Maflinger@work.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Maffflinger
Berichten: 25
Geregistreerd: 28-07-17

Maflinger@work.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-17 18:19

Sinds kort weer beschikking over een bak! Voorheen een anderhald jaar enkel recreatief buitenritjes gedaan.

Ik heb geen les gehad de afgelopen anderhalf jaar. Dit ga ik wel weer doen.

Niveau wat we hebben.. geen?
Ik probeer zo zacht mogelijk met mn handen te zijn.
Paardlief heeft echter een heel harde mond. Ik heb er een dubbelgebroken hulstrensje in. En zoals op de fotos te zien rijd ik vele stukken zonder contact.

Mijn eigen verbeterpunten.. Tsja mijn gehele houding!
Wat me het meest stoort zijn mijn hakken en het niet rechtopzitten.
Dit zal ik het eerst proberen aan te pakken.
Ook mijn handhouding is erg rottig.

Paardlief heeft overigens een "afwijking" aan haar oren. Ze heeft ze echt altijd naar achteren staan. Heeft dus niks met het rijden te maken. Ze doet dit ook tijdens een buitenrit of wandelen of poetsen of zo in de wei. :+


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


FjeLOVER
Berichten: 520
Geregistreerd: 20-01-15

Re: Maflinger@work.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 18:50

Hoihoi,
Erg leuke foto's en een enorm leuk paardje!
Vind het een erg prettig beeld want vind het er erg vriendelijk uitzien!


Maffflinger
Berichten: 25
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-17 19:15

Dankjewel! Dat vind ik heel fijn om te horen! Ze is echt ontzettend sterk in haar mond. Ik probeer zo zacht mogelijk met haar te doen ipv in gevecht te gaan :D

poown
Berichten: 271
Geregistreerd: 09-08-13

Re: Maflinger@work.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 19:24

Leuk paardje! Persoonlijk geen voorstander van rijden zonder contact al ziet dit er wel vriendelijk uit.Is ze sterk mbt dat ze kop omhoog gooit en daar gaat vechten of gaat ze juist in je hand hangen?

Maffflinger
Berichten: 25
Geregistreerd: 28-07-17

Re: Maflinger@work.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-17 19:28

Ze doet beide. Momenten dat ze gaat hangen (als in heel hard hangen/trekken en dan zo hard mogelijk gaan). En momenten dat ze probeert uit te breken (als je bijvoorbeeld stelling vraagt wat ze moeilijk vind, gooit ze haard hoofd omhoog en de ander kant uit om vervolgens hard de andere richting uit te willen).

Op dit moment ben ik vooral bezig aan ontspanning. Ze hoeft van mij niet beneden te lopen. Maar wel met een actieve achterhand en op eigen benen. Dus niet in mijn hand en dan stuwen. Maar op eigen benen en dragen.
Dat is eigenlijk de reden dat im haar veelal "loslaat".

Als ik contact blijf houden en ze gaat hangen en stuwen dan word ze een struikelende duikboot.
Als ik veel loslaat gaat ze uitzichzelf veel meer dragen.

Maffflinger
Berichten: 25
Geregistreerd: 28-07-17

Re: Maflinger@work.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-17 07:24

Ik ben ook wel benieuwd of jullie tips hebben om tevoeren.
Mijn paard is erg jeukerig bij te rijk voer. Maar heeft een erg slechte conditie.
De eerste 15 minuten van een buitenrit loopt ze op turbo. Om daarna in te kwakken en te gaan sloffen.

Ik voer nu muesli bij. Kruidenmuesli. Elke dag een halve kilo. (En als we gereden hebben een kwart kilo na het rijden).

Wat zou ik nog meer kunnen geven voor energie maar wat geen suiker/eiwitbom is?

Peelie

Berichten: 13394
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 07:33

Ik ben ook niet zo'n fan van contactloos rijden. Het nodigd juist uit tot nog meer dalen/hangen.

Een harde mond is vaak het gevolg van een weinig actief achterbeen, losgelaten rug en aangespannen buik.

Dat is niet iets wat ik je zo kan uitleggen via het internet. De oplossing moet je ervaren en in de vingers krijgen.

