Omgaan met depressieve mensen...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Omgaan met depressieve mensen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 11:09

Hoi bokkers,

Laatste tijd zit ik zelf niet zo lekker in m'n vel. Wat ook niet meehelpt is dat een aantal mensen uit mijn directe omgeving dat ook niet zijn.

Zo heeft mijn moeder een burn out en een vriend van mij een depressie. Mijn vader zit ook niet lekker in z'n vel, druk met werk etc.

Ik woon op mezelf maar ik kan natuurlijk niet zeggen ik ga niet meer met jullie om. Dat wil ik ook niet, zo zit ik niet in mekaar. Maar ik merk wel dat dit mij opvreet en ikzelf ook de verkeerde kant op ga.

Ik doe m'n best om iedereen te helpen, maar pff ik ben zelf ook best wel 'op'...

Wie heeft er tips om de stress wat weg te nemen?

Anoniem

Re: Omgaan met depressieve mensen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 11:19

Toch voor jezelf grenzen stellen. Want uiteindelijk heb je jezelf ermee als je niet goed voor jezelf zorgt.
Wees er eerlijk over, zeg dat het je energie opslokt.

Goed voor jezelf zorgen :)

Jojoju

Berichten: 3791
Geregistreerd: 06-08-09
Woonplaats: Dordrecht

Re: Omgaan met depressieve mensen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 11:34

Lief zijn voor jezelf en soms aan jezelf vragen: wat heb ik nu, op dit moment, nodig.
Is dat rust, probeer dan rust te nemen. Is dat een luisterend oor, probeer die dan te vinden. Als die er niet is kun je op sensoor.nl vinden.
Lief zijn voor jezelf is wat ik je kan adviseren, samen met het advies van joolien.

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Re: Omgaan met depressieve mensen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 11:55

Inderdaad wat boven bij ook gezegd wordt: wees lief voor jezelf, stap soms even terug en bedenk je goed wat je op dat moment nodig hebt. Is dat rust, dan neem je dat, hoe egoïstisch dat op sommige momenten mag voelen: de mensen om je heen hebben er niks aan als jij ook instort..

Wat goed van je dat je dit topic geopend hebt, dat betekend dat je jezelf, ondanks de situatie al goed in de gaten houdt.
Echt. Wees lief voor jezelf, zorg goed voor jezelf.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Omgaan met depressieve mensen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 09:43

Inderdaad, neem even afstand op momenten dat je dat nodig hebt en voel je daar absoluut niet schuldig over. Je kunt alleen voor een ander (blijven) zorgen als je voor jezelf zorgt.

Ik heb tijden alles gegeven voor mijn depressieve moeder. Zij is er nu niet meer en ik ben compleet ingestort, kan helemaal niemand meer helpen momenteel. Jezelf in acht nemen is zó belangrijk...

smileydees
Berichten: 1683
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: in het westen v/h land

Re: Omgaan met depressieve mensen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 09:49

Grenzen stellen, ietwat afstand nemen om voor je zelf de rust te pakken.....

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 09:51

Je kan een ander niet helpen als je zelf er niet goed bij zit. Eerst voor jezelf zorgen.
En kijk goe je de momenten dat je bij die mensen bent die je op noemt zo in kan richten dat het geen belasting voor je os en soms betekend dat een beetje afstand nemen, of juist een activiteit met elkaar gaan doen zodat er minder gepraat wordt. (Dat wordt als er meerdere mensen bij elkaar zijn die er slecht bij zitten vaak negatief en klagen en in jouw geval dus niet wenselijk)

Anoniem

Re: Omgaan met depressieve mensen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 15:21

Je vooral ook realiseren dat mensen met een depressie vaak helemaal niet 'geholpen' willen worden door mensen uit hun omgeving. Het is natuurlijk voor iedereen anders, maar ik word helemaal tureluur van alle goedbedoelde adviezen als ik in een dip zit (geen gediagnostiseerde depressie dus noem het ook even niet zo). Voor mij houdt het in dat ik sommige dagen niet eens zin heb om uit mijn bed te komen om een was te draaien. Dat houdt niet in dat ik wil dat iemand mij uit bed komt sleuren om een was in de wasmachine te duwen, want daar heb ik helemaal geen behoefte aan.

Voor jezelf ook vooral grenzen stellen. Laten weten dat het jou op dit moment niet helpt om bepaalde zorgtaken op je te nemen, en dat het voor jou te veel is.

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Omgaan met depressieve mensen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 15:26

Simpel, zit je zelf in de put dan lukt het je niet om een ander er uit te helpen(mijn ervaring). Dus allereerst goed voor jezelf zorgen en daarna kun je anderen helpen. Wees blij dat je op jezelf woont dan is afstand nemen net iets gemakkelijker.