Het leed dat stijgbeugel lengte heet.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Het leed dat stijgbeugel lengte heet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-17 21:09

Hey bokkers,

(Ik hoop dat het hier juist staat :x .)

Ik zit al een tijdje te "knoeien" met de lengte van mijn stijgbeugels. Mss belangrijk om te weten maar meestal rij ik met een VZH zadel.

Als ik mijn beugels relatief kort doe, dan zitten mijn benen goed stil en voel ik me "stabieler". Wel heb ik dan vaak de neiging mijn voeten te ver naar achter te houden wat dan ook weer niet goed is. Ook lijkt het dan of ik veel te ver uit het zadel kom bij het lichtrijden.

Als ik ze een gaatje of twee langer doe, is mijn been houding een pak beter, en kom ik niet te hoog uit het zadel bij lichtrijden. Maar, ik voel me er niet erg "stabiel" bij enmijn benen liggen allesbehalve stil. Bovendien doet het zadel pijn omdat ik m'n benen een beetje klem en ben ik de dag nadien steeds op dezelfde plaatsen aan de binnenkant van mijn been stijf.

Iemand die mij kan helpen/tips heeft? Want ik weet echt niet goed wat ik ermee moet -O- .

Moppie en Lou - For always in my heart little friends <3


pjer
Berichten: 1565
Geregistreerd: 18-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 21:20

Ik zou je beugels wel wat langer doen, je moet er even aan wennen voor het stabieler voelt. Wat daarbij ook kan helpen is je beugelriemen onder de zweetbladen doen daardoor klemt het geheel wat meer vast en houd je vanzelf je benen stiller zonder dat je er veel spieren voor hoeft te gebruiken. (gewoon je benen laten afhangen)

en verder merk ik dat ik in een broek met leren zitvlak (wel een jodhpur broek maar goed) ook mijn benen minder beweeg, dus dat is ook iets wat je kunt proberen. En er gewoon een paar ritten echt bewust een aandachtspuntje van maken om je benen stil te houden.

Voor alle foto's uit een topic: &if=1
Ik maak stalnaambordjes en dogtags met naam en telnr voor aan je zadel, lasergravin.nl

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Het leed dat stijgbeugel lengte heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 21:27

Hier heb ik ook een tijd mee gesukkeld. Kwestie van km maken en geduld hebben. De eerste keer dat ik mijn beugels 2 gaatjes langer had dacht ik echt van eeuuhhh waar zijn die beugels :+ maar nu denk ik zelfs af en toe van lijkt wel alsof ze nog te kort zijn _O- probeer gaatje per gaatje een beetje te zakken en veel zonder beugels rijden, helpt ontzettend veel! Dan worden je benen wat langer en dan kan je beter omgaan met die lengte. Met mijn Dressuurzadel ben ik in 2 maanden ongeveer 2 gaatjes lager gaan rijden, soms zelfs 3, maar dat is nét iets te lang waardoor ik iets te veel op mijn tenen rij :)

Stapje voor stapje zakken en geef het de tijd, en dan merk je dat het bijna 'vanzelf' gaat +:)+

Every accomplishment starts with the decision to try.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 21:27

als je (denkt) dat je met een kortere beugel een stabielere zit hebt, dan ligt dit hoogstwaarschijnlijk aan het feit dat je nog geen onafhankelijke zit hebt.. dit doe je door middel van kilometers maken en goede lessen. met te korte beugels vloeien de bewegingen van je paard niet voldoende af naar beneden waardoor je minder goed met de beweging van je paard mee kunt gaan. feit dat je (met name in draf) denkt dat je stabieler lichtrijd is omdat je jezelf met je voeten uit het zadel drukt ipv je mee te laten voeren op het ritme van je paard waardoor je licht omhoog meeveert. met langere beugels kun je jezelf niet zo makkelijk meer uit het ritme van het paard drukken en moet je dus de beweging van je paard volgen om goed te blijven zitten.. omdat je dit niet (voldoende gewend bent), voelt het dus instabieler op dit moment.

