Stank kattenbak.. Goeie tips nodig

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Stank kattenbak.. Goeie tips nodig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-17 12:01

Sinds enkele maanden wonen we in een nieuw huis, deze is groot en ruim.. Hebben zelfs een aparte kamer voor de katten kunnen maken.

In deze kamer staat een grote hoge kast en een dressoir, waarin de kattenbakken staan. Geen kattenbak meer in het zicht, zo fijn!
De kattenbakken worden 2x per dag schoon geschept en wordt aangevuld. 1x in de zoveel tijd wordt de hele bak leeggehaald, schoongemaakt en krijgt nieuwe kattenbakvulling.

je zou zeggen.. Stank? Daar heb je dan toch geen last van?
het grootste probleem is dat ons huis een vrij warm huis is en ramen kunnen niet altijd open blijven (inbrekers, jonge kittens). Ik ruik beneden al een kattenbak geur en dit vind ik zeer onprettig en vind het vreselijk als ik visite krijg. In mijn oude huis nooit last van gehad (en daar schepte we nooit de bakken schoon, alleen volledig verschonen).

Wie helpt ons met:
- de beste tip tegen stank?
- En wat is nou echt goeie kattenbak vulling (klontvormig)? Prijs maakt niet uit, als het maar top werkt.

Ik gebruik liever geen kattenbakvulling met een luchtje, maar heb van de week uit frustratie toch een zak gehaald en gemengd met de gewone vulling. Katten vinden het allemaal prima.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 12:04

Wat voer je je katten?
Merk bij mij dat als ze verkeerd voer krijgen dat de bakken enorm stinken.

Ik giet er ook wel eens van dat deoderant poeder in :) ruikt wat naar waspoeder :) lekker fris

Qua grit heb je van die dozen van de ah die fijn zijn, met van die blauwe korreltjes erin.
Heb zelf altijd wit fijn klonterend grit van de ranzijn. Blauwe zakken, weet geen merk. Geen geurtje eraan

Yessy

Berichten: 23024
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 12:05

Ik heb tigerino canada zonder geur. Maar mijn ervaring is dat het voerbeleid verreweg het belangrijkste is. Sinds de katten van Royal Canin op Taste of the Wild overgingen ruik ik ze zelden nog en ik lees ook vaak ervaringen van anderen dat graanvrije brok of vers vlees ervoor zorgt dat je de katten zelden tot nooit ruikt.

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 12:07

Sowiesogeen regulier natvoer geven, dat stinkt enorm. Daarnaast maken goede brokjes (of vers) ook enorm verschil

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 12:07

Wat ruik je precies? Pies? Poep?
Ventileren is sowieso belangrijk in je huis. Dus zorg dat overal minimaal de luchtroosters open staan.

Wat voer je de katten. Ook voer is een belangrijk punt van vieze luchtjes.

Wij gebruiken de Peewee kattenbakken. Zijn wat duurder in aanschaf, maar veel zuiniger ga je ze niet vinden.
De Peewee kattenbak gebruikt houtkorrels. Even zoeken of je die van peewee zelf wil gebruiken of een ander merk. Wij gebruiken bijvoorbeeld deze korrels :
https://www.google.nl/search?q=friendly ... WFphBBnVWM:

Geen cranenbroek in de buurt? De appie heeft deze:
https://www.ah.nl/producten/product/wi2 ... S0QAvD_BwE


Met een zak van Wij kunnen in de grote ton 5 zakken van 20 liter kwijt, met die ton doen wij bijna een jaar. Dus enorm zuinig. Alles wat ze plassen en vervolgens krabben verdwijnt in de onderste bak. Iedere dag/iedere twee dagen uitschudden, uitspoelen, weer een schep korrels in die onderste bak en klaar. Iedere dag/iedere twee dagen drollen scheppen en klaar. We hebben hier 3 katten, twee bakken waarvan 1 grote en 1 kleine.

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-17 12:09

Ze krijgen Purizon brokken en Cosma natvoer (adult en kitten), dus daar ligt het niet aan. Ik heb een vrij sterke reuk, maar anderen bevestigen ook dat ze "de katten ruiken". De geur is het meest in die kamer, maar trek door naar de gang en naar beneden/boven.

In deze specifieke kamer helaas geen luchtroosters, raam staat wel op een kiertje (genoeg om wat te ventileren, te weinig voor inbrekers).