:+: ..........Mara......... :+:......Nash (Z1+5).... :+:
Volg ons op instagram!@haflingers.nash.and.mara [o]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 07:54

Nou heeft je paard ook niet de ideale bouw voor de sport maar er is zeker verbetering nodig.
Probeer tijdens het rijden wat meer te 'schakelen'. Steeds vanuit een laag aktief tempo een pasje of 3 naar voren rijden en dan weer terug naar het langzame tempo. Dit doe je niet 1 keer als je aan het rijden bent maar de gehele training door. Soms doe je maar 1 pasje naar voren en soms 5 passen.
Zo krijg je je pony aan het been, meer op de achterhand en lichter in de hand.
Let wel op dat je je pony niet overvalt met de hulpen. Hij moet wel voorbereid worden maar als je een beenhulp geeft moet hij wel reageren.
Veel succes *\o/*

Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 07:59

Als contactloos rijden niet goed zou zijn, gaat er in de westernwereld toch wat mis :D
Niks mis met contactloos rijden, maar dan wel op de juiste manier. En daarvoor zul je wel af en toe contact moeten hebben en haar op moeten vangen. Dat is inderdaad heel lastig uit te leggen.

Wat ik op de foto's zie is echt niet slecht voor een pony die het niet gewend is. Ik zie wel onbalans en daarom een wat hoger tempo dan zou moeten. Dat is voor haar om weer balans te krijgen. Kunst is om haar tempo wat omlaag te brengen, maar wel actief te houden achter. Dit doeje door schakelen in tempo, maar je basis is wat meer terug dan nu. Daar kan instructie je bij helpen :j

Wat betreft het voer, veel sobere paarden zijn gevoelig op granen en worden daar jeukerig op. Je zou kunnen kijken naar stoppen met de muesli die je hebt en vervangen door iets graanvrij (en dan met name zonder tarwe en mais). Basis kan een vitaminebrok zijn. Daar halen ze alle essentiële vitamines en mineralen uit.
Ik voer mijn haf voor het uithoudingsvermogen momenteel zwarte haver. Hij is ook jeukerig op muesli met granen, maar hier doet hij het goed op. Het geeft langzame energie af, wat maakt dat hij alles langer volhoudt :j

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

marleen_a_a

Berichten: 1200
Geregistreerd: 18-05-14
Woonplaats: Zuidbroek

Re: Maflinger@work.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 10:57

Ik vind jullie een hele leuke combinatie ! En wat kan jou maflinger sjouwen !

Something tells me i am going to love him forever

poown
Berichten: 271
Geregistreerd: 09-08-13

Re: Maflinger@work.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 13:14

Hangen in de hand is van het achterbenen af lopen. Je zegt dat ze dan ook steeds harder gaat dus idd gaat stuwen ipv dragen. Probeer idd zoals hierboven aangegeven een lager tempo maar wel actief te rijden met een pasje naar voren en terug. ik weet niet hoe ze aan de lijn is maar daar is dit zeker te trainen . Onbelast kan ze beter haar balans houden.
Toevallig van de winter een paard voor iemand gereden die eigenlijk hetzelfde deed. Was daarbij ook nog eens niet naar links of rechts te buigen. Heeft eerst een week of 5 aan de lijn gelopen . Ging na een paar weken heel fijn lopen. Maar dan moet je wel weten hoe je moet longeren anders heeft het niet heel veel effect.

Lien2
Berichten: 1236
Geregistreerd: 20-07-07
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 13:15

Veel is al gezegd, lekker doorgaan met trainen. Nog wel de tip om de neusriem wat hoger op te hangen. Nu zit deze te dicht bij de mondhoeken waardoor, bij een ferme ophouding, de mondhoek klem komt te zitten tussen bit en mondhoek.

Paardenverstand is dat wat een paard weerhoudt op mensen te wedden

SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Re: Maflinger@work.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 13:30

Leuk paard! En ik vind dat je haar heel vriendelijk rijd!


monnette1

Berichten: 244
Geregistreerd: 29-08-14
Woonplaats: Deil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 16:13

Ik zou ook lekker zo doorgaan hoor! Dan wordt ze vanzelf wel gehoorzamer ,de achterhand sterker en lichaam soepeler, waardoor alles straks weer makkelijker gaat . Ik vind jullie een leuke combi :)

fleurtjeuh
Berichten: 10267
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 16:37

Hallo,
Het spijt me zeer, maar ik ben het niet eens met de voorgaande reacties dat het er goed uit ziet.
Ik zal de foto's 1 voor 1 bij langs gaan en vertellen wat ik eraan denk te zien.
Zie dit alsjeblieft niet als een nare kritiek, ik probeer te helpen en je niet de grond in te trappen.

Afbeelding7
Je lijkt te ver naar voren te zitten en er is geen teugel contact.
Ook zie ik een stuwend achterbeen, het acherbeen staat alweer op de grond, voordat het voorbeen is vertrokken, dit kan op een zware voorhand duiden.


