Duitse cultuur, groot verschil met NL?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Maaike162

Berichten: 740
Geregistreerd: 06-11-12

Duitse cultuur, groot verschil met NL?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-17 20:39

Hoi allemaal,

Over een paar weken verhuis ik voor een jaar naar Zuidoost Duitsland. Ik ga daar een jaar vrijwilligerswerk doen in een kinderdagverblijf.

Ik kom in huis te wonen bij een gastgezin.

Ik ben me aan het inlezen over de Duitse cultuur en het valt me op dat er vaak benoemd wordt dat het toch heel anders is dan in Nederland. Zeker het voormalige Oostblok.

Ik lees bijvoorbeeld dat het heel belangrijk is om mensen met U aan te spreken. Zelfs collega's. En dat de humor echt anders is. Mensen die hier ervaring mee hebben?

En zijn er bokkers met leuke anekdotes over de Duitse cultuur?


verootjoo
Berichten: 35637
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 20:44

De humor is idd anders, die hebben Duitsers gewoon niet :')

Verder schijnen we in NL erg direct te zijn en daar zijn ze buiten NL niet erg van gecharmeerd.
Ook veel beleefder vind ik. Je kan niet zomaar met je en jou gaan spreken. Dat doen we hier wel makkelijker.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 26-07-17 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

[o]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 20:46

Ik heb een aantal vrienden die in Duitsland wonen en omdat we zelf zo dicht bij de grens wonen, ben ik lid van een meerdere Duitse facebookgroepen.
Wat ik vooral merk is dat men veel respectvoller naar elkaar toe is dan in de Nederlandse groepen.
Als er iets niet duidelijk is, worden er eerst vragen gesteld en niet gelijk een oordeel.
Men is veel beleefder. Dat is echt iets dat opvalt.
Maar goed, dat is online. :o

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 20:46

Yep, daar zit wel wat verschil in.
Ik wil niet stigmatiseren en generaliseren dus ik ga geen voorbeelden geven maar ik betrap me er regelmatig op dat ik denk sjonge dat is wel heel erg Duits :D
Omgekeerd zal dat vast ook het geval zijn.
Mijn braziliaanse manager zegt regelmatig dat ik te Nederlands ben O:)

Maaike162

Berichten: 740
Geregistreerd: 06-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-17 20:53

verootjoo schreef:
De humor is idd anders, die hebben Duitsers gewoon niet :')

Verder schijnen we in NL erg direct te zijn en daar zijn ze buiten NL niet erg van gecharmeerd.
Ook veel beleefder vind ik. Je kan niet zomaar met je en jouw gaan spreken. Dat doen we hier wel makkelijker.


Haha dat las ik ook ergens anders al. Ben benieuwd! Die beleefdheid is handig om te weten, ga ik daar idd op letten. Dankjewel voor je snelle reactie!

KoudbloedKim schreef:
Ik heb een aantal vrienden die in Duitsland wonen en omdat we zelf zo dicht bij de grens wonen, ben ik lid van een meerdere Duitse facebookgroepen.
Wat ik vooral merk is dat men veel respectvoller naar elkaar toe is dan in de Nederlandse groepen.
Als er iets niet duidelijk is, worden er eerst vragen gesteld en niet gelijk een oordeel.
Men is veel beleefder. Dat is echt iets dat opvalt.
Maar goed, dat is online. :o


Dankjewel voor je reactie! Dat respectvolle klinkt goed. Grappig dat je zo dicht op de grens toch een verschil ervaart tussen Duitsland en Nederland.


Sizzle schreef:
Yep, daar zit wel wat verschil in.
Ik wil niet stigmatiseren en generaliseren dus ik ga geen voorbeelden geven maar ik betrap me er regelmatig op dat ik denk sjonge dat is wel heel erg Duits :D
Omgekeerd zal dat vast ook het geval zijn.
Mijn braziliaanse manager zegt regelmatig dat ik te Nederlands ben O:)


Haha naar de voorbeelden ben ik stiekem juist benieuwd :) Maar in elk geval goed om te weten dat jij ook verschil ervaart. Dankjewel voor je reactie!

Palmera

Berichten: 9450
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 20:56

Mijn ervaring met duitsers in hun eigen land is dat het nette mensen zijn die respect, beleefdheid en vriendelijkheid hoog in het vaandel hebben. :)

Maar: stuur ze niet op vakantie en al helemaal niet uit emigreren. Dan gaat veelal het mis. :+
En verder hou ik wijselijk mijn mond.