dat je benen niet stil willen liggen met langere beugels komt dus omdat je gewend bent 'op te staan' in de draf in plaats van mee te veren.. omdat je dat minder makkelijk kunt met langere beugels spelen je benen dus nog vals door een postitie te kiezen waardoor je jezelf nog wel uit het zadel kunt drukken (naar achteren dus, zodat je beugel toch 'korter' wordt), je voeten/enkels onderbenen knijpen zich daar dan vast, zodat je jezelf toch eruit kunt drukken en dat is 'wiebelig' (plus je paard zal waarschijnlijk willen gaan rennen).. kilometers maken dus.. wel gelijk je beugels op correcte lengte, maar minder passen draven... vanuit ontspannen stap aandraven, paar passen goed uitvoeren en dan terug naar stap.. en dat bouw je rustig uit tot je lekker kunt draven

theadora99

Berichten: 3624
Geregistreerd: 26-05-11

Re: Het leed dat stijgbeugel lengte heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 21:32

Ik heb precies hetzelfde :+ in mijn lessen moest ik altijd zonder beugels beginnen met de les. Gewoon eerste halfuur zonder beugels rijden. Daarna mijn beugels (die aan het begin goed voelden) weer aan doen. Dan had ik echt het idee dat ik zo de renbaan op kon, zo kort zaten ze dan.
Sowieso zit ik veel stabieler zonder beugels dan met, of ze nou kort of lang zijn. Doorzitten met beugels aan lukt écht niet, terwij ik zonder beugels er geen probleem mee heb. Misschien een idee om eens zitkussen te nemen? Ik heb er ook een keer een gehad en sindsdien stuk minder moeite ermee

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-17 21:34

Bedankt voor de tips! Ga ik morgen meteen proberen :) .

Moppie en Lou - For always in my heart little friends <3

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Het leed dat stijgbeugel lengte heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 21:45

Ik heb/had dat ook en het is toch echt oefenen! :)

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 22:12

theadora99 schreef:
Ik heb precies hetzelfde :+ in mijn lessen moest ik altijd zonder beugels beginnen met de les. Gewoon eerste halfuur zonder beugels rijden. Daarna mijn beugels (die aan het begin goed voelden) weer aan doen. Dan had ik echt het idee dat ik zo de renbaan op kon, zo kort zaten ze dan.
Sowieso zit ik veel stabieler zonder beugels dan met, of ze nou kort of lang zijn. Doorzitten met beugels aan lukt écht niet, terwij ik zonder beugels er geen probleem mee heb. Misschien een idee om eens zitkussen te nemen? Ik heb er ook een keer een gehad en sindsdien stuk minder moeite ermee


Haha precies dit, ik dacht de eerste keer zelf echt even van "he ben ik gegroeid??" :+
Ik heb dat ook dat ik zonder stijgbeugels stabieler lijk te kunnen (door)zitten dan met. :')

Every accomplishment starts with the decision to try.

Janneke2

Berichten: 22656
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 09:36

theadora99 schreef:
Sowieso zit ik veel stabieler zonder beugels dan met, of ze nou kort of lang zijn. Doorzitten met beugels aan lukt écht niet, terwij ik zonder beugels er geen probleem mee heb. Misschien een idee om eens zitkussen te nemen? Ik heb er ook een keer een gehad en sindsdien stuk minder moeite ermee

Als je graag met baraback pad rijdt, is het geen probleem.
Maar als dit het resultaat van de les is, heeft de instructeur een steek laten vallen.

Je stabiliteit hoort uit je buikspieren te komen (de transversus abdominus en de psoas) - waarbij je nadrukkelijk werk moet doen, omdat je benen hangen en het gewicht van de benen de rug hol zou trekken.
Span je correct je psoas en transversus abdominus, hangen je benen ontspannen.
Doe je dan de beugels aan de voeten
(...en hebben ze de correcte lengte...) hangt je hak naar beneden vanuit een ontspannen enkel en verandert er verder niets.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

theadora99

Berichten: 3624
Geregistreerd: 26-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 09:51

Janneke2 schreef:
theadora99 schreef:
Sowieso zit ik veel stabieler zonder beugels dan met, of ze nou kort of lang zijn. Doorzitten met beugels aan lukt écht niet, terwij ik zonder beugels er geen probleem mee heb. Misschien een idee om eens zitkussen te nemen? Ik heb er ook een keer een gehad en sindsdien stuk minder moeite ermee

Als je graag met baraback pad rijdt, is het geen probleem.
Maar als dit het resultaat van de les is, heeft de instructeur een steek laten vallen.

