Stoeien met de hond..wel of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Stoeien met de hond..wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-17 21:50

Ik heb een vraag..

Onze hond vindt het soms leuk om te stoeien.
Ze vindt het dan leuk dat wij haar voorpoten proberen te pakken, en neemt dan onze armen in haar bek.
Geen probleem, ze stopt direct als we auw roepen.

Soms zet ze iets teveel kracht en hebben we een schram of blauwe plek.

Maar, dit is allemaal spel, wij lokken het uit en stoppen het.

Nu werden door een vreemde erop gewezen dat dit nooit mag want het lokt agressie uit.

Hoe is de bokt visie hierop?

Oja, als ik thuiskomt pakt ze in haar blijheid ook altijd mijn hand vast, enkel vast, nooit hard.

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 21:53

Ik heb altijd begrepen dat zo stoeien geen probleem is zolang jij degene bent die begint en stopt en zo de baas blijft.
Het is duidelijk uit jouw verhaal dat dit inderdaad zo is , want hij reageert goed als je wil stoppen. Mijn inziens is er dan geen probleem hoor !

borstnoot

Berichten: 1347
Geregistreerd: 18-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 21:54

Doen honden onderling toch ook?
Onze hond vind het ook fijn/gezellig om tijdens een stoeisessie zachtjes op m'n arm te knagen, nooit een probleem van gemaakt en een ontzettend lieve en zeker geen agressieve hond hebben wij.

Ik denk dat je inderdaad wel altijd boven hem moet staan en wanneer hij over je ''grens'' gaat dit duidelijk aangeven. Zolang hij hier goed op reageert zie ik geen problemen, toch? :)

Onali

Berichten: 18458
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 21:56

_O-

Altijd gespeeld, en ruw ook, met onze honden en honden in de familie.

Geen enkele hond werd er agressief van. Wel eens iets te enthousiast maar dat was goed te corrigeren/ ombuigen.


In mijn ogen; onzin dus.
Gewoon lekker spelen met je hond en idd je grenzen aangeven met zachtjes oid.


Ik speel trouwens ook met mn katten en ja ik zit onder de krassen en tandafdrukken, maar geweldadig zijn ze niet hoor. Blijven knuffels.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 21:56

Ik doe dat heel vaak met witte herder. Of met een bijtmouw erbij. Alleen de buitenkant. Daar kan hij goed fanatiek maar voorzichtig in kluiven. Scheelt blauwe plekken. Doet dat ook alleen met de mouwOok eerder met oude russel die het erg kon waarderen het pootje pak spel. Kleine dame nu doe ik niet mee. Die raakt er van in paniek.

8nnemiek

Berichten: 43391
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 21:58

Ik stoei ook regelmatig met de hond, en veel honden stoeien nu eenmaal met hun mond. Hartstikke normaal, dat doen ze ook tijdens het spelen met andere honden en heeft niks te maken met agressie. Ik vind het juist een goede manier om wat energie eruit te rossen en hen te leren om beheerst te spelen.

Misschien dacht diegene dat je de hond aan het plagen was, dan kan ik me wel voorstellen dat iemand denkt dat je agressie uitlokt. Maar ik ga er van uit dat de meeste baasjes het verschil tussen spelen en pesten wel kennen.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 21:59

Ja hoor! Wij stoeien veel en hard. Achterna zitten, oppakken, tackelen, duwen, noem maar op. Mijn hond heeft wel een vrij harde greep dus ik zit regelmatig onder de blauwe plekken, maar hij bedoelt het niet verkeerd, is puur opwinding.

Soms stopt hij, meestal stoppen wij. Als hij stopt gaat ie vaak liggen, uitkijgen of hij rent niet meer weg en laat zich pakken. Als wij stoppen kost dat even wat doorzetten. Meestal gaat ie dan voor ons zitten blaffen (zit in het ras) maar uiteindelijk geeft hij wel op.

Zolang je band en communicatie met je hond goed is zal het niet zo snel misgaan.

eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Re: Stoeien met de hond..wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-17 22:02

Buiten op straat valt ze uit naar andere honden, uit angst, maar tegenover ons heeft ze echt wel respect.

