Welk dier dood onze cavia's?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Daphne__
Berichten: 12451
Geregistreerd: 12-12-06

Welk dier dood onze cavia's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-17 21:51

Hoihoi,

Wij hebben een aantal cavia's en eigenlijk waren er nooit problemen. Maar afgelopen week zijn er opeens 2 gedood... De eerste was een grote stevige zeug, zij lag op haar rug tegen het gaas. Toen dachten we nog aan een hersenbloeding oid en daardoor gaan spartelen en dood gegaan. Maar 2 dagen daarna vinden we een jong zeugje met haar hoofd achterover geklapt en de keel + nekwervels compleet doorgebeten... Andere vrouwtje is helemaal van slag en is niks mee te beginnen momenteel.
Ik hoorde bij de dood van het eerste vrouwtje 's nachts wel dat ze piepten, maargoed dat doen ze vaker dus ik ben niet gaan kijken... Mega spijt van natuurlijk, maar ik dacht dat de buren achter het huis waren en ze daar op reageerden.

Ik heb het hok gecontroleerd en op 2 gaatjes van +- 1x1 cm na kan ik niks vinden. Het gaas is ook 1x1 cm.

Welke dieren kunnen dit gedaan hebben? Ratten en bunzingen kunnen het hok niet in komen lijkt me.. En de overburen hebben sinds 2 weken 2 jonge katten, die constant achter onze katten na lopen en in onze voortuin zitten te schreeuwen. Het zou kunnen dat 1 van die katten met 1 van onze katten is meegelopen naar de achterkant en nu 's nachts ook in onze achtertuin komt... Maar, dan weer, hoe komt die aan de cavia's? Door het gaas gebeurd het niet lijkt me, want daar is de verwonding niet naar...

Ik zat nog te denken, misschien kan een kat net met zijn poot het hok in via de onderkant van de deur, of een rat oid het hok in... Het hok heeft 2 klapdeuren zegmaar, die in het midden samen komt en met een schuif dicht zit. Als daar iets speling in zit zou er misschien net genoeg ruimte komen voor een klein dier of een poot.

Ik heb een foto, maar die vind ik te erg om te plaatsen, ook in een spoiler.. Dus mocht iemand daar iets aan te kunnen zien, stuur ik die wel via pb.


Anoniem

Re: Welk dier dood onze cavia's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 21:54

Weet je zeker dat het geen rat zou kunnen zijn geweest?

Laurahh

Berichten: 4200
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Achterhoek

Re: Welk dier dood onze cavia's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 21:56

Inderdaad, een rat die zich ergens onderdoor heeft gegraven?
Is het hok compleet gesloten? Ook met een dak?

speurneusc

Berichten: 5363
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 21:59

miss eens camera aan zetten. Bunzing of wezel is niet zo groot, nog kleiner
(slanker) dan een rat

zelf een hoefijzer maken met epoxy...https://carolsshop.nl onder epoxy en meer, bij de startsets/sets. Nu ook voor de cricut fans, glasblokken 19x19 of 19x9

Anoniem

Re: Welk dier dood onze cavia's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 22:02

Ik heb je een pb gestuurd, misschien kan ik je helpen.

djuulsie

Berichten: 12789
Geregistreerd: 13-07-08

Re: Welk dier dood onze cavia's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 22:10

Zou idd toch denken aan iets van een rat ofzo. Maar jeetje, heftig joh. Sterkte :(:)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110635
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Welk dier dood onze cavia's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 22:14

Rat? Marter? Of misschien toch een kat die met zijn poten door het gaas is gaan hengelen?

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Wispeltuur
Berichten: 1600
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 22:16

Zou het kunnen dat er een wezel op bezoek komt? Ze zijn erg klein maar kunnen volgens mij vrij makkelijk een cavia omleggen.

Wel vervelend zeg.. Ik hoop dat je snel een oplossing vind.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23411
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Welk dier dood onze cavia's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 22:19

heb je ook gaas op de bodem?

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Daphne__
Berichten: 12451
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-17 22:34

Bedankt voor jullie reactie's! Als ik kijk naar de cavia dan denk ik dat een rat, bunzing of wezel heel goed zou kunnen, maar ik vind het heel lastig inschatten of die naar binnen kunnen komen.

