Dilemma: Stoppen met de paardensport?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Dilemma: Stoppen met de paardensport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 20:18

Radicaal stoppen met de paardensport, wie denkt er nog meer wel eens aan of heeft het daadwerkelijk gedaan?

Door veranderingen in mijn privéleven denk ik er steeds meer aan om de paarden te verkopen. Al mijn hele leven heb ik paarden en ik ben ook wel eens benieuwd naar een leven zonder ze.
Gewoon op vakantie kunnen zonder geregel en eens geen verantwoordelijkheden naar dieren hebben.

Hoe hebben jullie dit gedaan? Wie kreeg er spijt of was juist achteraf heel blij met de keuze?

Tips/ervaringen, brand los :wave:

Ik weet dat hier topics over zijn, maar die zijn al een aantal jaren oud.

Westhof

Berichten: 2903
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 20:22

Ik ben er ook een tijdje helemaal mee gestopt nadat ik was gestopt met mijn verzorgpaard. Verschrikkelijk vond ik het. Ik miste het zo. Voor mij is het echt een uitlaatklep naast mijn studie en mijn werk. Ik miste werkelijk alles, zelfs het fietsen naar stal, terwijl ik dat soms echt kon vervloeken. Na een paar maanden kocht ik mijn eigen pony. En hoewel ik hem soms achter het behang kan plakken, zou ik het "in de paarden zitten" nooit meer willen missen.

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 20:22

Ik heb hierover gedacht, en serieus overwogen ook. Uiteindelijk ben ik zò blij dat ik het niet gedaan heb en mijn 2 lieve schatten nog heb.

Petrichor

Berichten: 10529
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 20:26

Ik denk echt dat als je vanaf het begin al paarden hebt je daar niet opeens mee kan stoppen. Paarden zijn je levensstijl geworden en ik ben bang dat je dat vreselijk gaat missen wanneer je met alles kapt.

Ik ben ook wel eens met paardrijden gestopt omdat ik er gewoon geen zin meer in had. Maar toch kwam er weer een paard terug. Wat had ik er ook een spijt van dat ik mijn vriendinnetje had verkocht, nog steeds raakt het mij.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Dilemma: Stoppen met de paardensport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 20:41

Probeer het eens zou ik zeggen! Dan heb je er nooit spijt van gehad dat je het niet hebt gedaan.
Maar wat ik vaak mee maak, eens het paarden virus........

Ik heb een 'paardenstop' gehad van 3 maanden, vanwege andere omstandigheden. een maandje was het leuk, maar daarna begon ik werkelijk álles er aan te missen.

_Aurora_

Berichten: 3396
Geregistreerd: 18-02-10
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 20:41

Ik ben er 4 jaar geleden mee gestopt en geen seconde spijt gehad. Ik ging iedere dag en er fing heeeeeel veel geld naartoe. Toen ik erin zat, had ik het niet zo door. Maar ik merk nu pas hoeveel meer vrijheden het geeft. Ik zou het nu ook niet meer willen combineren met een gezin en ook financieel vind ik het in de randstad teveel geld. Daarnaast mis ik het hele roddelgebeuren van de pensionstallen al helemaal niet.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 20:41

Hier was stoppen met werk in de paarden wel een grote stap na 10 jaar maar heb er geen spijt van. Ben niet helemaal gestopt met paarden, in tegendeel want hebben inmiddels 4 paarden thuis lopen waarvan er een volgend jaar een veulen krijgt.
Echt rijden komt er alleen niet echt van, ze staan al langer dan een jaar stil maar gelukkig kunnen we ze zo pakken en opstappen mochten we willen (ze zijn dan niet ineens staatsgevaarlijk ofzo).

Kunnen dus beter zeggen dat het een paar jaar op een laag pitje staat :+

RoWi

Berichten: 6886
Geregistreerd: 27-12-05
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 20:43

Ik ben 5 jaar geleden gestopt en ik heb hier nooit spijt van gehad :)
Mijn jaren in de paarden waren een geweldige tijd, maar alle mooie herinneringen blijven. Ik zal ook altijd liefhebber blijven van de paardensport, ik ga graag bij wedstrijden kijken en ik vind Bokt bijvoorbeeld nog erg leuk. Ik geniet mee vanaf de zijlijn, ik ben erachter gekomen dat dat net zo leuk is. Zelf hoef ik er niet meer op :)

aestate
Berichten: 113
Geregistreerd: 03-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 20:44

Heb het wel eens overwogen aangezien ik door de kosten van mijn paard niet op kamers kan. De paarden zijn echter een enorme uitlaatklep voor mij en kan ik even de rest vergeten. Zou er dus op dit moment zeker geen afstand van kunnen doen.

