Konijnenpijp in het weiland

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Memuska

Berichten: 5008
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Konijnenpijp in het weiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-17 13:24

Sinds dik een week loopt hier een klein schattig zwart dwergkonijntje rond. Heel lief en leuk, ware het niet dat het beestje telkens op dezelfde plaats een konijnenpijp maakt in mijn weiland. Gevaarlijk, dus de paarden staan momenteel op een ander stuk. Dit is uiteraard geen blijvende oplossing, maar hoe pak ik dit aan?

Ik gooi het momenteel elke keer terug dicht, maar 't lieve ding blijft het opnieuw openmaken. Ik postte al enkele berichten in de zoektocht naar de rechtmatige eigenaar, maar zonder gehoor...

Help :+

koos2015

Berichten: 348
Geregistreerd: 13-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 13:25

Dierenambulance laten vangen?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 15:04

koos2015 schreef:
Dierenambulance laten vangen?


Doen ze niet :n
Je hebt al geluk als ze hem mee willen nemen als je hem zelf gevangen hebt.

Laureas

Berichten: 2076
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 15:10

Ik zou het toch proberen te vangen, zou zo'n konijntje bijvoorbeeld wel de winter overleven? Is toch geen wild diertje?

mvg
Vanessa

koos2015

Berichten: 348
Geregistreerd: 13-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 16:36

Azmay schreef:
koos2015 schreef:
Dierenambulance laten vangen?


Doen ze niet :n
Je hebt al geluk als ze hem mee willen nemen als je hem zelf gevangen hebt.


Oh wat gek, hier nemen ze zeker gevangen dieren op en daarnaast zijn er via google ook nog diverse konijnenopvangen te vinden. Zou daar dan eens heen bellen.

Memuska

Berichten: 5008
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Re: Konijnenpijp in het weiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-17 17:59

De Dierenambulance komt idd niet, diverse asielen die ik al belde ook niet, en de reactie van de politie was "schiet het dan af". Daar kom ik dus ook nergens mee. Ik zal eens specifiek googelen op konijnenopvangen!

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 18:06

Als je precies de loop hebt, dus als ze bijvoorbeeld ergens onderdoor kruipen en je zet daar een vangkooi neer dan lukt het nog wel om ze te vangen. Tenminste zo hebben wij ook al wilde gevangen.
Maar op een andere manier ze te pakken te krijgen is hier ook nog niet gelukt.

Dan zou je iemand met een fretje moeten vragen. Die doen dat vaak wel gratis.

Memuska

Berichten: 5008
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-17 18:16

Ja, het pijpje is altijd op exact dezelfde plaats, dus ik zat ook te denken om een soort kooitje erboven te zetten - maar dan moet ik een systeem bedenken dat het bv dichtklapt als het konijntje er in zit. Argh, moeilijk...

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 18:30

Wij hebben dus zo eentje.
Helaas niet op het hol te zetten.
Hij moet er echt van de zijkant doorheen wandelen.
Wij hadden op een gegeven moment gezien dat ze steeds bij de buurman onder het gaas door glipte en dat was mooi, want we zetten 1 kant dan strak tegen het gaas, toen liepen er zo 8 achter elkaar in.

Maar vanuit een hol zelf weet ik het ook nog niet.

Afbeelding

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Konijnenpijp in het weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 18:33

eerlijk,ik snap het probleem niet?

wij wonen rond natuurgebied,het stikt hier van de hazen en konijnen,dus ook overal pijpen.
paarden die in natuurgebied lopen,lopen ook rond/op pijpen.
nog nooit een probleem gehad of gehoord hierdoor.

tuurlijk kunnen ze in het ergste geval een blessure oplopen door ff weg te zakken oid,maar ze kunnen dan evengoed uitglijden en een been breken bij gek doen op de weide.

zoiets hoort toch gewoon bij een weiland?

en waarom zou zo'n konijn niet kunnen overleven in de winter?hij graaft duidelijk pijpen,dus voorziet zichzelf van een huisje.

in mijn eerste weide heeft jaren een ex-tam wit konijn geleefd die uitgezet was.
die had het prima naar zijn zin daar,en hoe koud ook,elke dag spotte ik hem ergens wel.

