Nemen jullie iemand mee op wedstrijd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Nemen jullie iemand mee op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 19:42

Ik hoop dat het hier goed staat!

Ja, een vraag wat in mij opkwam. Ik ben bezig met de zoektocht naar een paard en hoop dan volgend jaar wedstrijden te gaan rijden! Het zullen voornamelijk springwedstrijden zijn.

Nemen jullie iemand mee? Of gaan jullie alleen? En is dat te doen?

Ik stel de vraag omdat ik de meeste wedstrijden zeer waarschijnlijk alleen moet gaan, gezien er niemand echt paardengek is in mijn omgeving.


karelien

Berichten: 488
Geregistreerd: 23-07-09

Re: Nemen jullie iemand mee op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 19:44

Ik ga altijd met mijn moeder. Ze helpt me met opzadelen, voorlezen enz.

Piuni

Berichten: 982
Geregistreerd: 20-06-11

Re: Nemen jullie iemand mee op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 19:46

Ik neem altijd iemand mee, buiten dat ik geen rijbewijs heb is het altijd handig om iemand te hebben die je kan helpen of als er eventueel iets met jou gebeurt het paard op kan vangen.

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 19:47

Ik ga meestal alleen, leer mijn proeven vanbuiten (rij dressuur), maar in nood ken ik meestal wel wat volk op de wedstrijdlocatie.

Het engste alleen vind ik met de trailer rijden, wat als ik een ongeluk krijg en er is geen 2de persoon om voor het paard te zorgen. Maar op wedstrijd nooit problemen met alleen te zijn.

Laurievc

Berichten: 4406
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Nemen jullie iemand mee op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 19:48

Ik neem ook iemand mee op jumping. Meestal gaat mijn moeder gewoon mee maar in andere gevallen zoek ik iemand. Je moet maar eens vallen ofzo, ook is het verdomd handig om toch een back-up te hebben mocht je wat vergeten zijn of hulp met iets nodig hebben. :) Ik doe enkel springwedstrijden.

Wijsje
Berichten: 464
Geregistreerd: 06-06-16

Re: Nemen jullie iemand mee op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 20:12

Ik ga overal met mijn dochter (16) mee. Voorlezen, groomen, filmen , trailer rijden enz. Ook rondstappen met het paard als ze het parcours moet verkennen.
Hoe doe je dat verkennen als je alleen bent? Vraag je een omstander om je paard vast te houden, gaat ie terug op de trailer?

RavenIris

Berichten: 769
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Scherpenheuvel, België

Re: Nemen jullie iemand mee op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 20:24

Vroeger nam ik altijd iemand mee, tegenwoordig ga ik regelmatig alleen. Meestal met 2 paarden.
Lukt allemaal wel, maar als ik 2 proeven snel na elkaar moet rijden is het wel echt haasten met zadelen, zo zonder hulp... Wat betreft het rijden met de trailer maakt het me op zich niks uit.

If it's not an Icelandic, it's just a horse.
Lessen en training van IJslandse Paarden: https://raudidalur.weebly.com/

Getup

Berichten: 8216
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Nemen jullie iemand mee op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 20:47

Ik ga altijd alleen. Geen keus, gewoon niemand om mee te nemen :D . Gaat prima, mits je paard natuurlijk braaf op de trailer is en braaf te laden is.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Nemen jullie iemand mee op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 20:50

Ik ga vaak alleen, maar met springen is het allicht lasting als je parcours moet verkennen en dan meteen starten, dan handig als je iemand hebt die je paard vasthoudt.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 20:51

Dank voor alle antwoorden! Mocht er nood zijn, zijn er wel verschillende mensen die in de auto kunnen stappen naar de wedstrijd toe om voor het paard te zorgen, mocht mij wat gebeuren.

Liefst neem ik ook wel iemand mee maar m'n ouders hebben al aangegeven niet elk weekend mee te willen.
Alleen rijden met trailer vind ik ook geen probleem!

Hoe doen jullie het als je alleen bent met parcours verkennen? Paard terug op de trailer? Zijn er dingen waar je extra aan moet denken?