Elpharo

Berichten: 1896
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 20:45

MIjn oude huisgenootje heeft dit gedaan. Is gaan hardlopen, tennissen, fotograferen en had ook gewoon een vriend. Ze kreeg na een paar maanden allerlei vage klachten, waarna een arts es vroeg na enige tijd of er iets veranderd was....zij kreeg het advies om toch weer te gaan rijden en je raadt het al...nooit meer last van gehad. Tuurlijk heeft niet iedereen dit, maar het was wel grappig. Het was bij haar blijkbaar een manier om spanning af te vloeien en dat lukte niet goed zonder paarden.

Overigens zat ik vroeger na een verhuizing ook vaak zonder verzorgpony of paarden überhaupt. Dat duurde dan ongeveer 3 maanden en dan was het helemaal klaar.

Ik denk dat het een geval proberen is, dat is uiteindelijk de enige manier om erachter te komen...alleen weet je niet of je daarna nog je paard(en) terug kan krijgen, mocht het toch niks zijn. En dat kan lastig zijn natuurlijk. Ik ben benieuwd wat je beslissing hoor!

iirrssjjee

Berichten: 5936
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: Dilemma: Stoppen met de paardensport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 20:48

Ik zat vroeger op les, 1x per week en had een verzorgpaard.
Toen deze was overleden, was ik gestopt. Ik mis het niet echt, totdat ik weer eens ga rijden voor de lol (een buitenritje ofzo), dan denk ik, goh wat is dit heerlijk!

Maar als ik dan weer thuis ben, denk ik er eigenlijk niet meer aan....

Goof

Berichten: 28780
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 20:51

Petrichor schreef:
Ik denk echt dat als je vanaf het begin al paarden hebt je daar niet opeens mee kan stoppen. Paarden zijn je levensstijl geworden en ik ben bang dat je dat vreselijk gaat missen wanneer je met alles kapt.


Ik ben gestopt ivm lichamelijke klachten van mezelf en omdat mijn paard me toen meer ging kosten dan ik er plezier uit haalde, maar achteraf vond ik het een verademing.
Zoveel tijd over voor andere dingen. Zoveel geld over voor andere dingen. Geen dagelijkse verplichting, geen geregel met vakanties etc. Heerlijk.
Echt, er is meer dan alleen een leven dat draait om paarden.
Em helemaal eruit ben ik nooit, ik heb vriendinnen met paarden dus als ik wil ga ik even knuffelen of eena rijden. En rijden doe ik ook wel eens op vakantie in het buitenland.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 20:52

Ik ben vier jaar terug gestopt. Toen de juiste stap en ook geen spijt van gehad; verhuisd naar de randstad en daar een leven opgebouwd met zoveel andere dingen dat paarden ook niet meer zouden passen. Miste het niet en vooral de vaak zo wrede praktijken in de paardenwereld kon ik missen als kiespijn. Heel de paardenwereld ging me steeds meer tegen staan.


Nu inmiddels voorzichtig weer aan het kijken om weer terug de paarden in te gaan. Ben er nog niet helemaal zeker van, het is echt zo'n andere levensstijl dan ik nu leid.

meggiemeg

Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Dilemma: Stoppen met de paardensport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 20:55

Meerdere vriendinnen zijn radicaal gestopt en hebben er geen seconde spijt van.
Het spookt bij mij ook wel eens door mijn hoofd, wat als ik geen paarden meer had, meer tijd dan voor andere dingen, minder verplichtingen. Maar dat gebeurt alleen als ik erg moe ben en superdruk met werk. Eenmaal thuis en onze ruin komt me gedag zeggen en roept een keer naar je ben je alles weer vergeten.

xDarkness

Berichten: 481
Geregistreerd: 03-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 20:57

Nadat ik mijn pony in heb moeten laten slapen, ben ik er ook drie jaar tussenuit geweest. Wat een verschrikkelijke fietstijd. Inderdaad, ik had heel veel tijd over maar was ik nou het type geweest die dat met andere dingen op zou willen en kunnen vullen, was dat prima geweest. Maar dat had/wilde ik niet. Ik zat eigenlijk alleen nog maar thuis te studeren en pakte hier en daar een concertje/festivalletje mee, iets wat ik met pony eigenlijk ook altijd al deed. Mijn ouders dachten wel dat nu ik eens tijd had (Ik heb van mijn twaalfde tot mijn 18e een paard gehad) mijn leven wel zou veranderen. Dat deed het, ik kreeg een vriend (die relatie is inmiddels weer uit door andere redenen) maar de paarden miste ik nog het meest.