Afbeelding
Zelfde als de eerste foto, maar het paard lijkt ook over de binnenschouder te vallen.
Dit kan versterkt worden doordat het lijkt alsof je over de linkerschouder naar beneden kijkt en wat naar voren hangt.


Afbeelding
Paard lijkt het hoofd wat te kantelen en weer naar binnen te vallen.
Ook zit je (sorry het spijt me) een beetje als een zoutzak. Door weinig spierspanning in je bovenlijf is het moeilijker om goed mee te gaan met de bewegingen van je paard.
Ze lijkt erg in de hand te hangen

Afbeelding
Dit ziet er al iets actiever uit. En je zit beter rechtop :)
Wel lijkt het hoofd nog iets te kantelen


Afbeelding
Paard lijkt weer een beetje naar binnen te vallen en je lijkt ook weer wat ingezakt te zitten.
Ik weet dat galop heerlijk is om lekker onderuit te zitten, maar vaak komt dit de activiteit en het goed door het lijf lopen niet ten goede.


Afbeelding
Dit lijkt iets actiever, maar weer is het achterbeen al bijna aan de grond en is het voorbeen nog niet vertrokken. Ook mist het contact in de teugel weer. Ze kruipt gewoon achter de teugel zodat ze niet aan het werk hoeft.


Afbeelding[/quote]
Paard lijkt weer naar binnen te vallen en volgens mij probeer je dit te corrigeren met je binnenteugel.
Het idee is goed, maar het lijkt niet te werken.
Opvangen met de binnenteugel lukt als je paard actief is en op het achterbeen loopt. Maar meestal is het dan niet meer nodig omdat ze dan voldoende op je been reageert.


Zet hem op TS en laat je niet ontmoedigen!
De reden dat ik elke foto apart heb gedaan is zodat je het hopelijk zelf gaat herkennen en ook misschien gaat herkennen onder het zadel.
Maak je paard actief, overgangen en schijnovergangen. Overgangen naar halt hebben geen zin tot je paard aanzienlijk actiever is, Overgangen binnen de stap en draf zijn heel goed om je paard actief te maken en meer te laten dragen op het achterbeen. En als ze meer draagt kan je gaan schakelen binnen de galop. Als ze actiever wordt zal ze hoogst waarschijnlijk ook minder gaan hangen en dan zal je handhouding en teugelvoering vast verbeteren :)

Love is Love

My current situation is not my final destination.

Maffflinger
Berichten: 25
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-17 17:46

Jeetje wat een reacties!! :D

@ Fleurtje.
Het geen teugelcontact doe ik dus express. Dit om hangen en stuwen tegen te gaan. Ik laat haar stukken los en vang haar stukken op.
Over de binnenschouder vallen heb je helemaal gelijk in. Paard is enkel buitenritten gewend. Gewend rechtuit te lopen ipv in een nette bocht in stelling en rechtop. Ze liep nu voor het eerst sinds anderhalf jaar in een bak.
Ik gaf in mijn titel ook aan dat mijn houding heel slecht is. Ik ga weer les nemen! :D Zelf zie ik het niet als ik te paard zit.

Ik herken alles wat je zegt. Ik zag dit zelf allemaal al. Maar gezien dit echt de eerste keer is dat we wat anders doen dan buitenrijden til ik aan haar houding niet zo zwaar. Ik ben al heel tevreden met dat ze zo ontspannen wou :D

@Monnette dankjewel! De grootste fouten liggen bij mij, dus zodra ik beter word gaat zij vanzelf nog beter sjouwen :D

@sgorter, dankjewel! Ik doe mijn best!

Lien2, de neusriem hangt 2 vingers onder het jukbeen :)

@poown, longeren begin ik niet aan. Lager tempo is de bedoeling maar door iets door te draven liep ze soepeler naar mijn gevoel. Hield ik haar in ging ze finaal op de voorhand.
Ik laat haar steeds stukken los zodat ze niet kan stuwen. Dan moet ze echt op eigen benen lopen.

@Marleen dankjewel! Ja ze kan lekker lopen! En dat voor een eerste keer in de bak :D Knap paard ♡

@Amanda
Wat een fijne reactie! Je schrijft het precies zoals ik in mijn hoofd heb!
Instructie ben ik mee bezig. Binnenkort eens les nemen :D

Zwarte haver worden ze niet jeukerig van? En hoeveel geef jij jouw haf?
Dat had ik namelijk ook in mijn hoofd, maar ik durfde het niet direct te wagen ivm jeuk.