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 21:00

Met Palmera eens, ik ervaar ze buiten hun eigen land juist niet altijd als beleeft.
Zwitsers noemen ze zelfs onbeschoft en opdringerig.
Maar je kunt geen heel volk veroordelen op een paard steotypische zakken.
Dus jet beste ga je er gewoon open-minded heen en laat het op je afkomen.
Anders loop je het risico dat je stereotypes gaat zitten bevestigen in je hoofd.

xDarkness

Berichten: 480
Geregistreerd: 03-11-09

Re: Duitse cultuur, groot verschil met NL?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 21:04

Eens met Palmera.

Ik kom ook vaak in Duitsland en over het algemeen zijn ze daar veel beleefder. Siezen is erg belangrijk. Spreek iemand altijd met Sie aan, dan zit je eigenlijk altijd goed (En het is makkelijker spreken, want je gebruikt altijd het hele werkwoord :D). Ook zijn ze formeler en indirecter. Je kunt het in Duitsland niet maken om zomaar bij je manager zn kantoor binnen te stappen, een klap op zn schouder te geven en vragen hoe het gaat.
Dit scheelt per bedrijf natuurlijk maar ik noem even een voorbeeld.

Voor de rest: Be open-minded en laat het op je af komen. Komt helemaal goed. Duitsland is een mooi land!

prulletje

Berichten: 965
Geregistreerd: 21-10-12

Re: Duitse cultuur, groot verschil met NL?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 22:16

Ja, er is best wat verschil tussen Duitsland en Nederland. Het je en u inderdaad. Op de werkvloer begin je over het algemeen met u, maar afhankelijk van het soort bedrijf waar je werkt ga je vaak al snel over op je en jij. Ik werk in een revalidatiecentrum en ik noem vrijwel al mijn collega´s bij hun voornaam en je/jij. Een paar oudere collega´s vinden het fijner om met u aangesproken te worden, en dat doe ik dan ook gewoon. Zij noemen mij trouwens ook Frau huppeldepup in plaats van bij mijn voornaam.
Humor... is anders, maar ik ken genoeg grappige Duitsers ;) . Wel durf ik meer te zeggen dan de gemiddelde Duitser, ben wat directer. Ik woon inmiddels bijna vijf jaar in Duitsland en weet heus wel wat de omgangsvormen hier zijn, maar soms maak ik tijdens vergaderingen grapjes die nét iets te hard zijn voor de bedrijfscultuur of geef ik mijn mening op plaatsen waar die niet gewenst is, so be it. De meeste Duitsers zijn stiekem een beetje jaloers op onze losse manier van met elkaar omgaan en zouden willen dat ze zelf ook zo opgevoed waren.
Dus niet te bang zijn om een keer een uitglijer te maken, de meeste mensen zullen heus wel begrijpen dat je andere omgangsvormen gewend bent.
Waar ga je heen, als ik vragen mag?

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Duitse cultuur, groot verschil met NL?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 22:21

Ik heb zelf jarenlang in Duitsland gewoond en mijn vader woont er nog steeds (in de buurt van Bremen).

Ik vind het er heerlijk, ik vind de mensen er een stuk vriendelijker en gastvrijer dan de gemiddelde Nederlander. En natuurlijk is elk mens ander, je hebt overal vriendelijke en onvriendelijke mensen.

Mijn advies: laat het op je afkomen!

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 22:22

Afgezien van details zoals bijvoorbeeld genoemde aanspreekgewoontes is er nauwelijks sprake van "cultuurverschil" imo.
Ik ben overigens getrouwd met een duitse :)

Sieltjuh

Berichten: 11644
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 22:41

verootjoo schreef:
De humor is idd anders, die hebben Duitsers gewoon niet :')

Flauw, is echt niet zo.

Ik heb geen echte ervaring met het wonen in Duitsland, maar ik werk hier in NL in een bedrijf met een Duitse baas en meerdere Duitse collega's. Ook hebben wij veel klantcontact met Duitsers.
Inderdaad verwachten en zijn Duitsers veel beleefder dan die directe Nederlanders. Daarbij verwachten ze ook veel meer in de watten te worden gelegd op zakelijk vlak als zij klant zijn. Andersom zal dat ook zeker gelden.
Maar informeel gezien hebben ze echt wel humor en staan ze echt wel open voor de Nederlandse cultuur. Zeker zolang je zelf ook gewoon vriendelijk en geïnteresseerd blijft.

"All the things we've lost, will teach us see the pretty things in life" ღ - Krezip - Sweet Goodbyes
            I stepped on a cornflake, so I guess I'm a cereal killer...


