Ilana (23) schrijft blog aan meisje dat haar filmde

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14036
Geregistreerd: 20-04-16

Ilana (23) schrijft blog aan meisje dat haar filmde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 14:48

rtl nieuws
Overige

Afbeelding

Ilana (23) wordt door een meisje gefilmd als ze op een brancard wordt afgevoerd. Vreselijk vindt ze dat. Aan het filmende meisje schrijft ze in een blog: "Ik hoop dat dit je bereikt en je zo vriendelijk wilt zijn mij te verwijderen uit je mobiel om het nooit meer terug te zien."

Ilana is een echt 'paardenmeisje' als in 2014 haar hele leven verandert. Tijdens een stage in Duitsland wil ze een paard uit een vrachtwagen halen. Maar het gaat mis.

Op de hoge laadklep van de vrachtwagen duwt het paard Ilana van de klep af. Ze valt met haar hoofd op de grond. "Ik kan zelf niets herinneren van dat moment", vertelt Ilana aan RTL Nieuws. "Later hoorde ik dat het paard daarna ook viel en bovenop mij terechtkwam."

Ze houdt hersenletsel over aan de val. Een jaar lang wordt ze elke dag naar Groningen gereden om te revalideren. "Ik kan niet tegen onverwachte dingen en tegen druk. Ik heb mijn hele dagindeling moeten veranderen." Haar studie en de droom om met paarden te werken moet ze opgeven.

Pijnlijke herinneringen
Zo af en toe bezoekt Ilana nog een paardenevenement. Zoals afgelopen dinsdag in Norg (Drenthe). Daar werd ze pijnlijk herinnerd aan haar ongeluk. "Ik zie voor mijn neus hoe de ruiter van de kar achter zijn paard valt. In een flits zie ik voorbijgaan hoe ik drie jaar geleden mijn hele leven kwijt ben geraakt."

Door die herinneringen begint ze te hyperventileren. "Ik kon niet meer opstaan, al mijn spieren verkrampten. Ik begon hevig te trillen." Liggend op een brancard ziet ze hoe ze door een meisje wordt gefilmd. Een actie die enorm veel impact heeft op Ilana. "Ze beseft niet wat voor pijn het doet dat ze mijn privacy zo erg schaadt. Ik wilde haar vragen om te stoppen, maar ik kon niet praten."

Ze schrijft er een blog over waarin ze het meisje rechtstreeks aanspreekt. "Ik hoop dat dit je bereikt en je zo vriendelijk wilt zijn mij te verwijderen uit je mobiel om het nooit meer terug te zien."

Starende mensen
Terwijl ze hevig trillend op de brancard ligt, kan ze alle reacties in het publiek zien en horen.

"Ik heb honderden blikken van starende mensen op mijn netvlies staan. De één die vol afschuw kijkt, een ander vol medelijden, maar de meesten vooral erg nieuwsgierig. Welke blik dan ook, ze doen mij allemaal pijn. Het idee dat dit op film staat en nog meer mensen het gaan zien, doet mij zoveel pijn."

Door haar verhaal te doen hoopt Ilana dat mensen zich realiseren wat zo'n filmpje met iemand doet. Haar blog wordt massaal gedeeld op Facebook. "Ik ben onder de indruk van alle reacties. Ontzettend lief, positief en steunend."

Van het filmende meisje hoorde ze nog niets. "Als ze dit leest hoop ik dat ze het verwijdert, zodat niemand mij meer ziet liggen. Ik zou het ook wel fijn vinden als ze een berichtje stuurt met de mededeling dat ze het verwijderd heeft. Maar ik snap ook wel dat een berichtje sturen misschien eng is voor haar."


Afbeelding
Laatst bijgewerkt door aniek1985 op 29-07-17 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast

LumosNox
Berichten: 149
Geregistreerd: 20-07-17

Re: Ilana (23) schrijft blog aan meisje die haar filmde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 15:05

Wat een geweldige meid. Goed geschreven blog ook. Ik ga vaker wat van haar lezen. Ik hoop dat de fimpjes van haar verwijderd zijn.