Maar ik vroeg net aan mijn moeder of de cavia met kapotte keel met de keel tegen het gaas of onderkant deurtje lag, want dat zou wel moeten als het gedaan is door een dier wat buiten het hok was, maar mijn moeder zegt dat de cavia niet helemaal tegen de tralie's getrokken was... Ze lag wel bij de tralie's, maar niet zo als je zou verwachten als een kat oid haar door de tralie's probeerde te trekken...

Het hok is aan de boven, onder en achterkant helemaal dicht. Nouja op die 2 kleine gaatjes na. Aan de voorkant zit een deel hout en een deel gaas. Wat ik nog vergat te zeggen, het is een hok van 2 verdiepingen, 's nachts zitten de vrouwtjes boven en onder zitten dan de mannetjes. Maar het gevaar kan blijkbaar niet onder in het hok komen, want de mannen zijn in orde.

Afbeelding
Dit is al wel een oudere foto, maar dit is het hok. Het trapje en de doorgang naar boven zijn weg, waardoor het nu 2 hokken zijn waar ze dus 's nachts in zitten.

Ik ga morgen een camera in het bovenste hok zetten idd, maar de cavia's zijn er nu uit, dus ik weet niet of het dier dat ook al weet en dus nu niet meer langs komt... Mijn vader kwam al met het idee om er wat kattenvlees in te zetten en te kijken of daar iets op af komt.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Welk dier dood onze cavia's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 22:36

Is een slim idee. Een wezel zou zo maar kunnen. Die zijn erg smal en felle rovertjes. Wel verdrietig zeg zo twee dames kwijt te raken. Zou de mannen ook even eruit halen als dat al niet is gedaan

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

sayenti
Berichten: 570
Geregistreerd: 07-08-07
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 22:37

Bij ons was het een rat en ongeveer de zelfde dood..

onderschriftloos .

xJolien

Berichten: 4551
Geregistreerd: 12-12-06
Woonplaats: Spanje

Re: Welk dier dood onze cavia's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 22:44

Misschien een hele stomme vraag hoor, maar is er iets veranderd in de samenstelling van de groep dames? Hormonen? Ik weet niet hoe cavia's daarin zijn, maar konijnen kunnen dan écht heel fel worden naar soortgenoten. Nou kan ik me haast niet voorstellen dat dat bij cavia's ook is en dat ze zo heftig naar elkaar reageren, maar je weet maar nooit.....

Sommige strijden zijn er om gestreden te worden, maar sommige strijden kunnen niet gewonnen worden. Maar blijf vechten, met niets doen verlies je altijd.
Achter iedere traan die ik om je laat, schuilt een glimlach van mooie herinneringen. Dag lieve Lot, ik mis je. 25-01-2016

Thats_Me

Berichten: 10938
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 22:48

Ik ga voor een wezel of hermelijn. Rat en bunzing komen nooit door zulks fijn gaas heen. Wat ontzettend triest dat je zo je dieren moet verliezen. Is een extra laag fijner gaas er tegen aan zetten geen optie?

All good things are wild and free
Beautifull things don't ask for attention
The earth has music for those who listen

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: Welk dier dood onze cavia's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 22:56

Wij hebben vorig najaar precies hetzelfde gehad met een nestje kittens van 5 weken oud die in ons hooihok geboren zijn. Allemaal de nek doorgebeten. Wij vermoeden ook een wezel, hermelijn of steenmarter.
1 kitten ontbrak, die zal waarschijnlijk meegenomen zijn :(

Echte vrouwen rijden geen winkelwagentje, echte vrouwen rijden DODGE.

Zoolgangster

Berichten: 9570
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 23:08

henny_w schreef:
Wij hebben vorig najaar precies hetzelfde gehad met een nestje kittens van 5 weken oud die in ons hooihok geboren zijn. Allemaal de nek doorgebeten. Wij vermoeden ook een wezel, hermelijn of steenmarter.
1 kitten ontbrak, die zal waarschijnlijk meegenomen zijn :(


Ik denk in dit geval ook aan wezel, hermelijn of steenmarter. Op het moment zijn steenmarters in opmars en dat zijn ook bepaald geen vegetariërs...

Heel naar om zo je cavia's terug te vinden.

Helaas hebben veel buitenhokken nogal grof gaas en/of tralies waar zo'n roofdiertje doorheen komt.

Haribo macht Kinder froh, und der Zahnartzt ebenso.

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 23:09

Als er een alcoholstift door een gaatje past, dan past een rat er ook doorheen. Deze kunnen ook van onder de grond uitkomen... Ik gok op een rat.