Storm

Berichten: 20827
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Duitse cultuur, groot verschil met NL?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 09:34

Ik heb een Duitse collega, en als er eentje humoristisch en vooral seksistisch is, is hij het wel. Binnen ons bedrijf staan we regelmatig met een mond vol tanden na een opmerking van hem :')

Is het al lente?

daniweerd
Berichten: 1200
Geregistreerd: 27-03-09

Re: Duitse cultuur, groot verschil met NL?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 09:50

Wij wonen inmiddels 12 jaar in Duitsland, ik vind het erg streekgebonden, wij wonen op de grens van Cloppenburg en Ostfriesland en wij vinden de Ostfriezen gemütlicher zeg maar.

Humor is idd heel verschillend.....en ik begin ook altijd met Sie aan te spreken, pas als er zelf gezegd word dat er Du gezegd mag worden doen we dat.

Hingefallen?!
Krone richten..
Weitergehen!

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 09:52

Ik woon ook aan de grens, ben lid van een Duitse rijvereniging, veel Duitse vrienden, doe daar boodschappen en ga regelmatig op vakantie in Duitsland.Ook hebben wij in de vakanties een pleegkind uit Berlijn.
Ik vind de Duitser veel beleefder, socialer, gemoedelijker en ook oprecht geïnteresseerd in anderen. Ze willen respectvol behandeld worden (wie wil dat nou niet :o ), oordelen niet snel en hebben het snel koud :+ :brr:

MariekeS_

Berichten: 4704
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 09:55

Ik woon bijna 10 maanden vlak over de grens in Duitsland. Over humor.. Ik deel een appartement met een Duitse jongen en we leven vooral vriendschappelijk langs elkaar heen. 1 avond deden we mee met een studentenactiviteit en ik heb denk ik wel 5x de plank misgeslagen met grappen waar hij volkomen serieus op omging. Ik zou niet zeggen geen humor, maar andere humor echt wel :')

Iets anders is door rood lopen... Dat doe je gewoon niet. Heb het 1x gedaan om de bus te halen en er werd gewoon naar me ge-tsssd door een oudere man :') iedereen staat hier braaf te wachten, ook als er niks aankomt.
De stoplichten staan nog ontiegelijk lang op rood ook :')


TROY (2019) & LAYS (2014)

pien_2010

Berichten: 43080
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 10:03

Volgens mij is het zoals overal, je hebt overal fijne mensen en vervelende mensen ongeacht cultuur/ achtergrond. Onlangs had ik toeristen uit Beieren in de gîte. Al vrij snel spraken de jongeren me aan met "du" en met mijn voornaam. De kinderen waren gewoon hele leuke en vrije kinderen.
Ik vond het gewoon leuke en fijne mensen die ook nog eens goed Engels spraken ook en blij waren dat ze gewoon Duits mochten spreken en dat ik in het Engels antwoordde.
Dus mijn advies is ben gewoon beleefd en respectvol dan zit je altijd goed en laat het op je af komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 10:20

Ik vind het zelf altijd fijner om Duitsers tegen te komen in het buitenland dan Nederlanders :o ik doe zelf ook vaak of ik een duitser ben eigenlijk. Ik vind Duitsers veel fijner in de omgang dan de gemiddelde Nederlander. En ook hoe de houding van veel (jonge) buitenlanders is tegenover Nederlanders. Ik ben serieus maar één maal op vakantie geweest waar men dacht dat ik een Nederlander was waar ik geen vragen kreeg over "Amsterdam". :roll: sinds ik doe alsof ik een duitser ben kan ik heerlijk ongestoord zonder die Nederlandse rugzak op vakantie :+

Samengevat. Duitsers zijn leuk!

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Re: Duitse cultuur, groot verschil met NL?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 10:44

Van mij denken ze zowiezo altijd al dat ik een Duitser ben. En op vakantie hebben we vaak contact met andere Duitsers, nooit met Nederlanders. Laatst nog door een paar Duitsers uit Berlijn uitgenodigd om bij hun op bezoek te komen na 10 minuutjes op een terrasje samen.
Humor hebben ze wel hoor, ze hebben best grappige programma's op tv. Ik kijk ook voornamelijk Duitse tv thuis. En ik luister ook meestal naar de Duitse radio.

