[foto] Armenie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

[foto] Armenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-17 14:45

Wij zijn enkele dagen naar Armenie geweest. Armenie ligt in de Kaukasus, ten oosten van Turkije en zo ongeveer tussen Georgie, Azerbeidzjan en Iran in.

De Armenen maken gebruik van het Armeense alfabet. Deze heeft 36 letters. Ze zijn erg trots op hun alfabet en hebben er zelfs een monument voor opgericht:

1. Afbeelding

Voor ons Westerlingen ziet het er al snel uit als een verzameling u's en n's waar niets herkenbaars uit op valt te maken.

2. Afbeelding

:= Juist ja . Gelukkig staat er vaak een vertaling in het Engels bij :+

Het symbool van Armenie is de berg Ararat. Volgens de overlevering was dit de berg waar de ark van Noach op landde. De berg Ararat is overal terug te vinden in Armenie. Op het wapen van Armenie staat deze berg afgebeeld met de ark er bovenop.
Rechts in de verte zie je Ararat met links daarnaast klein Ararat.

3.
Afbeelding

Alleen dan weer jammer dat het nationale symbool net een tiental kilometers in Turkije staat := Op de foto zie je links een strook zand met een hek, dat is de grens met Turkije. Of, zoals de Armenen zeggen 'West-Armenie' :=

4. Afbeelding

Op deze foto zie je ook nog de restanten van een 2000 jaar oude stad Artashat. Daar zijn op dit moment alleen nog vaag de contouren van zichtbaar.
Er is nog wel heel veel aardewerk te vinden.
5. Afbeelding

Armenie is erg veelzijdig in landschap. Het varieert van woestijn tot half-woestijn tot steppe tot bos en dat allemaal van 1000 meter hoogte tot ruim 3000 meter. Het heeft ook een landklimaat wat betekent dat het in de winter ergens tussen de -20 en -30 is in de hoofdstad en in de zomer +40 %)

Wij waren voornamelijk op Botanische excursie dus veel van de foto's zien er zo uit of varianten daar op :))
6. Afbeelding

Bos
7. Afbeelding


Woestijn
8. Afbeelding

Tumble-weed. Deze komen regelmatig langs in westernfilms :)) .

9. Afbeelding

Langs de weg werden veel zaken verkocht. We hebben heel veel bijenkasten met imkers gezien.
10. Afbeelding

Deze mevrouw verkocht krulzuring. Hier in Holland staat dat gewoon een beetje als onkruid in de weilanden. Daar wordt het gebruikt voor soepen en salades. Erg lekker trouwens :9
11 Afbeelding

Over eten gesproken, de Armeniers zijn erg bezorgd dat je niet genoeg te eten krijgt. Met andere woorden, het is een bijna Hobbit-achtige bedoening met ontbijt, daarna koffie/fruit/chocolade, lunch met salades/kaas/brood en vaak iets van rijst/groente/vlees, daarna weer koffie/fruit/chocolade en als avondeten iets van salades/kaas/brood gevolgd door soep, vervolgens vlees/groenten om af te ronden met koffie/thee en cake %) .
Wij hoorden later dat er enige tijd een Duitse mevrouw in de buurt had gewoond, de eerste zin Armeens die zij sprak was 'Nee, ik hoef niet meer eten' :))
Ze hebben leuke chocolade snoepjes zoals dadels+walnoot met een coating van chocolade of 'panda's': eigenlijk gewoon witte M&M's in een panda verpakking:

12 Afbeelding

De Armenen zijn christelijk, het was het eerste land ter wereld waarbij het christendom de officiele godsdienst was. Door het hele landschap heen zijn kloosters te vinden. Overigens is een deel van deze kloosters opgeknapt mbv donaties door rijke Iraanse Sjeiks. Iran is een buurland en veel Iraniers komen naar Armenie als toerist (en om te gokken, dat mag nl niet in Iran :+ )
De kloosters zijn allemaal opgebouwd volgens eenzelfde model.

13. Afbeelding

Wij zijn ook nog bij de locatie geweest waar onze locale Armeense gids zijn botanische opgraving had. Plantresten uit het vroeg Pleistoceen (1.2 miljoen jaar geleden)

14. Afbeelding

Eikenblad van 1.2 miljoen jaar oud

15Afbeelding

Voor de Game of Thrones fans: we hebben ook nog Obsidiaan (Dragonglass/vulkanisch glas) gevonden in grote hoeveelheden :)) Dat is daar zo veelvoorkomend dat het wordt gebruikt in asfalt voor de wegen :+

Tenslotte: de globalisering is nog redelijk weg gebleven uit Armenie. In Jerevan (de hoofdstad) heb ik precies 1 PizzaHut en 2 KFC's geteld en dat was het weer :))


Vero

Berichten: 9778
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 15:04

Wel gaaf! :)

Be enough for yourself first, the rest of the world can wait

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Re: [foto] Armenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 18:34

Mooie foto's en wat een afwisselend landschap! Het zou niet mijn eerste keus voor een vakantieland zijn, maar wel interessant.

Toos Onderschriftloos :D

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Re: [foto] Armenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 20:21

Wat een gave reis! Bedankt voor het delen van je foto's en de informatie :)

Berdien

Berichten: 64502
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [foto] Armenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 20:56

Wat een interessant kijkje in Armenië zo! Hoe zijn jullie er verzeild geraakt?

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

Olympia

Berichten: 55601
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Re: [foto] Armenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 23:17

Gave reis hebben jullie gemaakt, van een bestemming waar je denk ik niet zo snel bij nadenkt om heen te gaan.