Daphne__
Berichten: 12451
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-17 23:15

Ja, echt vreselijk, het waren hartstikke gezonde en ook nog jonge dieren. De eerste bijna 2 en de 2e nog geen maand oud ;(

Er zijn idd kort geleden veranderingen gekomen in de groep. 1 Van de 2 mannen was overleden (Ik besef nu dat dat geen toeval kan zijn!! |o ) en dus kregen we van iemand een jong mannetje. Maar toen die gebracht was en ik het geslacht controleerde bleek het een vrouwtje, dus die is bij de vrouwen in gekomen. Maar we hebben ze eerst binnen gehouden en dat ging heel goed. Ook was het vrouwtje die als eerste dood lag echt een felle dame en degene die als 2e dood ging was nog geen maand oud en heel rustig. Ook het vrouwtje wat nog over is, is nog maar 3 maand en heel rustig. Dus degene die ik zou aanzien voor ruzie is als eerste dood gegaan.. En bij de 2e is duidelijk een stuk vlees weg gegeten, en dat is voor een cavia wel heel evil..
We hebben een caviaopvang gehad en bijna 100 cavia's gekoppeld, per 2 of in groepen en nog nooit problemen.. Soms wat jagen en een klein wondje, maar meer niet.


We hebben de cavia's nu binnen zitten :j Daar gaan we ze houden tot we het hok zeker goed beveiligd hebben. Idd maar eens kijken of we extra schuiven op de deurtjes kunnen zetten en ook nog gaas er zo op kunnen maken dat de gaatjes nog eens door de helft gaan. Of ze blijven binnen... Vind ik wel sneu, ze zijn het gewend om ruimte te hebben en het mooie weer, maar ik wil geen enkel risico lopen dat ze gegrepen worden.


Heb net nog even gekeken bij het hok. Ik dacht, als een kat ze door de onderkant van het deurtje heeft gehengeld, dan zou er toch bloed of misschien zelfs vlees aan moeten zitten... Maar er zit helemaal niks. Hartstikke schoon.

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Welk dier dood onze cavia's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 23:27

Deze verwondingen zijn typisch voor een rat. Ik werkte vroeger in een dierenspeciaalzaak. In mijn quarantaine had ik de extra ratten en muizen zitten, maar ook een deel voor zieke dieren. Er ontsnapten regelmatig ratten of er liepen wilde rond. Ik ben cavias verloren, andere ratten, hamsters die door de tralies de neus werden afgebeten (ze kwamen door de tralies snuffelen en dan grepen de ratten ze. Zelfs een grote chinchilla die de halve kop uitgebeten werd.
Er hebben er eens een slachting gedaan in de eendagskuikens, en bij een grotere plaag hebben we ze gefilmd dat ze bij de vogels er met verschillende aan de ene kant van de volieres gingen rondrennen zodat de vogeltjes tegen het gaas aan de andere kant vlogen, waar er ratten reeds aanhingen en ze door het gaas probeerden te trekken.
En ze nemen ze niet perse mee om op te eten, het lijkt alsof ze doden gewoon leuk vinden...

Zoolgangster

Berichten: 9570
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 13:32

Duhelo schreef:
Deze verwondingen zijn typisch voor een rat. Ik werkte vroeger in een dierenspeciaalzaak. In mijn quarantaine had ik de extra ratten en muizen zitten, maar ook een deel voor zieke dieren. Er ontsnapten regelmatig ratten of er liepen wilde rond. Ik ben cavias verloren, andere ratten, hamsters die door de tralies de neus werden afgebeten (ze kwamen door de tralies snuffelen en dan grepen de ratten ze. Zelfs een grote chinchilla die de halve kop uitgebeten werd.
Er hebben er eens een slachting gedaan in de eendagskuikens, en bij een grotere plaag hebben we ze gefilmd dat ze bij de vogels er met verschillende aan de ene kant van de volieres gingen rondrennen zodat de vogeltjes tegen het gaas aan de andere kant vlogen, waar er ratten reeds aanhingen en ze door het gaas probeerden te trekken.
En ze nemen ze niet perse mee om op te eten, het lijkt alsof ze doden gewoon leuk vinden...