Udo2001

Berichten: 3380
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 20:51

Ik neem het liefste iemand mee. Gezellig en handig. Maar het komt ook voor dat ik alleen ga, opzadel, losrijd en afzadel. Proeven uit mijn hoofd rijden doe ik liever niet, al zou ik na deze klasse wel moeten. Dus vraag meestal van te voren iemand, zodat er daar geen stress van heb.

Rocky rockt ZZZ + 1 #rockyrockt #dressage
Be yourself because an original is worth more than a copy

Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Nemen jullie iemand mee op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 20:54

Ik heb ook altijd iemand bij me :j
Sowieso om te helpen laden, maar ook vasthouden als ik een pattern moet lopen (western) of snel tussendoor met op- of afzadeleb met weinig tijd. Dan is een paar extra handen heel fijn. En vaak gaat de camera ook mee en krijgt mijn groom die in haar handen :D

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Memuska

Berichten: 5008
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 20:55

Bij mij wisselt het. Met mijn vorige paard was ik rustiger alleen, omdat het met hem en vriendlief niet zo klikte :+ Dat zorgde voor een boel stress bij iedereen dus ging ik vaak alleen.

Met mijn huidige paard zal ik ook vaak alleen weg zijn, vriend is zelfstandige dus zelden of nooit thuis.

Toen ik nog sprong bleef het paard bij parcours verkennen gewoon in de vrachtwagen. Als ik al vroeg binnen moest nam ik hem mee, losrijden en even aan een bekende vragen om vast te houden.

Aanleg en renovatie van al je paardenaccomodatie: http://www.tuymansenzoon.be
Vertaling, copywriting, taalonderwijs, proofreading: http://www.pointfinal.be
PB voor meer info!

Lumi

Berichten: 4429
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 20:55

Ik neem altijd mijn zusje mee, maar dat is voornamelijk omdat ik zo'n chaoot ben dat ik anders nooit op tijd netjes in de ring zou verschijnen :')


Nargles don't believe in you either!

• / • / • / •
There are still good people in this world. And if you can't find one, be one.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 20:59

Lienie_F schreef:
Ik neem altijd mijn zusje mee, maar dat is voornamelijk omdat ik zo'n chaoot ben dat ik anders nooit op tijd netjes in de ring zou verschijnen :')

:+

Ik ga eigenlijk gewoon alleen op wedstrijd, omdat als ik altijd iemand mee zou willen hebben ik eigenlijk nooit of niet vaak op wedstrijd zou kunnen en ben het eigenlijk vanaf dat ik ooit met Sjol begon met starten gewend vaak alleen te gaan. Moet zeggen heb pesthekel aan het voorlezer bedelen, maar ja..het is of dat.. of thuis blijven als je vaste grooms niet kunnen.

Met Mennen heb ik uiteraard altijd groom bij me!!

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: Nemen jullie iemand mee op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 21:03

Samen is fijn, maar alleen is ook prima. Wel moet je paard rustig alleen op de trailer kunnen staan en bij voorkeur ook alleen laden.

Joltsje

Berichten: 9020
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 21:04

Het lijkt me inderdaad met het parcoursverkennen lastig. De rest zie ik geen problemen.

Als er wat gebeurd is er echt wel hulp op wedstrijd hoor. Dat red zich wel. Totdat er iemand komt sowieso wel.

Komt je paard later op pension? Of prive te staan. Op pensionstallen zijn vaak wel mensen die het leuk vinden om mee. En anders een oproepje soen voor een leuke meid die mee wil. Sommige vinden dat eeg leuk.

Be your best self

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Nemen jullie iemand mee op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 21:06

Zou de eerste keren toch zeker iemand mee nemen. Daarna kun je kijken of alleen lukt. Ging zelf regelmatig alleen, degene die mee ging, voegde ook verder niks toe, behalve dat het wat gezelliger is natuurlijk.

Jester_

Berichten: 12253
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Nemen jullie iemand mee op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 21:13

Kan beide. Als je meteen na lopen moet springen zorgen dat je er ruim van te voren bent. Ik neem aan dat je in de bb/b begint dus dan staat het parcour er vaak al en kan je vast wel al eerder lopen

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself


maj0

Berichten: 6564
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Nemen jullie iemand mee op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 21:26

Hier gaat er altijd iemand mee.