Nu kwam er een heel leuk verzorgpaard op mijn pad en heb ik eigenlijk alleen de lusten en niet de lasten. Heerlijk. Als ik de kans weer zou krijgen om er eentje voor mezelf te kopen, zou ik dat direct doen. Nu is dit een mooie oplossing, ook omdat ik fulltime studeer en deze veel tijd opslokt.

Ja, een leven zonder paarden opent deuren, de vraag is alleen of het gemis het waard is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 21:04

_Aurora_ schreef:
Ik ben er 4 jaar geleden mee gestopt en geen seconde spijt gehad. Ik ging iedere dag en er fing heeeeeel veel geld naartoe. Toen ik erin zat, had ik het niet zo door. Maar ik merk nu pas hoeveel meer vrijheden het geeft. Ik zou het nu ook niet meer willen combineren met een gezin en ook financieel vind ik het in de randstad teveel geld. Daarnaast mis ik het hele roddelgebeuren van de pensionstallen al helemaal niet.


Dit, 100% dit. (aan je onderschrift te zien komen we ook uit dezelfde omgeving trouwens).

Ik heb op m'n 18e m'n eerste eigen paard gekocht en deed daarvoor het paard van m'n moeder. Rug gebroken op m'n eerste paard, paard verkocht, maar ik moest en zou weer een pony of paard terugkopen en heb dus na een half jaar paardloos te zijn geweest een pony gekocht. Drie jaar lang dag in dag uit erheen, ten koste van m'n eigen gezondheid nog ook op een bepaald punt, en zoals iedereen het omschreef 'Het was pony voor pony na en niks gebeurde zonder pony in het achterhoofd'.

En toen had ik er gewoon ineens genoeg van. De tijd die het vrat, het geld dat het vrat, de energie die het vrat en de frustratie die het opleverde. Dus van het een op het andere moment gewoon ermee genokt. Ik had er gewoonweg echt genoeg van en het geld er niet meer voor over ook. Om inderdaad nog maar niet te spreken van het geroddel en gezeik en gezeur wat je op iedere stal wel had en ik was er gewoon helemaal klaar mee.

Heb er geen moment spijt van gehad. Als ik d'r had gehouden had ze nu alsnog weg geweest omdat het nu niet meer te combineren is met ziekte en gezin maar beste stap in m'n leven dit. En overigens niet alleen voor mij, maar ook voor die pony. Die wordt nu zoveel beter gereden en heeft het volgens mij een stuk beter naar d'r zin en ze heeft er niet eens voor hoeven verhuizen. Win-Win situatie dus. Ik kan nog langs gaan wanneer ik wil maar in de afgelopen 3 jaar geen behoefte aan gehad, niet de noodzaak of de drang om nú bij d'r te gaan kijken zegmaar. Ik weet dat ze het goed doet en ik wil er best heen, maar ook voor een bezoekje ga ik niet m'n hele week omgooien ervoor.

Ik heb wel die keuze toen geheel zelf gemaakt, ik heb het dus ook zo'n beetje op de dag zelf of de dag daarvoor ofzo aan m'n vriend verteld en ook verder met niemand over gehad, geen 'afscheidsshoot' gehouden of wat dan ook.
Klinkt misschien hard, maar voor mij was het klaar. En pony heeft het prima overleefd dus die was ook niet kapot van verdriet erdoor en heeft me ook niet gemist :+

Djeradalover

Berichten: 2879
Geregistreerd: 14-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 21:04

Ik herken de gedachte wel, maar dan met een andere achterliggende reden.

Ik heb een tijd het gevoel gehad dat ik er niet (genoeg) voor mijn paard kon zijn, 10 maanden achtereen opgenomen geweest in een kliniek en daarna de afgelopen 2 jaar regelmatig crisis opnamen en IBSen en ziekenhuisopnames. Daarom een jaar geleden besloten mijn paard bij mn vader op stal te zetten, hier was mijn paard alles behalve gelukkig. Besloten hem weer dichtbij huis te zetten en nu zorgt een vriendin sowieso 2 dagen voor hem en als ik opgenomen ben neemt zij de volledige verzorging op zich. Mijn paard is weer gelukkig, knapt zichbaar op en ik ben blij dat ik op deze manier mijn vriendje kan houden!

