Allemaal dikke pech?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
manon311
Berichten: 36
Geregistreerd: 28-10-09

Allemaal dikke pech?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-17 15:50

Hoi allemaal,

Hier eerst even het hele verhaal..
Ik kocht james toen hij 3,5 was. Al erg snel kreeg hij onduidelijke kreupelheid. Eerst werd er gedacht aan hoefzweer volgens DA, nadat hij ervoor was behandeld bleven de klachten. Veel liggen onregelmatig lopen. Daarvoor toen besloten naar de kliniek te gaan. Uit de foto's kwam alleen iets verbeend kraakbeen en uit onderzoeken gewrichtsontsteking. Hiervoor is hij toen ingespoten met ontstekingsremmers en hylaronzuur. Dit heeft goed geholpen. Ook viel op dat hij troontrede stand heeft. Na 3 jaar begon de onregelmatigheid weer. Wederom meteen besloten richting kliniek te gaan. De verbening was verergert en weer ontsteking in zijn hoefgewricht. Dit maal in beide voorvoetjes. Hiervoor zijn beide hoeven ingespoten met ontstekingsremmers en hylaronzuur. Gehele tjact ingegaan. Boxrust, 4 weken 2 x daags wandelen terug voor controle en zo rustig aan opbouwen op een schema

Ik ben een echte hobbelaar! We hebben ongeveer een half jaartje les gehad, hierbij hebben we niet teveel aan hem gevraagd. Ik reed kleine rondjes in de polder, bij goede periodes op het strand, en altijd rekening gehouden met zijn voetjes. Hij heeft speciaal beslag. Eerst zooltjes met silicone, tot hij weer kreupel werd. Toen heeft hij breakover ijzers gekregen met zooltjes. Dat ging weer super!

Steeds als het weideseizoen begon, begon James met slecht lopen. Elke zomer heb ik foto's laten maken van zijn voetjes. Hieruit kwam al snel dat hij fiks verbening heeft en elk jaar wel wat meer artrose vorming. De kreupelheid was op en af geen peil op te trekken.

James ging steeds meer gekke dingen t vertonen. Achter ging hij slepen met zijn voeten, en werd ataxtisch.

Afgelopen juni besloten toch weer terug te gaan naar de kliniek. Eerste instantie leek het wat mee te vallen. Wederom weer ontsteking in zijn hoefgewricht, en duidelijk artrose op zijn hoef en kroongewricht.
Zijn hals is bekeken en daar kwam uit dat zijn C5/C6 en C6/C7 ontsteking zat en artrose. Hier komt de ataxtie van de achterhand vandaan. Ook hier is hij voor ingespoten.
Na weer het hele traject in te zijn gegaan met 2 x per dag wandelen n zo opbouwen, vorige week terug gegaan voor controle. Helaas niet het gewenste effect wat op gehoopt was. Op de kleine circel op het harde liep hij duidelijk onregelmatig. Daarnaast waren de gewrichten in zijn hals nogsteeds onvervuld. Er was wel verbetering voelbaar en zuchtbaar. Hierdoor mogen we nu 2x3 minuten draven dagelijks. Uiteraard met warmstappen.

Daarbij heeft James met de overgang winter/lente schimmel op zijn huid is vlak en stram. Zijn vacht is lang. Hiervoor meerdere malen zijn bloed laten prikken en ontwormd. Hij had leverbot en heeft hiervoor pasta gehad. Ook heb ik hem laten prikken op cushing. Hier kwam niets uit maar wil het in oktober nogmaals laten checken.

James is nu een vrolijk paard en geen slecht pijn aan. Die graag lekker buiten hobbelt en samen genieten we ervan. Dat houd mij sterkt!! Maar toch stel ik mijzelf vaak de vraag.. wat als hij nu onregelmatig blijft.. moet ik hem dan weer opnieuw laten onderzoeken? Naar iets wat niet kan verbeteren? Want alles wat eruit komt, kan niet worden genezen. Of laat ik hem genieten van de wei tot hij zelf aangeeft het is oké zo..

Hij is zoo lief! Hij verdient het beste.. en hoop ook echt dat ik hem bied wat hij verdient.

Hij krijgt equiflex en over 2 weken wil ik beginnen met fysio. Vind het nu te vroeg op de behandeling.

Jullie nog suggesties? Liefs James en manon

N4N4
Berichten: 1108
Geregistreerd: 15-10-15

Re: Allemaal dikke pech?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 21:52

Ik kan je helaas niet helpen , zit praktisch in hetzelfde schuitje :( en ook hier is het afwachten hoe het verder gaat ..
Wil je wel alle sterkte wensen , weet hoe je je voelt Y;(

manon311
Berichten: 36
Geregistreerd: 28-10-09

Re: Allemaal dikke pech?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 07:14

Wat balen ook voor jullie.. het is altijd maar dokteren en rekeningen houden met he? Soms zo vermoeiend.
Jij ook heel veel sterkte!!

Elisa2

Berichten: 37139
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Allemaal dikke pech?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 10:28

Hm lijkt inderdaad op behoorlijk pech..een afwijkende beenstand zorgt sowieso voor meer slijtage en veel toontreders krijgen vroeg of laat problemen. Maar wat mij opvalt in jouw geval is dat hij dus ook artrose heeft ontwikkeld in zijn hals.

Het lijkt er op dat hij gevoelig is om artrose te ontwikkelen, of de leverbot daar een rol in heeft gespeeld weet ik niet. Maar is ook niet relevant want het is een onomkeerbaar proces.

Ik denk dat je het beste door kunt proberen te blijven rijden/ bewegen op een manier die voor hem niet belastend is. Net zolang totdat het niet meer gaat..en dan hem dan of op pensioen zetten of een andere beslissing maken.

Stilstand betekend vaak achteruit gang bij artrose dus het is de vraag hoelang hij daar gelukkig van blijft worden.

manon311
Berichten: 36
Geregistreerd: 28-10-09

Re: Allemaal dikke pech?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 11:31

Dank je wel voor je fijne reactie! Ik zorg er ook echt voor dat hij elke dag beweging heeft. Ik ben 3 keer per week rond half 7 in de ochtend op stal om voor mn werk hem te rijden/bewegen. Daarnaast minimaal 4 uur uit zijn stal.

Zijn hals is indd ook voor mij een groot raadsel. Misschien wel als veulen gevallen.. daar kom ik helaas niet achter.