Rust zacht Olymp † 14 oktober 2003
Dag lieve Wally † 15 januari 2018

kehdra

Berichten: 6384
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Groningen

Re: [foto] Armenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 13:25

Wat gaaf! Ik had bij Armenie een veel meer Oost-Bokkerigs in gedachten, maar dit heeft dat zeker veranderd. Waar verbleven jullie?

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 13:28

Zo gaaf dit ! <3
Prachtige natuur. Een plek waar de tijd 50 jaar heeft stilgestaan...* like ! *

RianneH

Berichten: 28225
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [foto] Armenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 15:25

Wat een toffe reis! Ook mijn vraag, waarom voor Armenië gekozen?
En hadden jullie een auto gehuurd, of juist een gids met auto gehuurd? Hoe was de bevolking? En de overnachting? Hahaha, ik wil graag meer weten :D

"Een draver, is gaver" :D

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 15:39

Wat een gave ervaring! Die hoek (centraal Azië en landen rond de Kaspische zee) staat ook nog steeds hoog op mijn lijstje. Leuk om je foto's te zien!
Als ik het goed begrijp waren jullie er dus op botanisch reis? Vanwaar de keuze voor Armenië, hebben die veel speciale flora?

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-17 12:27

kehdra schreef:
Wat gaaf! Ik had bij Armenie een veel meer Oost-Bokkerigs in gedachten, maar dit heeft dat zeker veranderd. Waar verbleven jullie?


Leuke verspreking :))

Armenie is niet zo Oost-Blokkerig. Als je goed zoekt dan zie je nog wel een enkele hamer en sikkel afgebeeld en in de hoofdstad zijn nog fijn stalinistische bouwwerken, maar verder valt het eigenlijk wel mee.

Bij veel bezienswaardigheden staat de uitleg eerst in het Armeens, dan in het Engels. Als er meerdere talen worden genoemd dan na Armeens en Engels volgt Russisch, Spaans en Frans. Meer in het zuiden van Armenie was er 1 gebied waar ook nog in het russisch plaatsnamen endergelijke stonden aangeduid, verder was het vooral Armeens/Engels.
Er is een relatief grote groep Armenen die nu in de USA woont, veel van de buitenlandse investeerders zijn dus ook uit de USA afkomstig (of uit Iran).

Dit was een op maat gemaakte reis via contacten van de wederhelft. Zijn contactpersoon trad op als gids en had een minibusje met chauffeur geregeld (en de hotels).
We zijn eerst 3 nachten in Jerevan gebleven, vervolgens naar Sisian (in het Oosten) gegaan en daarna weer een nacht in Jerevan.

Armenie is interessant om verschillende redenen, botanisch is het interessant aangezien je op relatief kleine afstand verschillende vegetaties hebt: alpenweitjes, bos, semi-woestijn, woestijn, steppe etc. Zo zijn we nog een van de eerste dagen naar 3000 meter hoogte geweest waar dan vervolgens nog gewoon sneeuw ligt (en het is niet koud, sta je daar in je korte broek :)) )

Op deze foto zie je dus ook mensen zwemmen in dat meertje.

Afbeelding


Gracezellaa
Berichten: 1736
Geregistreerd: 19-08-06
Woonplaats: Baku, Azerbeidzjan

Re: [foto] Armenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 12:52

Heel leuk om te zien! En herkenbaar ook. Ik woon momenteel in Azerbeidzjan en zie wel veel overeenkomsten. Vooral het vele eten! en de variëteit in landschappen. Omdat de relatie tussen azerbeidzjan en armenie niet zo goed is, zal ik er zelf voorlopig niet komen, dus extra leuk om er zo iets van mee te krijgen!

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: [foto] Armenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-17 12:53

Azerbeidzjan heeft inderdaad een beetje een geschiedenis met Armenie :=

mysa

Berichten: 10454
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: [foto] Armenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 13:04

Mooi verslag, prachtig landschap, beetje desolaat maar dat vind ik juist wel aantrekkelijk.

Gracezellaa
Berichten: 1736
Geregistreerd: 19-08-06
Woonplaats: Baku, Azerbeidzjan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 13:29

Apple schreef:
Azerbeidzjan heeft inderdaad een beetje een geschiedenis met Armenie :=


En het is helaas nog niet over. Weet niet of je gehoord hebt van de peuter die vlakbij de grens is neergeschoten door Armeniërs?

MaraYvette
Berichten: 3799
Geregistreerd: 22-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 02:46

Oeps krijg Grote letters let op blabla
Maar ik reageer toch :j

Gave foto's maare foto 13 lol hébben ze daar énkel witte auto's ?

;) :+

Leuk verslag

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 07:29

Mooie foto's, en zo te horen ook een mooie reis.
Apple schreef:
Wij waren voornamelijk op Botanische excursie dus veel van de foto's zien er zo uit of varianten daar op  
6. [ img ]
Herkenbaar. Zo zien vakantiefoto's er nu eenmaal uit als er iets leuks groeit (en bremrapen tellen, hier in ieder geval, als iets leuks).

Schoentje, kerstmuts en [o]

Paisano

Berichten: 12586
Geregistreerd: 28-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 10:24

Foto 7 en 8 zo achter elkaar, ongelooflijk wat een verschil! Dat moet een hele dynamische vakantie geweest zijn! Het zou niet direct mijn eerste keuze zijn, maar ik vind het wel heel leuk om te zien! :j Is jullie interesse in de natuur daar persoonlijk of is er verder in dorpjes en steden ook gewoon niks te zien?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 173 bezoekers