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 21:05

Ik ben sinds maart dit jaar paardloos maar heb er eigenlijk de afgelopen 3 jaar geen zin meer in gehad. Met mijn Fries was ik fanatiek, wedstrijden rijden etc maar toen die overleed niet meer écht de behoefte om te rijden.

Esaqar

Berichten: 3178
Geregistreerd: 22-05-13

Re: Dilemma: Stoppen met de paardensport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 21:28

Ik heb het gedaan na een val van mijn paard waardoor paardrijden nooit meer hetzelfde was voor mij.

Paard zo'n maand geleden verkocht maar daarvoor ging ik ook al nauwelijks heen.
Ik mis het eigenlijk niet. Veel fijner zo, meer tijd en ik hou meer geld over.

Pantykous

Berichten: 10485
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Dilemma: Stoppen met de paardensport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 21:34

Ik ben wegens zwangerschap etc gestopt. Ik mis het rijden ontzettend maar het geld dat je overhoudt is lekker hoor!

Claudia1993_
Berichten: 977
Geregistreerd: 24-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 21:39

Ik ben bijna 4 jaar geleden gestopt.
Mis mijn pony nog wel en mocht zijn eigenaresse hem ooit weg doen zou ik zeker overwegen hem terug te kopen maar eerlijk is eerlijk; ik vind het ook wel lekker om de vrijheid te hebben.

Ik kan op vakantie gaan wanneer ik wil zonder dingen te moeten regelen, geen gedoe meer met stallingen, geen zorgen over de gezondheid van paardlief etc.

Soms heb ik momenten dat ik het hele gebeuren wel mis, maar nu met een full time baan en vriend zie ik voor mijzelf ook niet hoe ik dat (persoonlijk gezien) ooit had moeten combineren - ik ben wat dat betreft gewoon blij dat ik na een lange dag nergens meer heen hoef. :)

Ik had vanaf mijn 8ste een eigen pony en zag mijn leven ook nooit zonder, maar de waarheid is dat ik toch blij ben dat ik toen die keuze heb gemaakt.

Luniek

Berichten: 423
Geregistreerd: 26-06-10
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 21:41

Ik moet vanaf volgende week stoppen met mijn bijrijdpaard. Ik ben gaan samenwonen met mijn vriend en dus verhuisd en heb nu ook een nieuwe baan gevonden. Al met al dus geen tijd meer om naar mijn bijrijdpaardje te gaan bijna een uur rijden hier vandaan.... Met lessen ben ik al twee jaar eerder gestopt, ook met pijn in het hart. Ben bang dat het voor mij erg afkicken gaat worden. We zullen zien hoe lang ik het vol houd, maar ik denk dat als het paardenleventje echt in je hart zit dat je toch moeilijk zonder kan uiteindelijk. O:)

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 21:42

Sinds ik mijn eigen paard begin dit jaar heb moeten inslapen, heb ik geen plezier meer in paarden gehad. Heb nog even een verzorgpony gehad, maar daar al snel mee gestopt. Ik mis het raar genoeg helemaal niet.

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 21:48

Qua financiën heb ik er wel eens over nagedacht :Y) en heb het rijden ook echt wel op een lager pitje dan vroeger (geen wedstrijden meer en 2/3x per week trainen in plaats van 5/6x per week). Maar helemaal stoppen, daar ben ik gewoon nog niet klaar voor. Ik denk dat ik het ontzettend ga missen, er spijt van krijg. Vind stallen uitmesten in het weekend ook heerlijk haha.

Langzaam ook geaccepteerd dat het niet erg is om gewoon grand-prix in de achtertuin te rijden :P
Geniet nu echt van lessen en het trainen thuis.

Er gaat iets minder tijd en geld naar mijn paard dan vroeger. En zo heb ik in mijn privéleven ook wat meer balans. :)

_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 22:04

Mijn pony's staan in eigen beheer sinds een jaartje op 1.5 km van huis. Strand aan de overkant, uitrijmogelijkheden zat en een bak op nog geen 5 minuten stappen. Uiteindelijk word er op mijn huurweide gebouwd zal niet eerder zijn dan 1.5 jaar maar geen 5 jaar duren. De combi gezin, paarden en werk vind ik pittig. Zolang ik mijn weide heb houd ik ze aan, maar voor daarna krab ik me ook wel achter me oren. Misschien wel de tijd om te stoppen. Financieel gaat het prima, maar zou graag weer is een week of 2 op vakantie gaan ver weg. Helaas geen oppas en buiten dat kan ik ze toch niet uit handen geven zo lang