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 22:03

Op zich geen probleem, mits er niet al issues op dat gebied zijn. Het is eigenlijk hetzelfde als honden op de bank. Ik heb er één die dat niet aan kan, die krijgt het gevoel dat ze hoger staat en dan schiet ze direct in de stress omdat ze die verhoogde positie niet kan handelen (gaat snauwen en grauwen, blikkeren met de tanden, staat ze weer op de grond is het weer goed), de andere 3 hebben daar totaal geen last van.

Als jouw hond negatief qua gedrag direct na het spel is (zelfs als het maar een klein beetje is), zou ik het niet accepteren. Maar anders zie ik er geen probleem in.

Donna89

Berichten: 4031
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Eibergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 22:03

Zo lang de verstandhouding duidelijk blijft zie ik het probleem niet.
Hier 2 'hoog risico' honden. Met de ene stoeien we wel en met de andere (nog) niet. Die is gewoon echt nog te enthousiast en slaat snel om. Die snapt het nog niet helemaal

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 22:20

Zolang jij een grens trekt en de hond die respecteert, zie ik er geen kwaad in. Wij stoeien ook veel met onze reu. Hij maakt een hoop kabaal en hapt in het rond, maar altijd met zachte mond. Zodra we maar 1 kik geven, begint hij ons gedwee af te likken :(:)
Als pup had hij veel moeite met de bijtrem, maar dat is helemaal goedgekomen. Ook als de honden samen stoeien, grommen en happen ze in het rond. Maar de reu is altijd voorzichtig. Zelfs als hij heel fanatiek wordt, kan ons teefje nog d'r tong tussen z'n kiezen steken om hem te kalmeren :') Er is nooit een stukje afgebeten, lol.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 22:25

Doen we hier ook en regelmatig ach eigenlijk overal schrammen en blauwe plekken. :') Heb meerdere joge honden. Hier leer ik ze twee dingen daarbij. Lief :D :+ is kalm aan en stop is klaar en dat bepaal ik. :j

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Stoeien met de hond..wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 22:29

Ik stoei ook veel met mijn hond. Het is mooi om te zien dat ze ons ook wil uitdagen oid. Maar ik bepaal of ik daar op in ga en een keer ''nee'' is voldoende mocht ik dit niet willen.

Florenc
Berichten: 1439
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 22:34

Vroeger was er de theorie dat je geen trekspelletjes mocht spelen, je hond werd daar dominant van. Of dat je ze wel mocht spelen, maar dat jij altijd moest winnen. Wat een onzin :Y). Spelen is leuk, trekspelletjes is leuk, stoeien is leuk. Je bouwt er een band mee op met je hond, je hebt een fijne interactie. Bij ons op training wordt er zelfs op gehamerd: Hond wint het spel, ALTIJD. Dat houdt hem gemotiveerd, hij wil werken voor dat spel. Waarom? Omdat het spel leuk is, want hij kan winnen! Een spel is niet leuk als hij niet kan winnen...

Jessix

Berichten: 16432
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Stoeien met de hond..wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 22:43

Bij een goede verstandhouding en geen issues met bijten, etc. moet het geen probleem zijn. Ik speel graag met al mijn dieren en ze stoppen direct als ik ook stop. Ik hoef eigenlijk niet eens wat te zeggen, ze volgen meer mijn energie.

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 22:43

Wij hebben het ook altijd gedaan :D Hij beet altijd zachtjes (gewoon arm in z'n bek nemen), nooit door, lekker speelse geluiden erbij. Nou hadden wij ook een goedzak :D

Met de hond van mijn oma durf ik het niet. Die vindt het ook niet leuk, ik weet niet hoe hard die zou happen. Dus ligt wel aan de hond. Met die van m'n tante durf ik het weer wel.

eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Re: Stoeien met de hond..wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-17 08:20

Fijn om te horen dat ik gewoon met mijn hond mag stoeien.. de keren dat ze wil stoeien zijn al sporadisch, dus ik geniet ervan. En zij ook.
Ik werd er op fb op gevallen en direct bestookt met allerlei artikelen over hoe gevaarlijk het is, want ik heb toch een "char pei" ...als men al niet eens weet hoe je het schrijft...

