Het leed dat katten met blaasgruis heet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Het leed dat katten met blaasgruis heet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-17 23:14

Vorig jaar september is bij mijn lieve 9-jarige kattenvriendje Remy struviet geconstateerd. Na een langdurig blaasgruis afbrekend dieet was er helaas geen vooruitgang te zien. In januari zat zijn blaas helemaal vol met stenen die met spoed operatief verwijderd moesten worden. De operatie was succesvol en mijn kat lijkt het sindsdien goed te doen wat betreft het plassen en de problemen met zijn blaas. Hij staat nu fulltime op een anti struviet dieet. Echter is hij sinds de blaasstenen nooit meer de oude geweest. Regelmatig overgeven, gevoelig voor infecties (momenteel heeft hij weer een maag/darminfectie) en ik vind hem over het algemeen erg nukkig geworden. Remy is inmiddels kind aan huis bij de dierenarts, erg verdrietig, want het beestje verdient het allerbeste.

Ik vroeg me af of er bokkers zijn die ook een kat met struviet problemen hebben en hoe zij hier mee om gaan. Wat ervaren jullie bij de kat? Wat doen jullie om de klachten van de kat te verminderen? Tips and tricks? Ik hoor het graag.

Dikke knuffel van Remy. :wave:

Afbeelding


Gnome
Berichten: 8438
Geregistreerd: 01-10-05

Re: Het leed dat katten met blaasgruis heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 23:21

Bij mijn ex-kat hebben ze de penis verwijderd zodat hij niet meer verstopt raakt. Hij is nu gewoon zichzelf weer. Is dat geen optie?

kiwiwitje

Berichten: 20100
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 23:25

Misschien heb je hier iets aan?
Mijn kat vroeger heeft het ook gehad. Weigerde DA dieet voer en ging terug over op whiskas. Wel met iederedag natvoer er bij.
Heb je al een waterfontein?
https://www.haaksbarf.nl/help-mijn-kat- ... is-wat-nu/


Wij voeren momenteel kvv en brok.

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

Catnip

Berichten: 2337
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Het leed dat katten met blaasgruis heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 00:41

Mijn 6-jarige poes is zo'n maand geleden ook geopereerd aan blaasstenen. Het labo heeft ze onderzocht en het waren "gelukkig" struvietstenen (wat toch de beste prognose heeft van alle mogelijke uitslagen). Zij moet nu ook levenslang op struvietdieet. Ik had er al ervaring mee, mijn moeder heeft ook twee gruiskaters, dus qua voer hebben we alles al een keer uitgeprobeerd, en persoonlijk vind ik de Urinary variant van Kattovit het fijnst qua prijs-kwaliteitverhouding. Al heeft RC ook een Urinary Moderate Calorie variant, wat ook fijn is voor mijn poes aangezien ze overgewicht heeft, maar meteen een stuk duurder helaas.

Het rare is dat uit een gewone urinetest geen blaasgruis kwam, maar ze bleek ondertussen wel best flinke stenen ervan in haar blaas te hebben. Daar kwamen we pas achter na het maken van een echo, uit de urinetesten kwam niks maar ze bleef aanhoudelijk blaasontstekingen krijgen.

Uiteindelijk zat ze in een vicieuze cirkel van pijn - persen - persen is heel slecht voor de blaas - meer pijn - meer persen. Op de foto was ook goed te zien hoe dik haar blaaswand was geworden door het persen (hypertrofie). Ze krijgt nu ook langdurig amitriptiline om die vicieuze cirkel te vermijden.

There was a man who entered a local paper's pun contest. He sent in ten different puns, in the hope that at least one of the puns would win. Unfortunately, no pun in ten did.

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-17 14:17

ingedebruijn schreef:
Bij mijn ex-kat hebben ze de penis verwijderd zodat hij niet meer verstopt raakt. Hij is nu gewoon zichzelf weer. Is dat geen optie?


De penis verwijderen? Ik wist nog geen eens dat dat een optie was. Hoe werkt dat dan precies met urineren enzo?


kiwiwitje schreef:
Misschien heb je hier iets aan?
Mijn kat vroeger heeft het ook gehad. Weigerde DA dieet voer en ging terug over op whiskas. Wel met iederedag natvoer er bij.
Heb je al een waterfontein?
https://www.haaksbarf.nl/help-mijn-kat- ... is-wat-nu/


Wij voeren momenteel kvv en brok.


Ik heb een tijdje inderdaad kvv geprobeerd, maar mijn kat vindt dat helaas niet aantrekkelijk. :( Ik voer hem nu 1x per dag brok en 1x per dag natvoer om er inderdaad voor te zorgen dat hij voldoende vocht binnen krijgt. Gelukkig is mijn kat ook best een flinke drinker van zichzelf.


Catnip schreef:
Mijn 6-jarige poes is zo'n maand geleden ook geopereerd aan blaasstenen. Het labo heeft ze onderzocht en het waren "gelukkig" struvietstenen (wat toch de beste prognose heeft van alle mogelijke uitslagen). Zij moet nu ook levenslang op struvietdieet. Ik had er al ervaring mee, mijn moeder heeft ook twee gruiskaters, dus qua voer hebben we alles al een keer uitgeprobeerd, en persoonlijk vind ik de Urinary variant van Kattovit het fijnst qua prijs-kwaliteitverhouding. Al heeft RC ook een Urinary Moderate Calorie variant, wat ook fijn is voor mijn poes aangezien ze overgewicht heeft, maar meteen een stuk duurder helaas.