Eoweyn_x

Berichten: 3629
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Daar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 19:16

tengeltje11 schreef:
eerlijk,ik snap het probleem niet?

wij wonen rond natuurgebied,het stikt hier van de hazen en konijnen,dus ook overal pijpen.
paarden die in natuurgebied lopen,lopen ook rond/op pijpen.
nog nooit een probleem gehad of gehoord hierdoor.

tuurlijk kunnen ze in het ergste geval een blessure oplopen door ff weg te zakken oid,maar ze kunnen dan evengoed uitglijden en een been breken bij gek doen op de weide.

zoiets hoort toch gewoon bij een weiland?

en waarom zou zo'n konijn niet kunnen overleven in de winter?hij graaft duidelijk pijpen,dus voorziet zichzelf van een huisje.

in mijn eerste weide heeft jaren een ex-tam wit konijn geleefd die uitgezet was.
die had het prima naar zijn zin daar,en hoe koud ook,elke dag spotte ik hem ergens wel.


Omdat dit konijn een gedomesticeerd dier is wat simpelweg niet overleeft in het wild en je een gedomesticeerd paard ook niet ineens in het wild dumpt en aan zijn lot overlaat.
Het dier is alleen, is gewend om eten te krijgen in een bakje. Wilde konijnen tegenkomen kan zijn dood worden en vaak zijn dit soort tamme huiskonijnen ook niet bang voor allerlei roofdieren zoals honden en katten. Wegkruipen voor regen is ook iets wat veel tamme konijnen niet snappen.

Misschien is er een konijnenopvang die wil helpen inderdaad

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Konijnenpijp in het weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 19:46

maar het konijn graaft al pijpen,zal daar dus al een tijdje zitten.
konijnen verwilderen enorm vlug,probeer dat maar eens te pakken bv....dan zie je gauw hoe wild ze al zijn!

zoals ik reeds zei,op mijn eerste wei heeft jarenlang een verwilderd wit konijn geleefd.

ok,als ze in de winter aankomen,is het moeilijker,maar nu heeft dit konijn al maanden tijd alvoor de winter komt om te verwilderen.

volgens mij zijn de pijpen het probleem die TS ervaart,niet het konijn op zich.

Eoweyn_x

Berichten: 3629
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Daar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 19:54

tengeltje11 schreef:
maar het konijn graaft al pijpen,zal daar dus al een tijdje zitten.
konijnen verwilderen enorm vlug,probeer dat maar eens te pakken bv....dan zie je gauw hoe wild ze al zijn!

zoals ik reeds zei,op mijn eerste wei heeft jarenlang een verwilderd wit konijn geleefd.

ok,als ze in de winter aankomen,is het moeilijker,maar nu heeft dit konijn al maanden tijd alvoor de winter komt om te verwilderen.

volgens mij zijn de pijpen het probleem die TS ervaart,niet het konijn op zich.


Ik ben erg thuis in de konijnen. Fijn dat jouw witte konijn het wel gered heeft, toch loopt het vaker fout af. Tamme konijnen overleven zelden in het wild. Het wilde konijn en ons tamme konijn zijn onderhand ook zo dusdanig verschillend, dat valt niet echt te vergelijken.

Volgens mij vraagt de TS hoe ze van het probleem afkomt. Ik geef het advies een konijnenopvang te vragen. Een tam dier hoort immers niet op een weiland. Als het een hond was die daar gedumpt is, laat je die toch ook niet lopen omdat ie een holletje graaft en zichzelf wel kan redden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 20:03

Tamme konijnen kunnen in principe prima overleven hoor, zolang ze een korte vacht hebben redden ze zich vaak wel maar hij hoort daar in inderdaad niet. Hier lopen er behoorlijk wat half wilde konijnen rond, wild konijn x tam konijn en het fokt lekker door, niet echt de bedoeling..

Misschien is het een optie om een vangkooi van het asiel te lenen? Als je hem daarmee kan vangen zou hij naar een opvang kunnen.

mvdende

Berichten: 5691
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 20:08

Is het een idee om de ingang van het hol zo diep en breed te maken dat je er een vangkooi in kan zetten? De zijkanten weer dichtgooien. Zegmaar zo dat zodra het konijn z'n hol in wil, het in de val loopt.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Konijnenpijp in het weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 20:20

@ Eoweyn,wat zijn de verschillen volgens jou dan tussen een wild en een tam konijn?

(dat witte konijn was niet van mij,is daar plots verschenen,dus uitgelaten)

het probleem met tamme konijnen die losgelaten worden,is dat ze vaak als half ziek of niet verzorgd uitgelaten worden en daardoor makkelijk ziek worden en sterven.

het konijn van TS graaft pijpen,wat zieke konijnen dus al niet zo vlug gaan doen,dus deze lijkt me zich prima te redden en vermaken.

wat Dees_daan ook zegt,zet een gezond 'tam' konijn uit en de meeste zullen het echt wel redden en binnen een week kan je ze echt niet meer benaderen als mens.

het gaat hier ook niet over een net uitgezet tam konijn die aanpassingsproblemen heeft,hij zit er blijkbaar al een tijdje.