Ratten kunnen inderdaad op jacht gaan... ik kende een dierenwinkel waar op een gegeven moment iedere morgen 1 zebravinkje minder in de kooi zat...
Het duurde een tijdje voor men erachter kwam dat er 1 rat na sluitingstijd de vogels een bezoekje bracht, 1 vogeltje greep en helemaal liet verdwijnen (hij at hem vermoedelijk dus wèl op...) daarna ging de rat keurig netjes terug zijn hok in en daardoor viel het niet meteen op wat hij deed. :j

Haribo macht Kinder froh, und der Zahnartzt ebenso.

Anoniem

Re: Welk dier dood onze cavia's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 14:20

Tamme ratten zijn dus ook killers? :oo

xDenies

Berichten: 13492
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 14:31

Shanna schreef:
Tamme ratten zijn dus ook killers? :oo


Absoluut. Ik heb mogen mee maken dat een tamme rat een Syrische hamster van 4wk heeft vermoord en half aangevreten.

Ik hoop dat je uiteindelijk een 'dader' kan vinden!

S H I N E L I K E A S T A R
L U P A ⋆ ~ B O D H I ~ M E R A
HamsterScapingLittle Paws Pet Shop
voor al je producten voor HamsterScaping

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 14:35

Zoolgangster schreef:
Duhelo schreef:
Deze verwondingen zijn typisch voor een rat. Ik werkte vroeger in een dierenspeciaalzaak. In mijn quarantaine had ik de extra ratten en muizen zitten, maar ook een deel voor zieke dieren. Er ontsnapten regelmatig ratten of er liepen wilde rond. Ik ben cavias verloren, andere ratten, hamsters die door de tralies de neus werden afgebeten (ze kwamen door de tralies snuffelen en dan grepen de ratten ze. Zelfs een grote chinchilla die de halve kop uitgebeten werd.
Er hebben er eens een slachting gedaan in de eendagskuikens, en bij een grotere plaag hebben we ze gefilmd dat ze bij de vogels er met verschillende aan de ene kant van de volieres gingen rondrennen zodat de vogeltjes tegen het gaas aan de andere kant vlogen, waar er ratten reeds aanhingen en ze door het gaas probeerden te trekken.
En ze nemen ze niet perse mee om op te eten, het lijkt alsof ze doden gewoon leuk vinden...


Ratten kunnen inderdaad op jacht gaan... ik kende een dierenwinkel waar op een gegeven moment iedere morgen 1 zebravinkje minder in de kooi zat...
Het duurde een tijdje voor men erachter kwam dat er 1 rat na sluitingstijd de vogels een bezoekje bracht, 1 vogeltje greep en helemaal liet verdwijnen (hij at hem vermoedelijk dus wèl op...) daarna ging de rat keurig netjes terug zijn hok in en daardoor viel het niet meteen op wat hij deed. :j

Behalve het feit dat het uiteraard wel zielig was voor de zebravinkjes, maar wel geweldig hoe inventief die ratten zijn ...

Maarja, ook tamme ratten zijn zeker killers, laat een tamme rat een paar dagen los en die is trouwens ook zo verwilderd (en omgekeerd, verwilderde ratten die je twee dagen terug in een groep met tamme ratten gooit, die zijn ook zo weer tam).

droversrun

Berichten: 1027
Geregistreerd: 23-02-07

Re: Welk dier dood onze cavia's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 14:54

Wat verschrikkelijk van je trouwe vriendjes!

Sorry maar deze hekjes gaan geen beest tegenhouden die jouw diertjes pijn wilt doen. Ik ben mijn konijn deze winter verloren aan een marter, nou dat beest had echt een veel ingewikkelder hek om door of overheen te moeten komen... Ik denk dat ze binnenhouden de enige oplossing is.

En inderdaad ook tamme ratten vreten alles wat los en vast zit :+

Daphne__
Berichten: 12451
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-17 17:37

Maar er staat ook bij de foto dat die oud is he :) Dus de cavia's lopen niet achter deze hekjes. Ze zitten snachts gewoon in het dichte hok en overdag lopen ze in een ren die ook aan alle zijden dicht is met 1x1 cm gaas.

Op de foto zie je het rennetje waar onze 2 konijnen onder toezicht in liepen toen ze net gekoppeld waren. Onder het hok zie je een wit konijn en onderop de foto zie je de oren van de bruine.


Overdag is er sowieso niks aan de hand. Hebben 2 honden en 3 katten rondlopen.. 'S Nachts gaan die allemaal naar binnen en dan slaat een ander dier dus toe. Maar geen één cavia zit 's nachts niet gewoon in een dicht hok.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, YandexBot en 108 bezoekers