Heb "AH Schep & schoon grof" en van de week "AH Schep & schoon blue sig­nal" gehaald. Die laatste heeft blauwe korrels erin zitten.

Voorheen ging ik zowat over mijn nek met schoonscheppen (daarom ook niet meer gedaan in het oude huis haha), maar het ruikt dus niet meer zo erg en kan er dus wel beter tegen. Nu is alleen de geur niet meer alleen bij de bak, maar door het hele huis.

Moet er wel bij zeggen dat we voorheen met 2 katten 1 kattenbak hadden, met deksel en filter (die overigens nog nooit vervangen was). Nu 3 kattenbakken zonder deksel voor 3 katten.
Laatst bijgewerkt door Cardy op 24-07-17 12:17, in het totaal 3 keer bewerkt

xMaritt

Berichten: 471
Geregistreerd: 10-09-10
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 12:12

Ik merk inderdaad ook dat het voer effect heeft op de geur. Toen we de katten net in huis hadden voerden we ze Whiskas (dit kregen ze bij de vorige eigenaar), iedere keer als ik thuis kwam liep ik echt tegen een muur van kattengeur aan (overigens ruikt mijn vriend dit niet maar ik vermoed dat dit komt doordat hij zijn hele leven katten in huis heeft gehad). Ik ben nu al een poos aan het experimenteren, Royal Canin zorgt hier duidelijk voor minder kattengeur, maar ik ben er nog niet helemaal uit welk natvoer het beste is (ze krijgen hier 's ochtends brok en 's avonds natvoer). Heb het idee dat ze van bijna al het natvoer wel gaan stinken.

Wij hebben overigens 2 katten en 2 kattenbakken, die we 1x per dag scheppen en om de zoveel tijd net als jij helemaal leeg en schoonmaken en we gebruiken Biokat's classic of fresh

JoT

Berichten: 4009
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 12:16

Wij gebruiken KittyFriend klontvormende kattenbakvulling, van die roze zakken. Wij kopen ze bij het tuincentrum. Als je al iets ruikt dan is het meestal van het vuilnisbakje dat naast de kattenbak staat.

Onze katten krijgen eigenlijk alleen brok (droogvoer), maar als ik ze vaker natvoer geef, dan stinkt de ontlasting wel beduidend meer. Misschien toch eens heroverwegen wat je ze voert?

In de ruimte waar de kattenbak staat, zijn de ventilatieroosters altijd open. Ik schep overigens drie keer per dag uit, bij elke maaltijd die ze krijgen (ochtend, vroeg in de avond, voor het slapen gaan).

Dat geurpoeder vind ik trouwens weinig effect geven. Daar ruikt die bak echt niet minder door bij mij.

Yessy

Berichten: 23024
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 12:17

Die combi van voer en grit zou het inderdaad prima moeten doen, wat raar joh! Hier juist vaak mensen die zich verbazen dat we 3 katten hebben omdat je ze niet ruikt terwijl de kattenbakken jarenlang in de hal en open keuken stonden. Kan je erachter komen of het specifiek een van de katten is? Is het mogelijk om die kamer beter te ventileren? Of raam toch een stukje open met katproof hor ervoor?

Gowlan
Berichten: 4976
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 12:17

Ik zweer bij peewee kattenbakken. Werkt ideaal en is uiteindelijk nog goedkoper dan 'normaal kattengrit' ook, gezien je er veel langer mee doet met zo'n zak :)

MosselJarig
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 12:18

Baking soda op de bodem van de bak, en daar over uiteraard het grind

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110678
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 12:22

Misschien raar gedacht, maar kan het zo zijn dat je katten andere plekjes zoeken om daar hun behoefte te doen? Je zegt dat je net een paar maanden geleden bent verhuisd, dus misschien zijn ze daarom van de leg?
Dat zou verklaren waarom je het door 't hele huis ruikt.

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 12:24

Zijn je kasten waar de bakken staan wel goed geventileerd?