Mer1980

Berichten: 18832
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Ilana (23) schrijft blog aan meisje dat haar filmde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 16:42

heftig en goed geschreven...

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Re: Ilana (23) schrijft blog aan meisje dat haar filmde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 16:46

Vreselijk vind ik het, dat ieder ongeval, iedere fout tegenwoordig 'moet' worden vastgelegd.. Dat een dergelijk filmpje daarna viraal gaat vind ik om te kotsen, je solt met iemands privacy en ik vind dat deze meid dit bijzonder goed naar buiten heeft gebracht! :)

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 16:52

Ik 'lees' eigenlijk vooral een meisje dat voortdurend haar verhaal wil vertellen.
Ik hoop dat ze buiten de Facebook-likes om ook gesteund en gehoord wordt.

Qimm

Berichten: 15160
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 16:54

Zo ging het een paar maand geleden ook met een jongen van 16 die dodelijk verongelukte. Zijn beste vriend zag het op social media nog voor hij wist wat er gebeurd was... Mensen hebben niet door wat voor impact zulke dingen hebben...

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 16:57

Wat enorm knap dat ze dit geschreven heeft.
En ja helaas zie je tegenwoordig bij bijna elk ongeluk wel 1 asociale die filmt.
Vast gesmolten aan hun mobieltje het fatsoen niet om die weg te stoppen.

Ook pers die al foto's plaatst voordat familie op de hoogte is.
Net zo asociaal.
Er zou een boete op moeten staan.

Sowieso is privacy op internet een nog veel te ondergeschoven kindje.

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Re: Ilana (23) schrijft blog aan meisje dat haar filmde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 17:11

Ik vind het sowieso belachelijk dat mensen zulke dingen filmen. Wat voor een meerwaarde heeft dat? Zodat je kunt zeggen dat je erbij was?

Wordt zo moe van mensen die het fatsoen niet kunnen opbrengen en even ervoor kunnen kiezen dat telefoontje weg te stoppen. Zo lastig is dat niet...

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 17:23

Ik vind ook dat het filmen van ongevallen verboden zou moeten worden. gewoon een enorme boete als je staat te fotograferen/filmen.

Iemand in mijn familie is omgekomen bij een ongeval een aantal jaren geleden. Binnen het uur stonden de meest vreselijke foto's op het net. Voordat de meest dierbaren en naasten op de hoogte waren, konden de beelden al bekeken worden. Dat maakt me verdrietig.

pien_2010

Berichten: 43275
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 17:54

Ilana is een heel mooi mens en volkomen terecht dat ze haar privacy niet zo geschonden wil hebben.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 19:07

Gini schreef:
Ik 'lees' eigenlijk vooral een meisje dat voortdurend haar verhaal wil vertellen.
Ik hoop dat ze buiten de Facebook-likes om ook gesteund en gehoord wordt.


?? :roll:

Goed geschreven blog, het is gewoon triest hoe mensen denken alles maar te kunnen filmen.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Ilana (23) schrijft blog aan meisje dat haar filmde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 20:29

Is het filmpje eigenlijk ergens opgedoken? En natuurlijk staan er bij een dergelijke gebeurtenis direct een hoop mensen te kijken, ooit al gehoord van kijkfiles? De mens is een nieuwsgierig dier.
Het komt over alsof ze iets of iemand zoekt om haar frustraties op uit te werken... Imo is dit verspilling van energie die ze waarschijnlijk heel erg nodig heeft om te revalideren... Of misschien geven deze frustraties haar net meer kracht om te revalideren... Wie zal het zeggen... Alleen vind ik het heel veel drama om heel weinig... Ze heeft geen schade geleden door het filmpje en waarschijnlijk is het uitvergroot doordat ze zich niet alles meer zal herinneren en dat juist dat beeld wel helder is...