Het rare is dat uit een gewone urinetest geen blaasgruis kwam, maar ze bleek ondertussen wel best flinke stenen ervan in haar blaas te hebben. Daar kwamen we pas achter na het maken van een echo, uit de urinetesten kwam niks maar ze bleef aanhoudelijk blaasontstekingen krijgen.

Uiteindelijk zat ze in een vicieuze cirkel van pijn - persen - persen is heel slecht voor de blaas - meer pijn - meer persen. Op de foto was ook goed te zien hoe dik haar blaaswand was geworden door het persen (hypertrofie). Ze krijgt nu ook langdurig amitriptiline om die vicieuze cirkel te vermijden.


Ach jeetje wat een pechvogel. :(:) Ze heeft dus gewoon echt nog moeite met plassen. Zit er nu nog steeds struviet in haar blaas of is ze inmiddels wel helemaal leeg?

Mijn kat heeft gelukkig nooit veel hoeven persen, hij liet al heel snel erg goed merken dat het plassen niet goed ging waardoor ik gelijk aan de bel kon trekken bij de DA.

Ik heb trouwens nog nooit gehoord van Kattovit, heeft de DA deze aan je voorgesteld? Wellicht kan ik daar dan ook eens naar kijken, Remy staat nu op RC en soms Hills, maar het is zo duur... :\

Gnome
Berichten: 8438
Geregistreerd: 01-10-05

Re: Het leed dat katten met blaasgruis heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 14:22

Dan plassen ze gewoon als een poes daarna. Gebeurt best veel hoor en is zeker een optie als het terug blijft komen.

Heb je al eens gekeken om te bestellen via zooplus? Veel goedkoper dan bij de da.


kiwiwitje

Berichten: 20100
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 14:24

Oh jammer dat KVV het niet echt doet. Al ben ik hier met 1 kat ook heel lang bezig geweest. Natvoer aanmaken zodat het ruim drinkbaar was en daar kvv aan toevoegen. Steeds minder natvoer en steeds meer kvv. Inmiddels eet ze gelukkig alles!

Ken je de site Zooplus al? Daar is nagenoeg alles wat je bij de DA kan vinden (goedkoper) te bestellen. Het wil ook wel eens schelen om de duitse Zooplus te gebruiken.
Die kattovit en nog andere merken kom je daar ook tegen! :)

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

merelj93

Berichten: 235
Geregistreerd: 16-08-12
Woonplaats: Rijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 14:29

Mijn rode kater heeft er sinds een tijdje ook last van. De dierenarts zegt dat heel veel voorkomt bij katers in combinatie met de warmte, weinig beweging en weinig vochtinname. De kat krijgt met zijn voeding Magnesium binnen, in combinatie met warmte en te weinig vochtinname krijgt hij/zij geconcentreerde urine waardoor het Magnesium gaat samenklonteren en er steentjes ontstaan.

Mijn kater heeft toen een operatie gehad waarbij hij naderhand nog een week een katheter moest dragen, zo sneu ;(
Ook moet hij zijn leven lang op de Royal Canin Urinary brokjes, en mag hij niets anders... :$
Wanneer het probleem zich blijft aanhouden heeft mijn DA inderdaad ook al gesproken over een penisamputatie.

Ik ben nu ook aan het kijken voor een drinkfontein. Aangezien katten moeilijke drinkers zijn, in ieder geval mijn kater wel. Er komt dan meer zuurstof in het water, waardoor het aantrekkelijker wordt voor de kat om te drinken.

Jojoju

Berichten: 3791
Geregistreerd: 06-08-09
Woonplaats: Dordrecht

Re: Het leed dat katten met blaasgruis heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 14:35

Ik heb laatst een topic gehad over mijn kat Ted, hij heeft een penis amputatie gehad. In het topic zitten ook foto's van de zielige ted..

MissHollandx
Berichten: 108
Geregistreerd: 08-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 14:39

Onze poes heeft ook blaasstenen gehad. Wij waren er vroeg bij, toen we merkte dat ze iedere vijf minuten naar de kattenbak ging hebben wij de dierenarts gebeld na 1 dag. Die heeft ons de volgende tips gegeven:
1. Struvite oplossend voedsel, die tevens als dieet voeding werkt. Dat maximaal 3 maanden gegeven worden.
2. Waterfontein. Blaassteentjes worden o.a. veroorzaakt door te weinig drinken. Onze kat gooiden haar drinkbak vaak om dus we wisten niet hoeveel ze dronk. Met de waterfontein drinkt ze regelmatiger.

Daarnaast word het door de volgende risicofactoren veroorzaakt. Sommige kun je zelf aanpakken:
1. Stress
2. Overgewicht
3. Ras
4. Bepaalde voeding met hoge gehalten van bepaalde mineralen
5. Te weinig drinken

Manieren om stress te verminderen kunnen zijn:
1. creƫren van hoge plekken en priveruimtes.
2. schuilplek maken waar kat zich veilig voelt
3. zorgen dat kattenbak schoon is en groot genoeg (minimaal 1,5x lichaamslengte van de kat)
4. voerbak ver uit de buurt van kattenbak en op een rustige plek
5. Goed gedrag belonen
6. mogelijkheid om ergen te krabben (feromonen komen vrij en geven geluksgevoel)
7.zorgen dat ze in vorm blijven door veel te spelen.
8. speelplaats maken
9. Meedere katten? Zorg dat je meerdere plekjes voor eten, slapen, spelen etc maakt.

Hopelijk heb je wat aan de tips en werkt het voor jou lieverd ook :)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: idion, jojoleinee, marga1, MyWup, SparkYY_8, Talindos, Verara, YandexBot en 80 bezoekers