Wederom bevestigd dat ik toch maar op mijn intuitie moet vertrouwen.

loez

Berichten: 11071
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Re: Stoeien met de hond..wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 08:25

Mijn hond is buiten ook agressief naar andere honden, maar ik kan prima met haar stoeien hoor. Gaat soms echt hard op hard en enorm lomp. Maar zodra ik klaar zeg, is het ook klaar.

Zolang jij maar bepaald wanneer je begint en wanneer je eindigt.

Hannanas
Berichten: 13012
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 08:43

Lekker blijven stoeien! Dit is geen enkel probleem en het bekrachtigd jullle relatie.

LvA1993

Berichten: 422
Geregistreerd: 08-02-10

Re: Stoeien met de hond..wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 09:07

Onze hond is een super maatje en stoeien vindt hij ook echt leuk! Het is een Oud Duitse Herder, en ja veel mensen of eigenaren van honden zijn bang van herders, want hij/zijzelf of de hond is ooit gebeten door een Herder. Desondanks is onze hond echt onwijs lief en een knuffelkont eersteklas. Hij begint en stopt ook als we het aangeven.. Als je op je hurken gaat zitten komt ie in een noodgang op je af en vergeet ie vaak op het laatst om te springen... :')

Stripe000
Berichten: 585
Geregistreerd: 02-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 09:54

Florenc schreef:
Vroeger was er de theorie dat je geen trekspelletjes mocht spelen, Bij ons op training wordt er zelfs op gehamerd: Hond wint het spel, ALTIJD. Dat houdt hem gemotiveerd, hij wil werken voor dat spel. Waarom? Omdat het spel leuk is, want hij kan winnen! Een spel is niet leuk als hij niet kan winnen...


Grappig, bij ons op de cursus wordt er juist op gehamerd dat de baas ALTIJD wint met trekspelletjes.
Kids <12 zouden zelfs geen trekspelletjes mogen doen omdat de hond dan makkelijker kan winnen.

Op de cursus houd ik me er netjes aan maar thuis mag de hond best ook eens winnen :j

In alle theorieën schuilt wel iets dat klopt denk ik.

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Re: Stoeien met de hond..wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 10:02

Trekspelletjes... ik won meestal, soms de hond van m'n oma. Als hij won, liep hij trots weg met z'n knuffel. Om deze vervolgens te 'vermoorden' (uur in z'n mand liggen terwijl hij de nek in een houdgreep hield).

Wat is de theorie erachter dat of de mens of de hond altijd moet winnen?

maj0

Berichten: 6582
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Stoeien met de hond..wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 10:16

Als ik zie hoe hard het er aan toe gaat tussen onze hond en de oppashond en dan komt er geen agressie bij kijken. Daar kunnen wij niet tegen op stoeien haha.

Wij hebben ook een angstige hond die uitvalt naar andere honden buiten. Maar binnen bij ons kunnen we alles met haar! Lekker stoeien dus met je hond!

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Stoeien met de hond..wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 10:19

Als je goed naar je hond kijkt lijkt dat me prima.

Wij hebben een reu waar we dit spel ook mee spelen, die vooral met zijn poten terugspeelt en soms wat met zijn bek zonder te verwonden, prima.
Onze dame heeft er wat meer problemen mee en die heeft de neiging dan wel echt vast te pakken tot blauwe plekjes en schrammen toe. Bij haar kap ik het spel dus direct af als ze gaat bijten en daarvoor in de plaats geen knuffel wil accepteren.

Jis_

Berichten: 11578
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 10:26

Ik stoei ook met mijn honden, met beleid dus geleerd om zachtjes te doen. Stoppen als de hond te hard gaat bijten, au roepen inderdaad, daar is de ene hond ook gevoeliger voor dan de ander. Denk ook dat niet elke hond geschikt is om wild mee te stoeien. Blauwe plek kan een keer per ongeluk gebeuren omdat jij net je hand beweegt waardoor een tand harder aan komt maar geregeld blauwe plekken door net te hard bijten is niet goed.