Wel zijn ze wat meer over de top bij programma's als DSDS (hier Idols). Hoe ze mensen daar als sterren behandelen met meer glitter en glamour en ze melken dat ook echt uit.
Boodschappen haal ik ook vaak in Duitsland omdat het goedkoper is.
Uit eten daar is goedkoper als hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 10:47

Wij hadden toen we op reis gingen naar Cuba ook meteen een klik met een duits stel, terwijl we genoeg nederlanders tegenkwamen. Nederlanders pik je er zo uit, daar wil je gewoon echt niet mee samen. Duitsers ervaar ik altijd als relaxt en gezellig :j en in Duitsland al helemaal :D (ik zou wel in Duitsland willen wonen :+ spreek de taal ook vloeiend :D)

pien_2010

Berichten: 43080
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 10:55

Jans schreef:
Nederlanders pik je er zo uit, daar wil je gewoon echt niet mee samen. Duitsers ervaar ik altijd als relaxt en gezellig :j
vind ik ook te generaliserend.
Wij zien zo weinig Nederlanders dat die enkele keer dat we ze wel zien, we contact proberen te leggen. Meestal geeft dat hele leuke gesprekjes. Vaak genoeg ben ik hele leuke Nederlanders tegen gekomen in het buitenland. Dus dat herken ik echt niet.

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Re: Duitse cultuur, groot verschil met NL?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 11:29

Er is geen “duitser”, maar er zijn wel degelijk verschillen, maar die zijn er ook per streek.

Men is wat zakelijker/beleefter. Dus Du/Sie is wat strikter gescheiden. Noem familie (in mijn geval) geen Sie, dat is echt beledigend en ga vooral niet zomaar over op Du, zonder dat je daar “toestemming” voor hebt.

Wat ik lees dat ze makkelijker zijn in discussies is absoluut niet mijn ervaring. Vergelijken met enkele duitse fora (waarvan één landelijk) waar ik op zit is Bokt echt pussy. Men gaat er gelijk vol op en vol erin en ook moet je dan een beetje een dikke huid hebben, want ookal bedoelen ze het niet persé persoonlijk… zo kan het wel overkomen omdat ze er gelijk zo fel op zijn.

Ook in mijn eigen streek vind ik dat het vrij felle mensen zijn. Maar dat kan ook echt streekgebonden zijn. Weet dat mijn familie uit noord-Duitsland deze streek echt onvriendelijk vind. Maar dat wil ook zeker niet zeggen dat elke persoon zo is! Dus ga er vooral niet te bevooroordeeld heen!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37221
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 11:36

Riddershow je woont ook in een gebied waar relatief veel nl wonen. Ik zit zelf net aan de nl kant van dat stuk. Ken ook nederlanders die ook in bedburg hau hebben gewoond. Die zitten nu in de eifel bevalt ze veel beter. Heb ook over de grens gekeken maar daar zou ik ook niet willen wonen. Ook verder noord en zuid geneusd en dat bevalt kwa mens beter.

Idd beleefder, behulpzaam enz. Mits je je zelf ook beleefd en vriendelijk opsteld. Denk dat ongeacht waar je je in de wereld neerzet als je je als botte directe lompe nl gedraagt wordt je overal vanzelf wel met de nek aangekeken. Kwa werk zijn ze hierarchie gerichter. Dat is op meer plekken ook zo.

Alleen rurhgebied is mentaliteit anders. Zal ook komen door de drukte en volheid ervan vermoed ik.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 11:37

pien_2010 schreef:
[***] schreef:
Nederlanders pik je er zo uit, daar wil je gewoon echt niet mee samen. Duitsers ervaar ik altijd als relaxt en gezellig :j
vind ik ook te generaliserend.
Wij zien zo weinig Nederlanders dat die enkele keer dat we ze wel zien, we contact proberen te leggen. Meestal geeft dat hele leuke gesprekjes. Vaak genoeg ben ik hele leuke Nederlanders tegen gekomen in het buitenland. Dus dat herken ik echt niet.


Heb je wel gelijk :j is denk ik ook heel erg van de plek waar je komt afhankelijk. In Japan bijvoorbeeld pluk je ze er zo uit, geen respect voor de omgeving en gebruiken, en dat zijn eigenlijk altijd Nederlanders. Maar bij jullie in de omgeving ervaarde ik dat ook wel erg anders. Dat is ook eigenlijk de enige vakantie waar ik mij als Nederlander ook niet met de nek aangekeken voelde door de locals :D

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37221
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 11:42

Over het algemeen zelfs zo. Als er een toilet voor gehandicapten bezet is door een niet gehandicapte binnen of buitenland is het in 95% van de gevallen een nederlandse vrouw. Ik ga gelukkig meestal ook als niet nl door het leven in het buitenland. Wordt aangezien voor zwitser, duitser of belg. _O- in dld vaak aangezien als zwitser maar in frankrijk ook. Mijn duits en frans hebben kennelijk een zwitsers accent. Hihi of in frankrijk dat ze denken dat ik uit noord west frankrijk kom. Gezien mijn accent. :P bevalt me best ook.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 98xsophiex98, Ik_is_Ik, manonnevot, nuscaniels, Sandyislief, senna21, SjakieXX, YandexBot, Zil en 161 bezoekers