@Grobbebol, ga ik morgen mee bezig! Ik schakel nu wel veel (ook stao draf, draf stap, stap galop etc) maar ik de zoveel pasaen nog niet.
Meer als zijnee afwenden diagonaal vlotter, hoefslag weer rustig.

Peelie, haar harde mond komt door haar vorige ruiter. Zij was helaas erg grof..
Gevolg is dat ik er op buitenrit een zwaarder bitje in moet hebben omdat ze anders niet uit galop terugkomt. (Aan het zwaardere bit hoef ik niet aan te zitten. Dan komt ze op diep zitten terug. Met dit bitje blijft ze denderen. Ze weet heel goed welk bit ik gebruik jammer genoeg.. Vorige ruiter reed op zwaar hefboombit).

Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Maflinger@work.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 17:51

Hier geen jeuk van de haver. Hij krijgt 2 of 3 handjes per dag, samen met een vitaminebrokje en magnesium. Ik meng het nog met wat care 4 life muesli, omdat hij het anders niet eet. Maar liefst zou ik dat niet doen :D
Let er wel op dat het echt zwarte haver is. Dat geeft langzaam energie af. In tegenstelling tot hele haver, dat piekt in snelle energie :j

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: Maflinger@work.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 18:18

Ik vind het er heel vriendelijk uitziem! Super dat je weer gaat lessen en je zo goed om gaat met de tips die hier gegeven worden.
Ik heb zelf een paard met soortgelijke bouw, wat net als de jouwe (zo te zien) graag achter je teugel kruipt. Het lengte laten pakken is dan natuurlijk goed, net als het voorwaarts rijden. Echter zie ik wel op alle fotos een te hoog tempo, waarschijnlijk door onbalans. Op zo'n tempo wordt het voor je paard natuurlijk wel heel erg lastig om te gaan dragen ipv stuwen.
Persoonlijk zou ik er toch voor kiezen om hem op een voorwaarts tempo wat tegen je hand aan te rijden, en hem vervolgens op contact op een rustiger tempo over de rug te vragen, zodat hij beter de kans krijgt zijn achterhand te gebruiken. Ook kan je met contact makkelijker zijn schouder begrenzen (want daar valt ie nu vooral in galop heel erg overheen)

Maar goed dat zou mijn aanpak zijn hoor :D komt vast goed als je straks weer gaat lessen!

Voor ondersteuning zou je misschien wat core stability oefeningen kunnen doen (zelf, zonder paard) hiervoor staan heel veel filmpjes op youtube. Heeft mij enorm geholpen sterker te worden waardoor ik ook mijn paard beter in balans kan houden!

fleurtjeuh
Berichten: 10267
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 18:43

Citaat:
@Fleurtje.
Het geen teugelcontact doe ik dus express. Dit om hangen en stuwen tegen te gaan. Ik laat haar stukken los en vang haar stukken op.
Over de binnenschouder vallen heb je helemaal gelijk in. Paard is enkel buitenritten gewend. Gewend rechtuit te lopen ipv in een nette bocht in stelling en rechtop. Ze liep nu voor het eerst sinds anderhalf jaar in een bak.
Ik gaf in mijn titel ook aan dat mijn houding heel slecht is. Ik ga weer les nemen! :D Zelf zie ik het niet als ik te paard zit.

Ik herken alles wat je zegt. Ik zag dit zelf allemaal al. Maar gezien dit echt de eerste keer is dat we wat anders doen dan buitenrijden til ik aan haar houding niet zo zwaar. Ik ben al heel tevreden met dat ze zo ontspannen wou :D

Geen teugelcontact om deze redenen heeft geen zin.
Tegen het hangen helpt het niet omdat ze meer ruimte heeft om te gaan hangen, gewoon niet in je hand.
Tegen het stuwen ook niet, omdat je haar alleen maar meer ruimte geeft om te rennen

Love is Love

My current situation is not my final destination.

Maffflinger
Berichten: 25
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-17 19:12

fleurtjeuh schreef:
Citaat:
@Fleurtje.
Het geen teugelcontact doe ik dus express. Dit om hangen en stuwen tegen te gaan. Ik laat haar stukken los en vang haar stukken op.
Over de binnenschouder vallen heb je helemaal gelijk in. Paard is enkel buitenritten gewend. Gewend rechtuit te lopen ipv in een nette bocht in stelling en rechtop. Ze liep nu voor het eerst sinds anderhalf jaar in een bak.
Ik gaf in mijn titel ook aan dat mijn houding heel slecht is. Ik ga weer les nemen! :D Zelf zie ik het niet als ik te paard zit.

