Pony angst/streken of iets anders?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
lightmorebh

Berichten: 1513
Geregistreerd: 22-09-03

Pony angst/streken of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-17 21:11

Helaas lukt het me niet de video te uploaden.
Mijn zusje had vandaag haar allereerste wedstrijd met haar verzorgpony.
Ze rijd nu iets meer dan een jaar op hem en heeft elke week les.
Hij heeft af en toe zijn streken maar vandaag ging het helaas goed mis.
Graag zou ik wat meer meningen willen van jullie over de pony in het filmpje en eventueel wat tips.
pony is volledig nagekeken door tandarts en osteopaat.
Qua bitloos en boomloos rijden is keuze van eigenarresse van het paardje.
Alvast bedankt!

https://vimeo.com/227555660
Laatst bijgewerkt door lightmorebh op 29-07-17 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt


FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: Pony angst/streken of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 21:12

Kan je uitleggen wat er mis ging aangezien het fimpje niet werkt?

lightmorebh

Berichten: 1513
Geregistreerd: 22-09-03

Re: Pony angst/streken of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-17 21:15

als het goed is nu wel

Rocamor

Berichten: 10826
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Pony angst/streken of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 21:23

Ik zie een proef met ontzettend veel onrust en stress. De amazone Is nog niet in staat dit te laten afvloeien.

Ik denk niet dat dit een stoute pony Is, wel een pony die zijn eigen pad trekt als de ruiter hem (onbewust en ongetwijfeld ongewild) alleen laat.

Kilometers maken. Leren Zelf rustig te blijven en te werken naar ontspanning.

Rockes <3

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 21:26

Ik zie ook een pony die misbruik maakt van de onzekerheid van de ruiter. Eens met Rocamor, lekker kilometers maken en blijven lessen :)

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 21:27

Ik vind het als algemeen beeld gehaast en ongecontroleerd. Nou heb ik er geen geluid bij aan staan, maar het ziet er niet uit als schrikken, eerder als gestuiter door te veel energie.

Edit: eens met Rocamor.
Laatst bijgewerkt door Hilary op 29-07-17 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Oy with the poodles, already

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 21:27

Is dit de eerste keer op vreemd terrein?

Pony is meer met zijn omgeving bezig dan met de ruiter. Het is dan aan de ruiter om de pony meer aan het werk te zetten. Gemakkelijker gezegd dan gedaan :)

Probeerde je zusje de pony vast te houden na de val? Ik zou haar aanraden om dat niet te doen. Als je valt, dan blijf je beter enkele seconden liggen.

Is je zusje ok?

N4N4
Berichten: 1106
Geregistreerd: 15-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 21:30

Ai , dat ziet er naar uit .. hoe gaat het met je zusje ?

Ik denk dat beiden last van de drukte en het lawaai op de tribune hadden en wedstrijd stress.
Daarbij is je zusje wel aan het rommelen met de teugels , ik zie geen rust en al helemaal geen ontspanning ..

De allerliefste en het allermooiste paard van de hele wereld ... is de mijne :-)

lightmorebh

Berichten: 1513
Geregistreerd: 22-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-17 21:32

Schrikken deed hij indd ook absoluut niet. Hij maakt indd misbruik van de situatie.Hij doet dit soort acties als hij ergens geen zin in heeft zin en is dan werkelijk onbestuurbaar . Ze heeft vlak ervoor nog een proefje gereden en die ging veel beter en rustiger.
Het punt waar mijn zusje nu erg mee zit is dat hij na de val echt gemeend een trap nagaf, die helaas vol in haar gezicht kwam. ze is er erna ook niet meer op geweest omdat ze door mocht naar de ambu.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 21:35

Pony heeft in mijn ogen geen streken maar vooral vriendelijk maar beslist leiding nodig. Je zus ziet er vrij strak en gespannen uit. Ik denk dat als ze veel oefenen op vreemd terrein en elkaar leren kennen op vreemd terrein ze hem/haar steeds beter leert opvangen en dit gedrag er snel af zal gaan.