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Re: Ilana (23) schrijft blog aan meisje dat haar filmde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 20:40

Voor alles is iets te zeggen. Een ander heeft wel beeld materiaal nodig om iets te kunnen verwerken en bevatten. Soms voor medische/ csi zaken is het onwijs handig. Dus ik begrijp haar, maar het is niet een mega big deal denk ik... Om een totaal verbod in te brengen

Qimm

Berichten: 15160
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 20:46

Iemand filmen die een toeval heeft een al geholpen wordt is nergens goed voor

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 20:56

Toch wel. Wij hebben het hier al regelmatig gehad dat mensen filmen en dat dit daarna gebruikt kan worden door de behandelende artsen. Soms komt de omschrijving van een medische urgentie ook totaal niet overeen met het aangetroffen klinisch beeld: wij krijgen vaak oproepen voor epileptische aanvallen die dan uiteindelijk bijvoorbeeld maar hyperventilaties zijn, gewoon omdat mensen beven als stuipen aanzien. Als zoiets dan gefilmd is dan kunnen er een hele hoop onderzoreken vermeden worden. Ook bij bepaalde (psychiatrische, neurologische) urgenties kunnen filmpjes heel handig zijn omdat deze soms al voorbij zijn als de hulpdiensten arriveren.
En eigenlijk kijkt er op zo'n momenten geen kat naar vetrollen of naar de kleur van je onderbroek (en ben je meestal als patiënt compleet onherkenbaar voor omstaanders), op zo'n moment kijkt een omstaanders naar het geheel en nog het meeste naar de hele hulpverlening errond.

Anoniem

Re: Ilana (23) schrijft blog aan meisje dat haar filmde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 21:12

En als het toevallig iemands laatste momenten zijn die een dierbare dan nog kan zien omdat iemand het gefilmd heeft is diegene een held. Het is zo dubbel..... Het kan de privacy te veel schenden en het kan ontzettend waardevol voor artsen én dierbaren zijn. Ik ben niet tegen het vastleggen van dit soort dingen, wel van het verspreiden aan mensen die het niets aangaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 21:24

Nieuwsredactie schreef:
"Ik heb honderden blikken van starende mensen op mijn netvlies staan. De één die vol afschuw kijkt, een ander vol medelijden, maar de meesten vooral erg nieuwsgierig. Welke blik dan ook, ze doen mij allemaal pijn."


Misschien een knuppel in het hoenderhok, maar als ik zoiets lees dan denk ik; Okee, maar wat wil je dan? Als ze én niet met medelijden, en niet met afschuw en niet met nieuwschierigheid of schrik mogen kijken, wat moeten al die mensen dan wel? Mogen ze dan wel wegkijken? Of doet dat dan ook pijn omdat mensen je niet aankijken en je negeren of je geen aandacht krijgt?

De blog vind ik rijkelijk vaag en klinkt in mijn ogen erg zoals reacties zoals ik die ken van 'professionele patienten'; het maakt niet uit wat normale/gezonde mensen ook doen, ze doen het altijd fout want ze snappen niet hoe het voelt.... Dus of ze nou wegkijken, iets zeggen of niets zeggen, voor een professionele patient is dat altijd weer een bevestiging van dat de wereld oneerlijk is omdat anderen anders zijn dan zij.

Los daarvan; niemand hier heeft blijkbaar dat filmpje online zien staan, zij wel want ze vraagt de filmster of ze hem offline wil halen. Dan stuur je dat meisje toch gewoon een berichtje? Waarom moet dat dan weer allemaal in de openbaarheid waarbij al die wel/niet/beetje kijkende anderen ook meteen weggezet worden als losers?

Qimm

Berichten: 15160
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Ilana (23) schrijft blog aan meisje dat haar filmde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 21:30

Stukje bewustwording?

Anoniem

Re: Ilana (23) schrijft blog aan meisje dat haar filmde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 21:33

Daar kan ik op zich wel inkomen, alleen vraag ik me dan nog steeds af waar ik me als toevallige toeschouwer dan bewust van zou moeten zijn? Wat moeten mensen volgens haar dan wel doen?