Qua kattegrit, wij vinden die van Biokat heel prettig (kleikorrels dus klontvormend). Dat is er ook met een geurtje maar die vond ik juist stinken :Y). Wij doen hetzelfde als jullie: regelmatig verschonen en eens in de zoveel tijd goed uitsoppen. Stinkt eigenlijk alleen als er nèt 1 een poepje gedaan heeft (de poes begraaft het niet zo netjes) of als er per ongeluk tegen de zijkant aan geplast is. Voor dat laatste kan de oplossing liggen in een andere vorm/formaat bak en extra veel grit er in doen.
Laatst bijgewerkt door JorineV op 24-07-17 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-17 12:24

De geur is sinds verhuizing hetzelfde, zelf vermoed ik dat het echt komt doordat het huis warmer is. Kamer ligt ook nog eens op het zuiden. Alles naar een andere kamer overbrengen is helaas niet mogelijk.

We zijn na de verhuizing wel overgestapt van voer. Van Royal Canin (alleen brok) naar huidig voer en heb daar weinig verschil gemerkt. Wel zijn we van 2 katten --> 1 kat -> 3 katten gegaan.

Raam 24/7 openlaten zou ik het liefst willen doen, helaas zit er onder het raam onze aanbouw en inbrekers zijn daardoor zo binnen. We zitten in een rustige buurt, maar zijn al gewaarschuwd voor verschillende inbraken in de buurt.
Hoor ervoor maken zodat ie wel open kan blijven als we er zijn, is uiteraard wel mogelijk.

Baking soda klinkt goed, gaan we eens naar kijken.

@ Cayenne: Ze doen het 100% op de bak. Eentje (van 15) is meegegaan met de verhuizing samen met zijn vriendinnetje, welke helaas plotseling is overleden dankzij een kaaktumor. Sinds 4 weken hebben we een kitten (nu 16 weken) en sinds vorige week nog een kitten (nu 13 weken).

@ JorineV: Bij de hoge kast zit een groot gat waar ze doorheen gaan. Zou daar eventueel nog extra openingen boven kunnen maken om beter te ventileren, niet aan gedacht eigenlijk.
Die in het dressoir staat nog open, nog geen tijd gehad om een opening te maken haha. De 3e staat nog in de studeerkamer, omdat kitten van vorige week nog apart zat.
Laatst bijgewerkt door Cardy op 24-07-17 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Saskia_paard
Berichten: 121
Geregistreerd: 04-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 12:25

In het dierenpension waar ik werk gebruiken we dit. https://goo.gl/images/Yh2vCa
Dat moet je over de kattenbak heen strooien. Of het echt heel goed werkt weet ik niet. Er zijn bij ons zoveel katten dat je altijd wel iets ruikt namelijk. Maar het is niet bepaald duur dus ik denk wel het proberen waard :)

meggiemeg

Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 12:32

Cardy schreef:
Raam 24/7 openlaten zou ik het liefst willen doen, helaas zit er onder het raam onze aanbouw en inbrekers zijn daardoor zo binnen. We zitten in een rustige buurt, maar zijn al gewaarschuwd voor verschillende inbraken in de buurt.
Hoor ervoor maken zodat ie wel open kan blijven als we er zijn, is uiteraard wel mogelijk.


Heb geen idee hoe groot dit raam is maar kan je er niet iets voor maken zodat je er niet meer door heen kunt? Of iets met een andere schuif er op zodat je het raam op een kier kunt vast zetten?
https://www.mijnijzerwaren.nl/profielen ... KcQAvD_BwE
of
https://www.mijnijzerwaren.nl/bouwbesla ... 74023.html

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 12:35

Cardy schreef:
Ze krijgen Purizon brokken en Cosma natvoer (adult en kitten), dus daar ligt het niet aan. Ik heb een vrij sterke reuk, maar anderen bevestigen ook dat ze "de katten ruiken". De geur is het meest in die kamer, maar trek door naar de gang en naar beneden/boven.

In deze specifieke kamer helaas geen luchtroosters, raam staat wel op een kiertje (genoeg om wat te ventileren, te weinig voor inbrekers).

Heb "AH Schep & schoon grof" en van de week "AH Schep & schoon blue sig­nal" gehaald. Die laatste heeft blauwe korrels erin zitten.

Voorheen ging ik zowat over mijn nek met schoonscheppen (daarom ook niet meer gedaan in het oude huis haha), maar het ruikt dus niet meer zo erg en kan er dus wel beter tegen. Nu is alleen de geur niet meer alleen bij de bak, maar door het hele huis.