Kalm blijven en kilometers maken dus!


lightmorebh

Berichten: 1513
Geregistreerd: 22-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-17 21:36

FatCat schreef:
Is dit de eerste keer op vreemd terrein?

Pony is meer met zijn omgeving bezig dan met de ruiter. Het is dan aan de ruiter om de pony meer aan het werk te zetten. Gemakkelijker gezegd dan gedaan :)

Probeerde je zusje de pony vast te houden na de val? Ik zou haar aanraden om dat niet te doen. Als je valt, dan blijf je beter enkele seconden liggen.

Is je zusje ok?


Dit terrein was onbekend maar dit was zeker niet zijn eerste keer op onbekend terrein. Het is haar geleerd om absoluut los te laten bij een val maar ze zei ook het ging echt zo snel ze had het amper door. Ze is okee gelukkig maar erg blauw in haar gezicht. Van de eigenaresse moest ze m helaas rustig houden en mocht hem niet aan t werk echt zetten voor de proeven.

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 21:38

Oei dat ziet er niet fijn uit. Als je valt en zeker in een afgesloten rijbak de pony gewoon loslaten. Dat is veiliger voor je zelf. Hoe is het nu met je zus?

De pony en ruiter zijn beide gespannen en de ruiter kan de pony geen zekerheid / leiderschap geven die hij op dat moment nodig heeft. De pony is vooral bezig met wat er om hem heen gebeurd. Lekker blijven lessen en oefenen, dan gaat dat vanzelf beter :)

Beterschap!

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

lightmorebh

Berichten: 1513
Geregistreerd: 22-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-17 21:38

N4N4 schreef:
Ai , dat ziet er naar uit .. hoe gaat het met je zusje ?

Ik denk dat beiden last van de drukte en het lawaai op de tribune hadden en wedstrijd stress.
Daarbij is je zusje wel aan het rommelen met de teugels , ik zie geen rust en al helemaal geen ontspanning ..
Van de teugels klopt. Hij ging in het begin lopen klooien en ze weet wat hij dan gaat doen. Daar komt dan het stukje spanning zeker bij.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 21:39

Het natrappen is iets wat deels uit schrik/angst kan komen, hoor. Er flappert iets achter je, dat moet weg (even kort door de bocht). Ooit hierop geoefend met een pony; er viel (per ongeluk) een jas van haar rug, die kreeg kreeg door de schrik ook een trap na. Paar keer mee geoefend, toen was het (op dat moment) goed.
Ook in spelgedrag wordt er natuurlijk geslagen. Dat er nu een klein mensje slachtoffer was ipv een andere pony, zal voor de pony in het heetst van de strijd niet uitmaken... (helaas)

Oy with the poodles, already

basic_21
Berichten: 149
Geregistreerd: 20-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 21:40

Och jeetje wat een naar einde .Hoop dat alles goed is met jouw zusje.Ik reageer nooit ben een mee lezer .Maar op dit wil ik wel reageren.Ik zie een proef waarbij de pony overal zijn aandacht heeft ,behalve bij de ruiter.Je ziet de spanning van de ruiter en dat vind ik ook heel begrijpelijk.Maar wat de pony aan het einde doet vind ik onvergeefbaar ,dat je het van de zwaartekracht verliest oke,dat overkomt de beste ,maar die trap na ....en dan zal ik wel heel bokt over mij heen krijgen ..jammer dan ,maar ik vindt dat zo vuil!Heb er geen andere woorden voor.Kun je kilometers maken ,ervaring opdoen,met vallen en opstaan het leren ...en terecht ,mag je spanning hebben ,er af vallen... per ongeluk de teugels vasthouden maar dit is voor mij echt een no go.

pinto_1

Berichten: 2552
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 21:41

Jeetje, wat heftig voor je zusje.Sterkte voor haar.
Ik zie ook een pony die alleen maar druk wordt door zijn omgeving, en totaal niet op zijn ruiter is gefocussed. Er zit nergens ontspanning in de proef.

