rijden. Nu is ze met pensioen en functioneert als grasmaaier. Als ze gaat rennen loopt ze niet rad en ik vraag me eens in de zoveel tijd af of het nog wel eerlijk is. En eigenlijk kom ik nooit op een definitief antwoord.

Succes! Je kunt zeker verschillende dingen proberen maar uiteindelijk is het toch altijd een aflopende zaak. Maar hopelijk kun je veel tijd rekken. Ik vind het persoonlijk echt vervelend het is zo onzeker allemaal en van de een op de andere dag kan het totaal anders zijn. Voor mij hierna ook nooit weer.

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 12:57

Nooit een leuk bericht maar hoe nu verder is je vraag.

Mijne was 7 toen HKO 2/3 op beide voorbenen werd vastgesteld.
Naar de kliniek geweest en laten inspuiten (weet niet of ik dat nu weer zou doen) en op speciaal beslag terwijl hij normaal op blote voeten liep.
Ook met zooltje maar wat een ellende en wat werden zijn voeten hier slecht van.
Na 2 maanden ijzers eronder vandaan hij liep beroerder met dan zonder idd meer natuurlijk laten bekappen en gaan rechtrichten. Nu is hij 12 en geen last meer gehad van de HKO wel andere dingen maar niet gerelateerd aan de HKO.
Nu laat ik hem elke 6 weken bekappen zodat hij voldoende afrol heeft, zodra de teen te lang wordt gaat hij struikelen, dus een behoorlijke opzet in de teen zodat afrollen hel makkelijk gaat.

Het kan beroerd aflopen maar het hoeft niet, wel heb ik mijn paard weggebracht om goed te laten rijden en rechtrichten. Nog steeds op blote voeten en als ik de weg opga dan met hoefschoenen. Ik spring niet maar doe verder alles.

Anoniem

Re: Eerste vaststelling hoefkatrolontsteking, verdere verloop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 21:53

Mijne is met pensioen.
Hko klasse 4 aan beide voorbenen.
Speciaal beslag geprobeerd maar na een aantal maanden toch weer trager lopen, struikelen...
Zie op foto's en filmpjes nu echt terug dat hij alleen maar vermoeid en dof uit z'n ogen keek.

Nu helder, hij is vrolijk als ik m uit de wei haal voor poetsen voeren of een wandeling.
Was sowieso al aan de grote en zware kant dus het hoofdstuk rijden is helemaal voorbij.
Nu even zien hoe blij hij blijft..

Faylan
Berichten: 25
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Eerste vaststelling hoefkatrolontsteking, verdere verloop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 22:22

Mijne als drie jarige hko advies inslapen, anders gaanrijden, goeie osteopaat erbij en totaal ander management. Van 24/7 met beel op box naar nu 24/7 in pp in vaste kudde op dieet zonder suikers en veel goed hooi. Eerst op eggbar ijzers en glucosamine. Nu alweer 4 jaar ijzerloos en natuurlijk bekapt. Merrie is super, leidende merrie in mn kudde en inmiddels 15 jr oud :-) dus de moed vooral niet opgeven!

Anoniem

Re: Eerste vaststelling hoefkatrolontsteking, verdere verloop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 18:01

Proberen kan altijd en zou ik ook aanraden je weet nooit!
De mijne liep op natuurlijk bekappen niet goed en nu met speciaal beslag ook niet meer helaas.
Maar het is echt per paard anders

scs1987
Berichten: 3
Geregistreerd: 14-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 14:10

Hoi allemaal,
Wat naar om die diagnose te horen te krijgen... Sterkte! Gelukkig zijn er inderdaad mogelijkheden, veel succes daarmee! Ik val een beetje met de deur in huis, maar voor mijn studie doe ik onderzoek naar hoe ruiters bepaalde rijtechnische begrippen interpreteren en tot uitvoer brengen. Dus kort gezegd, wat doen ruiters bijvoorbeeld wanneer ze hun paard nageeflijk rijden of hun paard rechtrichten. Hoewel het verband op het eerste gezicht misschien niet zo duidelijk is, is het onderwerp van dit topic wel degelijk relevant. Daarom is mijn vraag, zouden jullie bereid zijn om te helpen? Je maakt kans op hele toffe prijzen (al zeg ik het zelf ;)). De link is http://www.thesistools.com/web/?id=541056
Alvast onwijs bedankt!