1 ondat ik mijn paard niet alkeen kan laden
2 als er wat gebeurd heb ik iemand bij de hand
3 het is gezelliger en makkelijk om een extra paar handen te hebben.

Stukje voor stukje, beetje bij beetje, komt er een mooie foto tot stand.
http://www.marjoleinreekersfotografie.nl/

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Nemen jullie iemand mee op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 19:23

Iemand mee hebben op wedstrijd geeft in mijn ogen toch altijd meer rust.
Je hebt iemand die de startlijst kan volgen en in het oog houden aan welk nummer ze zitten, je hebt iemand die kan helpen inspringen zodat je niet voortdurend met iemand 'mee moet springen', iemand die nog snel je jasje of zweepje kan gaan halen als je dat vergeten bent,...
Natuurlijk zijn dit geen onoverkomelijke dingen en lukt dit vast ook wel als je alleen bent, maar op wedstrijd is het toch wel fijn als je niet zelf met die 100 en 1 kleine dingetjes bezig moet zijn en je gewoon kunt focussen op het paard.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34476
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 18:07

Iemand die je kan helpen met losrijden is ook wel fijn, anders ben je altijd afhankelijk van anderen om er een kruisje van te maken, op te hogen of juist iets omlaag te zetten etc.

Marith_Ov

Berichten: 2553
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 18:15

Ik rij western en ga ook altijd alleen op wedstrijd. Mijn paard is alleen te laden en als ik parcours moet verkennen dan druk ik haar gewoon bij een wildvreemde in de handen als dat moet (liefst bij bekenden). Als het echt niet gaat lukken dan ga ik niet verkennen en bekijk dan vanaf de bakrand het uitgelegde parcours, maar dat is nog nooit voorgekomen. Er zijn altijd welwillende mensen op een wedstrijd die wel even voor een paar minuten je paard willen vasthouden.

Luna Bashirah

DAWRA; Let's go and ride... our greatest pride! Dé vereniging voor jou en je westernarabier of partbred met minimaal 50% Arabisch bloed.

pol013

Berichten: 8963
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Nemen jullie iemand mee op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 13:16

Ik doe het beide. Niet altijd zin om iemand te regelen en soms lukt het gewoon niet met de planning.
Ik zorg er wel voor dat ik de basis ook echt alleen kan, dus laden en lossen en zadelen en opstappen. Het is af en toe improviseren met voorlezers of met parcours verkennen of losspringen maar je komt er altijd wel aan uit.
Samen vind ik ook wel gezellig en 2 extra ogen kunnen onderweg en op een nieuwe locatie ook wel fijn zijn.

Neem de eerste keren iemand mee en dan een paar keer bewust zo veel mogelijk zelf doen. Dan loop je vanzelf tegen de problemen aan en heb je dan nog iemand bij de hand om je desgewenst te helpen.

Maar waar komt je paard te staan? Op een gezellige pensionstal kom je al gauw iemand tegen die een keertje met je mee wil. Een goede catering en vriendelijke blijven ook als je wedstrijd stress hebt brengt je een heel eind hoor.

Anoniem

Re: Nemen jullie iemand mee op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 13:41

Bedankt voor alle reacties! Mijn paard komt op een pensionstal, echter zijn daar alleen mensen die 1 a 2 keer per week komen en even een rondje op hun paard doen. Ook prima hoor, daar niet van, maar die hebben geen zin in wedstrijden of mee gaan zeg maar.

De eerste keren wil ik zeker iemand mee nemen. Mijn moeder wil wel mee alleen kan zij ook niet altijd en ik wil ook niet te afhankelijk worden.

Ik zat zelf ook te denken om tegen die tijd op de bokt markt of MP een advertentie te plaatsen of er iemand is die mee wil af en toe. Maar wat zou je dan zo'n iemand moeten geven zeg maar aan het einde van de dag? Helemaal voor niks hoeft natuurlijk ook niet, en een bakje patat en kopje koffie regel ik dan natuurlijk, maar verder?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Babootje, kimmetje26, marygoround, Plop1997, Sabbientje en 9 bezoekers