Memuska

Berichten: 5008
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Re: Konijnenpijp in het weiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-17 07:11

Het gaat me idd niet over het konijn, dat mag best blijven rondhuppelen, maar wel over het feit dat het pijpen graaft in het midden van mijn weiland. Die pijp is ruimer dan de voetjes van mijn pony's, en aangezien ik al eens een paard van een vriendin heb weten ingeslapen worden nadat het in een konijnenpijp getrapt was ben ik hier niet zo blij mee...

Opvang was gisteren niet meer te bereiken dus ik probeer dadelijk nog eens!

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Konijnenpijp in het weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 07:31

Poep op het holletje gooien na het dicht gooien ervan

Memuska

Berichten: 5008
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Re: Konijnenpijp in het weiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-17 07:33

Hé dat klinkt goed doenbaar :D
Ik ga het meteen proberen!

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Konijnenpijp in het weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 08:05

Misschien dat het bij jou konijntje wel helpt, maar hier hielp dat niet.
Zowel paarden als hondenpoep geprobeerd.

Memuska

Berichten: 5008
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Re: Konijnenpijp in het weiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-17 08:15

Mss moet ik mengen? Ik heb paard-hond-kat-papegaai-kip-koi in de aanbieding... Ik zou wel wegblijven hoor ;-) Baat het niet...

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Konijnenpijp in het weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 08:19

:D

Later zei iemand me je moet het met roofdier mest proberen, maar verder als de hond kom ik niet :P

Linde83
Berichten: 55
Geregistreerd: 19-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 08:44

Memuska schreef:
Het gaat me idd niet over het konijn, dat mag best blijven rondhuppelen, maar wel over het feit dat het pijpen graaft in het midden van mijn weiland. Die pijp is ruimer dan de voetjes van mijn pony's, en aangezien ik al eens een paard van een vriendin heb weten ingeslapen worden nadat het in een konijnenpijp getrapt was ben ik hier niet zo blij mee...
Om grote holen zet ik af en toe vier paaltjes met een draadje ertussen. Dat werkt hier prima! :)

Memuska

Berichten: 5008
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-17 10:14

bruintje123 schreef:
:D

Later zei iemand me je moet het met roofdier mest proberen, maar verder als de hond kom ik niet :P


Ik ben even offline, ik ben op zoek naar een roofdier :+

Dustyenmax18

Berichten: 885
Geregistreerd: 18-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 10:20

tengeltje11 schreef:
eerlijk,ik snap het probleem niet?

wij wonen rond natuurgebied,het stikt hier van de hazen en konijnen,dus ook overal pijpen.
paarden die in natuurgebied lopen,lopen ook rond/op pijpen.
nog nooit een probleem gehad of gehoord hierdoor.

tuurlijk kunnen ze in het ergste geval een blessure oplopen door ff weg te zakken oid,maar ze kunnen dan evengoed uitglijden en een been breken bij gek doen op de weide.

zoiets hoort toch gewoon bij een weiland?

en waarom zou zo'n konijn niet kunnen overleven in de winter?hij graaft duidelijk pijpen,dus voorziet zichzelf van een huisje.

in mijn eerste weide heeft jaren een ex-tam wit konijn geleefd die uitgezet was.
die had het prima naar zijn zin daar,en hoe koud ook,elke dag spotte ik hem ergens wel.


Ik heb er anders al 2 moeten laten inslapen door die lieve konijntjes..
1ste pony been boven het spronggewricht compleet doormidden gebroken.
En mijn paard vorigjaar. Die is op een doorgang getrapt en erdoorgeen gezakt. Die had de buigpees over 12 cm helemaal kapot, geen redden meer aan.. zo lief vindt ik ze dus niet.

Ts: ik loop dagelijks in mijn weide gangen dicht de maken.
Wat ik nu doen en best goed helpt is:
De doorgang zover mogelijk uitsteken i.v.m doorzak gevaar en daarna eerst een dikke laag paardenpoep erin stoppen en goed aanstampen. Dit vinden ze niet lekker en ze komen er ook niet doorheen.
Hier blijft de gang dan toch wel zeker een 2/3 maanden dicht.