Moerdijkbrug over met je paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joliinee

Berichten: 96
Geregistreerd: 23-11-08
Woonplaats: Papendrecht

Moerdijkbrug over met je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-17 11:37

Hello,

Misschien een naïeve vraag, maar ik kan het nergens op internet vinden; kun en mag je met je paard aan de hand over de Moerdijkbrug? Ik zou graag van Dordrecht naar Zeeland (niet in 1 dag uiteraard) willen rijden met mijn paard, en dan moet ik over die brug. Voor dat ik nu de auto pak en ga kijken hoe het er daar uit ziet, wil ik graag weten of dit überhaupt kan en mag? En of iemand misschien een tip heeft hoe dit anders kan? Ik ben altijd makkelijk met mijn paard en ga hier in de omgeving ook gewoon over de treinbrug en andere grote bruggen.

Het is dat iemand net tegen mij zei: hij zal de eerste niet zijn die er over heen springt, maar is dat echt zo!?

Alvast bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 11:40

Dat is de brug met de A16 erover toch? Loopt daar een weg / pad ook over voor langzaam verkeer? Fietsers etc?

Zo te zien wel:
Citaat:
Er zijn drie bruggen bij Moerdijk: een brug voor auto's, bromfietsers en fietsers,

Marsu

Berichten: 2112
Geregistreerd: 11-03-03
Woonplaats: ZUIDLAND

Re: Moerdijkbrug over met je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 11:44

Volgens mij is dat een fietspad naast het autoverkeer. Er zit wel een hek tussen het autoverkeer en de fietsers/voetgangers, maar ik zou het met een paard echt niet aandurven.

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 11:48

Volgens mij ligt het fietspad direct naast de snelweg (wel vangrail ertussen uiteraard) en is dat geen aparte brug. Vind de brug ook vrij lang en het verkeer raast heel dicht langs je heen. Het fietspad is ook niet heel breed, met idd lage reling aan de kant van het water.
Persoonlijk vind ik het geen veilige situatie daar om met je paard overheen te gaan, maar wellicht is de jouwe doodbraaf en geeft die er niks om.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Moerdijkbrug over met je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 11:56

Dit is de brug

Afbeelding

Ik zou er nog niet over denken. Het is best een flink stuk ook.

tamary

Berichten: 29175
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 12:02

Ik ben wel bij Zwolle over de IJsselbrug gegaan met 2 pony's aan de hand over het fietspad. Geen enkel probleem, op je doel, dus einde van de brug focussen en doorlopen. Kies wel een rustige tijd van de dag uit, dus buiten de spits en door de weeks. Ik kies wel inderdaad voor er naast lopen, maar dat heeft ook met mijn hoogtevrees te maken samen met inderdaad lage railing. Er naast ben ik niet bang en dan volgen bijna alle pony's wel, want jij hebt een doel om naar toe te lopen en weet dus wat te doen. Er zijn maar heel weinig paarden die niet veel liever ergens achter aan lopen zolang die maar zelfverzekerd ergens heen gaat.

Paard dat al gewend is aan bruggen en jouw volgen is geen probleem. Je mag uitwijken naar het fietspad als dat voor de verkeersveiligheid beter is en anders moet je als bestuurder (want dat ben je voor de wet) op de gewone rijbaan van de weg. Nu mag je als langzaam verkeer al niet op de snelweg, dus blijft bij een brug het fietspad over.

Merel_Brit

Berichten: 630
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 12:05

Je kunt met de auto zelfs tot aan de moerdijkbrug komen, dat fietspad is een weg geloof ik. Als je in Dordt richting Willemsdorp rijdt, en dan links aanhouden langs de A16. Je paard zal inderdaad niet de eerste zijn die daar de A16 op springt. De brug is lang, je hebt geen enkele beschutting en tussen jou en het verkeer van de A16 zit een niet noemenswaardig vangrailtje.... Je moet echt een doodbraaf paard hebben om daar overheen te gaan. Ga je alleen?

Pferdchen
Berichten: 640
Geregistreerd: 02-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 12:08


muzzy17

Berichten: 619
Geregistreerd: 15-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 12:13

Via haringvliet brug kan je ook naar zeeland. Weet niet of dat haalbaar is. Daar is geloof ik wel een aparte weg naast de snelweg. Lijkt mij een stuk veiliger. Moerdijk brug zou ik niet durven. Daar gaat mijn pony enkel in een trailer overheen :+

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 12:22

Tsja ik rijd met mijn paard ook over het viaduct de A15 over. De 1e keer met een vriendje die het al 100 x gedaan had. Ik was afgestapt voor de zekerheid.
Nou heb ik niet het braafste paard van Nederland maar ze verblikte of verblooste niet...