Moet er wel bij zeggen dat we voorheen met 2 katten 1 kattenbak hadden, met deksel en filter (die overigens nog nooit vervangen was). Nu 3 kattenbakken zonder deksel voor 3 katten.

Zo werkt het niet helemaal. als ik whiskas en dat soort onzin voer dan meurt het een uur in de wind. Bij allemaal. Maar 1 van de katten stinkt op bijna alles. Voor hem verschilt het per smaak kvv en wat hij er nog bij krijgt.

Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 12:41

kiwiwitje schreef:
Wij gebruiken de Peewee kattenbakken. Zijn wat duurder in aanschaf, maar veel zuiniger ga je ze niet vinden. De Peewee kattenbak gebruikt houtkorrels.


Ik heb allerlei soorten kattenbak korrels gebruikt. Van klontvormige korrels, grid, hout. Elke keer al snel een nare lucht. Sinds een half jaar of langer nu een zeer tevreden gebruiker van de Peewee. Ik wil echt nooit meer anders! De aanschaf van een nieuwe bak was het meer dan waard.

Stank kan ook aan je voer liggen. Bij ons is het beduidend minder als ze geen natvoer krijgen. En brokjes heb je in allerlei soorten en kwaliteiten!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110678
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 12:41

Maar als het nu door het hele huis is, dan gaat een raampje open zetten ook niet veel verschil maken.

kraakte
Berichten: 3076
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Stank kattenbak.. Goeie tips nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 12:45

Zou je dan niet toch beter dichte kattenbakken met deksel en filter kunnen gebruiken?

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-17 12:51

Het is bij ons gelukkig niet zo dat het echt naar poep en plas ruikt, het is denk vooral de geur van het grit i.c.m. niet genoeg ventileren?
Soort muffige geur, kan het niet goed uitleggen. Je ruikt ze iig nooit als ze net naar de kattenbak zijn geweest en je kan veilig erboven hangen als je het schoon schept.

Komt het dan vooral door de soort grit dat ik gebruik? Dat dit toch anders gaat ruiken omdat deze gebruikt wordt door de katten?

Het liefst blijf ik een open bak gebruiken, merk dat ze dit erg waarderen. Vooral de oudere kat is positief veranderd sinds we het zo doen. Daarnaast ook graag een klontvormige vulling, omdat dit erg goed absorbeert. Wel al ontdekt dat 1 kitten niet graaft als ze plast, dus moet vulling hebben dat goed absorbeert (geur is niet anders sinds de komst van de kittens, misschien iets meer omdat we van 1 naar 3 zijn gegaan).
Laatst bijgewerkt door Cardy op 24-07-17 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 12:51

Cardy schreef:
Het is bij ons gelukkig niet zo dat het echt naar poep en plas ruikt, het is denk vooral de geur van het grit i.c.m. niet genoeg ventileren?
Soort muffige geur, kan het niet goed uitleggen. Je ruikt ze iig nooit als ze net naar de kattenbak zijn geweest en je kan veilig erboven hangen als je het schoon schept.

Komt het dan vooral door de soort grit dat ik gebruik? Dat dit toch anders gaat ruiken omdat deze gebruikt wordt door de katten?

Het liefst blijf ik een open bak gebruiken, merk dat ze dit erg waarderen. Vooral de oudere kat is positief veranderd sinds we het zo doen.

Grit vond ik ook stinken. Houtkorrels ruik je ook. Maar ruikt naar hout. Stoft ook niet.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110678
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 12:52

Is het huis zelf ook vrij vochtig? Dan kan de lucht ook langer blijven hangen.
Heb je al vochtvreters geprobeerd?

Mijn moeder gebruikt siliconenkorrels voor de kattenbak en dat bevalt haar ook heel goed.

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Stank kattenbak.. Goeie tips nodig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-17 12:56

Over Silica lees ik ook goeie verhalen, misschien toch eens over op ander soort materiaal.
Houtkorrel wilde ik eerst doen, maar schijn je vaker helemaal te moeten halen waardoor elke dag uitscheppen niet of moeilijk gaat.

Huis is niet vochtig. :)

Patty14
Berichten: 6631
Geregistreerd: 08-05-05

Re: Stank kattenbak.. Goeie tips nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 12:58

Wij gebruiken gewoon plus huismerk kattengrind.
Ultra hygiene en is klontvormend. Met twee grote katten en een klein huis ruiken wij echt nooit wat!