En ik heb ook het gevoel dat het vasthouden na de val net teveel was voor de pony, hij probeert eigenlijk al de hele proef te "ontsnappen", dus de spanning wordt alleen maar opgebouwd.

strooigoed

lightmorebh

Berichten: 1513
Geregistreerd: 22-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-17 21:41

troi schreef:
Pony heeft in mijn ogen geen streken maar vooral vriendelijk maar beslist leiding nodig. Je zus ziet er vrij strak en gespannen uit. Ik denk dat als ze veel oefenen op vreemd terrein en elkaar leren kennen op vreemd terrein ze hem/haar steeds beter leert opvangen en dit gedrag er snel af zal gaan.

Kalm blijven en kilometers maken dus!
Het was haar eerste wedstrijd dus ze was zeker gespannen. Bij haar thuis gaat dit gedrag steeds beter. Helaas is zij niet de enige die erop rijd en de ander laat hem bij dit soort dingen dan maar ff gaan in de hoop dat hij stopt.

lightmorebh

Berichten: 1513
Geregistreerd: 22-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-17 21:45

basic_21 schreef:
Och jeetje wat een naar einde .Hoop dat alles goed is met jouw zusje.Ik reageer nooit ben een mee lezer .Maar op dit wil ik wel reageren.Ik zie een proef waarbij de pony overal zijn aandacht heeft ,behalve bij de ruiter.Je ziet de spanning van de ruiter en dat vind ik ook heel begrijpelijk.Maar wat de pony aan het einde doet vind ik onvergeefbaar ,dat je het van de zwaartekracht verliest oke,dat overkomt de beste ,maar die trap na ....en dan zal ik wel heel bokt over mij heen krijgen ..jammer dan ,maar ik vindt dat zo vuil!Heb er geen andere woorden voor.Kun je kilometers maken ,ervaring opdoen,met vallen en opstaan het leren ...en terecht ,mag je spanning hebben ,er af vallen... per ongeluk de teugels vasthouden maar dit is voor mij echt een no go.

Ik deel je mening zeker. Natrappen en niet schrikken... ze riep toen ze opstond ook nog rustig maar. Hij heeft het regelmatig ook aan de hand rustig naast je lopen als hij geen zin heeft dan loopt hij echt dwars door je heen wat je ook werkelijk doet. We zin al menig keren omver gebeukt omdat hij erdoor wou.

0000
Berichten: 5471
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 21:47

Ik zie ook eerder een pony die teveel spanning ontwikkeld en een ruitertje dat gewoon nog handigheid moet ontwikkelen dan een stoute pony. De trap is heel naar maar ik denk niet dat hii bewust je zusje wilde trappen maar meer van help er hangt iets achter me aan...

Wat mij opvalt is dat ze de hele proef al vreselijk weinig controle heeft, het is eigenlijk niet de vraag gaat het mis maar enkel afwachten wanneer. Pony is onvoldoende aan de hulpen en word teveel op de hand gereden. Daarom kan hij ook uitbreken naar de buitenkant, ze is zo druk met haar binnenteugel aan het sturen dat hij de ruimte die hij aan de buitenkant krijgt dan maar gebruikt. Dat gebeurt namelijk ook al direct na de eerste ac lijn. Is het ideaal als leerpony, dat niet natuurlijk maar ik denk dat dit wel goed kan komen. Echter zou ik persoonlijk liever zien dat ze samen iets meer basis hebben voor ze verder gaan starten. Ook om te voorkomen dat dit vaker gebeurt en de amazone angst ontwikkeld.

REVALIDATIE & TRAINING
Eerlijk opleiden met rust, geduld en kennis van biomechanica. Fysiek en mentaal gezonde paarden voor een langdurige sportcarrière.

lightmorebh

Berichten: 1513
Geregistreerd: 22-09-03

Re: Pony angst/streken of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-17 21:57

Echt verder zullen ze niet gaan starten. Dit was een keertje voor de leuk om te kijken en de eigenaresse was er zeker van dat die braaf zou zijn. Ze is inderdaad erg met rijden op de hand maar zodra ze m losser laat is het einde vaak zoek. zowel hier als thuis. Er zijn momentjes dat het losser kan maar dan moet het 30 graden zijn, geen wind, alle paarden in de wei of paddock vlakbij ect.