Dus als je uit ervaring weet dat je paard het aan durft zou het mogelijk moeten zijn over het fietspad...

Misschien van te voren thuis nog trainen op bruggen in de buurt?

diesuus
Berichten: 192
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: over de grote sloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 12:41

kun je dan niet beter over Numansdorp rijden en daar de Haringvlietbrug pakken?
Volgens mij stuk korter en veiliger.
Ook het stuk van moerdijkbrug richting zeeland is nou niet echt goed te doen.

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 12:43

Ik zou het risico niet nemen. Of je moet echt een heel braaf paard hebben. Maar stel dat hij de snelweg opschiet, dan gebeuren er echt grote ongelukken.

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 12:47

levens gevaarlijk, verkeer ziet jou niet en remt niet af. vrachtwagen met los zeil, speciaal vervoer oid kan ie altijd van schrikken en zal indd niet de eerste zijn..

via haringvliet gaan of stuk met een trailer..

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: Moerdijkbrug over met je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 12:54

Oei... ik zou het echt niet durven om met m'n paard daarover te gaan. Kan hij nog zo braaf zijn. Het is een lange brug, het verkeer rijd er gemiddeld met 120/130 over en het fiestpad zit dicht langt de snelweg..

xxVon
Berichten: 1110
Geregistreerd: 04-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 12:57

Ligt geheel aan je paard, ik vond het zelf ook spannend. maar paard was zo braaf dat ik mijn telefoon erbij durfde te pakken om het vast te leggen.
Afbeelding
(niet de Moerdijkbrug, maar soorgelijke situatie; rijbanen met direct daarnaast fietspad, A2 bij Vinkeveen)

VogeltjeM

Berichten: 3750
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 13:08

Ik zou het niet doen. Niet voor je eigen veiligheid en niet voor je paard zijn veiligheid, maar stel dat je dat risico wel wilt nemen en denkt dat jij en je paard het wel kunnen: dan zou ik het niet doen vanwege de veiligheid van nietsvermoedende weggebruikers die je ook ongewild een flink risico laat nemen. Je kan dat niet maken. Je paard zou de eerste niet zijn die daar de snelweg op springt. Je zal je leven maar verliezen doordat iemand daar met zijn paard overheen wil en dat paard klapt op je auto...

Dingen zoals speciaal vervoer, klapperende zeilen, toeterende vrachtwagens etc. heb je niet in de hand. Het is naar mijn mening gewoon te lang en te smal en te druk. Ik zou kijken voor een omweg, of anders een trailer regelen voor dat stuk.
Laatst bijgewerkt door VogeltjeM op 27-07-17 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

mirriezz
Berichten: 2011
Geregistreerd: 12-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 13:11

@von: was dit het allerlaatste stukje, of was je nog op de helft van de brug? Bij dat laatste ziet je brug er vrij kort uit.

De extra uitdaging die de Moerdijk biedt, is dat hij heel erg lang is. Dat lijkt me een extra factor, gaat je paard spanning opbouwen, dan kan het halverwege opeens teveel zijn.

Ik zou ook opteren voor het Haringvliet, hoewel je dan wel moet kijken hoe je verder naar Zeeland komt, op welk eiland ligt je eindbestemming?
Op de meeste plaatsen zijn wel voldoende fietspaden gelukkig.

Bunn

Berichten: 1186
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 13:11

Het fietspad hierboven ziet er beduidend anders uit dan het fietspad langs de Moerdijkbrug. Deze hierboven is nog relatief ruim en heeft best een brede, gesloten rand langs het water. Bij de Moerdijkbrug is die afscheiding een stuk lager en helemaal open. En je hebt vervelende ijzeren strips in de weg liggen. Ik zou het echt niet doen.

De Haringvlietbrug lijkt meer op de situatie als hierboven. Als het echt moet zou ik die pakken. Maar dan nog... :(

Josien_

Berichten: 9003
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 13:14

Hoe lang is de brug? Zijn er andere opties?
Op zich zou ik het wel doen op een rustig tijdstip, maar wij rijden ook over en onder viaducten bij een snelweg door. Enig verschil is dat daar meestal iets meer ruimte tussen zit.