Qimm

Berichten: 15160
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 21:41

Hulp verlenen indien nodig en anders verder gaan met waar je mee bezig was... Niemand zit te wachten op ramptoeristen

Stel je voor dat jou wat overkomt of bij een ongeluk betrokken bent, wat zou je dan willen dat omstanders doen? Hoe zou je je voelen als je gefilmd werd in zo'n toestand?

puppy1128

Berichten: 5010
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 21:48

Nou kan het mij goed voorstellen. Een keer toen ik naar school liep, was er een ongeluk gebeurd. (fietser voor de auto). Tig mensen omheen kijken. Ik liep maar door, omdat er al 'te veel' mensen om diegene heen waren en genoeg mensen te hulp schoten. Overigens zou ik alleen maar in de weg staan in dit geval.

Maar ik liep met iemand, we waren wel nieuwschierig 'wat is er gebeurd, hoe ernstig, komt het nog goed?'.. Maar ik zei al van: moet er niet aan denken dat als ik een ongeluk krijg er tig mensen om mij heen 'stom staan te kijken'.. Ook om die reden ben ik verder gelopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 21:53

Qimm schreef:
Hulp verlenen indien nodig en anders verder gaan met waar je mee bezig was... Niemand zit te wachten op ramptoeristen


Behalve dan dat je net zo vaak hoort dat mensen het kwetsend vinden dat op de helpers na iedereen maar doorloopt en ze negeert. En die vinden het regelmatig net zo kwetsend als mensen wel blijven staan, dus dan vraag ik me af; wat wil je dan?
Bovendien is het niet zo dat nietsdoende toeschouwers nutteloos zijn. Als je eens bij een reanimatie bent geweest en het duurt lang voordat er professionele hulp komt dan wordt iedereen ingezet voor reanimatie aangezien dat heel erg zwaar is om te doen en je dat niet een kwartier lang in je eentje volhoudt. Dus ook de 'ramptoeristen' kunnen heel nuttig blijken, al was het alleen maar omdat je ze naar de hoek van een straat kunt sturen, auto's tegen kunt laten houden en noem maar op. Als iedereen meteen weg zou gaan zodra er twee of drie mensen bij een slachtoffer staan dan zorgt dat makkelijk voor veel grotere problemen. Je weet nooit hoeveel mensen je uiteindelijk nodig hebt.

Qimm

Berichten: 15160
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Ilana (23) schrijft blog aan meisje dat haar filmde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 21:58

Dat heb ik nog nooit gehoord, dat mensen het kwetsend vinden dat voorbijgangers doorlopen, ik kan me er zelf ook niets bij voorstellen...
En ja, hulp bij reanimatie is ook wel handig. Idealiter zou je dan vragen of er hulp nodig is, is het antwoord nee, doorlopen. Is het antwoord ja, blijven

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Ilana (23) schrijft blog aan meisje dat haar filmde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 23:13

Ik probeer de blog te openen maar heb geen FB.
Iemand die hier een screenshot of de tekst kan plaatsen?

liedje89
Berichten: 7157
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 23:26

Qimm schreef:
Hulp verlenen indien nodig en anders verder gaan met waar je mee bezig was... Niemand zit te wachten op ramptoeristen

Stel je voor dat jou wat overkomt of bij een ongeluk betrokken bent, wat zou je dan willen dat omstanders doen? Hoe zou je je voelen als je gefilmd werd in zo'n toestand?


Als er op straat een ongeluk gebeurt of iemand onwel wordt dan kijk (of vraag) je of er voldoende hulp is en ga je helpen of loop je door. Maar dan ben je zelf ergens mee bezig en zou je die bezigheid onderbreken om te gaan staren, dat lijkt me inderdaad nogal onnodig en vervelend ramptoerisme. Maar als ik in een publiek zou staan bij een evenement en er wordt iemand onwel dan lijkt het me ook niet perse logisch of handig als het hele publiek dan maar weg zou lopen zodat ze de onwel geworden persoon niet zien :o?

Filmen lijkt mij tenzij je dat gericht voor de hulpverlening of opsporing doet bij een ongeluk oid natuurlijk gewoon asociaal.