Rocamor

Berichten: 10826
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 22:00

lightmorebh schreef:
basic_21 schreef:
Och jeetje wat een naar einde .Hoop dat alles goed is met jouw zusje.Ik reageer nooit ben een mee lezer .Maar op dit wil ik wel reageren.Ik zie een proef waarbij de pony overal zijn aandacht heeft ,behalve bij de ruiter.Je ziet de spanning van de ruiter en dat vind ik ook heel begrijpelijk.Maar wat de pony aan het einde doet vind ik onvergeefbaar ,dat je het van de zwaartekracht verliest oke,dat overkomt de beste ,maar die trap na ....en dan zal ik wel heel bokt over mij heen krijgen ..jammer dan ,maar ik vindt dat zo vuil!Heb er geen andere woorden voor.Kun je kilometers maken ,ervaring opdoen,met vallen en opstaan het leren ...en terecht ,mag je spanning hebben ,er af vallen... per ongeluk de teugels vasthouden maar dit is voor mij echt een no go.

Ik deel je mening zeker. Natrappen en niet schrikken... ze riep toen ze opstond ook nog rustig maar. Hij heeft het regelmatig ook aan de hand rustig naast je lopen als hij geen zin heeft dan loopt hij echt dwars door je heen wat je ook werkelijk doet. We zin al menig keren omver gebeukt omdat hij erdoor wou.


Dit staaft mijn gevoel dat deze pony niet de begeleiding krijgt die hij nodig heeft. Hierdoor gaat hij zijn eigen weg. En tja, op die weg staat dan soms een mens en die moet dan maar aan de kant.

Heeft je zusje plezier met deze pony?

Rockes <3

0000
Berichten: 5471
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 22:01

lightmorebh schreef:
Echt verder zullen ze niet gaan starten. Dit was een keertje voor de leuk om te kijken en de eigenaresse was er zeker van dat die braaf zou zijn. Ze is inderdaad erg met rijden op de hand maar zodra ze m losser laat is het einde vaak zoek. zowel hier als thuis. Er zijn momentjes dat het losser kan maar dan moet het 30 graden zijn, geen wind, alle paarden in de wei of paddock vlakbij ect.


Maar het feit dat de pony door haar been heenbreekt kan ze never nooit oplossen met meer hand gebruik....je compenseert dan alleen maar en tot op zekere hoogte lukt dat maar uiteindelijk loopt hij dan een keer over (in dit geval de extra spanning van de wedstrijd, thuis misschien eens een schrikmoment) en dan kom je jezelf altijd tegen. Ze is nu enkel aan symptoombestrijding aan het doen en dat blijft op lange termijn echt nooit goed gaan.

REVALIDATIE & TRAINING
Eerlijk opleiden met rust, geduld en kennis van biomechanica. Fysiek en mentaal gezonde paarden voor een langdurige sportcarrière.

lightmorebh

Berichten: 1513
Geregistreerd: 22-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-17 22:04

@ Rocamor Zolang ze een beetje hobbelt met hem heeft ze plezier, Zodra ze echt gaat rijden en meer aan hem vraagt beginnen deze acties en dan is het plezier op een gegeven moment zeker weg.
@0000 Wat heb jij voor tips waar ze eventueel mee aan de slag kan?

Rocamor

Berichten: 10826
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 22:05

lightmorebh schreef:
@ Rocamor Zolang ze een beetje hobbelt met hem heeft ze plezier, Zodra ze echt gaat rijden en meer aan hem vraagt beginnen deze acties en dan is het plezier op een gegeven moment zeker weg.
@0000 Wat heb jij voor tips waar ze eventueel mee aan de slag kan?


Wat wil je zusje?

Lol met de knol of serieuzer aan het werk?

Rockes <3

lightmorebh

Berichten: 1513
Geregistreerd: 22-09-03

Re: Pony angst/streken of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-17 22:08

@ rocamor. Echte wedstrijden zal ze niet kunnen gaan rijden maar ze wil wel echt serieus aan t werk. Hobbelen heeft ze al te lang gedaan.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 bezoekers