Edit: ging er vanuit dat er wel een hek of iets tussen zat. Ken de brug zelf niet, maar kan me niet voorstellen dat ze een fietspad aanleggen naast een snelweg zonder hek.

Bunn

Berichten: 1186
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 13:17

Josien_ schreef:
Hoe lang is de brug? Zijn er andere opties?
Op zich zou ik het wel doen op een rustig tijdstip, maar wij rijden ook over en onder viaducten bij een snelweg door. Enig verschil is dat daar meestal iets meer ruimte tussen zit.

Edit: ging er vanuit dat er wel een hek of iets tussen zat. Ken de brug zelf niet, maar kan me niet voorstellen dat ze een fietspad aanleggen naast een snelweg zonder hek.


Nope, er is echt alleen de vangrail. :j

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 13:22

Jibbel schreef:
Volgens mij ligt het fietspad direct naast de snelweg (wel vangrail ertussen uiteraard) en is dat geen aparte brug. Vind de brug ook vrij lang en het verkeer raast heel dicht langs je heen. Het fietspad is ook niet heel breed, met idd lage reling aan de kant van het water.
Persoonlijk vind ik het geen veilige situatie daar om met je paard overheen te gaan, maar wellicht is de jouwe doodbraaf en geeft die er niks om.


heb soortgelijke aktie ook wel eens gedaan (zeelandbrug ,de oude situatie) en heb er naast gelopen....geen enkel moment ook maar iets wat spannend was!

Het kan wel , als je weet wat je doet en wat jullie samen aan kunnen.Eerst trainen oefenen op zulke situaties en gaan op een tijd als er weinig verkeer is.
En ook bedenken als er wat misgaat hoe correct te handelen ;)

speurneusc

Berichten: 5368
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 13:27

Moerdijkbrug zou ik niet doen, zou dan hoekse waard doorrijden en dan de haringvlietbrug nemen bij numansdorp. Daar ben ik met paard wel overheen geweest, die heeft ook een paralelweg waar 2 auto's naast elkaar kunnen rijden, Moerdijk is volgens mij smaller, veel meer groot verkeer en auto's rijden daar veel sneller ook.

Merel_Brit

Berichten: 630
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 13:30

ClauH schreef:
Tsja ik rijd met mijn paard ook over het viaduct de A15 over. De 1e keer met een vriendje die het al 100 x gedaan had. Ik was afgestapt voor de zekerheid.
Nou heb ik niet het braafste paard van Nederland maar ze verblikte of verblooste niet...

Dus als je uit ervaring weet dat je paard het aan durft zou het mogelijk moeten zijn over het fietspad...

Misschien van te voren thuis nog trainen op bruggen in de buurt?


Ik ging ook regelmatig met mijn paard over de A15, maar dan kun je vaak op de weg rijden (provinciaal of zelfs 50 km/h weg), en is het viaduct niet zo lang. Op de moerdijk raast het verkeer met 120 km/h langs je (op ongeveer 4 meter afstand) en dat bijna een km lang.

ik heb ook regelmatig langs de snelweg gereden met mijn paard, en ze kunnen inderdaad aan alles wennen. Maar een brug zo open als de moerdijk, ik zou het nooit doen.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 13:44

Citaat:
Ik ging ook regelmatig met mijn paard over de A15, maar dan kun je vaak op de weg rijden (provinciaal of zelfs 50 km/h weg), en is het viaduct niet zo lang. Op de moerdijk raast het verkeer met 120 km/h langs je (op ongeveer 4 meter afstand) en dat bijna een km lang.


Ik reed op het fietspad naast de weg, beetje zoals de foto hierboven. Mijn paard liep gerust aan de open kant terwijl de vrachtwagens met klapperende zeilen onder haar door raasten. Ze liep echt met haar hals laag en oortjes hangend.

Maar het klopt dat de Moerdijk langer is !

Ik zou dus eerder in de spits gaan, dan rijden ze niet zo hard....Heb je file dan staan ze zelfs stil :')

Maar als je een 2e optie hebt zoals de Haringvliet (die ken ik niet) zou ik altijd voor de veiligere optie gaan, hoe braaf je paard ook is. Maar dat geldt voor alle situaties.

En nogmaals, alleen als je denkt dat het kan, bij twijfel niet doen uiteraard.

Nikass

Berichten: 16681
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 13:45

Ik zou het nooit durven. Maar zelfs als je zelf totaal niet bang bent en je paard is hartstikke braaf: waarom zou je het risico nemen?
Kun je iets uitleggen waarom je dit zo zou willen doen?