Je stabiliteit hoort uit je buikspieren te komen (de transversus abdominus en de psoas) - waarbij je nadrukkelijk werk moet doen, omdat je benen hangen en het gewicht van de benen de rug hol zou trekken.
Span je correct je psoas en transversus abdominus, hangen je benen ontspannen.
Doe je dan de beugels aan de voeten
(...en hebben ze de correcte lengte...) hangt je hak naar beneden vanuit een ontspannen enkel en verandert er verder niets.


Door de beugels ga ik onbewust mijn benen aanspannen, welke lengte ze ook hebben. Na de zitlessen gaat dit al beter.

Janneke2

Berichten: 22656
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 11:22

theadora99 schreef:
Door de beugels ga ik onbewust mijn benen aanspannen, welke lengte ze ook hebben. Na de zitlessen gaat dit al beter.


Okee - lang leve de zitles...!

Heb je een idee waar m de 'kneep' (vergeef mij de woordspeling) in zit. ..?
(Bijvoorbeeld ooit les gehad van iemand die wel hamerde op 'dat je je voeten in de beugels moest hebben' - iets wat een bijzaak en een gevolg is - maar weinig te melden had over buikspieren, core stability, niet kon helpen bij 'stevig en rustig rechtop zitten'....?)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )


theadora99

Berichten: 3624
Geregistreerd: 26-05-11

Re: Het leed dat stijgbeugel lengte heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 11:29

Heb een tijdje op een andere manege gereden waarbij ik de paarden voor 0% vertrouwde

Zinzi_jewel

Berichten: 8693
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Het leed dat stijgbeugel lengte heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 08:04

Begin eerst met 1 gat langer
En later het 2e gaatje
Af en toe rijden met de beugels uit is ook goed
Bijvoorbeeld met het warm stappen en uit stappen
Eventueel tussen door nog keer
En voor de balans zou je eens zonder zadel aan de longe erop kunnen gaan zitten

Chasing Dreams ...

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Het leed dat stijgbeugel lengte heet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-17 10:33

Oké bedankt voor de tips! :)

Moppie en Lou - For always in my heart little friends <3

zixde
Berichten: 20
Geregistreerd: 11-04-17

Re: Het leed dat stijgbeugel lengte heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 20:08

ontspannen ( eventueel aan een longeertouwà zonder beugels rijden en je benen houden alsof je in die houding met twee gaatjes langer zit

midgie

Berichten: 7243
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Het leed dat stijgbeugel lengte heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 07:15

Werken aan een onafhankelijke zit, ga eens een jaar zonder zadel rijden, zoek ook geen steun aan het paard zijn hoofd, maar leer onafhankelijk de hulpen te geven met je zit en been hulpen en indirecte teugel

pantarhei

Berichten: 9060
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re: Het leed dat stijgbeugel lengte heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 18:26

Kan je foto plaatsen van jezelf op,het zadel met korte en lange beugellengte?
Mogelijk ligt het diepste punt van het zadel niet in het midden en is dat een houdinglrobleem, kan ook zijn dat jij neigt naar stoelzit of spreidzit, soms in combi met niet fijn liggend zadel
Soms zijn je benen te lang voor het zadel en zit je voor of ver achter de wrong.

Kortom zo op de gegeven beschrijving niet zoveel over te zeggen

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Het leed dat stijgbeugel lengte heet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-17 19:53

Heb zo snel geen foto's, maar ik probeer binnenkort te maken! :)

Moppie en Lou - For always in my heart little friends <3

_Fabian
Berichten: 4
Geregistreerd: 13-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:21

MoppieFilou schreef:
Hey bokkers,

Iemand die mij kan helpen/tips heeft? Want ik weet echt niet goed wat ik ermee moet -O- .


Ik heb dezelfde ervaring als hierboven al beschreven is. Wat voor mij enorm geholpen heeft is om in de winter véél zonder beugels te rijden (stap, draf en handgalop). Gewoon een half uur non-stop zonder beugels rijden en daarna pas de beugels op maat maken. Zeker overgangen correct rijden zonder beugels was voor mij een goede les.

Uiteindelijk leek wel of mijn benen langer waren en ik meer ontspannen kon zitten. Na deze 'training' de beugels op maat maken voelde duidelijk anders dan voor die training; voor mij moesten de beugels duidelijk lager dan ik 'eerder dacht' en de twijfel werd minder.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Angelaa2 en 20 bezoekers