Ik herken alles wat je zegt. Ik zag dit zelf allemaal al. Maar gezien dit echt de eerste keer is dat we wat anders doen dan buitenrijden til ik aan haar houding niet zo zwaar. Ik ben al heel tevreden met dat ze zo ontspannen wou :D

Geen teugelcontact om deze redenen heeft geen zin.
Tegen het hangen helpt het niet omdat ze meer ruimte heeft om te gaan hangen, gewoon niet in je hand.
Tegen het stuwen ook niet, omdat je haar alleen maar meer ruimte geeft om te rennen


Dan denk ik dat we met stuwen beide iets anders bedoelen.

Met stuwen bedoel ik dat ze in mijm hand gaat hangen, heel hard oo de voorhand kruipt en dan gaat lopen/vluchten omdat ze het moeilijk vind.

Als ik haar loslaat heeft ze geen steun in mijn hand. Ze kan dan niet dusdanig op de voorhand kruipen want dan struikeld ze. Nu moet ze wel oo eigen benen lopen.

Naast het loslaten pak ik haar ook op! Ik vang haar op, probeer haar actief te maken. Zonder dar ze over tempo gaat.

Dit vind ze moeilijk en gaat dan haar evenwicht zoeken door in mijm handen te hangen. Zodra ze dat soet laat ik haar een halve tot hele volte/ronde los. Om daarna weer op te pakken.

fleurtjeuh
Berichten: 10267
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Maflinger@work.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 19:16

Dat ze niet in je hand hangt zegt niet dat ze niet op de voorhand loopt.
Op eigen benen lopen doen paarden altijd.
Écht op eigen benen lopen dan zou ze in evenwicht lopen, niet naar binnen vallen en dragen ipv stuwen

Love is Love

My current situation is not my final destination.

Maffflinger
Berichten: 25
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-17 19:30

Dat is logisch...

Alleen merk ik wel degelijk verschil als ik haar even loslaat. Dan voel ik dat ze meer zelf gaat lopen. Voel ik haar rug veel meer werken. Voel ik haar achterbenen veel verder ondertreden.
Als ik haar daarna weer oppak buigt ze ook veel makkelijker in.

Dus ik vind wel dat het ons helpt. Ongetwijfeld heeft iedereen een andere manier van rijden.
Ik probeer met zo weinig mogelijk hulpen haar te laten ontspannen.
Dat is mijn doel voor nu.

Na 1 keer bakwerk verwacht ik geen paard dat volledig kan "zitten" en in verzamelde draf door de baan gaat. En zeker geen niet ak te gunstig gebouwde boerenhaflinger :D

Lien2
Berichten: 1236
Geregistreerd: 20-07-07
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 19:37

Maffflinger schreef:
Lien2, de neusriem hangt 2 vingers onder het jukbeen :).


Klopt! Maar doordat je een redelijk dikke neusriem hebt moet je eerder naar de positie van de onderkant van je neusriem kijken dan de bovenkant. ;)

Paardenverstand is dat wat een paard weerhoudt op mensen te wedden

Maffflinger
Berichten: 25
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-17 19:48

Afbeelding

Hier zie je de neusriem goed op.
Ik zal hem morgen eens nakijken. Evt hoger hangen (en dan gaatjes bijprikken want madammetje heb dik hoofd. Neusriem is full en zit op t laatste gaatje :+ ).

Morgen heb ik de bak weer gehuurd. Misschien dat ik weer iemand kan meenemen die wat plaatjes schiet.


Dit is trouwens attent/oortjes erop voor paardlief :+

fleurtjeuh
Berichten: 10267
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 19:51

Maffflinger schreef:
Dat is logisch...

Alleen merk ik wel degelijk verschil als ik haar even loslaat. Dan voel ik dat ze meer zelf gaat lopen. Voel ik haar rug veel meer werken. Voel ik haar achterbenen veel verder ondertreden.
Als ik haar daarna weer oppak buigt ze ook veel makkelijker in.

Dus ik vind wel dat het ons helpt. Ongetwijfeld heeft iedereen een andere manier van rijden.
Ik probeer met zo weinig mogelijk hulpen haar te laten ontspannen.
Dat is mijn doel voor nu.

Na 1 keer bakwerk verwacht ik geen paard dat volledig kan "zitten" en in verzamelde draf door de baan gaat. En zeker geen niet ak te gunstig gebouwde boerenhaflinger :D

Uiteraard bedoel ik ook niet dat het meteen zo moet :)
Ik probeer alleen te helpen en je tips te geven :)

Het gaat erom dat je het probeert, en dat doe je :)
Samen komen jullie er wel :)

Love is Love

My current situation is not my final destination.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 21 bezoekers